Σε μια σημαντική έρευνα του École hôtelière de Lausanne (EHL) Hospitality Business School Communications Department και των ειδικών αναλυτών του, κ.κ. Lionel Saul και Tatyana Tsukanova, διαπιστώθηκε ότι ο καιρός επηρεάζει τις πιο σημαντικές τάσεις στον κλάδο της φιλοξενίας, λόγω του ότι μπορεί να προκαλέσει απροσδόκητες αλλαγές στα ταξιδιωτικά σχέδια των ταξιδιωτών και στις προσδοκίες των προορισμών.
Όσο, λοιπόν, το κλίμα μεταβάλλεται, ομοίως μεταβάλλονται και οι τύποι μετακινήσεων της χειμερινής και της θερινής περιόδου διακοπών. Αυτή είναι η κοινή διαπίστωση των ειδικών αναλυτών, οι οποίοι εξετάζουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα και πώς αυτά επιδρούν στις διαθέσεις των καταναλωτών.
Αναλυτικά, η έρευνα των ανωτέρω ειδικών, έβγαλε τα εξής συμπεράσματα:
Χειμώνας χωρίς χιόνι, χειμώνας χωρίς σκι
Οι διακοπές σε χιονοδρομικά κέντρα χωρίς χιόνι, δεν είναι καθόλου ελκυστικές για τους λάτρεις του χιονιού και των σπορ που το συνοδεύουν. Έτσι, αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ότι ο τουριστικός τομέας είναι ευαίσθητος στις καιρικές συνθήκες και, ως εκ τούτου, ο καιρός έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει την ελκυστικότητα των προορισμών. Ιδανικά, οι τουρίστες περιμένουν ήλιο όταν βρίσκονται σε καλοκαιρινό προορισμό και χιόνι όταν επιλέγουν έναν χειμερινό προορισμό. Συνεπώς, όταν ο καιρός δεν ταιριάζει με τις προσδοκίες τους, η εμπειρία μπορεί να υποβιβαστεί, προκαλώντας απογοήτευση. Μερικές φορές, οι ταξιδιώτες συντομεύουν ακόμη και τη διαμονή τους όταν ο καιρός δεν είναι έτσι όπως τον περιμένουν. Αυτό φάνηκε και τον φετινό χειμώνα, όπου πολλοί Ευρωπαίοι και διεθνείς ταξιδιώτες που αναζητούσαν συνθήκες σκι, σε μεγάλο ποσοστό δεν ικανοποιήθηκαν.
Πράγματι, η Ευρώπη βίωσε ζεστό καιρό διαρκείας, μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, αφήνοντας πολλούς λάτρεις του σκι σε αναμονή. Ωστόσο, η επίδραση της έλλειψης χιονιού μπορεί να μην είναι τόσο καταστροφική, τουλάχιστον για την τρέχουσα σεζόν. Στην Ελβετία, για παράδειγμα, η επίδραση της έλλειψης χιονιού είχε μικτές επιπτώσεις στον κλάδο του χειμερινού τουρισμού. Ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στις ορεινές περιοχές δεν ήταν μειωμένος σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου χειμώνα, αλλά ο αριθμός των ημερήσιων εκδρομών στο βουνό σημείωσε μείωση 8%.
Παραδόξως, όταν αναλύεται σε μακροοικονομικό επίπεδο, η έλλειψη χιονιού δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει τον κλάδο, καθώς τα ξενοδοχεία πόλης στην Ελβετία, σύμφωνα με την EHL, σημειώνουν αυξημένο αριθμό διανυκτερεύσεων δωματίων σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, ορισμένοι ταξιδιώτες μπορεί να προτιμούν να ταξιδεύουν σε πόλεις παρά στα βουνά. Για να αντιμετωπίσουν την έλλειψη χιονιού, οι προορισμοί έπρεπε να καινοτομήσουν. Κάποιοι αποφάσισαν να τους προσφέρουν δραστηριότητες που συνήθως προσφέρονται το καλοκαίρι, όπως για παράδειγμα ορεινή ποδηλασία, ενώ άλλοι αποφάσισαν να κινηθούν με τεχνητό χιόνι, κάτι που δεν λειτούργησε σωστά, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.
Σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βασιλείας, τα χιονοδρομικά κέντρα, ακόμη και αυτά που δεν θεωρούνται χαμηλό υψόμετρο, όπως το ελβετικό θέρετρο Andermatt-Sedrun-Disentis, ίσως να πρέπει να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό από τα μηχανήματα τεχνητού χιονιού, για να είναι ανοιχτά 100 ημέρες κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον οικολογικό αντίκτυπο των διακοπών σκι και τον τρόπο με τον οποίο οι προορισμοί των χιονοδρομικών κέντρων θα πρέπει τελικά να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή, προσφέροντας διαφορετικές εναλλακτικές λύσεις για να παραμείνουν ελκυστικοί, καθώς και βιώσιμοι.
Ωστόσο, στα μέσα Ιανουαρίου σημειώθηκαν σημαντικές χιονοπτώσεις, δίνοντας ξανά ελπίδα στους διάφορους παράγοντες ότι η φετινή σεζόν του σκι δεν θα αποδειχθεί καταστροφική. Φαίνεται ότι πλέον ο κλάδος πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμοστεί γρήγορα στις καιρικές συνθήκες και να προσφέρει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων για να διασκεδάσει τους επισκέπτες όταν υπάρχει χιόνι, καθώς οι περίοδοι του σκι αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, δεν θα επηρεαστούν όλα τα χιονοδρομικά κέντρα με τον ίδιο τρόπο, καθώς ορισμένα βρίσκονται αρκετά ψηλά ώστε να μην βιώνουν έλλειψη χιονιού, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
Ενώ η έλλειψη χιονιού έχει επισημανθεί ως σημαντική πρόκληση για τον κλάδο, τα εξαιρετικά ανατρεπτικά γεγονότα, όπως παρατηρήθηκαν το 2022, μπορούν επίσης να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τον τουρισμό. Για παράδειγμα, η χειμερινή καταιγίδα που σημειώθηκε στις ΗΠΑ στα τέλη του περασμένου έτους, είχε σημαντικό αντίκτυπο στη διατάραξη των ταξιδιωτικών σχεδίων, στην προσγείωση αεροπλάνων και στη δημιουργία απώλειας εσόδων για διάφορους παράγοντες του κλάδου. Έτσι, φαίνεται ότι ο καιρός και το κλίμα θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τουρισμό και ταξίδια, καθώς τα ακραία φαινόμενα είναι πιθανό να σημειώνονται όλο και πιο συχνά. Στην πραγματικότητα, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν όλο και περισσότερες πτυχές της ζωής, όπως εξηγείται σε πρόσφατη μελέτη στο Lancet, εάν ο κόσμος αποτύχει να λάβει τις σωστές αποφάσεις και να εφαρμόσει αποτελεσματικές δράσεις για το κλίμα.
Οι κρατήσεις για ταξίδια και οι κλιματικές συγκινήσεις
Ο καιρός είναι η πιο διάσημη μορφή κουβέντας, και σήμερα ο καιρός χτυπά στα πρωτοσέλιδα πιο συχνά από ποτέ. Οι ανακριβείς μετεωρολογικές προβλέψεις ωθούν πολλές νεοσύστατες εταιρείες τεχνολογίας να βρουν νέες λύσεις για την καταπολέμηση αυτής της παραπληροφόρησης. Λαμβάνουν δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση, με στόχο να χρησιμοποιήσουν πιο ακριβή δεδομένα για μοντέλα καιρού. Η ικανότητα πρόβλεψης καιρικών μοτίβων και αλλαγών με μεγαλύτερη ακρίβεια και πολύ εκ των προτέρων μπορεί να σώσει ζωές και να εξοικονομήσει πολλά χρήματα. Η Tomorrow.io, μια startup τεχνολογίας καιρού που ξεκίνησε το 2016, αναγνωρίζεται ως ένας από τους ηγέτες μεταξύ των παρόχων ανάλυσης κλιματικών κινδύνων. Η εταιρεία προβαίνει σε πιο ακριβείς προβλέψεις του καιρού, χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγόριθμους πρόγνωσης και πολλαπλά σημεία δεδομένων, αποκαλώντας την προσέγγιση αυτή «καιρό των πραγμάτων». Η πλατφόρμα πληροφοριών, συμβουλεύει τους πελάτες για το πώς μπορούν να προσαρμόσουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες ανάλογα με την πρόβλεψη. Για την αεροπορία, τις μεταφορές, τον αθλητισμό, τις εκδηλώσεις και όλους τους ξενοδόχους που χρησιμοποιούν ψηφιακό μάρκετινγκ, αυτή η γνώση μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Από την άλλη πλευρά, η Salient Predictions αναπτύσσει μια πλατφόρμα πρόγνωσης καιρού για να βοηθήσει στις καθημερινές λειτουργίες των βιομηχανιών γεωργίας, ενέργειας και τροφίμων. Χρησιμοποιεί IoT, AI και τηλεπισκόπηση για την ανάπτυξη λύσεων παρακολούθησης και ανάλυσης καιρού και μετατρέπει τα χαοτικά δεδομένα για τον καιρό σε μια ευανάγνωστη πρόβλεψη, επιτρέποντας στις εταιρείες να προσδιορίζουν τα καιρικά μοτίβα εκ των προτέρων και να ξεκινήσουν δραστηριότητες προγραμματισμού. Η ελβετική startup Jua συγκέντρωσε 2,5 εκατ. ευρώ για να επιταχύνει το λανσάρισμα της πλατφόρμας της με τεχνητή νοημοσύνη, με στόχο την ανάπτυξη προσαρμοσμένων μοντέλων καιρού, χρησιμοποιώντας τα μεγαλύτερα καιρικά και γεωχωρικά δεδομένα.
Με άλλα λόγια, η επιδείνωση του καιρού είναι ένα μεγάλο κίνητρο για τις νεοφυείς επιχειρήσεις να καινοτομήσουν σε αυτόν τον τομέα και να βοηθήσουν άλλες επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν. Η ανάλυση μεγάλων δεδομένων και η τεχνητή νοημοσύνη που βασίζονται σε δεδομένα, μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι. Σύμφωνα με το Nature, οι εφευρέσεις της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον μετριασμό και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Η καινοτομία για το κλίμα συνεχίζει να εξελίσσεται σε πολλούς κλάδους, ενώ μεγάλες εταιρείες επενδύουν σε επιχειρήσεις τεχνολογίας κλίματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και η κίνηση τροφίμων αλλάζει δραστικά ανάλογα με τον καιρό. Η Planalytics, ένας άλλος πάροχος επιχειρηματικών αναλυτικών καιρικών συνθηκών, αναπτύσσει μια λύση για τον έγκαιρο εντοπισμό των καιρικών συνθηκών ώστε να βοηθήσει τους πελάτες της να προβλέψουν με τη σειρά τους τις ανάγκες των δικών τους πελατών. Για παράδειγμα, τα δεδομένα καιρού μπορούν να παρέχουν καλύτερη κατανόηση της ζήτησης για αγαθά και υπηρεσίες, όπως είναι για παράδειγμα η αύξηση στην παράδοση φαγητού στο σπίτι μια βροχερή μέρα και να επηρεάσουν τη διαχείριση και την τιμολόγηση του αποθέματος.
Άλλες πλατφόρμες που βασίζονται στο SaaS, παρέχουν επίσης στις εταιρείες υπηρεσίες για την ενσωμάτωση της κλιματικής δράσης στην εμπειρία των πελατών. Πολλοί άνθρωποι ανησυχούν για το αποτύπωμα άνθρακα και αυτή η λύση επιτρέπει στις ταξιδιωτικές και αεροπορικές βιομηχανίες να χρησιμοποιούν ισχυρά και ακριβή δεδομένα εκπομπών, προσφέροντας λύσεις μετριασμού του άνθρακα. Αυτή η ιδέα τράβηξε την προσοχή του Ashton Kutcher, ηθοποιού και επενδυτή ταξιδιωτικής τεχνολογίας του οποίου η εταιρεία VC, Sound Ventures, έχει επενδύσει σε μία ανάλογη startup.
Ακόμη και με τις καλύτερες δεξιότητες σχεδιασμού και με εφεδρικά σχέδια από το Α έως το Ω, μπορεί να υπάρξει χάος από έντονα ή απροσδόκητα καιρικά μοτίβα. Ο κλάδος της φιλοξενίας επηρεάζεται σίγουρα από αυτές τις δυναμικές. Η Sensible Weather, ασφαλιστική εταιρεία τεχνολογίας κλίματος, προσφέρει πολιτικές για την αποζημίωση των ατόμων για ταξίδια ή άλλες υπαίθριες δραστηριότητες σε περίπτωση επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών. Αυτό αλλάζει πολύ τον τρόπο που οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν συνήθως με τον καιρό. Πράγματι, υπάρχει κάποια πρόοδος στο να γίνουν τα πράγματα πιο προβλέψιμα.
Αναμφίβολα, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και το μεταβαλλόμενο κλίμα επηρεάζουν τα ταξιδιωτικά σχέδια και εμποδίζουν τους ανθρώπους να επισκεφτούν τους προορισμούς που είχαν στο μυαλό τους. Η αλλαγή των ταξιδιωτικών μοτίβων απαιτεί μεγαλύτερη ευελιξία από την πλευρά των εταιρειών – και τώρα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να οικοδομήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα γύρω από αυτήν την τάση και να αξιοποιήσουν τις έξυπνες λύσεις. Πολλές πλατφόρμες, όπως το Aidaptive, που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, βοηθούν τον κλάδο της φιλοξενίας να εξατομικεύει τις κρατήσεις ταξιδιών σε κάθε επισκέπτη. Επιπλέον, η έκθεση Global Consumer Trends 2023 της Euromonitor ανέφερε το «Εδώ και τώρα» ως μία από τις 10 βασικές τάσεις.
Οι άνθρωποι θέλουν ευέλικτες, χαμηλού κόστους λύσεις και χαρά στην εμπειρία τους. Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τη διάθεση και τα συναισθήματά τους, πράγμα που σημαίνει ότι ίσως η διαχείριση της διάθεσης είναι μια άλλη διάσταση που πρέπει να ενσωματωθεί στις καθημερινές επιχειρηματικές πρακτικές.
Διαβάστε ακόμα:
Πώς θα επηρεαστεί ο τουρισμός στην Αθήνα από την Κλιματική Αλλαγή