Τα τελευταία 15 χρόνια έφεραν ριζικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίον σκεφτόμαστε τον κόσμο και τη θέση μας μέσα σε αυτόν. Ασφαλώς, βασική αιτία είναι η ολοένα και επαρκέστερη ενημέρωσή μας για την ανθρωπογενή καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος της Γης, για την κλιματική αλλαγή, αλλά και για τα είδη ζωής τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπα με ολικό αφανισμό.

15

Όλα αυτά οδήγησαν στην ανάπτυξη μιας νέας οικολογικής συνείδησης, που έδωσε φρέσκο νόημα στο επίθετο «πράσινος», φέρνοντας στην καθημερινότητά μας διεθνείς όρους όπως το «eco-friendly» και κυρίως το «sustainability» (βιωσιμότητα). Γιατί είναι πλέον με βάση την τελευταία που οι κοινωνίες μας αναζητούν ένα καινούριο πρότυπο παραγωγής, το οποίο θα είναι σε θέση να εξασφαλίσει το καλύτερο δυνατό οικονομικό αποτέλεσμα με την ελάχιστη επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος.

Σε αυτήν την επίκαιρη συζήτηση περί βιωσιμότητας και «πράσινων» λύσεων, ο ρόλος του τρένου αναβαθμίζεται όσον αφορά τον τομέα των μεταφορών. Και πλέον γίνεται πρωταγωνιστικός, καθώς όλοι οι δείκτες συγκλίνουν στο ότι δεν υπάρχει πιο «πράσινη» επιλογή ταξιδιού, αφού υπερτερεί σαφώς έναντι όλων των υπόλοιπων μέσων.

Το τρένο ως η πιο sustainable επιλογή για ταξίδι

Ακόμα και πριν αρχίσουμε να συζητάμε για «sustainability» και για οικολογικές ευαισθησίες, το τρένο ήταν αναγνωρισμένο ως το μέσο μεταφοράς που βρισκόταν εγγύτερα στο περιβάλλον. Αφενός κυριολεκτικά, λόγω των διαδρομών των σιδηροδρομικών γραμμών –που επέτρεπαν στο επιβατικό κοινό να απολαμβάνει διάφορα ορεινά και δασικά τοπία κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού– αφετέρου μεταφορικά, καθώς ήταν το λιγότερο ρυπογόνο.

Οι αριθμοί, άλλωστε, παραμένουν αποκαλυπτικοί: τα καινούρια, γρήγορα τρένα ETR470 της Hellenic Train έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 475 επιβατών, νούμερο που κανένα άλλο μέσο δεν γίνεται να εξυπηρετήσει για μία και μόνο διαδρομή εντός Ελλάδας. Μόνη εξαίρεση είναι τα μεγάλης χωρητικότητας πλοία, με τα οποία δεν υφίσταται όμως συναγωνισμός, λόγω του ότι κινούνται μόνο στη θάλασσα. Εξυπακούεται, λοιπόν, ότι ακόμα και σε εποχές με παλιότερη τεχνολογία, η ρύπανση του περιβάλλοντος που προξενούσε το τρένο ήταν σαφώς μικρότερη από εκείνη του αυτοκινήτου ή των λεωφορείων.

Όσον αφορά το σήμερα, τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν το 2020 στην ετήσια έκθεση TERM της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις μεταφορές και το περιβάλλον –αξιοποιώντας, μεταξύ άλλων, και δεδομένα από την Ελλάδα– πιστοποιούν την υπεροχή του τρένου. Ως προς τη βιωσιμότητα, δηλαδή, οι μοναδικοί «αντίπαλοί» του είναι στην πραγματικότητα μόνο το περπάτημα και η ποδηλασία.

Πιο αναλυτικά, οι ιθύνοντες της έκθεσης προσδιόρισαν ότι, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μεταφορές φταίνε για το 25% της εκπομπής αερίων υπεύθυνων για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, το οποίο συνεισφέρει στην παγκόσμια υπερθέρμανση, άρα και στην κλιματική αλλαγή. Τη μερίδα του λέοντος φέρει η οδική μετακίνηση (οχήματα ΙΧ και λεωφορεία), στην οποία οφείλεται το 72% αυτού του 25%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται έπειτα οι ναυτικές μετακινήσεις (14%), με τις αεροπορικές να ακολουθούν, επωμιζόμενες ένα 13% των εκπομπών. Τα τρένα, αντιθέτως, στέκουν υπαίτια για μόλις 0,4% των ρύπων. Μάλιστα, ακόμα και για αυτή την περίπτωση, αναφερόμαστε σε ντιζελοκίνητα τρένα: η ηλεκτροκίνηση, στον βαθμό που μπορεί να εφαρμοστεί, ελαχιστοποιεί ακόμα κι ένα τόσο μικρό ποσοστό.

Τα ηλεκτροκίνητα τρένα της Hellenic Train

Ήδη από την άνοιξη του 2019, η Hellenic Train ολοκλήρωσε τις εργασίες που εξασφάλισαν την πλήρη λειτουργία της ηλεκτροκίνησης στην κομβικής σημασίας διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τότε το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός ήταν το τελευταίο του δικτύου στο οποίο κινούνταν ντιζελάμαξες. Με αποτέλεσμα στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη να διακόπτεται το δρομολόγιο στο Λιανοκλάδι, ώστε να γίνει η απαραίτητη αλλαγή από την ηλεκτροκίνητη μηχανή σε ντιζελοκίνητη, οδηγώντας σε καθυστέρηση 15-20 λεπτών. Έπειτα, μάλιστα, χρειαζόταν εκ νέου αλλαγή της μηχανής στο Παλαιοφάρσαλο.

Η ηλεκτροκίνηση είναι βασικός λόγος που τα νέα, γρήγορα τρένα ETR470 πραγματώνουν το ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη (και αντιστρόφως) σε λιγότερο από 4 ώρες. Μάλιστα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το επιβατικό κοινό έσπευσε να στηρίξει αυτή τη νέα εποχή των εγχώριων σιδηροδρόμων, αφού, μετά την ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών, η Hellenic Trains είδε την κίνηση να αυξάνεται σημαντικά –από περίπου 80.000 άτομα ανά μήνα, σε 120.000.

Φυσικά, χάρη στην ηλεκτροκίνηση, τα νέα ETR τρένα είναι σε θέση να συμβάλλουν και στον αγώνα των ημερών μας υπέρ του περιβάλλοντος, εκμηδενίζοντας τη συμμετοχή του μέσου σε ζημιογόνους ρύπους. Με αυτόν τον τρόπο η Hellenic Train εξασφαλίζει βέβαια και ενεργειακά οφέλη, ενώ μπαίνει δυναμικά και στην κούρσα της βιωσιμότητας, αποκτώντας σημαντικό προβάδισμα έναντι των εξελίξεων που αναμένονται στα επόμενα χρόνια: τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δείχνουν να έχουν ακόμα δρόμο μέχρι να καθιερωθούν στη χώρα μας, ενώ το πρώτο πρόγραμμα χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels, SAF) σε πτήσεις στην Ελλάδα έχει μόλις μερικές ημέρες που ανακοινώθηκε επισήμως.

Πάντως η Hellenic Train δεν σκοπεύει να περιοριστεί στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με το επενδυτικό της πλάνο αναμένεται να έρθουν και 10 υδρογονοκίνητα τρένα μέσα στον ορίζοντα 2022-2027, τα οποία αναμένεται να δημιουργήσουν ένα εντελώς νέο τοπίο για το επιβατικό κοινό.

Διαβάστε ακόμα:

Τα νέα τρένα ETR είναι η καλύτερη πρόταση για το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Πώς είναι να ταξιδεύεις Αθήνα-Θεσσαλονίκη με το υπερσύγχρονο ΕΤR 470

Τα νέα ETR τρένα προσφέρουν ένα συναρπαστικό ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη