Μεταξύ των πιο ελκυστικών ηπειρωτικών προορισμών, προικισμένη από τη φύση με αυτόν τον μοναδικό συνδυασμό εξωτικών αποχρώσεων νερών και καταπράσινης βλάστησης που κάνει την ακτογραμμή του Ιονίου μαγευτική, με ανεπιτήδευτη γραφικότητα και ξεχωριστή αρχιτεκτονική που παντρεύει ενετικές επιρροές με επτανησιακά στοιχεία και με πανέμορφους όρμους διάστικτους από βραχονησίδες, η γοητευτική Πάργα προσφέρει στον ταξιδιώτη κάθε εποχή του χρόνου πανέμορφες εικόνες και ξεχωριστές εμπειρίες.
Το εντυπωσιακό φυσικό ανάγλυφο που κάνει το τοπίο της Πάργας να ξεχωρίζει, έρχονται να συμπληρώσουν χαρακτηριστικά τοπόσημα όπως το εκκλησάκι της Παναγίας που ξεπροβάλλει πάνω στην κατάφυτη νησίδα μπροστά στο λιμανάκι και βέβαια το εντυπωσιακό μεσαιωνικό κάστρο που επιβλέπει την πόλη και προσφέρει υπέροχη θέα. Είναι το σήμα κατατεθέν της και πιο διάσημο αξιοθέατό της. Όμως, το οχυρό που έχτισαν οι Ενετοί στις απαρχές του 15ου αιώνα για να προστατεύσουν την κατάκτησή τους επιτηρώντας τον κόλπο της Πάργας από τρεις πλευρές, δεν είναι το μοναδικό κάστρο της.
Προς έκπληξη όσων φθάνουν στη μαγευτική κωμόπολη, σε κοντινή απόσταση, πάνω από το χωριό της Ανθούσας και την παραλία του Βάλτου, το Κάστρο του Αλή Πασά στέκει ογκώδες και θεαματικό σε ύψωμα 380 μέτρων, ξετυλίγοντας ένα ακόμη σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των διαρκών διεκδικήσεων και πολιορκιών αυτού του τόπου με τη σημαντικότατη στρατηγική θέση. Αλλά αποτελεί και μια διασκεδαστική εξόρμηση, ειδικά φθάνοντας ως εδώ με το γραφικό τρενάκι των Parga Trains που διοργανώνει δίωρες περιηγήσεις συνοδεία ξεναγού, σε διάφορες ώρες της ημέρας, με κορυφαία αυτή που δύει ο ήλιος και κάνει τη θέα από το κάστρο ακόμη πιο συγκλονιστική.
Η χαμηλή ταχύτητα του ανοιχτού τρένου, με τα ζωηρά και χαρούμενα χρώματα που θα ενθουσιάσουν τα παιδιά, δίνει τη δυνατότητα να απολαύσετε κάθε λεπτό της διαδρομής των 3 χλμ. ως την Ανθούσα αλλά και τη θέα πάνω από την Πάργα που εναλλάσσεται κάθε στιγμή, αλλά παραμένει υπέροχη είτε ατενίζετε την παραλία Κρυονέρι, είτε τον αιωνόβιο ελαιώνα που επίσης ανάγεται στα χρόνια της Eνετοκρατίας -η εκμετάλλευση του οποίου είχε αναδείξει την Πάργα σε αξιόλογο εμπορικό κέντρο-, είτε τη μαγευτική παραλία του Βάλτου. Καθώς το τρενάκι διασχίζει το χωριό των 750 κατοίκων, ο στιβαρός όγκος του κάστρου διακρίνεται όλο και καθαρότερα, ενώ ο ξεναγός που συνοδεύει, εξιστορεί ότι η Πάργα αποτελούσε μέρος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ως τον 14ο αιώνα, για να γίνει στη συνέχεια κτήση της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας για 350 χρόνια.
Η σημαντική θέση της πόλης για τον έλεγχο του εμπορίου και την έξοδο στην Αδριατική οδηγούσε στις διαρκείς διεκδικήσεις της, κατάφερε όμως παρά την κατάλυση από τον Ναπολέοντα της Δημοκρατίας της Βενετίας, να παραμείνουν μαζί με την Κέρκυρα οι μόνες ενετικές κτήσεις στην περιοχή που έγιναν Φράγκικες και δεν έπεσαν στα χέρια του Οθωμανού πασά των Ιωαννίνων και δεσπότη της Ηπείρου από το 1788, του γνωστού Αλή Πασά.
Εδώ, ξεκινά και η ίδια η ιστορία του κάστρου, στην είσοδο του οποίου έχετε ήδη φθάσει. Έναυσμα για την κατασκευή του, η στρατηγική του Αλή Πασά να καταλάβει την Πάργα και να έχει έξοδο στο Ιόνιο μετά τον Φεβρουάριο του 1814 που επιτέθηκε στα περίχωρά της σφαγιάζοντας και πυρπολώντας. Το σχέδιό του για ένα φρούριο-βάση των πολιορκιών του ανατέθηκε στον Ιταλό αρχιτέκτονα Don Santo di Monteleone, πιθανόν αξιωματικό του στρατού του Αλή πασά, με την ολοκλήρωσή του να έρχεται μετά από 8 χρόνια. Κι ενώ φαίνεται ότι με παραπλανητικούς χειρισμούς ο Αλή Πασάς παρέκαμψε την αντίθεση του Γάλλου διοικητή Επτανήσων Danzelot, ήδη από το 1814 η κυριαρχία των Ιονίων νήσων πέρασε στους Βρετανούς, με αποτέλεσμα να αγοράσει τελικά την Πάργα έναντι 150.000 λιρών από το νέο ύπατο αρμοστή Thomas Maitland, το 1819. Έτσι, το κάστρο δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ, παρότι εξοπλίστηκε με ισχυρά αμυντικά και επιθετικά όπλα.
Το τρενάκι θα σας αποβιβάσει κάτω από την είσοδο της βορειοδυτικής πλευράς που προσφέρει θέα στο καταπράσινο τοπίο της κοινότητας της Αγιάς και η πρώτη εικόνα είναι αυτή των δύο κυκλικών γωνιακών πύργων που πλαισιώνουν και κάποτε προστάτευαν τον ύψους 5,4 μ. περίβολο του πολυγωνικού οχυρού. Περνώντας στη μικρή εσωτερική αυλή, ο ξεναγός των Parga Trains θα σας δείξει τον χώρο της πυριτιδαποθήκης, το μικρό στρατώνα όπου έμεναν οι λιγοστοί φρουροί του κάστρου και το σημείο όπου βρισκόταν η κουζίνα και θα σας εξηγήσει για την οροφή που δεν σώζεται αλλά συνέλεγε το βρόχινο νερό κατευθύνοντάς το σε δεξαμενή. Οδηγώντας σας μέσα από τον περιφερειακό διάδρομο με τις καμάρες και τα τόξα και ανεβαίνοντας μια σειρά από απότομα σκαλιά θα φθάσετε στην ανατολική, πιο απόκρημνη πλευρά του βράχου και του φρουρίου. Πρόκειται για τον εντυπωσιακά ψηλό ορθογώνιο πύργο, που το ύψος του φτάνει τα 15 μέτρα και προοριζόταν να αποτελεί το κέντρο κάθε αμυντικής και επιθετικής δραστηριότητας.
Αρκεί μια ματιά στην Πάργα απέναντι, για να καταλάβει κανείς τη στρατηγική θέση του κάστρου αλλά και να μαγευτεί από τη θέα στο γαλάζιο του Ιονίου. Τις μέρες με καθαρό ουρανό εκτός από την παραλία του Βάλτου, τους Παξούς και τους Αντίπαξους, διακρίνονται ακόμη και κάποια σπίτια στη Λευκάδα, ενώ καθώς ο ήλιος δύει και το χρυσαφένιο φως τυλίγει το κάστρο, το σκηνικό «γλυκαίνει» και γίνεται άκρως ρομαντικό.
Μόλις δε φωτογραφίσετε και τα δύο από τα κανόνια τα οποία προστάτευαν τις τέσσερις πλευρές του πύργου και που ο Αλή Πασάς είχε αγοράσει από τους Ρώσους ενώ πλέον κείτονται κάτω από την ελληνική σημαία, έχει έρθει η ώρα της επιστροφής στην Πάργα. Και πάλι με το ίδιο διασκεδαστικό τρενάκι αλλά και με μια σαφή εικόνα της σημαντικής ιστορίας και πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου αυτού, που συμπληρώνουν ιδανικά τη σπάνια γραφικότητά του.
Διαβάστε ακόμα:
Πάργα, ένα καράβι στη στεριά -Μία κοσμοπολίτικη πόλη με νησιώτικο αέρα
Από Αστακό προς Πάργα: Ταξίδι με θέα το Ιόνιο