Για πάνω από έναν αιώνα, τον τίτλο του μεγαλύτερου γιοτ του πλανήτη είχε το El Mahrousa, το οποίο κατασκευάστηκε το 1863 και πλέει ακόμα και σήμερα.
Όμως τα τελευταία χρόνια η απάντηση στην ερώτηση «ποιο είναι το μεγαλύτερο γιοτ του κόσμου;» αλλάζει συνεχώς. Ειδικά μετά το 2019 οι πωλήσεις των τεράστιων πολυτελών σκαφών ανεβαίνουν συνεχώς λόγω του αυξανόμενου αριθμού των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως, αλλά και της επίδρασης της πανδημίας.
«Η αγορά μάς λέει πως τα ναυπηγία χτίζουν όλο και μεγαλύτερες εγκαταστάσεις ώστε να μπορούν να κατασκευάσουν όλο και μεγαλύτερα γιοτ» αναφέρει ο σχεδιαστής γιοτ Oliver Stirling από την εταιρεία Stirling & Co. «Αφού οι πολύ μεγάλες ατομικές περιουσίες αυξάνονται θα αυξάνεται πάντα η ζήτηση για μεγάλα γιοτ. Άλλωστε η πανδημία κατέδειξε πως τα εμπορικά κρουαζιερόπλοια μπορεί ανά περίπτωση να είναι ή να μην είναι επιθυμητά ως τόπος διακοπών και αναψυχής», συμπληρώνει.
Πολλά από τα μεγαλύτερα γιοτ του πλανήτη έχουν κατασκευαστεί από την εταιρεία Lurssen, η οποία διατηρεί 8 ναυπηγεία στη βόρεια Γερμανία «Επειδή έχουμε μεγάλες δυνατότητες υποδομών έχουμε καταφέρει να προσαρμοστούμε στην αυξανόμενη ζήτηση για πολύ μεγάλα γιοτ», λέει ο Michael Breman διευθυντής πωλήσεων της Lurssen. Το μεγαλύτερο γιοτ σε λειτουργία στον κόσμο αυτή τη στιγμή φτάνει τα 180 μέτρα, ενώ το 2024 αναμένεται να παραδοθεί ένα σκάφος μήκους 183 μέτρων. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, έχουν εμφανιστεί διάφορα concepts για άλλα γιγαντιαία γιοτ, μερικά εκ των οποίων είναι σε πολύ αρχικό στάδιο της κατασκευής τους. Ενώ ο Stirling τονίζει πως θα έρθει η μέρα που ένα γιοτ «δεν θα μπορεί να γίνει πιο μεγάλο», θεωρεί πως είναι θέμα χρόνου τα γιοτ με μήκος πάνω από 200 μέτρα να είναι μια πραγματικότητα. «Κάποιος θα θέλει να κατασκευάσει το πρώτο γιοτ με μήκος 200+ μέτρα και αυτό θα συνεχίσει τη μόδα», προσθέτει. Εδώ, με τη βοήθεια του CNN, παρουσιάζονται 10 από τα μεγαλύτερα γιοτ του πλανήτη. Κάποια ανήκουν σε ιδιώτες, κάποια μπορούν να εκμισθωθούν, κάποια είναι ακόμα στο στάδιο της κατασκευής.
Azzam
Από το 2013 είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό σούπερ γιοτ του πλανήτη. Ωστόσο, το αρχικό σχέδιο γι’ αυτό το μήκους 180 μέτρων σκάφος προέβλεπε να είναι 35 μέτρα μικρότερο. Κατασκευασμένο από τη Lurssen και με την επίβλεψη του μηχανικού Mubarak Saad al Ahbabi το Azzam, τελικά μεγάλωσε στη φάση της βελτιστοποίησης του. Το κόστος της κατασκευής του έφτασε τα 600 εκατομμύρια δολάρια και μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 36 επιβάτες και τουλάχιστον 80 μέλη πληρώματος.
Διαθέτει γυμναστήριο και δωμάτιο προπόνησης για γκολφ. Οι εξωτερικές γραμμές του είναι έργο της Nauta Design. O ιδρυτής του συγκεκριμένου studio, Mario Pedol έχει πει στο παρελθόν πως όσοι έχουν δει το σκάφος από απόσταση, σχολιάζουν πως μοιάζει αρκετά μικρότερο. Σε αντίθεση με πλοία παρόμοιου μεγέθους το Azzam είναι πολύ γρήγορο, με ταχύτητα που μπορεί να φτάσει και τους 31,5 κόμβους.
Eclipse
Όταν καθελκύστηκε για πρώτη φορά στο ναυπηγείο Blohm+Voss στο Αμβούργο το 2010 ήταν το μεγαλύτερο ιδιωτικό γιοτ του κόσμου. Λίγα χρόνια μετά, το μήκους 162,5 μέτρων Eclipse έχασε την πρωτιά από το Azzam, ενώ το 2016 το μήκους 164 μέτρων Fulk Al Salamah το έριξε στην τρίτη θέση. Παρόλα αυτά το Eclpse παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα και εντυπωσιακότερα γιοτ του πλανήτη. Το σκάφος ιδιοκτησίας του Ρώσου δισεκατομμυριούχου Ρομάν Αμπράμοβιτς μπορεί να φτάσει σε ταχύτητα τους 25 κόμβους.
Το σκάφος διαθέτει 18 καμπίνες και 2 ελικοδρόμια και μπορεί να φιλοξενήσει έως 36 επισκέπτες και 66 μέλη πληρώματος ταυτόχρονα. Επίσης διαθέτει μία πισίνα μήκους δεκαέξι μέτρων που μετατρέπεται σε πίστα χορού.
El Mahrousa
Όταν καθελκύστηκε για πρώτη φορά από το ναυπηγεία των αδερφών Samuda, το μήκους 145,72 μέτρων γιοτ που σήμερα αποτελεί το προεδρικό γιοτ της Αιγύπτου ήταν το μεγαλύτερο στον κόσμου. Ξεπεράστηκε μόλις τη δεκαετία του 1980 από το γιοτ του Πρίγκιπα Abdulaziz και από τότε χάνει συνέχεια θέσεις στην κατάταξη. Παραμένει όμως ένα πολύ σημαντικό σκάφος εξαιτίας της μεγάλης ιστορίας του. Σχεδιάστηκε από τον Βρετανό ναυπηγό Oliver Lang, τον άνθρωπο που συμμετείχε και στην κατασκευή του γιοτ-ατμόπλοιου της Βασίλισσας Βικτώριας.
Τo El Mahrousa κατασκευάστηκε για λογαριασμό του Χεδίβη Ισμαήλ Πασά, του Οθωμανού ηγεμόνα της Αιγύπτου. Το 1869 έγινε το πρώτο πλοίο που διέσχισε τη Διώρυγα του Σουέζ. Αργότερα έγινε εκπαιδευτικό πλοίο για το αιγυπτιακό ναυτικό. Πλέον είναι το παλαιότερο super γιοτ του κόσμου που λειτουργεί ακόμα. Μπορεί να φτάσει σε ταχύτητα τους 16 κόμβους.
Flying Fox
Με μήκος 136 μέτρα το Flying Fox, επίσης έργο της Lurssen, είναι το μεγαλύτερο σκάφος προς εκμίσθωση στον κόσμο. Αυτό σημαίνει πως δεν χρειάζεται να είστε καλεσμένοι από τον ιδιοκτήτη ώστε να ζήσετε την εμπειρία του ταξιδιού σε αυτό. Όμως όλοι όσοι θέλουν να ζήσουν από κοντά το πολυτελές γιοτ, πρέπει να υπολογίζουν σε κόστος τουλάχιστον 3 εκατομμυρίων ευρώ ανά εβδομάδα. Παρόλα αυτά, ένας εκπρόσωπος της Imperial Yachts, του ναυλομεσιτικού γραφείου που διαχειρίζεται το σκάφος ανέφερε στο CNN πως το ενδιαφέρον για το Flying Fox εμφανίστηκε αυξημένο τη φετινή χρονιά.
Μπορεί να φιλοξενήσει έως 36 επιβάτες ενώ διαθέτει κρεβάτια για 25. Όσοι το επιλέγουν το κάνουν και για τις μοναδικές εγκαταστάσεις του, όπως το καταδυτικό κέντρο και το σπα των 400 τετραγωνικών μέτρων. «Τα τελευταία 10-15 χρόνια βλέπουμε όλο και περισσότερα σκάφη με τέτοιες υπηρεσίες, που φέρνουν το spa και fitness από το lifestyle της πόλης στη θάλασσα», λέει ο Breman. Ανάμεσα σε όσους εντοπίστηκαν φέτος να απολαμβάνουν τις πολυτέλειες του σκάφους είναι η Beyonce και o Jay Z.
Dilbar
Το Dilbar δεν είναι το μακρύτερο γιοτ του κόσμου, είναι όμως σίγουρα το μεγαλύτερο σε εσωτερικούς χώρους με ολική χωρητικότητα 16.000 κόρους (Κάθε κόρος είναι 2,83 κυβικά μέτρα). Σχεδιάστηκε από τον ναυπηγό Espen Oino. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 2016 από τη Lurssen για λογαριασμό του Ουζμπέκου δισεκατομμυριούχου Αλίσερ Ουσμάνοφ. Έχει μήκος 156 μέτρων και το σκαρί του είναι κατασκευασμένο από ατσάλι και αλουμίνιο. Η ταχύτητα του φτάνει τους 22,5 κόμβους ενώ έχει τη μεγαλύτερη πισίνα σε γιοτ στον κόσμο, μήκους 25 μέτρων.
Το όνομα του το πήρε από τη μητέρα του ιδιοκτήτη, η οποία έχει πεθάνει. Μπορεί να φιλοξενήσει έως 24 καλεσμένους και 100 μέλη πληρώματος ενώ διαθέτει έναν μεγάλο κήπο καθώς και δύο ελικοδρόμια. Η ιδιαιτερότητα του είναι πως κινείται με έναν υβριδικό ηλεκτρο-ντίζελ κινητήρα, κάτι που βοηθά να έχει μειωμένες εκπομπές αερίων. «Κάτι που βλέπουμε είναι πως οι πελάτες γίνονται όλο και πιο ευαίσθητοί σε ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος. Οπότε ψάχνουμε νέους τρόπους για να βελτιώσουμε τη βιωσιμότητα των προϊόντων που φτιάχνουμε» λέει ο Breman. «Αυτό δεν αφορά μόνο τη διαδικασία της κατασκευής και τα υλικά που χρησιμοποιούνται για το σκάφος αλλά και τον τρόπο που λειτουργεί το πλοίο. Ελπίζουμε στα επόμενα 10-15 χρόνια να μπορέσουμε να παραδώσουμε ένα γιοτ με μηδενικές εκπομπές. Το Dilbar ήταν ένα θετικό βήμα» προσθέτει.
Sailing Yacht Α
To Sailing Yacht Α είναι ένα από τα έργα του ιδιαιτέρως παραγωγικού ασχεδίαστη Philippe Starck με το κόστος της κατασκευής του να υπολογίζεται σε πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια. Kατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Νobiskrug, στη Γερμανία. Πρόκειται για ένα ιστιοφόρο με βοηθητική μηχανή. Το σχέδιο του είναι φουτουριστικό και η ταχύτητα του οποίου μπορεί να φτάσει τους 21 κόμβους.
Διαθέτοντας 8 καταστρώματα μπορεί να φιλοξενήσει έως 37 μέλη πληρώματος και 14 καλεσμένους. Ενώ σε γενικές γραμμές οι λεπτομέρειες για τον εξοπλισμό του παραμένουν μυστικές, φημολογείται πως έχει έναν γυάλινο θόλο παρατήρησης του βυθού καθώς και ελικοδρόμιο.
Dubai
Το Dubai το μεγαλύτερο γιοτ σε χωρητικότητα στον κόσμο την εποχή που κατασκευάστηκε, ήταν αρχικά μία παραγγελία του πρίγκιπα Jefri Bolkiah του Μπρουνέι. Όμως το φιλόδοξο πρότζεκτ, με oλική χωρητικότητα 12,488 κόρους, άλλαξε αρκετές φορές ιδιοκτήτη κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, μέχρι να καταλήξει στον σημερινό, τον σεΐχη Mohammed bin Rashid al-Maktoum του Ντουμπάι.
Το μήκους 162 μέτρων γιοτ έχει τα πάντα. Ντίσκο, σινεμά ακόμα και ένα ενυδρείο με αστακούς. Η ταχύτητα του φτάνει τους 25 κόμβους.
Νord
Το Nord παραδόθηκε το 2021 και είναι ένα από νεότερα και μεγαλύτερα σούπερ γιοτ που πλέουν στις θάλασσες. Η υπερκατασκευή του είναι φτιαγμένη από ατσάλι και αλουμίνιο, ενώ το 142 μήκους γιοτ σχεδιάστηκε από το ιταλικό γραφείο Nuvolari-Lenard. «To Nord σχεδιάστηκε με μία ιδέα στο μυαλό μας. Να προκαλεί έντονα συναισθήματα, όχι μόνο με το επιβλητικό μέγεθος αλλά και με το σχέδιο του. Κανείς δεν πρέπει να μείνει αδιάφορος» έχει πει για αυτό Dan Lenard περιγράφοντάς το επίσης ως «ένα πολεμικό πλοίο που φοράει σμόκιν». Διαθέτει ένα beach club, σπα και δύο ελικοδρόμια και μπορεί να φιλοξενήσει έως 36 επισκέπτες σε 20 καμπίνες.
REV
Το συγκεκριμένο σκάφος είναι υπό κατασκευή στα νορβηγικά ναυπηγεία VARD και αναμένεται να παραδοθεί το 2024. Πρόκειται για σκάφος μήκους 183 μέτρων που φτιάχνεται για λογαριασμό της REV (Research Expedition Vessel) μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που ίδρυσε ο Νορβηγός δισεκατομμυριούχος Kjell Inge Rokke. Το Rev θα κινείται με μία υβριδική «σχεδόν αθόρυβη» μηχανή και θα έχει μέγιστη ταχύτητα τους 17 κόμβους. Όταν είναι έτοιμο θα είναι πια αυτό το μεγαλύτερο γιοτ του κόσμου στη θέση του Azzam.
Παρόλα αυτά υπάρχει μεγάλη συζήτηση αν το REV μπορεί να θεωρηθεί σούπερ γιοτ καθώς ο κύριος σκοπός ύπαρξης του θα είναι η μελέτη των ωκεανών αν και θα είναι διαθέσιμο και για εκμίσθωση για σκοπούς αναψυχής, Αναμένεται να έχει χώρο για 28 φιλοξενούμενους και έχει έχει ολική χωρητικότητα 17.440 κόρων.
Project Y910
Και το Project Y910 είναι ημιτελές. Αλλά αν το συγκεκριμένο project που προβλέπει τη μετατροπή ενός μικρότερου επιβατικού πλοίου σε γιοτ μήκους 120 μέτρων βρει αγοραστή θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα σούπερ γιοτ του κόσμου. Το συγκεκριμένο πλοίο κατασκευάστηκε το 1990 και λειτούργησε ως επιβατικό πλοίο με το όνομα Vladimir Chivilikhin για περίπου μία δεκαετία.
Τότε αποσύρθηκε για να ανακατασκευαστεί και να μεγαλώσει σε μέγεθος. Όμως το project για διάφορους λόγους δεν προχώρησε. Τώρα το Project Y910 διατίθεται σε δημοπρασία για όποιον θέλει να προχωρήσει στη μετατροπή. «Είναι σχεδιασμένο ως γιοτ περιπέτειας, μπορεί να πάει οπουδήποτε από τις πολικές περιοχές έως τον Ειρηνικό και τη Μεσόγειο», λέει ο Stirling.