Δεν είναι μόνο οι τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης στις λειτουργίες των διαφόρων τμημάτων τους, αλλά και οι ταξιδιώτες, οι οποίοι φαίνεται να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα εργαλεία που τους παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη, τόσο στις επιλογές των προορισμών, όσο και στην οργάνωση του ταξιδιού. ‘Όμως, πώς και σε ποιο βαθμό βασίζονται οι καταναλωτές στην τεχνητή νοημοσύνη, για να επιλέξουν προορισμό και για να σχεδιάσουν τα ταξίδια τους;

19

ΗΠΑ

‘Όπως και σε πολλές άλλες αναδυόμενες τάσεις σε διάφορους κοινωνικοοικονομικούς τομείς, έτσι και στη διοργάνωση ταξιδιών μέσω τεχνητής νοημοσύνης, τα πρωτεία ανήκουν στους Αμερικανούς ταξιδιώτες.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της χρηματοοικονομικής εφαρμογής MoneyLion, το 70% των Αμερικανών υιοθετεί την τεχνητή νοημοσύνη, όχι μόνο στη λήψη οικονομικών αποφάσεων, αλλά και στον ταξιδιωτικό σχεδιασμό.  Η έκθεση, η οποία βασίζεται σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε εντός του 2024 από την εταιρεία δημοσκοπήσεων The Harris Poll, αποκαλύπτει ότι φέτος το 83% των Αμερικανών είχε την επιθυμία να κατευθυνθεί προς νέους προορισμούς.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(404491)
      ["id"]=>
      int(404491)
      ["title"]=>
      string(3) "ar2"
      ["filename"]=>
      string(14) "ar2-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(439695)
      ["url"]=>
      string(63) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(113) "https://www.travel.gr/experiences/lifestyle/tech/techniti-noimosyni-enas-neos-tour-operator-poy-i/attachment/ar2/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "11"
      ["description"]=>
      string(16) "Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(3) "ar2"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(404486)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-10-02 12:07:13"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-10-02 12:09:24"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/ar2-1365x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1365)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Από το ποσοστό αυτό, η πλειοψηφία που μεταφράζεται σε 76%, προσανατολίστηκε προς την οργάνωση ταξιδιών εσωτερικού. Ίσως το πιο εντυπωσιακό εύρημα είναι η ταχεία υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό ταξιδιών, καθώς το 70% Αμερικανών είτε τη χρησιμοποιεί ήδη, είτε σχεδιάζει να τη χρησιμοποιήσει, ή είναι ανοιχτό στη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στα ταξιδιωτικά του σχέδια. Επιπλέον, το 71% των Αμερικανών ταξιδιωτών έχει την πεποίθηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα διευκόλυνε τη διαδικασία σχεδιασμού ενός ταξιδιού, από ότι αν προσπαθούσε με τις παραδοσιακές μεθόδους.

Παράλληλα, η έκθεση υπογραμμίζει ένα σαφές χάσμα γενεών στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης. Οι νεότεροι ενήλικες ηλικίας 18-34 ετών, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, με το 29% να χρησιμοποιεί ήδη εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό ταξιδιών, σε σύγκριση με μόλις 15% των ατόμων άνω των 65 ετών.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(404495)
      ["id"]=>
      int(404495)
      ["title"]=>
      string(4) "loes"
      ["filename"]=>
      string(15) "loes-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(420220)
      ["url"]=>
      string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(114) "https://www.travel.gr/experiences/lifestyle/tech/techniti-noimosyni-enas-neos-tour-operator-poy-i/attachment/loes/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "11"
      ["description"]=>
      string(15) "Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(4) "loes"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(404486)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-10-02 12:11:21"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-10-02 12:11:57"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/10/loes-scaled.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1366)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Οι νεότεροι ταξιδιώτες είναι επίσης πιο διατεθειμένοι να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για τις οικονομικές τους αποφάσεις, με πάνω από το 80% είτε να χρησιμοποιεί, είτε να σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για οικονομική έρευνα και καθοδήγηση.

Στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τον ταξιδιωτικό προγραμματισμό, σημειώθηκαν επίσης διαφορές μεταξύ φύλου και περιοχών. Οι άνδρες σε ποσοστό 74%, έδειξαν ελαφρώς μεγαλύτερη τάση προγραμματισμού μέσω τεχνητής νοημοσύνης, ενώ οι γυναίκες αποκρίθηκαν θετικά σε ποσοστό 67%. Η έκθεση ρίχνει επίσης φως στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει τη λήψη οικονομικών τους αποφάσεων. Το 40% ανέφερε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να επιταχύνει την ανάπτυξη της οικονομικής τους γνώσης, ενώ το 35% ανακάλυψε δυνατότητες για εξατομικευμένο οικονομικό σχεδιασμό και διαχείριση του προϋπολογισμού του.

Παρά τον ενθουσιασμό για την τεχνητή νοημοσύνη, οι ανησυχίες για το απόρρητο παραμένουν, καθώς το 62% των Αμερικανών εξέφρασε ανησυχίες για πιθανές παραβιάσεις δεδομένων κατά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για οικονομικές συμβουλές.

Ευρώπη

Δεν αφορά όμως μόνο τις ΗΠΑ η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης  για τον σχεδιασμό ταξιδιών, καθώς ανάλογη αύξηση της χρήσης της σημειώνεται και στην Ευρώπη, όπως καταδεικνύουν διάφορες έρευνες. Στην Ισπανία για παράδειγμα, οι νέοι ταξιδιώτες αναδεικνύονται ως οι πιο άνετοι με τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό ταξιδιών. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Phocuswright, το 33% των νέων στην Ισπανία χρησιμοποιούν για το σχεδιασμό των ταξιδιών τους τα εργαλεία που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη, ενώ η τάση αυτή είναι επίσης εμφανής όσο στη Γαλλία, σε ποσοστό 22%, όσο και στη Γερμανία.

Επιπλέον, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, εκείνοι που πρωτοστατούν στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον σχεδιασμό των ταξιδιών τους, εύλογα είναι οι νέοι. ‘Όπως αναφέρουν οι συμμετέχοντες σε έρευνες, η εξέλιξη της τεχνολογίας δεν τους δίνει απλά τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον προσωπικό τους, ιδανικό προορισμό, αλλά τους παρέχει και εργαλεία που τους επιτρέπουν να συγκρίνουν πτήσεις και να οργανώνουν τις διακοπές τους με μεγαλύτερη ευκολία.

Πάντως, αν και η Ευρώπη δεν υστερεί σε σχέση με τις ΗΠΑ, υπάρχει μια πιο συγκρατημένη υιοθέτηση της AI, με την τεχνολογία να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των νεότερων ηλικιακών ομάδων.

Ελλάδα

Στην Ελλάδα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την οργάνωση ταξιδιών κερδίζει συνεχώς έδαφος το 2024, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις. Σύμφωνα με έρευνες και προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, αναμενόταν να υπάρξει μια σημαντική αύξηση στη χρήση εργαλείων, όπως το ChatGPT, από ταξιδιώτες που αναζητούν εύκολες και άμεσες λύσεις για τον προγραμματισμό των ταξιδιών τους. Η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης, παρέχει τη δυνατότητα για προσωποποιημένες προτάσεις προορισμών, εξατομικευμένες επιλογές διαμονής και δραστηριοτήτων, καθώς και αυτοματοποίηση πολλών πτυχών της ταξιδιωτικής εμπειρίας.

Social Media

Η χρήση των social media έχει γίνει καθοριστικός παράγοντας στον τρόπο που οι άνθρωποι σχεδιάζουν τα ταξίδια τους, επηρεάζοντας σημαντικά τις επιλογές τους. Παγκοσμίως, το 35% των καταναλωτών αντλεί έμπνευση για ταξίδια από τα social media, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 53% για νεότερες γενιές, όπως είναι η Gen Z δηλαδή οι ταξιδιώτες που έχουν γεννηθεί μετά το 1997. ‘Όσον αφορά σε ελληνικούς προορισμούς, η δημοτικότητα συγκεκριμένων νησιών, μεταξύ των νέων, είναι εν μέρει αποτέλεσμα της προβολής τους σε πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok.

Συγκεκριμένα, το 78% των Αμερικανών αναφέρει ότι οι influencers είναι εκείνοι που τους ενέπνευσαν να εξερευνήσουν νέους προορισμούς και δραστηριότητες, ενώ περίπου το 48% των ταξιδιωτών επιλέγουν προορισμούς μόνο και μόνο για να τους προβάλλουν στα social media. Επιπλέον, σχεδόν το 1/3 των ταξιδιωτών έχει κλείσει διαμονές σε ξενοδοχεία που ανακάλυψε στο TikTok.

Συμπερασματικά, η τεχνητή νοημοσύνη θεωρείται ότι θα συνεχίσει να διαμορφώνει τον κλάδο των κρατήσεων ταξιδιών, δεδομένου ότι ήδη ένα μεγάλο μέρος των κρατήσεων γίνεται διαδικτυακά. Αυτό ωθεί τις εταιρείες στον κλάδο του τουρισμού να προσαρμοστούν, αναπτύσσοντας νέες συνεργασίες και προϊόντα που εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.

Διαβάστε ακόμα:

Το THE DOLLI του ομίλου Grecotel καλύτερο ξενοδοχείο στην Ελλάδα και ένα εκ των κορυφαίων στον κόσμο

Hyatt Regency Thessaloniki: Επένδυση 1,4 εκατ. ευρώ για φωτοβολταϊκό πάρκο

H τουριστική σεζόν του 2025 και οι προκλήσεις