Έχει σχεδόν νυχτώσει και περπατάω στο Λιτόχωρο. Έχω μάθει ότι, σχετικά πρόσφατα, τρεις οινοποιοί συνασπίστηκαν και δημιούργησαν ένα wine bar, το Olympus Wines, και ταυτόχρονα έναν πολιτιστικό χώρο. Είναι Σάββατο βράδυ και το μαγαζί είναι σχεδόν γεμάτο. Είναι η πρώτη ημέρα της έκθεσης ζωγραφικής, της Αγγελικής Σιάμου. Περνάω λίγη ώρα μπροστά στους πίνακες και στη συνέχεια, η καλλιτέχνις μας δίνει κάποιες πληροφορίες. Δοκιμάζουμε τα κρασιά από τα κτήματα των ιδιοκτητών και στη συνέχεια, αφιερώνουμε λίγο χρόνο σε μία συζήτηση για τέχνη, μουσική και επιρροές.
Η διακεκριμένη εικαστικός μιλά για την καλλιτεχνική της διαδρομή και τις επιρροές που την διαμόρφωσαν. Αναφέρεται στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισαν οι γονείς της, καλλιεργώντας από μικρή ηλικία το ταλέντο και την αγάπη της για τις τέχνες. Παρά τις αρχικές μουσικές σπουδές της, επέλεξε να ακολουθήσει το πάθος της για τη ζωγραφική στο Παρίσι. Εκεί, βίωσε ένα πολιτισμικό μέσα από τα καλλιτεχνικά ερεθίσματα της πόλης, τις εκθέσεις και τις επαφές με σημαντικούς δημιουργούς.
Οι συζητήσεις με τους Γκολφίνο, Τζιώτη, Λάμπερτ και άλλους αναγνωρισμένους καλλιτέχνες, καθώς και η μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, αποτέλεσαν σταθμούς στην πορεία της. Παράλληλα, η μουσική του Ξενάκη και η τέχνη της Chryssa επηρέασαν καθοριστικά το έργο της. Σήμερα, εμπνέεται από τη φύση και το φως, ενώ η φιλοσοφία διατρέχει τη σκέψη και τη ζωή της. Επιδιώκει να μεταδώσει μέσα από την τέχνη της την αισιοδοξία και την αυτογνωσία που οδηγούν στην πνευματική ανάταση.
Ξεκινήσατε νωρίς τη ζωγραφική;
Ζωγράφιζα από πολύ μικρή μαζί με τον πατέρα μου στον ελεύθερο χρόνο του και είναι πολύ σημαντικό ότι και οι δύο γονείς μου είχαν έφεση στις τέχνες. Αυτοί στήριξαν ηθικά και οικονομικά όλες μου τις αναζητήσεις.
Παρακολουθήσατε και μαθήματα;
Έκανα μαθήματα μουσικής από τα 6 μου χρόνια και στα 21 ήμουν ήδη πτυχιούχος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Όμως, το έντονο ενδιαφέρον μου για την ζωγραφική υπερίσχυσε της αναμενόμενης μουσικής καριέρας. Ήταν τότε που πήρα την απόφαση να σπουδάσω ζωγραφική στο Παρίσι στην Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts.
Πώς ήταν η εμπειρία του Παρισιού;
Στο Παρίσι οι σπουδές μου ήταν στη σχολή αλλά και από τα πάρα πολλά καλλιτεχνικά ερεθίσματα, στις εικαστικές, μουσικές, πολιτιστικές εκδηλώσεις και στις μεγάλες βιβλιοθήκες. Αυτά καθόρισαν τη συνέχειά μου σαν άνθρωπο και καλλιτέχνη.
Στο Παρίσι κάνατε σημαντικές επαφές;
Στην έκθεση του στο les Halles συνάντησα τον Hans Hartung και όταν έμαθε την ιδιότητα και την καταγωγή μου, απήγγειλε για αρκετά λεπτά σε πρωτότυπο στίχους της Οδύσσειας. Σε ταξίδι επιστρέφοντας από την Ελλάδα γνώρισα τον γλύπτη Takis. Αυτός μου επισήμανε τη σημασία της μελέτης της ελληνικής γραμματείας και με προέτρεψε να μελετήσω πρώτα καλά τους προσωκρατικούς και μετά τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Παρακολουθούσα όλες τις συναυλίες του Ιάννη Ξενάκη. Μπόρεσα να δω τέχνη και χειρόγραφα προηγούμενων αιώνων. Την δεκαετία του ’80, οι συζητήσεις με τον Γ. Φωκά, τον Μ. Μαριδάκη, τον Γ. Γκολφίνο, τον Ν. Τζιώτη, τον Χ. Λάμπερτ, τον Γ. Κόττη, τον Π. Σάμιο και ενίοτε τον Α. Φασιανό, τον Παύλο, τον Θεόδωρο, είναι βιώματα καθοριστικά δεμένα με τις ανησυχίες και τις τρέχουσες τότε τάσεις στα τεκταινόμενα.
Περιγράψτε μας τη διαδικασία δημιουργίας ενός έργου σας.
Ο καθένας μας είναι δομημένος σαν ένα ολόκληρο σύμπαν που όμως μπορεί συνεχώς να συνδιαμορφώνεται με τις επιλογές και τις πράξεις του. Σε αυτό το σύμπαν, υπάρχει σύγκλιση μικρόκοσμου και μακρόκοσμου. Η διάκριση του καθενός είναι που τον διαφοροποιεί, καθώς και ο βαθμός κατάκτησής της, που γίνεται με επιμονή και επίπονη προσωπική εργασία. Αυτό είναι το έργο και από αυτό παρουσιάζονται όλα αυτά που έχουμε να δώσουμε.
Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας;
Η έμπνευση; Επέλεξα να είμαι στο Λιτόχωρο Πιερίας και να βλέπω από κοντά τον Όλυμπο.
Ποια είναι η αγαπημένη σας τεχνική ζωγραφικής και γιατί;
Μικτή τεχνική. Μολύβια, παστέλ και ακρυλικά για να έχω δυνατότητες γρήγορης μετατροπής και επέμβασης στο επόμενο στάδιο του έργου. Κάποιες φορές και κολάζ με αντικείμενα, χαρτιά και μέταλλα.
Έχετε κάποιους καλλιτέχνες που θαυμάζετε και που έχουν επηρεάσει το έργο σας;
Όταν σπούδαζα όπως ήδη σας είπα στο Παρίσι παρακολουθούσα όλες τις συναυλίες του Ιάννη Ξενάκη και όταν ζωγράφιζα άκουγα την μουσική του. Η Chryssa ήταν επίσης η καλλιτέχνις που με ζήλο παρακολουθούσα.
Τι σημαίνει για εσάς να εκθέτετε τα έργα σας στο Λιτόχωρο, στην περιοχή που ζείτε;
Χαίρομαι όταν παρουσιάζω στο Λιτόχωρο γιατί είναι πλέον και ο χώρος όπου δημιουργούνται όλα αυτά. Η ζεστασιά των ανθρώπων και η αλληλεπίδραση τους με τα εκθέματα με συγκινεί και με δένει ακόμα περισσότερο με αυτόν τον τόπο.
Ποια μηνύματα ή συναισθήματα θέλετε να μεταφέρουν τα έργα σας στους θεατές;
Αυτά που με απασχολούν είναι η φιλοσοφία και στο επίπεδο της σκέψης αλλά και του βίου, το φως και η θετική αντιμετώπιση της καθημερινής ροής. Δεν τοποθετώ τίτλους για να δώσω την ελευθερία, μέσα από όσα επεξεργάστηκα να προσλαμβάνει ο καθένας αυτό που χρειάζεται.
Έχετε κάποια επόμενα σχέδια ή έργα στα οποία εργάζεστε αυτή την περίοδο;
Από τα πρώτα στάδια της εργασίας μου με απασχόλησαν τα στοιχεία της φύσης ως ιδέα χωριστά και ως ύλη. Κάποτε ακίνητα σαν ουράνιο κόσμο και μετά, σε μια ροή που δίνει έναυσμα στο όνειρο. Αυτά με απασχολούν και τώρα και έπεται συνέχεια.
Τι συμβουλές θα δίνατε σε κάποιον νέο καλλιτέχνη που θέλει να ακολουθήσει το όνειρό του στη ζωγραφική;
Να συναντήσει τον εαυτό του και να μιλήσει εσωτερικά. Να πιστεύει και να γίνεται κάθε μέρα καλύτερος γιατί ο καλλιτέχνης επηρεάζει.
Διαβάστε ακόμα:
Μία ανοιξιάτικη περιήγηση στη σκιά του Ολύμπου
Παραλίες στη σκιά του Ολύμπου – Η ακτογραμμή της Πιερίας όπως δεν την έχετε ξαναδεί
Άνω Μηλιά: Το μικρό χωριό της Πιερίας με τα μεγάλα μονοπάτια