Ο Άγης Πετρόπουλος (Agis Peterson) είναι φωτογράφος με ιδιαίτερη αγάπη για τα ταξίδια και την αστροφωτογραφία. Στα 36 του χρόνια, έχει ταξιδέψει σε 35 χώρες, αποτυπώνοντας μοναδικές στιγμές και τοπία με τον φακό του. Η φωτογραφία για τον Άγη δεν είναι μόνο τέχνη,· είναι τρόπος ζωής, ένας τρόπος να εξερευνά και να συνδέεται με τον κόσμο γύρω του. Όπως λέει χαρακτηριστικά. «Εξερευνώ για να φωτογραφίζω. Φωτογραφίζω για να εξερευνώ». Μιλάει στο Travel.gr για τα ταξιδια του, τις εμπειρίες του και δίνει και μερικά tips σε όποιον θέλει να ασχοληθεί πιο εντατικά με τη φωτογραφια ή απλά θέλει να αποτυπώνει καλύτερα τις ταξιδιωτικές αναμνήσεις του στον φακό.
Ξεκίνησε σπουδάζοντας φυσική και δουλεύοντας στην εκπαίδευση, η αγάπη του για τα ταξίδια τον οδήγησε στη φωτογραφία. Αρχικά, κατέγραφε τις εμπειρίες του με το κινητό του, αλλά καθώς οι προορισμοί του γίνονταν όλο και πιο εξωτικοί, αποφάσισε να επενδύσει στην πρώτη του φωτογραφική μηχανή – μια Sony a6400. Από εκείνη τη στιγμή, κάθε ταξίδι του σχεδιάζεται με τη φωτογραφία ως κεντρικό άξονα.
Το ταξίδι του στην Ιαπωνία ήταν το σημείο καμπής. Ήταν η πρώτη φορά που σχεδίασε ένα ταξίδι με επίκεντρο τη φωτογραφία, αγοράζοντας την πρώτη του επαγγελματική φωτογραφική μηχανή μόλις έφτασε στη χώρα.
«Είχα εντοπίσει από πριν ένα κατάστημα στο Τόκιο, όπου θα αγόραζα τη Sony a6400 και τον πρώτο μου καλό φακό. Η φωτογραφία ήταν πλέον ο λόγος πίσω από το ταξίδι – όχι απλώς μια δραστηριότητα που το συνόδευε».
Για τον Άγη, ο προγραμματισμός είναι θεμέλιο κάθε ταξιδιού, ειδικά όταν πρόκειται για φωτογραφία. Κάθε του βήμα είναι σχεδιασμένο ώστε να βρίσκεται στο σωστό σημείο τη σωστή στιγμή, αξιοποιώντας το ιδανικό φως και τις καλύτερες συνθήκες.
«Στην Ιαπωνία, το πρόγραμμα ήταν τόσο αυστηρό που γνωρίζαμε μήνες πριν την ώρα άφιξης κάθε τρένου και λεωφορείου. Ήξερα πού θα βρίσκομαι κάθε στιγμή της ημέρας και πώς θα εκμεταλλευτώ το φως – είτε για ανατολές είτε για ηλιοβασιλέματα». Θεωρεί ότι το φως είναι ο «βασιλιάς» της φωτογραφίας.
Το καθημερινό πρόγραμμα της Ιαπωνίας ήταν διαμορφωμένο με βάση την πορεία του φωτός: «Οι καλύτερες φωτογραφίες μου από την Ιαπωνία βγήκαν ακριβώς επειδή είχα σκεφτεί από πριν πού θέλω να βρίσκομαι κάθε στιγμή. Χωρίς σχεδιασμό, πολλές από αυτές τις στιγμές θα είχαν χαθεί». Πιστεύει ότι ο προγραμματισμός δεν περιορίζει τη δημιουργικότητα – την ενισχύει. Ο σχεδιασμός σού επιτρέπει να είσαι στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή. Από εκεί και πέρα, αφήνεις τη μαγεία του τόπου και της στιγμής να κάνουν τη δουλειά τους».
Το παράδειγμα της Ιαπωνίας δείχνει ότι η φωτογραφία είναι κάτι πολύ περισσότερο από το να πατήσεις το κουμπί της κάμερας. Είναι μια διαδικασία που ξεκινάει πριν το ταξίδι και συνεχίζεται πολύ μετά την επιστροφή, μετατρέποντας κάθε φωτογραφία σε έργο μαστοριάς, «Η φωτογραφία δεν είναι απλώς ένα μέσο για να αποθανατίζω στιγμές. Είναι η ίδια η διαδικασία που μου δημιουργεί τις πιο δυνατές αναμνήσεις», σημειώνει.
Ταξίδια και Εμπειρίες
Ο Άγης έχει επισκεφθεί μακρινούς προορισμούς όπως η Ιαπωνία, η Ισλανδία, η Κούβα και οι Αζόρες. Για την Ισλανδία, την οποία χαρακτηρίζει ως «παράδεισο για τους φωτογράφους», δηλώνει: «Είναι ένας τόπος που συνδυάζει απίστευτη φυσική ομορφιά και μοναδικότητα, καθιστώντας την όνειρο για κάθε φωτογράφο. Και συμπληρώνει: «Η Ισλανδία μοιάζει με άλλον πλανήτη. Είναι ένας κόσμος γεμάτος αντιθέσεις, από ηφαιστειακά πεδία μέχρι λευκούς παγετώνες και από καταρράκτες μέχρι μαύρες παραλίες. Οπουδήποτε κοιτάξεις, βλέπεις κάτι που σου κόβει την ανάσα. Η Ισλανδία σου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις εικόνες που μοιάζουν εξωπραγματικές. Είναι ο παράδεισος του landscape φωτογράφου».
Αν η Ισλανδία είναι το απόλυτο μέρος για φωτογράφους, οι Αζόρες είναι ο παράδεισος για όσους αναζητούν χαλάρωση, φύση και περιπέτεια. Το σύμπλεγμα αυτών των ηφαιστειακών νησιών στον Ατλαντικό συνδυάζει τροπική βλάστηση, εξαιρετική ασφάλεια και κλίμα που αγγίζει την τελειότητα. «Οι Αζόρες είναι σαν ένας επίγειος παράδεισος. Πάντα δροσερές, με θερμοκρασία γύρω στους 22°C, γεμάτες λουλούδια και πλούσια βλάστηση. Είναι σαν να βρίσκεσαι σε έναν τεράστιο κήπο. Τα νησιά δεν έχουν βλαβερά ζώα ή έντομα, κάτι που τα καθιστά ιδανικά για χαλαρωτικές περιηγήσεις στη φύση.
Είναι ίσως το μόνο μέρος στον κόσμο όπου μπορείς να περπατήσεις μέσα σε πυκνά τροπικά δάση και να νιώθεις απόλυτα ασφαλής – χωρίς να ανησυχείς για φίδια ή σκορπιούς». Ένα από τα πιο ξεχωριστά ταξίδια του ήταν η ανάβαση στο όρος Φούτζι στην Ιαπωνία, μια εμπειρία που περιγράφει ως πρόκληση και πηγή συγκίνησης.
«Φτάνοντας στην κορυφή και βλέποντας την ανατολή, ένιωσα ότι κάθε δυσκολία άξιζε τον κόπο. Ήταν μια στιγμή που θα μείνει χαραγμένη για πάντα».
Η δύσκολη αλλά γοητευτική αστροφωτογραφία
Η αστροφωτογραφία, στην περίπωση του Άγη είναι μια φυσική συνέχεια των σπουδών του στη φυσική, ένας τρόπος να συνδυάσει την επιστήμη με τη δημιουργικότητα. Η πρώτη του επαφή με το είδος ήταν τυχαία αλλά καθοριστική. «Ένα καλοκαίρι στη Ζάκυνθο, ενώ φωτογράφιζα μόνος μου τη νύχτα, εμφανίστηκε ένας Ρουμάνος φωτογράφος, ο Marius, που μου έδειξε πώς να χρησιμοποιώ έναν ειδικό εξοπλισμό. Αυτή η συνάντηση άνοιξε έναν νέο κόσμο για μένα».
Η αστροφωτογραφία απαιτεί εξειδικευμένο εξοπλισμό και γνώση. Το βασικό εργαλείο είναι μια συσκευή που αντισταθμίζει την περιστροφή της γης, επιτρέποντας την καταγραφή των άστρων χωρίς να σχηματίζονται γραμμές.
«Όταν φωτογραφίζεις τον ουρανό, η παραμικρή κίνηση μπορεί να καταστρέψει τη λήψη. Η κατανόηση της επιστήμης πίσω από αυτό – όπως το πώς λειτουργεί η περιστροφή της γης – είναι ουσιώδης για την επιτυχία», λέει. Εκτός από τον εξοπλισμό και τον σωστό προγραμματισμό, και οι συνθήκες παίζουν σημαντικό ρόλο καθώς χρειάζονται καθαροί ουρανοί χωρίς φωτορύπανση, ενώ η φάση της σελήνης πρέπει να ευνοεί το σκοτάδι.
Τα Αντικύθηρα: Μια Ιδιαίτερη Εμπειρία
Περιγράφει τα Αντικύθηρα ως έναν από τους πιο ιδιαίτερους προορισμούς που έχει επισκεφθεί, μια μικρή γωνιά της Ελλάδας με μοναδικό χαρακτήρα και γοητεία. Το νησί, που κατοικείται από μόλις 22 μόνιμους κατοίκους κατά τη διάρκεια του χειμώνα, τον έχει εμπνεύσει να εξερευνήσει τη σύνδεση της φωτογραφίας με την τοπική ζωή. Πήγε Αντικύθηρα δύο συνεχόμενα καλοκαίρια, δουλεύοντας πάνω σε ένα φωτογραφικό πρότζεκτ που αποτυπώνει την ταυτότητα του νησιού. Αυτό το πρότζεκτ περιλαμβάνει τόσο τοπία όσο και την καθημερινότητα των κατοίκων. «Φωτογράφισα την άγρια φυσική ομορφιά του νησιού, από τις ακτές και τους βράχους μέχρι την άγονη γη και τον νυχτερινό ουρανό. Όμως, αυτό που μου τράβηξε περισσότερο την προσοχή ήταν οι ίδιοι οι άνθρωποι. Ο τρόπος που ζουν, οι ιστορίες τους, η σχέση τους με το νησί». Ο Άγης σχεδιάζει μια έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στα Αντικύθηρα, όπου θα παρουσιάσει όχι μόνο τις εικόνες αλλά και τις ιστορίες που συγκέντρωσε. Θέλει να αναδείξει την μοναδικότητα του νησιού και να προσελκύσει το ενδιαφέρον για αυτόν τον μικρό, αλλά ιδιαίτερο τόπο.
Μερικά tips για καλύτερες φωτογραφίες
Για τον Άγη, η φωτογραφία δεν απαιτεί ακριβό εξοπλισμό. Όπως σημειώνει: «Η καλύτερη κάμερα είναι αυτή που έχεις πάντα μαζί σου. Ακόμα και ένα κινητό μπορεί να δημιουργήσει μοναδικές εικόνες, αρκεί να ξέρεις πώς να αξιοποιήσεις το φως και τη σύνθεση».
Φως: Το καλύτερο φως είναι κατά την ανατολή και το ηλιοβασίλεμα.
Προγραμματισμός: Χρησιμοποιήστε εφαρμογές όπως το PhotoPills για να σχεδιάσετε τη φωτογραφία σας.
Τρίποδο: Ένα μικρό τρίποδο μπορεί να ανοίξει νέες δυνατότητες, ειδικά για νυχτερινές λήψεις.
Επεξεργασία: Ακόμα και απλά προγράμματα, όπως το Snapseed, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά μια φωτογραφία.
Η Σημασία του κάδρου
Η επιλογή του βασικού θέματος είναι το πρώτο βήμα. Ας δούμε ενα παράδειγμα με ένα παγκόσμιο και πολυφωτογραφημένο μνημείο. «Αν θέλω ο Πύργος του Άιφελ να είναι το κυρίαρχο στοιχείο, τότε σιγουρεύομαι ότι όλα τα άλλα στο κάδρο υποστηρίζουν αυτήν την πρόθεση – το φως, η γωνία και η κλίμακα πρέπει να κατευθύνουν το βλέμμα εκεί». Εξίσου σημαντική είναι η εξάλειψη περιττών ή αποσπαστικών στοιχείων. «Πολλές φορές, το κάδρο μπορεί να περιλαμβάνει στοιχεία που δεν προσθέτουν στην ιστορία που θέλω να πω – όπως έναν γερανό δίπλα στον Πύργο του Άιφελ ή μια πολυκοσμία που αποσπά την προσοχή. Αυτά είτε τα κόβω από τη σύνθεση επιτόπου, είτε τα αφαιρώ κατά την επεξεργασία»
Το Blog του και το Μέλλον
Ο Άγης βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός ταξιδιωτικού blog, όπου θα μοιράζεται φωτογραφίες, τεχνικές και τις ιστορίες πίσω από αυτές. Μέσα από το blog, στοχεύει να εμπνεύσει και να εκπαιδεύσει άλλους λάτρεις της φωτογραφίας. Η φωτογραφία είναι το μέσο που μου επιτρέπει να βλέπω τον κόσμο με διαφορετική ματιά. Θέλω να μοιραστώ αυτή τη μαγεία με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους», καταλήγει.
Επισκεφθείτε: https://www.agispeterson.com
Διαβάστε ακόμα:
Σοφία Κεμεντζετζίδου: Η «ψυχή» του Δάσους Παρανεστίου
Ο Φανούρης είναι η «ψυχή» του ποδηλατικού τουρισμού στη Λέρο