Εάν έλεγε κανείς πριν από μερικά χρόνια στη Βρετανίδα Helen ότι θα είχε τη δυνατότητα -αλλά και την ανάγκη- να μεταφέρει το γραφείο της σε μία ειδυλλιακή παραλία της Ελλάδας, και μάλιστα για όλο το καλοκαίρι, μάλλον θα χαμογελούσε συγκαταβατικά και σίγουρα δεν θα το πίστευε.
Με την έλευση της πανδημίας του κορωνοϊού όμως, σενάρια που θα μπορούσαν να είναι ονειρικά ή βγαλμένα από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, γίνονται πραγματικότητα.
Η μικρή ιστορία τηλε-εργασίας της Helen, είναι ένα από τα δεκάδες χιλιάδες παραδείγματα στελεχών και υπαλλήλων που εργάζονται απομακρυσμένα, ενδυναμώνοντας μία νέα «φυλή» που όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει, αυτή των ψηφιακών νομάδων.
Μάλιστα, η ευελιξία των εταιρειών και οι εναλλακτικές που προσφέρουν στους εργαζόμενούς τους, έχει φθάσει σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να καλύπτει τόσο τις full time θέσεις, όσο και την ημιαπασχόληση.
Η Helen συγκεκριμένα, ούσα κατά το ήμισυ συνταξιούχος, σύμφωνα με τα συνταξιοδοτικά προγράμματα της Βρετανίας, είναι εργαζόμενη μερικής απασχόλησης. Η ίδια και ο σύζυγός της, Mark, επισκέπτονται ως τουρίστες την Ελλάδα τα 35 τελευταία χρόνια, ενώ τον χειμώνα κάνουν και μαθήματα ελληνικών. Είναι τέτοιος ο δεσμός τους με τη χώρα μας, που το 2014 επέλεξαν τη Θάσο για τον γάμο τους, με προσκεκλημένους όλους τους αγαπημένους τους, τόσο από την Αγγλία, όσο και από την Ελλάδα.
Όταν ξέσπασε η πανδημία, η εργασία του Mark που έχει να κάνει με το κομμάτι των κατασκευών, συνεχίστηκε κανονικά, ίσως και με εντονότερους ρυθμούς. Για την Helen όμως, τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά: Το νέο καθεστώς στην εταιρεία της, η αποκλειστική τηλε-εργασία, 3 ώρες την ημέρα από τη Δευτέρα έως την Παρασκευή, της επέτρεπε να εργάζεται κυριολεκτικά από οπουδήποτε, αρκεί να έχει μαζί της το laptop της και αξιόπιστο internet.
Ο Mark από την άλλη πλευρά, μετά την εξάντληση των τελευταίων 18 μηνών, χρειαζόταν ένα μεγάλο διάλειμμα από τις κατασκευές. Έτσι, το ζευγάρι αποφάσισε να περάσει το καλοκαίρι του αλλά και το μεγαλύτερο μέρος του Σεπτεμβρίου, στη Θάσο. Η Helen δουλεύει στον υπολογιστή της κάθε μέρα από τις 10 το πρωί έως τη 1 το μεσημέρι, είτε από την πισίνα του ξενοδοχείου, είτε από το αγαπημένο της beach bar, όπου έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το πιο δροσερό και σκιερό σημείο, ώστε να διαβάζει εύκολα την οθόνη του laptop της. Όπως αναφέρει η ίδια, αυτός ο τρόπος εργασίας εκτός σπιτιού, είναι πολύ ευχάριστος, ενώ δεν μπορεί να φανταστεί πιο όμορφο «γραφείο» από την ελληνική παραλία. Μέχρι να τελειώσει η Helen τη δουλειά της, ο Mark χαίρεται τη θάλασσα λίγα μόλις μέτρα μακριά της και φυσικά τη φωτογραφίζει σε κάθε ευκαιρία. Έπειτα, όταν πια κλείσει ο υπολογιστής, το ζευγάρι έχει όλο το χρόνο μπροστά του για να χαλαρώσει και να απολαύσει το ελληνικό καλοκαίρι. Μάλιστα η Helen επισημαίνει ότι, εάν κάποιος είναι σε θέση να επιλέξει αυτόν τον τρόπο εργασίας, ιδιαίτερα εάν δεν εργάζεται full time, πρέπει οπωσδήποτε να το δοκιμάσει και μετά είναι βέβαιο ότι δεν θα επανέλθει στους προηγούμενους ρυθμούς του.
To παράδειγμα μεγάλων ομίλων και προορισμών
Αυτό το νέο μοντέλο εργασίας προωθούν εξάλλου αρκετοί μεγάλοι όμιλοι παγκοσμίως, όπως είναι για παράδειγμα η TUI, η οποία προσφέρει στους εργαζόμενούς της έξι εβδομάδες το χρόνο τηλε-εργασία, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Ειδικότερα, το project TUI Workwide, σύμφωνα με το οποίο οι εργαζόμενοι θα μπορούν να επιλέγουν οι ίδιοι τον τόπο εργασίας τους, καθιστά την εργασία εξαιρετικά ευέλικτη προσφέροντας κάτι που, όπως αναφέρει ο Όμιλος, θα εκτιμήσουν πολύ οι εργαζόμενοι. Επιπλέον, σε προηγούμενη ανακοίνωσή του ο όμιλος ανέφερε ότι δεσμεύεται στην τηλεργασία, καθώς επιτρέπει μεγαλύτερη επαφή με την οικογένεια, ενώ παράλληλα επιτρέπει στην εταιρεία να εξοικονομήσει κόστος από τη λειτουργία των γραφείων της.
Από την πλευρά του, ο Δήμος Ρόδου επιχειρεί να προσελκύσει με συστηματικό τρόπο πλέον τους ψηφιακούς νομάδες. Γι΄ αυτό, άλλωστε απηύθυνε μέσα στον Αύγουστο πρόσκληση ενδιαφέροντος για την παροχή υπηρεσιών σχετικά με την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων στο νησί. Στο πλαίσιο του έργου ζητείται η κατάρτιση μελέτης των αναγκών των ψηφιακών νομάδων, ως ένα ξεχωριστό, ιδιαίτερα σημαντικό κοινό για τον προορισμό καθώς και ανταγωνιστικών προορισμών. Επίσης, θα γίνει αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης και παροχών του προορισμού προς το συγκεκριμένο κοινό (κόστος ζωής, ύπαρξη Community, Work Spaces, Connectivity, Mobility & Transportation, Environment, Things To Do) και κατάρτιση σχεδίου πολιτικών για την αναβάθμιση του προορισμού βάση των αναγκών των ψηφιακών νομάδων σε συνάρτηση με τις υπάρχουσες δομές και παροχές.