Σε μια εποχή που κυριαρχείται από ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις, οι συζητήσεις για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη (AI) θα μεταμορφώσει διάφορους τομείς έχουν γίνει πλέον κοινότοπες. Παρά τις πολυάριθμες προβλέψεις, δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε ακριβώς το πώς η AI θα αναδιαμορφώσει τα ταξίδια, όπως ακριβώς δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε τις απροσδόκητες συνέπειες που έχουν τα τεχνολογικά άλματα σε φαινομενικά άσχετους κλάδους και προϊόντα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της επίδρασης των smartphones στις πωλήσεις τσίχλας διεθνώς. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Euromonitor International, οι παγκόσμιες πωλήσεις τσίχλας έχουν μειωθεί κατά 15 τοις εκατό από το 2007, το έτος που κυκλοφόρησε το iPhone και ένας από τους βασικούς λόγους είναι ότι μεγάλο ποσοστό των πωλήσεών τους προέρχονταν από ενστικτώδεις αγορές στα ταμεία των σούπερ μάρκετ.
Δυστυχώς, οι πωλήσεις προϊόντων της τελευταίας στιγμής στα ταμεία πλέον έχουν μειωθεί δραματικά, καθώς οι καταναλωτές είναι πολύ απορροφημένοι από τα τηλέφωνά τους για να παρατηρήσουν αυτά τα προϊόντα και οι τσίχλες δεν έδειξαν τις πωλησιακές αντοχές προϊόντων πρώτης ανάγκης όπως οι μπαταρίες ή τα ξυραφάκια. Αυτή η απρόβλεπτη συνέπεια υπογραμμίζει την πολυπλοκότητα της πρόβλεψης των επιπτώσεων της τεχνολογίας. Ομοίως, ενώ μπορούμε να προβλέψουμε κάποιες αλλαγές που μπορεί να φέρει η AI στα ταξίδια, το πλήρες εύρος παραμένει αβέβαιο.
Η τεχνητή νοημοσύνη στο σχεδιασμό ταξιδιών
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι έτοιμη να επαναστατήσει τον τρόπο που σχεδιάζουμε τα ταξίδια μας. Μία σημαντική εξέλιξη είναι η ικανότητα των αλγορίθμων που λειτουργούν με AI να παρέχουν εξατομικευμένες ταξιδιωτικές προτάσεις. Αναλύοντας τις προτιμήσεις και τις παρελθούσες συμπεριφορές των χρηστών, αυτοί οι αλγόριθμοι μπορούν να προτείνουν προορισμούς, καταλύματα και δραστηριότητες που ευθυγραμμίζονται με τις ατομικές προτιμήσεις και προϋπολογισμούς. Αυτή η εξατομικευμένη προσέγγιση διασφαλίζει ότι οι ταξιδιώτες μπορούν να ανακαλύψουν μοναδικές εμπειρίες προσαρμοσμένες ειδικά σε αυτούς.
Επιπλέον, τα έξυπνα συστήματα κρατήσεων που λειτουργούν με AI, απλοποιούν ολόκληρη τη διαδικασία κράτησης. Αυτά τα συστήματα μπορούν να αναζητήσουν μέσα από τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να βρουν τις καλύτερες προσφορές σε πτήσεις, ξενοδοχεία και ενοικιάσεις αυτοκινήτων, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα στους ταξιδιώτες. Οι εικονικοί ταξιδιωτικοί βοηθοί, όπως τα AI chatbots, γίνονται επίσης όλο και πιο δημοφιλείς. Αυτοί οι βοηθοί μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις, να προσφέρουν ταξιδιωτικές συμβουλές και ακόμη και να κάνουν κρατήσεις, παρέχοντας μια απρόσκοπτη και αποδοτική εμπειρία σχεδιασμού.
Ωστόσο, όλα τα ανωτέρω είναι απλές, μονοδιάστατες σκέψεις στο πως θα μπορούσε μια τεχνολογική εφαρμογή του σήμερα να βοηθήσει τον ταξιδιώτη του σήμερα. Το λάθος που συχνά γίνεται είναι ότι αγνοούνται οι επιπλοκές που η τεχνολογία του σήμερα θα φέρει στην καθημερινότητα όλων σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα θα μπορούσε να είναι το ακόλουθο: ενώ μπορούμε να κάνουμε υποθέσεις για τις μελλοντικές δυνατότητες της AI στα ταξίδια, όπως ένας αλγόριθμος που ενσωματώνει άψογα κριτικές του TripAdvisor με λίστες του Booking.com, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο αβέβαιη.
Αναλογιστείτε ένα σενάριο όπου οι απαντήσεις της AI κυριαρχούν στις διαδικτυακές κριτικές. Θα έγραφαν ακόμα οι ταξιδιώτες λεπτομερείς κριτικές σε πλατφόρμες όπως το TripAdvisor αν ήξεραν ότι κανένα ανθρώπινο μάτι από την πλευρά του ξενοδοχείου δεν θα τα έβλεπε; Θα έγραφαν θετικούς ύμνους ή πύρινα καυστικά σχόλια αν γνώριζαν από πριν ότι τα σχόλιά τους θα λάβουν μόνο μια τυποποιημένη, αυτοματοποιημένη απάντηση γεμάτη με SEO λέξεις-κλειδιά και ευγενικές αλλά συγκαταβατικές φράσεις; Η προσωπική επαφή της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, που πολλοί ταξιδιώτες αναζητούν όταν αφήνουν κριτικές, μπορεί να χαθεί. Ως αποτέλεσμα, η ίδια η ύπαρξη τέτοιων πλατφορμών κριτικών θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο αν οι χρήστες αισθανθούν ότι οι συνεισφορές τους δεν εκτιμώνται ή αγνοούνται. Θα είχε νόημα το TripAdvisor χωρίς τις κριτικές των μελών του;
Αυτό το παράδειγμα υπογραμμίζει την απροβλεψιμότητα της μακροπρόθεσμης επίδρασης της AI στα ταξίδια, υπενθυμίζοντάς μας ότι, ενώ μπορούμε να φανταστούμε ορισμένες εξελίξεις, η πραγματική πορεία μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική.
Βελτίωση της Ταξιδιωτικής Εμπειρίας
Στη θετική πλευρά των πραγμάτων ωστόσο είναι ότι υπάρχουν και κάποιες σχετικά πιο «βατές» προβλέψεις. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αλλάζει μόνο τον τρόπο που σχεδιάζουμε τα ταξίδια μας αλλά και βελτιώνει την ίδια την ταξιδιωτική εμπειρία. Μία από τις πιο αξιοσημείωτες εξελίξεις είναι η χρήση AI σε απρόσκοπτες διαδικασίες check-in. Τα αεροδρόμια και τα ξενοδοχεία υιοθετούν τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου και βιομετρικών δεδομένων για να διευκολύνουν ταχύτερες, ανέπαφες διαδικασίες check-in. Αυτό μειώνει τους χρόνους αναμονής και ενισχύει την ασφάλεια, καθιστώντας τη διαδικασία πιο αποδοτική για τους ταξιδιώτες.
Ταυτόχρονα, τα εργαλεία μετάφρασης σε πραγματικό χρόνο, που λειτουργούν με AI, καταργούν τα γλωσσικά εμπόδια, επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά σε ξένες χώρες. Αυτά τα εργαλεία μπορούν να μεταφράσουν άμεσα τον προφορικό ή γραπτό λόγο, επιτρέποντας ομαλότερες αλληλεπιδράσεις και μια πιο συναρπαστική ταξιδιωτική εμπειρία.
Την ίδια στιγμή, ο ξενοδοχειακός τομέας αγκαλιάζει την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσει την εμπειρία των επισκεπτών και την επιχειρησιακή αποδοτικότητα. Τα έξυπνα δωμάτια εξοπλισμένα με AI μπορούν να δημιουργήσουν εξατομικευμένα περιβάλλοντα για τους επισκέπτες, ρυθμίζοντας τον φωτισμό, τη θερμοκρασία και τις επιλογές ψυχαγωγίας σύμφωνα με τις ατομικές προτιμήσεις. Οι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες δωματίου και οι υπηρεσίες θυρωρείου που υποστηρίζονται από AI γίνονται επίσης όλο και πιο κοινές, προσφέροντας στους επισκέπτες ευκολία και εξατομικευμένη εξυπηρέτηση.
Εν κατακλείδι, ενώ μπορούμε να εντοπίσουμε αρκετούς τομείς όπου η τεχνητή νοημοσύνη είναι έτοιμη να αλλάξει τη βιομηχανία ταξιδιών, η πλήρης έκταση της επίδρασής της παραμένει αβέβαιη. Όπως οι απρόβλεπτες συνέπειες των smartphones στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, οι επιπτώσεις της AI στα ταξίδια πιθανότατα θα είναι σύνθετες και πολυδιάστατες. Καθώς συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι ουσιώδες για τους ενδιαφερόμενους του κλάδου να παραμένουν προσαρμοστικοί και ανοιχτοί σε νέες δυνατότητες. Η αποδοχή αυτών των τεχνολογικών εξελίξεων θα βελτιώσει αναμφίβολα τις ταξιδιωτικές μας εμπειρίες, αλλά το ταξίδι της ανακάλυψης μόλις ξεκινά.
*O Kώστας Παναγάκης είναι Principal της Travelworks.
Διαβάστε ακόμα:
Πώς οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τον κλάδο της φιλοξενίας
Έρευνα: Πώς η Tεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει το τοπίο στον κλάδο της φιλοξενίας
Ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διαχείριση τροφίμων των ξενοδοχείων