Είναι μόλις 9:30 το πρωί και μια ουρά στην Οία έχει αρχίσει για τα καλά να σχηματίζεται κάπου στα μισά του μονοπατιού της καλντέρας. Εκ πρώτης όψεως, μοιάζει ουρά για να επισκεφθεί κανείς κάποιο μουσείο ή εστιατόριο αλλά οι υποψιασμένοι επισκέπτες ξέρουν καλά ότι ο κόσμος συνωστίζεται απλώς και μόνο για να βρεθεί στην προνομιακή θέση να φωτογραφίσει την πιο φωτογενή βουκαμβίλια των Κυκλάδων με φόντο το ειδυλλιακό τοπίο της Kαλντέρας. Το εξωφρενικό της υπόθεσης είναι ότι κάθε φωτογραφία που θα βγει από τους φακούς των κινητών και θα ανέβει στο Instagram θα είναι πανομοιότυπα ίδια με όλες τις προηγούμενες. Μικρό το κακό για τον επισκέπτη καθώς πλέον, θα είναι ένας ακόμη που μπορεί να δηλώσει με περηφάνεια ότι «ήταν και αυτός εκεί».

18

Τα τελευταία χρόνια, τα social media έχουν φέρει πραγματική επανάσταση στο destination marketing. Κάποτε, η απόφαση για ένα ταξίδι βασιζόταν σε φυλλάδια, στατικά websites, και ταξιδιωτικούς πράκτορες. Την τελευταία πενταετία μέσα από το Instagram, το Facebook και το TikTok, οι εν δυνάμει ταξιδιώτες κατακλύζονται από επιμελημένες εικόνες και βίντεο που παρουσιάζουν έναν ειδυλλιακό προορισμό. Αν και αυτή η αλλαγή έχει αναμφίβολα αυξήσει την ορατότητα πολλών προορισμών, έχει επίσης φέρει προκλήσεις, ιδίως όσον αφορά τον υπερτουρισμό και την απόκλιση μεταξύ των εξωραϊσμένων εικόνων που μοιράζονται στο διαδίκτυο και της πραγματικότητας που αντιμετωπίζει ο επισκέπτης όταν πια φτάσει.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(384444)
      ["id"]=>
      int(384444)
      ["title"]=>
      string(9) "santorini"
      ["filename"]=>
      string(20) "santorini-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(401164)
      ["url"]=>
      string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(120) "https://www.travel.gr/experiences/travel/pos-ta-social-media-allazoyn-to-destination-marketing/attachment/santorini-143/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(35) "Σαντορίνη/Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(13) "santorini-143"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(380665)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-07-18 07:39:24"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-07-18 07:39:50"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1875)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-220x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(220)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-768x1049.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1049)
        ["large"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-750x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(750)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-1125x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1125)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-1500x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1500)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η δύναμη των social media στο marketing προορισμών

Η πραγματική αλήθεια είναι ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν εκδημοκρατίσει τον τρόπο με τον οποίο προωθούνται οι προορισμοί. Οι ίδιοι οι ταξιδιώτες έχουν γίνει οι νέοι influencers, συχνά αθέλητα λειτουργώντας ως marketeer για τα μέρη που επισκέπτονται. Εκπληκτικές φωτογραφίες, ενδιαφέροντα βίντεο και προσωπικές μαρτυρίες φτάνουν σε εκατομμύρια πιθανούς ή μελλοντικούς επισκέπτες, πυροδοτώντας την επιθυμία τους να επισκεφθούν αυτούς τους τόπους.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(384440)
      ["id"]=>
      int(384440)
      ["title"]=>
      string(4) "bali"
      ["filename"]=>
      string(15) "bali-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(682305)
      ["url"]=>
      string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(113) "https://www.travel.gr/experiences/travel/pos-ta-social-media-allazoyn-to-destination-marketing/attachment/bali-5/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(27) "Μπαλί/Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(6) "bali-5"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(380665)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-07-18 07:34:32"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-07-18 07:35:15"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(2048)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-240x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(240)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-768x960.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(960)
        ["large"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-819x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(819)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-1229x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1229)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/bali-scaled.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1638)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Προορισμοί που θα μπορούσαν να παραμείνουν άγνωστοι μπορούν τώρα να αποκτήσουν φήμη μέσα σε μια νύχτα. Για παράδειγμα, μέρη όπως η Ισλανδία, το Μπαλί και τα Νησιά Φερόες είδαν σημαντική αύξηση στον τουρισμό μετά από εκτενή προβολή στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να είναι ιδιαίτερα επωφελές, παρέχοντας οικονομική ενίσχυση και δημιουργώντας θέσεις εργασίας, ωστόσο σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα τα αποτελέσματα μπορεί να είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση. Οι προορισμοί συχνά αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν την εισροή επισκεπτών, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε περιβαλλοντική υποβάθμιση, απώλεια του τοπικού χαρακτήρα και μείωση της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους. Οι υποδομές σε πολλούς προορισμούς δεν είναι επαρκείς για να αντιμετωπίσουν τους τεράστιους αριθμούς τουριστών που μπορούν να προσελκύσουν τα κοινωνικά δίκτυα.

Η Βενετία, για παράδειγμα, υπήρξε εδώ και καιρό θύμα υπερτουρισμού, με στενούς δρόμους και εύθραυστα κανάλια να κατακλύζονται από εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Ομοίως, η γραφική πόλη Hallstatt στην Αυστρία αντιμετώπισε τέτοια εισροή τουριστών μετά την προβολή της στο Instagram που οι τοπικές αρχές αναγκάστηκαν να λάβουν μέτρα για να περιορίσουν τον αριθμό των επισκεπτών.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(380683)
      ["id"]=>
      int(380683)
      ["title"]=>
      string(30) "travel social media 2-unsplash"
      ["filename"]=>
      string(41) "travel-social-media-2-unsplash-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(673128)
      ["url"]=>
      string(90) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(137) "https://www.travel.gr/experiences/travel/pos-ta-social-media-allazoyn-to-destination-marketing/attachment/travel-social-media-2-unsplash/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "23"
      ["description"]=>
      string(15) "Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(30) "travel-social-media-2-unsplash"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(380665)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-07-04 11:39:54"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-07-04 11:40:26"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1767)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-207x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(207)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-768x1113.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1113)
        ["large"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-707x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(707)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(93) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-1060x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1060)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(93) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/travel-social-media-2-unsplash-1413x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1413)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Social media memes και η πραγματικότητα του υπερτουρισμού

Η απόσταση μεταξύ των τέλειων εικόνων που βλέπουμε στα κοινωνικά δίκτυα και της πραγματικότητας του υπερτουρισμού έχει γεννήσει ένα νέο είδος περιεχομένου: τα memes στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτά τα memes συχνά αναδεικνύουν την αντίθεση μεταξύ των γαλήνιων, άδειων τοπίων που παρουσιάζονται στο διαδίκτυο και της πολυπληθούς, λιγότερο ελκυστικής πραγματικότητας που αντιμετωπίζουν οι επισκέπτες.

Για παράδειγμα, ένα δημοφιλές meme μπορεί να δείχνει μια εκπληκτική, απομονωμένη παραλία που δημοσιεύεται στο Instagram δίπλα σε μια πραγματική φωτογραφία της ίδιας παραλίας γεμάτης τουρίστες. Τέτοιο περιεχόμενο αγγίζει πολλούς ταξιδιώτες, που αισθάνονται εξαπατημένοι από τις εξιδανικευμένες απεικονίσεις που βλέπουν στο διαδίκτυο. Αυτά τα memes λειτουργούν ως μορφή κοινωνικού σχολιασμού, εφιστώντας την προσοχή στο χάσμα μεταξύ προσδοκίας και πραγματικότητας.

Αν και διασκεδαστικά, αυτά τα memes φέρουν επίσης ένα σημαντικό μήνυμα για τη βιωσιμότητα των ταξιδιών και τον αντίκτυπο του υπερτουρισμού. Ενθαρρύνουν μια πιο ρεαλιστική προοπτική και μπορούν ακόμη και να ενισχύσουν την αίσθηση ευθύνης μεταξύ των τουριστών. Οι ταξιδιώτες γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι για την ανάγκη να ερευνήσουν τους προορισμούς τους λεπτομερώς και να εξετάσουν τον ευρύτερο αντίκτυπο των επισκέψεών τους.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(380704)
      ["id"]=>
      int(380704)
      ["title"]=>
      string(15) "Venice unsplash"
      ["filename"]=>
      string(26) "Venice-unsplash-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(842580)
      ["url"]=>
      string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(122) "https://www.travel.gr/experiences/travel/pos-ta-social-media-allazoyn-to-destination-marketing/attachment/venice-unsplash/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "23"
      ["description"]=>
      string(30) "Βενετία/Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(15) "venice-unsplash"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(380665)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-07-04 11:48:47"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-07-04 11:57:26"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1709)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(77) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-768x1151.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1151)
        ["large"]=>
        string(77) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-scaled.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1025)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/07/Venice-unsplash-scaled.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1367)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η δύναμη του ρεαλισμού στα social media

Σε απάντηση στην αυξανόμενη συνειδητοποίηση του χάσματος μεταξύ των απεικονίσεων στα κοινωνικά δίκτυα και της πραγματικότητας, ορισμένοι προορισμοί στρέφονται προς τη χρήση ρεαλιστικού οπτικού υλικού στις διαφημιστικές τους προσπάθειες. Αυτή η προσέγγιση, γνωστή ως «real influence» επικεντρώνεται στην παρουσίαση αυθεντικών και ακατέργαστων εμπειριών ενός προορισμού. Χρησιμοποιώντας περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες και ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να μοιράζονται τις γνήσιες εμπειρίες τους, οι προορισμοί μπορούν να παρουσιάσουν μια πιο ακριβή και σχετική εικόνα.

Τα ρεαλιστικά βίντεο και φωτογραφίες αποτυπώνουν την αληθινή ουσία ενός προορισμού, αναδεικνύοντας τόσο την ομορφιά όσο και την καθημερινότητά του. Αυτή η διαφάνεια οικοδομεί εμπιστοσύνη με τους πιθανούς επισκέπτες, που εκτιμούν την ειλικρίνεια και είναι πιο πιθανό να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες. Οι προορισμοί που χρησιμοποιούν αυτήν τη στρατηγική μπορούν να προσελκύσουν επισκέπτες που είναι πραγματικά ενδιαφερόμενοι να εμπλακούν με τον τοπικό πολιτισμό και είναι πιο πιθανό να εφαρμόσουν υπεύθυνες τουριστικές πρακτικές.

Βιώσιμο destination marketing

Λόγω αυτών των προκλήσεων, οι στρατηγικές marketing προορισμών πρέπει να εξελιχθούν. Ο βιώσιμος τουρισμός έχει γίνει κρίσιμος στόχος, με προσπάθειες να ισορροπήσουν τα οικονομικά οφέλη του τουρισμού με την ανάγκη διατήρησης του τοπικού περιβάλλοντος και της κουλτούρας ενός τόπου. Οι προορισμοί προωθούν όλο και περισσότερο λιγότερο γνωστά μέρη για να διασκορπίσουν τον αριθμό των τουριστών πιο ομοιόμορφα και να μειώσουν την πίεση στα δημοφιλή σημεία. Για παράδειγμα, χώρες όπως η Ιαπωνία και η Νέα Ζηλανδία αναδεικνύουν λιγότερο γνωστά αξιοθέατα για να κατανείμουν τον τουρισμό πιο βιώσιμα.

Επιπλέον, δίνεται αυξανόμενη έμφαση στην εκπαίδευση των τουριστών σχετικά με τις υπεύθυνες ταξιδιωτικές πρακτικές. Οι διαφημιστικές καμπάνιες πλέον περιλαμβάνουν μηνύματα σχετικά με τον σεβασμό των τοπικών πολιτισμών, τη μείωση των απορριμμάτων και την υποστήριξη των τοπικών επιχειρήσεων. Οι influencers παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διάδοση αυτών των μηνυμάτων, δεδομένης της σημαντικής εμβέλειας και επιρροής τους.

Αντί επιλόγου

Τα social media έχουν αλλάξει ανεπιστρεπτί το marketing προορισμών, φέρνοντας τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Ενώ έχουν επιτρέψει την άνευ προηγουμένου προβολή προορισμών και έχουν οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη, έχουν επίσης συμβάλει στον υπερτουρισμό και σε μια παραπλανητική απεικόνιση των ταξιδιωτικών εμπειριών. Η διαφάνεια και η ειλικρίνεια στην παρουσίαση των προορισμών θα βοηθήσουν να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ προσδοκίας και πραγματικότητας, προωθώντας μια πιο βιώσιμη και αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία για όλους.

*O Kώστας Παναγάκης είναι Principal της Travelworks.

Διαβάστε ακόμα:

Travel Megatrends: Ποιες τάσεις θα κυριαρχήσουν στα ταξίδια μέχρι το 2030

Metarvese και Υπερτουρισμός: Μια οπτική για τη μείωση των προκλήσεων του τουρισμού

Τι σημαίνει «βιώσιμος τουρισμός»: Tα σημεία-κλειδιά που πρέπει να γνωρίζει οποίος θέλει να αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύει