Η αξιοποίηση ενός εργαλείου μάρκετινγκ όπως οι Πρεσβευτές του ελληνικού τουρισμού μπορεί να αποτελέσει μία εξαιρετική ευκαιρία περαιτέρω προώθησης της Ελλάδος. Τις προοπτικές προσέλκυσης μεγαλύτερου αριθμού τουριστών από την Αυστραλία στη χώρα μας καταγράφει σχετική μελέτη που πραγματοποίησε η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού.
Στη μελέτη που δημοσιοποιεί σήμερα το Travel.gr παρουσιάζονται τα αποτελέσματα για την αγορά της Αυστραλίας ευρύτερης ποσοτικής έρευνας για το προφίλ των επισκεπτών στη χώρα μας μέσω της εφαρμογής VisitGreece και τα αποτελέσματα πρωτογενούς ποιοτικής έρευνας για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των Ελλήνων ομογενών στην Αυστραλία, τους αποτρεπτικούς παράγοντες για την πραγματοποίηση ταξιδιού προς την Ελλάδα καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης της ομογενειακής κοινότητας για την περαιτέρω προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην Αυστραλία.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η τουριστική συμπεριφορά του Ελληνοαυστραλού και του Αυστραλού τουρίστα σε πολλές περιπτώσεις δεν παρουσιάζει ουσιαστικά μεγάλες διαφορές με μόνη εξαίρεση το γεγονός πως οι Ελληνοαυστραλοί κατά το αρχικό μέρος του ταξιδιού τους θα επισκεφτούν τον προορισμό εκείνο που συνδέεται με το οικογενειακό τους παρελθόν. Ένα σημείο στο οποίο έγινε ιδιαίτερη αναφορά ήταν η ανάγκη στροφής σε νέα τουριστικά προϊόντα μακριά από το μοντέλο Ήλιος και Θάλασσα, προκειμένου το ενδιαφέρον του αυστραλιανού κοινού εν γένει για την Ελλάδα να ενισχυθεί.
Ορειβατικές δραστηριότητες
Σημαντική δυναμική μεταξύ των Αυστραλών ταξιδιωτών παρουσιάζουν ειδικές μορφές τουρισμού όπως τα extreme sports και ο ορειβατικός τουρισμός, δεδομένου πως πολλοί επιλέγουν τους χειμερινούς μήνες για την πραγματοποίηση ορειβατικών δραστηριοτήτων. Οι εν λόγω μορφές τουρισμού μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην άμβλυνση της εποχικότητας και την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (διατήρηση θέσεων εργασίας, διεύρυνση της περιόδου λειτουργίας των καταλυμάτων και των τουριστικών επιχειρήσεων). Η Κάλυμνος, η οποία χαίρει πλέον διεθνούς φήμης ως ορειβατικός προορισμός αποτελεί μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση και διαθέτει μεγάλα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση στην αυστραλιανή αγορά.
Οινοτουρισμός
Παράλληλα, ο οινοτουρισμός θα μπορούσε να τραβήξει το ενδιαφέρον των Αυστραλών ταξιδιωτών εν γένει στην περίπτωση που πραγματοποιούνταν μία εξειδικευμένη εκστρατεία προώθησης της εν λόγω ειδικής μορφής τουρισμού. Παρόλο που έχουν καταβληθεί προσπάθειες για την προώθηση του ελληνικού κρασιού στην Αυστραλία αυτές δεν έχουν ευοδωθεί, δεδομένου ότι το αυστραλιανό κρασί είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό σε επίπεδο τιμής και ποιότητας και το ελληνικό καθίσταται, λόγω του μεγάλου κόστους μεταφοράς, προϊόν πολυτελείας που διατίθενται αποκλειστικά σε ακριβά εστιατόρια.
Λόγω του τρόπου ζωής των Αυστραλών (οι περισσότεροι διαμένουν σε πόλεις με μικρές πίσω αυλές) είναι αρκετά συνηθισμένο, η δεύτερη και τρίτη γενιά Ελλήνων ομογενών αλλά και οι Αυστραλοί επισκέπτες συνολικά, όταν επισκέπτονται την Ελλάδα να επιθυμούν να βιώσουν την πραγματική αγροτική εμπειρία και τη ζωή της φάρμας (να επισκεφτούν ελαιώνες, να είναι κοντά σε ζώα, να παρακολουθήσουν τη γιαγιά που ανοίγει το φύλο κ.α.) και αποζητούν μία μοναδική και ολιστική εμπειρία.
Αποσύνδεση από το κινητό
Ταυτόχρονα, μετά την πανδημία έχει αυξηθεί στην Αυστραλία η δημοφιλία των retreats, δηλαδή τόπων τουριστικής διαμονής όπου μπορεί κάποιος να αποσυνδεθεί από τον έξω κόσμο αφήνοντας το κινητό του τηλέφωνο στην είσοδο, για να τον ειδοποιούν όταν χρειάζεται, και όπου μπορεί να κάνει διακοπές χαλάρωσης κοντά στον φυσικό τρόπο ζωής (για παράδειγμα, διατροφή με τοπικά και οργανικά προϊόντα, γιόγκα).
Ιατρικός και οδοντιατρικός τουρισμός
Πολυάριθμοι είναι οι Αυστραλοί που στρέφονται στο Μπαλί για ιατρικό και οδοντιατρικό τουρισμό, γεγονός που δείχνει τη δυναμική που έχει η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού. Πρωτοβουλίες για τον ιατρικό τουρισμό είχαν ξεκινήσει και από την Ελλάδα δεδομένου ότι η χώρα διαθέτει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα (π.χ. γιατρούς παγκοσμίου φήμης) αλλά αυτές δεν έχουν ευοδωθεί. Ένα σημαντικό ζήτημα το οποίο αναφέρθηκε σε σχέση με αυτή την ειδική μορφή τουρισμού είναι το ότι ο τουρίστας αντιμετωπίζεται συχνά με χρηματοθηρικούς όρους («τον βλέπουμε σαν κινούμενο δολάριο»). Ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση του ιατρικού τουρισμού θα μπορούσε να είναι και η πραγματοποίηση διμερών σεμιναρίων με Αυστραλούς γιατρούς με στόχο την ευαισθητοποίησή των Ελλήνων ιατρών σε θέματα διαπολιτιστικής ευαισθητοποίησης.
Κατά τα τελευταία χρόνια η συζήτηση περί βιωσιμότητας και κυκλικής οικονομίας στα πλαίσια της ταξιδιωτικής εμπειρίας έχει ενταθεί στην ευρύτερη περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού. Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες από την Αυστραλία αλλά και από άλλες χώρες, αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω προκειμένου να το πετύχουν. Η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία και να προσελκύσει αυτό το κοινό. Ως εκ τούτου διανοίγονται σημαντικές ευκαιρίες για τουριστικά προϊόντα όπως ο οικοτουρισμός.
Αποτρεπτικοί παράγοντες για την πραγματοποίηση ταξιδιού προς την Ελλάδα
Ο βασικότερος αποτρεπτικός παράγοντας είναι ο οικονομικός, δηλαδή το μεγάλο κόστος πραγματοποίησης του ταξιδιού. Στο πλαίσιο της έρευνας υπογραμμίστηκε πως είναι πιθανό ο οικονομικός παράγοντας να καταστεί ακόμα πιο έντονος λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί σημαντικά και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν καταστεί απαγορευτικές. Επίσης, σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη απευθείας πτήσεων προς την Ελλάδα, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα ταξίδι που διαρκεί περίπου 24 ώρες, ενώ προκειμένου να μεταβεί κάποιος στην Ελλάδα από την Αυστραλία πρέπει να πραγματοποιήσει στάση στη Σιγκαπούρη, το Κατάρ ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Κατά το παρελθόν η Qatar συγκεκριμένα είχε απευθείας πτήσεις προς Αθήνα αλλά και προς Θεσσαλονίκη για το καλοκαίρι και κάποιες φορές για τα Χριστούγεννα, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο του ταξιδιού και διευκολύνοντας τους επισκέπτες.
Δυσχέρειες δημιουργούνται και λόγω της διαφοράς των εποχών. Στην Αυστραλία οι καλοκαιρινές σχολικές διακοπές ταυτίζονται με τις διακοπές των Χριστουγέννων, επομένως τα σχολεία είναι κλειστά περίπου από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου, περίοδο κατά την οποία οι οικογένειες είναι σε θέση να πάρουν άδεια και να πραγματοποιήσουν ταξίδια μεγάλης διάρκειας. Αυτό δημιουργεί προβλήματα σε πολλές οικογένειες δεδομένου πως η εν λόγω περίοδος δεν συμπίπτει με το ελληνικό καλοκαίρι. Πιο συγκεκριμένα, η σχολική περίοδος αποτελείται από τέσσερα τρίμηνα και ενδιάμεσα πραγματοποιούνται τρεις εβδομάδες διακοπές. Εντούτοις, υπάρχουν και ιδιωτικά σχολεία τα οποία τα 3-4 τελευταία χρόνια, επειδή πολυάριθμοι Αυστραλοί διαθέτουν ρίζες σε ευρωπαϊκές χώρες και αρκετοί γονείς παίρνουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού από τα σχολεία, έχουν αρχίσει να επιμηκύνουν τις διακοπές του Ιουλίου σε 4 εβδομάδες και να μειώνουν κατά μία εβδομάδα τις διακοπές του Δεκεμβρίου.
Ο Ιούλιος καλύτερος μήνας για Ελληνοαυστραλούς με οικογένεια με παιδιά σχολικής ηλικίας
Ως εκ τούτου, ο Ιούλιος για τους Ελληνοαυστραλούς με οικογένεια με παιδιά σχολικής ηλικίας, παρά τη διαφορά στις εποχές, αποτελεί μήνα κατά τον οποίο είναι δυνατή η πραγματοποίηση ταξιδιού προς την Ελλάδα. Πρέπει να επισημανθεί, ωστόσο, πως η διάρκεια και η περίοδος πραγματοποίησης των σχολικών διακοπών διαφοροποιείται ανά πολιτεία. Εντούτοις, η δημιουργία τουριστικών πακέτων για την περίοδο Δεκέμβρη-Γενάρη είναι πιθανό πως θα γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από πολλές οικογένειες οι οποίες θα δράττονταν της ευκαιρίας να επισκεφτούν τη χώρα.
Συναφές είναι και το θέμα της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, η οποία αποτελεί σημαντικό αποτρεπτικό παράγοντα τόσο για την πραγματοποίηση τουριστικών επενδύσεων στην Ελλάδα όσο και για την πραγματοποίηση επισκέψεων κατά τους χειμερινούς μήνες. Όπως σημειώνεται στην έρευνα η Ελλάδα οφείλει να απομακρυνθεί από την προώθηση παρωχημένων εικόνων και concept στο επίκεντρο των οποίων βρισκόταν το σουβλάκι και οι παραλίες και να επιστρέψει στις ρίζες της και στην προώθηση της αυθεντικής ελληνικής κουλτούρας και πολιτισμού.
Αποσπασματική η προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος
Παράλληλα, η προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι συχνά περιορισμένη και αποσπασματική, τη στιγμή που χώρες όπως η Ισπανία, η Τουρκία αλλά και χώρες της Ν.Α. Ασίας πραγματοποιούν επιθετικές εκστρατείες προώθησης του δικού τους τουριστικού προϊόντος στην αυστραλιανή αγορά.
Ταυτόχρονα, εξαιρετικά έντονος είναι ο ανταγωνισμός από προορισμούς που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από την Αυστραλία, με μεγάλη διαθεσιμότητα απευθείας πτήσεων και κατά πολύ χαμηλότερες τιμές, όπως το Μπαλί και η Ταϊλάνδη. Αναφορά γίνεται και στο γεγονός πως δεν καταβάλλονται προσπάθειες για την προσέλκυση του εξειδικευμένου κοινού των Ελληνοαυστραλών ομογενών.
Come home
Έμφαση πρέπει να δοθεί στη διαμόρφωση μίας αποτελεσματικής και στοχευμένης εκστρατείας προώθησης στον πυρήνα της οποίας θα βρίσκεται το αίσθημα της νοσταλγίας για την πατρίδα. Με ένα απλό σλόγκαν όπως το come home και ένα απλό διαφημιστικό concept π.χ. ένας Eλληνοαυστραλός που κάθεται στην πίσω αυλή του και παρακολουθεί έναν αγώνα κρίκετ πίνοντας την μπύρα του και λέει I am going home, θα μπορούσε να ενισχυθεί σημαντικά το ενδιαφέρον των ομογενών για τη χώρα μας. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην προώθηση νέων εικόνων και τοπίων της Ελλάδας. Δηλαδή, να προωθούνται εικόνες με βουνά, νέους να οδηγούν ή να απολαμβάνουν την ελληνική κουζίνα σε λιγότερο γνωστές τοποθεσίες της ηπειρωτικής Ελλάδας κ.α.
Παράλληλα, διαπιστώνονται ζητήματα διαφοράς νοοτροπίας και τρόπου οργάνωσης τα οποία αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την προσέλκυση τουριστών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έλλειψη διαθεσιμότητας σε όλες τις επιχειρήσεις της δυνατότητας πληρωμής με πιστωτική κάρτα, τη στιγμή που οι Αυστραλοί και Ελληνοαυστραλοί επισκέπτες κάνουν χρήση πλαστικού χρήματος για όλες τις συναλλαγές τους. Παράλληλα, οι Έλληνες επιχειρηματίες θα πρέπει να αντιμετωπίζουν με καλύτερο τρόπο τον Αυστραλό τουρίστα και να κατανοούν βασικά ζητήματα κουλτούρας.
Έλλειψη φιλικών προς τα παιδιά και φιλικών προς το θηλασμό χώρων εστίασης και καταλυμάτων
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα κουλτούρας και οργάνωσης αποτελεί η έλλειψη φιλικών προς τα παιδιά και φιλικών προς το θηλασμό χώρων εστίασης και καταλυμάτων κάτι το οποίo είναι πολύ συνηθισμένο στην Αυστραλία αλλά και η έλλειψη ύπαρξης εξειδικευμένων πρακτορείων εθνικής εμβέλειας όπου θα μπορεί ένας τουρίστας να εξασφαλίσει τις υπηρεσίες φροντίδας παιδιών. Στην επίλυση αυτών των ζητημάτων θα μπορούσε να συμβάλει η πραγματοποίηση σεμιναρίων διαπολιτιστικής ευαισθητοποίησης στα οποία έμπειροι ξενοδόχοι που έχουν καλή γνώση της νοοτροπίας των Αυστραλών επισκεπτών θα λειτουργούν σαν μέντορες. Ένα ζήτημα που απασχολούσε τους επισκέπτες και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας αλλά το οποίο έχει καταστεί ακόμα πιο επιτακτικό είναι ο φόβος πως στην περίπτωση που πρέπει να λάβουν κάποιου είδους ιατρική φροντίδα δεν θα λάβουν από το νοσοκομείο στο οποίο θα νοσηλευτούν υπηρεσίες επιπέδου αντίστοιχου με εκείνου της Αυστραλίας και το νοσηλευτικό προσωπικό δεν θα είναι σε θέση να επικοινωνήσει μαζί τους στην αγγλική γλώσσα. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι το ταξίδι στην Ελλάδα για την ελληνική ομογένεια είναι μεγάλης διάρκειας και επομένως είναι εύλογο θέματα υγείας να αποτελούν σημαντική προτεραιότητα καθώς παρατείνεται η διαμονή σε μια χώρα με διαφορετικό σύστημα υγείας. Η πανδημία έφερε στο προσκήνιο και μία σειρά από νέα ζητήματα τα οποία απασχολούν τους ταξιδιωτικούς πράκτορες όπως η ανάπτυξη κατάλληλων ταξιδιωτικών ασφαλιστικών προϊόντων.
Πώς μπορούν οι Ελληνοαυστραλοί ομογενείς να αποτελέσουν πρεσβευτές του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην Αυστραλία
Οι Ελληνοαυστραλοί ήδη λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως πρεσβευτές της Ελλάδας μέσα από τις καθημερινές τους επαφές με Αυστραλούς. Σε κάθε ευκαιρία προσπαθούν να προωθήσουν την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό στους Αυστραλούς γνωστούς και φίλους τους και να τους ενθαρρύνουν να επισκεφτούν τη χώρα και να αναδείξουν τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα έναντι σημαντικών ανταγωνιστών όπως η Ισπανία και η Τουρκία. Η αξιοποίηση ενός εργαλείου μάρκετινγκ όπως οι Πρεσβευτές του ελληνικού τουρισμού μπορεί να αποτελέσει μία εξαιρετική ευκαιρία περαιτέρω προώθησης της Ελλάδος και είναι αδιαμφισβήτητο πως πολυάριθμοι περήφανοι Ελληνοαυστραλοί θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε προσπάθειες προώθησης του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με την έρευνα, Έλληνες ομογενείς οι οποίοι διαπρέπουν στην Αυστραλία όπως οι διακεκριμένοι τενίστες Nick Kyrgios και ο Thanassis Kokkinakis, και οι οποίοι είναι ιδιαίτερα περήφανοι για την ελληνική τους κληρονομιά θα μπορούσαν να εκπληρώσουν με επιτυχία το ρόλο του Πρεσβευτή. Σημαντικό είναι η αξιοποίηση τόσο των έντυπων μέσων (για τους μεγαλύτερους σε ηλικία Έλληνες της Αυστραλίας) όσο και των ηλεκτρονικών μέσων (για τους νεότερους σε ηλικία, Ελληνοαυστραλούς δεύτερης και τρίτης γενιάς).
Επίσης, στην έρευνα επισημαίνεται ότι ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην αξιοποίηση των social media και group Ελληνοαυστραλών τα οποία παρέχουν πολλές πληροφορίες για την Ελλάδα και τα οποία μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση των like του Υπουργείου και στην ευρύτερη διάδοση των post που αυτό αναρτά. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην αξιοποίηση των influencers (πρόκειται κυρίως για νέους σε ηλικία ανθρώπους με φρέσκα πρόσωπα και διάθεση) οι οποίοι είναι σε θέση να προωθήσουν λιγότερο γνωστούς προορισμούς και προϊόντα (τον ελαιώνα της κυρίας Νίτσας, το μέλι που φτιάχνει ο παππούς Κώστας) καθώς και των μητέρων blogger δεδομένου ότι οι μητέρες ασκούν συνήθως τη μεγαλύτερη επιρροή εντός της οικογένειας.
Επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες
Με βάση την έρευνα που διενεργήθηκε για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των επισκεπτών που πρόκειται να ταξιδέψουν στη χώρα μας, πριν την επίσκεψή τους, το 76,7% των χρηστών από Αυστραλία που προτίθεται να επισκεφτεί την Ελλάδα ανέφερε ότι ταξιδεύει για πρώτη φορά ενώ το 23,3% έχει επισκεφτεί ξανά την χώρα. Για το 58,1% των συμμετεχόντων οι διακοπές αποτελούν τον κύριο σκοπό επίσκεψης της χώρας ενώ στη δεύτερη θέση με ποσοστό 32,8% είναι η επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους. Οι Αυστραλοί ταξιδιώτες μοιράζονται ως προς τα άτομα με τα οποία επιλέγουν να ταξιδέψουν. Σε ποσοστό 33,2% δήλωσε ότι έχουν πρόθεση να επισκεφτούν την Ελλάδα μόνοι. Ακολουθούν με ποσοστό 29,7% αυτοί που προτίθενται να ταξιδέψουν οικογενειακώς και στην την τρίτη θέση με ποσοστό 28,5% βρίσκονται τα ζευγάρια.
Η γαστρονομία βρίσκεται στην πρώτη θέση στις επιλογές των ταξιδιωτών για δραστηριότητες στον προορισμό σε ποσοστό 42,7%. Ακολουθεί η ελληνική κουλτούρα με 41,2% και το 30,4% ενδιαφέρεται για τη φύση. Ως προς την επιλογή των καταλυμάτων, το 30,3% των ταξιδιωτών επιλέγει την διαμονή σε φίλους και συγγενείς ενώ με ποσοστό 21,7% στη δεύτερη θέση βρίσκεται η βίλα.
Διαβάστε ακόμα:
Έρευνα: Η πιο περιζήτητη ειδικότητα για πρόσληψη στα ξενοδοχεία της Ελλάδας
Βιώσιμος τουρισμός: 7 ξενοδοχεία που πρωτοστατούν στον αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος
Ιατρικός Τουρισμός: Τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας για την ανάπτυξή του