Η βιομηχανία της εστίασης, παραδοσιακά καθυστερεί να υιοθετήσει τεχνολογικές προτάσεις και καινοτόμες ψηφιακές λύσεις.
Όμως, το 2020 και το 2021, η πανδημία του κορωνοϊού ανάγκασε τα καταστήματα τροφίμων και ποτών να υπερβούν τα όρια της παραδοσιακής λειτουργίας. Την τελευταία διετία, πολλά εστιατόρια έχουν στραφεί στην τεχνολογία, έστω και απρόθυμα, ώστε να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα. Σύμφωνα με την Ecole hôtelière de Lausanne, (ECL), η νέα πραγματικότητα, περιλαμβάνει περισσότερη ανέπαφη τεχνολογία, τρόπους τήρησης των αποστάσεων μεταξύ των επισκεπτών και πολλά πρόσθετα μέτρα υγιεινής.
Η τεχνολογία και η καινοτομία έχουν βοηθήσει, και σε πολλές περιπτώσεις έχουν σώσει τα εστιατόρια, καθώς μεταβάλλουν τον τρόπο λειτουργίας τους, έτσι ώστε όχι απλώς να επιβιώνουν, αλλά και να ευδοκιμούν, σε αυτή τη νέα, ανέπαφη εποχή. Από τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, την αυτοεξυπηρέτηση και τις ανέγγιχτες πληρωμές μέχρι την παράδοση και την παραλαβή, η βιομηχανία F&B δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να αγνοεί τις τάσεις που βοηθούν τις επιχειρήσεις να επανεφεύρουν τον εαυτό τους για να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Καθώς προβλέπεται ότι η ανάπτυξη στον κλάδο των εστιατορίων θα καθοδηγείται εξ’ ολοκλήρου από την κατανάλωση εκτός του καταστήματος, η χρήση της τεχνολογίας δεν αφορά μόνο τη βελτίωση των λειτουργιών και την παροχή υπηρεσιών, αλλά και τον επανασχεδιασμό των εστιατορίων.
Ακολουθούν οι 7 βασικές ψηφιακές τάσεις και εργαλεία που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εστιατόρια το 2022, σύμφωνα με την ECL, ώστε να εξελιχθούν μέσα σε ένα τοπίο έντονου ανταγωνισμού.
1. Συστήματα online παραγγελιών και εφαρμογές παράδοσης
Καθώς τα εστιατόρια παραμένουν ευάλωτα στους επιβεβλημένους περιορισμούς, τους αυστηρούς υγειονομικούς κανονισμούς και τα lockdown, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού και οι ανέπαφες παραδόσεις κατ’ οίκον αποδεικνύονται σωσίβιες λέμβοι. Οι υπηρεσίες αυτές ήρθαν για να μείνουν, λόγω του ότι οι πελάτες συνήθισαν πλέον να απολαμβάνουν το φαγητό που θέλουν, όταν, όπου και όπως το θέλουν. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της McKinsey, από το 2017 η αγορά παράδοσης τροφίμων έχει υπερτριπλασιαστεί και σήμερα δημιουργεί τζίρο πάνω από 150 δισ. δολ. παγκοσμίως, κυρίως λόγω της πανδημίας.
Οι εφαρμογές παράδοσης φαγητού από τρίτους θα συνεχίσουν να αποτελούν σημαντική λύση για όσους δεν μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες παραγγελιών και παράδοσης στο σπίτι. Όμως, καθώς πολλοί πελάτες αναφέρουν ότι προτιμούν να παραγγέλνουν απευθείας από τα εστιατόρια, ενδέχεται αυτά να ακολουθήσουν το παράδειγμα των μεγαλύτερων αλυσίδων και να επενδύσουν στην ανάπτυξη των δικών τους ολοκληρωμένων διαδικτυακών πλατφορμών και εφαρμογών. Παρά την φυσική απόσταση, η ψηφιακή αυτή εγγύτητα επιτρέπει στον κλάδο των εστιατορίων να παραμείνει στενά συνδεδεμένος με τους πελάτες του.
2. Ανέπαφη πληρωμή
Η ανέπαφη τεχνολογία γίνεται mainstream και δεν αφορά μόνο την παραγγελία online, αλλά και την πληρωμή με smartphone, smartwatch ή smartcard, μέσω εφαρμογών ή συσκευών. Οι νέες τεχνολογίες πληρωμών κερδίζουν σιγά-σιγά δυναμική στην παγκόσμια βιομηχανία εστιατορίων, αλλά μετά την πανδημία, αυτή η τάση έχει επιταχυνθεί. Υπολογίζεται ότι οι ανέπαφες πληρωμές θα τριπλασιαστούν από 2 τρισ. δολ. σε 6 τρισ. δολ. παγκοσμίως έως το 2024 και η ύπαρξη τέτοιων επιλογών φέρεται να είναι εξαιρετικά σημαντική για το 34% των πελατών. Χωρίς χρήματα, δεν απαιτείται ανθρώπινη επαφή. Επιπλέον, η ανέπαφη πληρωμή είναι πιο υγιεινή, ασφαλέστερη, πιο άμεση και βολική. Από την άποψη των ταμειακών ροών, είναι επίσης πιο αποτελεσματική. Εάν τα εστιατόρια δεν θέλουν να μείνουν πίσω το επόμενο έτος, όσα δεν το έχουν κάνει ακόμη, θα ήταν καλό να επενδύσουν και να σχεδιάσουν μια στρατηγική πληρωμής μέσω κινητού και ψηφιακής τεχνολογίας.
3. Ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεων τραπεζιών
Η κράτηση τραπεζιού μέσω τηλεφωνικής κλήσης αποτελεί παρελθόν, καθώς η τεχνολογία online κρατήσεων τραπεζιών αποκτά νέα σημασία. Οι εκάστοτε πάροχοι, δίνουν στους πελάτες την ελευθερία να βλέπουν τα διαθέσιμα τραπέζια και να κάνουν τις κρατήσεις τους όπως το επιθυμούν. Με τη σειρά τους, χρησιμοποιώντας συστήματα κρατήσεων με δυνατότητα τεχνολογίας, τα εστιατόρια μπορούν να διαχειρίζονται θέσεις, λίστες αναμονής, προγράμματα αφοσίωσης πελατών και προτιμήσεις στο φαγητό, καθώς και να συλλέγουν ζωτικά δεδομένα πελατών, είτε πρόκειται για εντοπισμό επαφών, είτε για πληροφορίες αγοράς.
Η ιδέα αυτή έχει εξελιχθεί περαιτέρω, αφού εκτός από τις τυπικές κρατήσεις τραπεζιών, τα συστήματα κρατήσεων ενδείκνυνται για τη διοργάνωση διαφόρων εκδηλώσεων όπως είναι για παράδειγμα μαθήματα χορού ή γευσιγνωσία. Με αυτόν τον τρόπο, οι επισκέπτες μπορούν να κλείσουν την επόμενη ξεχωριστή γευστική τους εμπειρία εύκολα, άμεσα και ανάλογα με το τι τους ενδιαφέρει.
4. Ψηφιακές «σανίδες σωτηρίας» στην κουζίνα
Δεν χρειάζεται πλέον οι υπεύθυνοι των εστιατορίων να πιάνουν χαρτί και στυλό, να ανησυχούν για μουτζουρωμένα τυπωμένα αποκόμματα παραγγελιών ή να τρέχουν μεταξύ της κουζίνας και υποδοχής. Τα Kitchen Display Systems (KDS) είναι ψηφιακοί πίνακες για το προσωπικό της κουζίνας που βοηθάει τα εστιατόρια να βελτιώσουν τις εργασίες τους. Άμεσα συνδεδεμένη με το σημείο πώλησης του εστιατορίου, η οθόνη εμφανίζει τις παραγγελίες αυτόματα, κατά προτεραιότητα και επισημαίνοντας τυχόν ειδικά διατροφικά αιτήματα. Παρακολουθώντας τους χρόνους παράδοσης των γευμάτων και το απόθεμα, το σύστημα αναγνωρίζει ένα προϊόν εκτός αποθέματος, εξασφαλίζοντας έτσι καλύτερη επικοινωνία, ακρίβεια, σαφέστερες ροές εργασίας και όντας 100% ψηφιακή, υπόσχεται μια πιο βιώσιμη λειτουργία κουζίνας.
5. Λογισμικό αυτοματοποιημένης διαχείρισης αποθεμάτων
Η αυτοματοποίηση της διαχείρισης του αποθέματός σημαίνει ότι η παρακολούθηση των αποθεμάτων τροφίμων και ποτών, η πρόβλεψη ποσοτήτων και ακόμη και ο προγραμματισμός των παραγγελιών δεν χρειάζεται πλέον να είναι χρονοβόρες και κουραστικές εργασίες. Είναι πολύ σημαντικό ότι μία τέτοιου είδους εφαρμογή μπορεί να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες κοστίζει στη βιομηχανία φιλοξενίας 100 δισ. δολάρια ετησίως. Μέσω της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης, οι εταιρείες βοηθούν τους ιδιοκτήτες και τους διευθυντές εστιατορίων να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και το κόστος και να λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους πιο αποτελεσματικά και βιώσιμα. Εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα βοηθώντας παράλληλα τον πλανήτη, είναι η τέλεια συνταγή, αφού η βιωσιμότητα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας ατζέντας.
6. Κωδικοί QR
Οι κωδικοί QR, που αποτελούν ήδη βασικό στοιχείο σε κοινωνίες με προτεραιότητα σε κινητά, όπως η Κίνα, γίνονται παγκόσμιοι και εμφανίζονται σε εστιατόρια σε όλο τον κόσμο. Σε αυτήν την εποχή «χωρίς επαφή», η αυτόματη σάρωση κωδικών με τη χρήση smartphone σε αφίσες, τραπέζια, σουβέρ, πόρτες ή ιστότοπους, επιτρέπει στους πελάτες να έχουν πρόσβαση σε διαδικτυακά μενού, να παραγγέλνουν και να πληρώνουν ανέπαφα, διατηρώντας ασφαλείς τους πελάτες και τους υπαλλήλους. Αυτή η τεχνολογία, η οποία δεν απαιτεί τη λήψη μιας εφαρμογής, έχει επίσης διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη βοήθεια των εστιατορίων με την ανίχνευση επαφών, μέτρο που είναι πλέον υποχρεωτικό σε πολλά μέρη του κόσμου κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Προσφέροντας μια σειρά από βολικά οφέλη με σχετικά χαμηλό κόστος για τα εστιατόρια, η τεχνολογία κωδικών QR ήταν ένα must για το 2021 και εξακολουθεί να είναι και για το 2022.
7. Τεχνολογία καθαρισμού αέρα
Καθώς οι επισκέπτες επιστρέφουν στα εστιατόρια, θα είναι κρίσιμο να αισθάνονται ασφαλείς και άνετα. Η αναβάθμιση των συστημάτων απολύμανσης μέσω διαφόρων τεχνολογιών καθαρισμού αέρα είναι ένα στοιχείο που υιοθετείται όλο και περισσότερο από τη βιομηχανία εστιατορίων.
Η αβλαβής για τον άνθρωπο τεχνολογία, όπως ο ιονισμός, που καθαρίζει τον αέρα και τις επιφάνειες σε εσωτερικούς χώρους εξουδετερώνοντας ρύπους, δείχνει ήδη πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα και δημιουργεί μία νέα αγορά. Το ίδιο ισχύει και για τα συστήματα που χρησιμοποιούν το υπεριώδες φως, γνωστά ως αποτελεσματικές μέθοδοι απολύμανσης, τόσο του αέρα όσο και της επιφάνειας. Αν και αυτές οι έννοιες και τα προϊόντα μπορεί να μην είναι ακόμα ευρέως διαδεδομένα, τείνουν να γίνουν η πιο σημαντική τεχνολογία για τα εστιατόρια.
Επιτάχυνση της ψηφιοποίησης στη βιομηχανία F&B
Συμπερασματικά, μπορεί η πανδημία του κορωνοϊού να έχει διαταράξει την κανονικότητα και να έχει επιβάλλει δραστικές αλλαγές στον κλάδο των εστιατορίων, αλλά η εν λόγω εξέλιξη έχει επίσης αφυπνίσει πολλούς επαγγελματίες F&B οι οποίοι βλέπουν μια ευκαιρία να υιοθετήσουν τις τάσεις της τεχνολογίας, να επιταχύνουν τις αλλαγές και να επανεφεύρουν τα εστιατόρια, αναφέρει η ECL.
Η τεχνολογία παρουσιάζει μοναδικές λύσεις για τα εστιατόρια που θέλουν να διαφοροποιηθούν και για τους ιδιοκτήτες που πρέπει να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά τις επιχειρήσεις τους. Επίσης, όπως επισημαίνει η ECL, εξοικονομεί περισσότερο χρόνο και ενέργεια ώστε οι ιδιοκτήτες να εστιάζουν στην ευχαρίστηση των επισκεπτών, στο νόστιμο φαγητό και στις νέες αξέχαστες γευστικές εμπειρίες, αποτελώντας τελικά μία λύση win-win.