Η πανδημία του κορωνοϊού περιόρισε ή και εκμηδένισε τις κοινωνικές επαφές με φίλους, οικογένεια και συναδέλφους. Οι πρωινές συναντήσεις για καφέ, ένα ποτό μετά τη δουλειά ή οι νυχτερινές εξορμήσεις του Σαββατοκύριακου στην πόλη, αντικαταστάθηκαν ως επί το πλείστον με εικονικές εκδηλώσεις όπου ο καθένας ετοίμαζε μόνος του το ποτό του ή με συναντήσεις για καφέ στην ύπαιθρο, τόσο τον χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι.
Για να τηρήσουν την κοινωνική απόσταση, οι καταναλωτές έχουν γίνει σήμερα εξαιρετικοί baristas και bartenders και, σύμφωνα με έρευνα της Ecole hôtelière de Lausanne, EHL, οι ίδιοι οι καταναλωτές διαμορφώνουν πλέον κορυφαίες τάσεις στα ποτά για το 2022.
Έτσι, στην εποχή της πανδημίας, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι επικρατέστερες τάσεις για τη νέα χρονιά θα επικεντρωθούν σε πιο υγιεινά και «καθαρότερα», πιο βιώσιμα, premium και κοινωνικά υπεύθυνα προϊόντα, καθώς και στην ποιότητα έναντι ποσότητας. Ειδικότερα, στην έρευνα διαπιστώνεται ότι η κατανάλωση αλκοόλ έχει μειωθεί, με τις νεότερες γενιές να πίνουν λιγότερο, καθώς δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ευεξία και την υγεία. Από πλευράς της, η βιομηχανία ποτών έχει δώσει προσοχή σε αυτές τις αλλαγές και νέες συνήθειες.
Τα βιώσιμα και υγιεινά ποτά κερδίζουν έδαφος και οι προσφορές έτοιμων προς κατανάλωση ποτών χωρίς αλκοόλ από τη Βόρεια Αμερική έως την Ευρώπη και την Ασία-Ειρηνικό, έχουν αυξηθεί, καθώς αποδεικνύονται πιο βολική και «ασφαλέστερη» επιλογή σε έναν κόσμο που εξακολουθεί να ταλαιπωρείται από την πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα που τη συνοδεύουν. Ωστόσο, παγκοσμίως, εμφανίζεται μια σειρά από ενδιαφέρουσες εξελίξεις νέων προϊόντων, καινοτόμες συσκευασίες, σημαντικές συγχωνεύσεις και εξαγορές με τα σύνορα μεταξύ του κινήματος υγείας, της κατηγορίας χαμηλών σε αλκοόλ και μη αλκοολούχων ποτών και της ευρύτερης βιομηχανίας ποτών, να γίνονται όλο και πιο ασαφή.
Τα συμπεράσματα της έρευνας της, εστιάζουν κυρίως στη διάρκεια που θα έχουν οι συνήθειες οι οποίες αναπτύχθηκαν κατά την πανδημία. Ενώ εξακολουθεί να υπάρχει τόση αβεβαιότητα, αυτό που είναι σαφές, είναι ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών για την υγεία, την ευεξία και την ποιότητα, διαμορφώνει τη βιομηχανία ποτών στο σύνολό της. Με τη σειρά της, η βιομηχανία ποτών προσπαθεί να ισορροπήσει προσφέροντας ποτά χωρίς αλκοόλ χωρίς να χρειάζεται να θυσιάσει τη γεύση ή την αυθεντικότητα, ποτά με λίγο αλκοόλ για να μην απέχει εντελώς ο καταναλωτής που θέλει να προσέξει, «καθαρά» ποτά για επιστροφή στην απλότητα και μικρότερες ποσότητες με έμφαση στην ποιότητα.
Αναλυτικά οι τάσεις όπως καταγράφονται στην έρευνα έχουν ως εξής:
1. Ροφήματα χαλάρωσης με έγχυση CBD
Μια αμφιλεγόμενη, αλλά πολύ νέα τάση του 2022, είναι τα ποτά με εκχύλισμα Κανναβιδιόλης (CBD) τα οποία συναντώνται κυρίως στα μενού των κοκτέιλ των πιο μοντέρνων μπαρ.
2. Το τσάι Bubble Tea γίνεται παγκόσμια τάση
Παρά το γεγονός ότι εφευρέθηκε τη δεκαετία του ‘80, το Bubble Tea πρόκειται να δει τη δημοτικότητά του να εκτοξεύεται στα ύψη. Από τις ΗΠΑ ως τη Γερμανία και από την Κίνα μέχρι τη Βραζιλία, η βιομηχανία του τσαγιού με φυσαλίδες φρούτων, εξελίσσεται παγκοσμίως, με την αγορά του να αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν 2 δισ. δολάρια για να φτάσει τα 4,3 δισ. δολάρια έως το 2027.
Το αναζωογονητικό ρόφημα με βάση το τσάι της Ταϊβάν με τις «φυσαλίδες» του από ταπιόκα ή ζελέ φρούτων είναι ελκυστικό για άτομα με ευαισθησία που απολαμβάνουν τις πιο υγιεινές συνταγές με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, με βιολογικό γάλα σόγιας, πράσινο τσάι ή μείγματα φρούτων, καθώς και μια ενθουσιώδη, νεότερη γενιά, η οποία παρασύρεται από περίπου 300 διαφορετικούς γευστικούς συνδυασμούς
3. Ποτά που έχουν υποστεί ζύμωση ως ενισχυτικό για την υγεία
Η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη σημασία του να τροφοδοτούμε το σώμα μας με ποιοτικά και θρεπτικά τρόφιμα και ποτά, οδηγεί σε μια ταχεία ανάπτυξη των ποτών που έχουν υποστεί ζύμωση, καταλαμβάνοντας σημαντικό μέρος στην κατηγορία των λειτουργικών και υγιεινών ποτών.
Υπολογίζεται ότι τα προβιοτικά ποτά αναμένεται να επιτύχουν πωλήσεις άνω των 77 δισ. δολαρίων έως το 2025, σχεδόν διπλάσια από τα έσοδα που δημιουργήθηκαν παγκοσμίως το 2018. Ενώ η kombucha βρίσκεται στην κορυφή του leader board για μερικά χρόνια, τώρα έχει σοβαρό ανταγωνισμό.
Το κεφίρ νερού, με τα διαφορετικά προβιοτικά του στελέχη, έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην πέψη, συνεπώς κερδίζει δυναμική και εισχωρεί στο κύριο ρεύμα της αγοράς. Για παράδειγμα, η μεξικάνικη σόδα Tepache που έχει υποστεί ζύμωση, παρουσιάζεται ως μια άλλη υγιεινή, γευστική, βιώσιμη εναλλακτική της kombucha.
4. Κρασιά και σαμπάνιες που προωθούν οι αστέρες
Οι εγκρίσεις ποτών από διάσημους, δεν είναι κάτι καινούργιο. Ο George Clooney και η Nespresso, η Jennifer Aniston και το Smart Water ή αμέτρητοι αθλητές που υποστηρίζουν τα ενεργειακά ποτά, είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα του παρελθόντος. Σήμερα, όλο και περισσότεροι αμπελώνες και οίκοι σαμπάνιας, συνεργάζονται με μεγάλα ονόματα για να αξιοποιήσουν τη λάμψη τους και να επεκτείνουν τα χαρτοφυλάκια των αντίστοιχων brands τους.
Μετά τον John Legend, την Kylie Minogue ή τον Brad Pitt, η Cameron Diaz είναι η τελευταία διασημότητα που μπήκε στον κλάδο του κρασιού με τα «καθαρά» κρασιά της. Η γκάμα περιλαμβάνει ένα βιολογικό και vegan γαλλικό ροζέ και ισπανικό λευκό χωρίς προσθήκη ζάχαρης, με την Diaz να ακολουθεί τόσο την τάση ευεξίας, όσο και αυτή της δίψας για ροζέ κρασί.
Τέτοιες συνεργασίες είναι επίσης στρατηγικές για να βοηθήσουν στην προσέλκυση νέων καταναλωτών που ενδιαφέρονται για τις διασημότητες και παράλληλα αναζητούν τρόπους βελτίωσης της ευεξίας τους.
5. Το κρασί σε κουτί ως βιώσιμη και υγιεινή επιλογή
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, το κρασί σε κουτί ήταν το αλκοολούχο ποτό του σούπερ μάρκετ. Πέραν του ότι το προϊόν βρίσκεται μέσα σε ασκό, το κρασί σε κουτί αποθηκεύεται ευκολότερα, διατηρείται καλύτερα από το ανοιχτό κρασί και αποδεικνύεται μια πιο υγιεινή και βιώσιμη επιλογή, ιδίως για τα εστιατόρια. Με κάθε κουτί των τριών λίτρων που παράγει περίπου τις μισές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από αυτές ενός γυάλινου μπουκαλιού, το κρασί σε κουτί είναι επίσης φθηνότερο στη μεταφορά, στην αποθήκευση και είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον, γεγονός που ακόμη και οι πιο premium οινοποιοί δεν μπορούν να το αγνοήσουν.
Ενώ οι γνώστες του κρασιού μπορεί να καταλήξουν βιαστικά στο συμπέρασμα ότι το κρασί σε κουτί ισοδυναμεί με κακή ποιότητα, οι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι αυτό αλλάζει και γρήγορα, καθώς οι πωλήσεις προβλέπεται να συνεχίσουν να αυξάνονται σε όλο τον κόσμο το 2022.
6. Εμφιαλωμένα κοκτέιλ με premium προϊόντα
Ενώ ορισμένοι μπορεί να απολάμβαναν να ακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα mixology για να δημιουργήσουν τα δικά τους σπιτικά κοκτέιλ, πολλοί λαχταρούν τις μέρες που οι πρωτότυπες δημιουργίες σερβίρονταν έτοιμες για άμεση κατανάλωση. Προς αυτή την κατεύθυνση, τα brands αλκοολούχων ποτών και οι αλυσίδες ξενοδοχείων όπως η Marriott, δημιούργησαν μια ποικιλία από νόστιμα, έτοιμα προς κατανάλωση κοκτέιλ ποιότητας σε κουτάκια. Η ανάπτυξη παρασκευασμένων κοκτέιλ, αναμένεται να είναι η πιο καυτή τάση στον χώρο των αλκοολούχων ποτών το 2021, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του Nielsen Premium Panel, έχει επιταχυνθεί 171% το 2020 και δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης για το 2022.
Με υλικά υψηλής ποιότητας, αυθεντικές γεύσεις, επιλογές μεταξύ χαμηλών θερμίδων, ζάχαρης και αλκοόλ ή υψηλής ποιότητας αποστάγματα και βολικές και υγιεινές συσκευασίες – τα κοκτέιλ ήρθαν για να μείνουν.
7. Αναψυκτικά, μπύρες και οινοπνευματώδη ποτά χωρίς αλκοόλ
Με το ενδιαφέρον για ποτά χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ και χωρίς αλκοόλ να εκτοξεύεται τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν τη μέση λύση μεταξύ του λειτουργικού και του απολαυστικού, της υψηλής ποιότητας και της ευκολίας. Κατά συνέπεια, τα χαμηλά σε αλκοόλ και τα μη αλκοολούχα ποτά κατακλύζουν την αγορά και αποτελούν αντικείμενο προς παρακολούθηση.
Από τις μη αλκοολούχες μπύρες και τα premium mocktails από brands οινοπνευματωδών ποτών μέχρι την έκρηξη των hard seltzers, αναψυκτικών χαμηλών σε αλκοόλ, με λίγες θερμίδες ή και τους εναλλακτικούς καφέδες, αυτή η κατηγορία διασφαλίζει ότι υπάρχει κάτι γευστικό για κάθε τύπο ποτών.