Τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις, από την ανεξέλεγκτη υπερμεγέθυνση της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην ελληνική αγορά, καταγράφει μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την Grand Thornton, για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Η σχετική μελέτη παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης τύπου στην οποία συμμετείχε ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός.
Σύμφωνα με τη μελέτη το 2023, ο αριθμός των ακινήτων που είχαν διατεθεί για βραχυχρόνιες μισθώσεις έφθανε σε 193,1 χιλ. με δυναμικότητα 857,8 κλίνες. Στα ακίνητα αυτά πραγματοποιήθηκαν 104,7 εκατ. διανυκτερεύσεις. Οι διανυκτερεύσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 18% κατά την περίοδο 2019 – 2023. Μέσα στην ίδια πενταετία οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκαν κατά 100%, όταν οι κλίνες των ξενοδοχειακών μονάδων μόλις κατά 3,5%. Η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι από 200% έως 900% υψηλότερη σε σχέση με τις μακροχρόνιες μισθώσεις.
Παράλληλα, καταγράφηκε μείωση διαθεσιμότητας ακινήτων μακροχρόνιας μίσθωσης και εκτοπισμός μακροχρόνιων ενοικιαστών. Το περιορισμένο απόθεμα ακινήτων μακροχρόνιας μίσθωσης οδήγησε σε αύξηση του κόστους στέγασης. Επιπλέον διαπιστώθηκαν προβλήματα θορύβου και ασφάλειας, υπερβολική χρήση και επιβάρυνση των τοπικών υποδομών, διατάραξη της αίσθησης της κοινότητας και μετασχηματισμός γειτονιών.
Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων, έχει ως συνέπεια μεγαλύτερο παραγόμενο όγκο απορριμμάτων ανά επισκέπτη (+20%) σε σύγκριση με τους μακροχρόνιους ενοικιαστές. Επίσης, ήταν κατά 40% χαμηλότερη η αξιοποίηση λύσεων ανακύκλωσης στη βραχυχρόνια μίσθωση σε σχέση με τα ξενοδοχειακά καταλύματα. Να σημειωθεί ότι η πλειοψηφία κατοικιών της χώρας (66,8%) είναι ακίνητα παλαιού τύπου και μειωμένης ενεργειακής απόδοσης. Αντίθετα, το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας αποτελείται κατά 70% από ακίνητα υψηλής ενεργειακής κλάσης.
«Μιλάμε για τη ζωή μας»
Εξάλλου, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης ανακοινώθηκε από τον Πρόεδρο του ΞΕΕ μία νέα πρωτοβουλία με τον τίτλο «Μιλάμε για τη ζωή μας» η οποία θα διαρκέσει για τους επόμενους δύο μήνες. Η πρωτοβουλία επικεντρώνεται στην ανάδειξη των σοβαρών κοινωνικών προβλημάτων που προκαλεί η ανεξέλεγκτη επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Περιλαμβάνει δημόσιες παρεμβάσεις στα Μέσα Ενημέρωσης, καμπάνια στα κοινωνικά δίκτυα και θεσμικές συναντήσεις με διαμορφωτές πολιτικής. Βασικό χαρακτηριστικό της πρωτοβουλίας είναι ότι οι ίδιοι οι πολίτες παίρνουν τον λόγο προκειμένου να περιγράψουν τα προσωπικά βιώματά τους, τις αγωνίες και τις ανησυχίες τους από την ανεξέλεγκτη επέκταση του φαινομένου.
Ο τίτλος της πρωτοβουλίας έχει διαμορφωθεί ανάλογα και χρησιμοποιείται ως hashtag #Milame_gia_ti_zoi_ mas, συνοδεύοντας κάθε αναφορά στο περιεχόμενο και τις δράσεις της. Επίσης, η ειδική ιστοσελίδα milamegiatizoimas, λειτουργεί ως διαδικτυακός κόμβος πληροφόρησης για όλες τις δράσεις της πρωτοβουλίας. Κεντρικό μήνυμα, που αναδεικνύεται μέσα από όλες τις δράσεις και τα εργαλεία της πρωτοβουλίας, είναι πως η δίκαιη ρύθμιση του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
«H συζήτηση περί «υπερτουρισμού», έτσι όπως γίνεται σήμερα, μπορεί να καταλήξει στον αντιτουρισμό»
Ειδικότερα, ο κ. Βασιλικός ανέφερε τα εξής: «Η σύγχρονη επιχειρηματικότητα οφείλει να εργάζεται για ένα θετικό κοινωνικό αποτύπωμα στην κοινωνία που δραστηριοποιείται. Αυτό, ο ξενοδοχειακός κλάδος το έχει αποδείξει με πράξεις και διαχρονική προσφορά. Για αυτό και όταν η συζήτηση περί «υπερτουρισμού», έτσι όπως γίνεται σήμερα, μπορεί να καταλήξει στον «αντιτουρισμό», είμαστε υποχρεωμένοι να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή θέση τους. Παίρνουμε την πρωτοβουλία «Μιλάμε για τη ζωή μας», δίνοντας φωνή στους ίδιους τους πολίτες, όχι για να βάλουμε απέναντι τη βραχυχρόνια μίσθωση αλλά για να καταδείξουμε την αναγκαιότητα μιας δίκαιης ρύθμισης, προκειμένου ο τουρισμός να συνεχίσει τη μεγάλη προσφορά του, στηρίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή».
Μείωση της πληρότητας στα ξενοδοχεία της Αθήνας τον Ιούλιο – Ανοδικά στο 7μηνο
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών- Αττικής και Αργοσαρωνικού, η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της Αθήνας τον Ιούλιο μειώθηκε κατά 1,9% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023 φθάνοντας στο 87,2%. Η μέση πληρότητα σε επίπεδο 7μήνου 2024 κλείδωσε στο 77,2% έναντι 75,3% του 2023. Η θετική μεταβολή που καταγράφεται στο 7μηνο της τάξης του 2,5% έναντι του αντίστοιχου 7μήνου του 2023, προκύπτει κυρίως από την θετική πορεία των πρώτων μηνών του 2024 και όχι από το τρίμηνο τουριστικής αιχμής (Μάϊο – Ιούνιο – Ιούλιο) που παραδοσιακά καταγράφεται αύξηση της μέσης πληρότητας.
Η μέση τιμή του δωματίου για το επτάμηνο έφθασε σε 149,09 ευρώ (αύξηση κατά 9,9%) και το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο σε 115,07 ευρώ (αύξηση κατά 12,7%). Η μέση τιμή δωματίου τον Ιούλιο ήταν 179,84 ευρώ (αύξηση κατά 8,3%) και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο 156,83 ευρώ (αύξηση κατά 6,3%). Κατά την Ένωση, η τάση πτώσης της μέσης πληρότητας στα ξενοδοχεία, αν και μικρή, είναι ανεξάρτητη των ξενοδοχειακών τιμών και σίγουρα δεν μπορεί να αποδοθεί σε αύξηση της δυναμικότητας του προορισμού σε ξενοδοχειακές κλίνες, μπορεί όμως να εξηγηθεί από την υπερβολική αύξηση των τουριστικών κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης. Να σημειωθεί ότι σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής, οι κλίνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αυξήθηκαν κατά 751% έναντι 16% των ξενοδοχειακών κλινών.
Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 24%, έναντι 1% του ξενοδοχειακού δυναμικού. Παράλληλα, την ίδια περίοδο 2014-2023 σε επίπεδο Αθήνας οι κλίνες στην βραχυχρόνια μίσθωση αυξήθηκαν κατά 770% έναντι 29% των ξενοδοχειακών κλινών. Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα των Airbnb αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 24%, έναντι 3% του ξενοδοχειακού δυναμικού. Η Ένωση έχει ζητήσει από τους αρμόδιους Υπουργούς να παρέμβουν, καθώς το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι τουλάχιστον ανεπαρκές και χρήζει άμεσων και ουσιαστικών παρεμβάσεων, όπως αυτές που δρομολογούνται σε άλλους ευρωπαϊκούς και διεθνείς τουριστικούς προορισμούς.
Διαβάστε ακόμα:
Μελέτη INΣΕΤΕ για τον ελληνικό τουρισμό: «Ποιος πάει πού, πόσο μένει, πόσα ξοδεύει;»
Έρευνα: Πώς η Tεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει το τοπίο στον κλάδο της φιλοξενίας
Επενδύσεις 3,4 δισ. ευρώ για αναβάθμιση των ελληνικών ξενοδοχείων την τελευταία πενταετία