Η Στερεά Ελλάδα αποτελεί γεωγραφικά την καρδιά της χώρας μας, με το απέραντο πράσινο και τα πολλά, πανέμορφα μέρη να είναι σχετικά προσιτά για αξέχαστες αποδράσεις αλλά και εξερεύνηση. Πρόκειται για προνομιακό προορισμό όλες τις εποχές του χρόνου, αφού η απόσταση από τα μεγάλα αστικά κέντρα δεν είναι μεγάλη. Την ιστορική και γραφική Μενδενίτσα, για παράδειγμα, τη χωρίζουν από την Αθήνα 197,34 χιλιόμετρα και σχεδόν 2 ώρες και σκάρτα 30 λεπτά με νορμάλ μέση ταχύτητα ταξιδιού.
Η γνωστή στάση στο ολοκληρωμένο πρατήριο καυσίμων της EKO στο Σχηματάρι κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να γεμίσουμε το Nissan X-Trail με καθαρά καύσιμα, να εφοδιαστούμε με τα απαραίτητα και εν συνεχεία να πραγματοποιήσουμε άνετα το ταξίδι μας μέχρι τον τελικό προορισμό. Την άχαρη διαδρομή στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Λαμίας διαδέχεται μία οπτασία με το που αφήσεις την εθνική οδό και κατόπιν τον Μώλο και κατευθυνθείς προς τον ορεινό όγκο του νομού Φθιώτιδας.
Στην αρχή είναι οι ελαιώνες, μετά οι υπέροχες αμυγδαλιές ενδιάμεσα τα χρυσαφένια λιβάδια από στάχυ προτού μπεις στο χωριό και ανηφορίσεις τον στριφογυριστό δρόμο του. Η Μενδενίτσα ανήκει στον Δήμο Μώλου – Αγίου Κωνσταντίνου της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας που βρίσκεται στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Έδρα του δήμου είναι τα Καμένα Βούρλα. Γνωστή κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα ως Βοδονίτσα, έχει 215 μόνιμους κατοίκους και βρίσκεται κουρνιασμένη στο όρος Καλλίδρομο, σε υψόμετρο 560 μέτρα.
Ώρα για λίγη ιστορία. Στο Μεσαίωνα αποτέλεσε έδρα της Μαρκιωνίας της Μενδενίτσας. Κατά τη διάρκεια του Ύστερου Μεσαίωνα ήταν η πρωτεύουσα του Λατινικού Σταυροφορικού Κράτους του Μαρκιζάτου της Βοδονίτσας.
Το φραγκικό κάστρο, το οποίο διατηρείται έως σήμερα, δεσπόζει στην καρδιά του χωριού. Ανεγέρθηκε επάνω στα ερείπια αρχαίας πόλης, η οποία ταυτοποιείται με την πόλη Φάρυγαι, η οποία με την σειρά της σε ορισμένες περιπτώσεις ταυτοποιείται με την Ομηρική Τάρφη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η Μενδενίτσα αποτέλεσε επισκοπική έδρα κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, ενώ είναι επίσης καταχωρημένη από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ως τιμητική επισκοπή.
Η δομή του οικισμού της Μενδενίτσας διατηρεί τα παραδοσιακά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά με τα πιο παλιά οικήματα να διασώζονται στην συνοικία Κουτλούμ. Στην πλευρά του Μαλιακού κόλπου η θέα είναι ανεπανάληπτη, μάλιστα από την κεντρική πλατεία του Βράχου, εκεί όπου υπάρχουν καφέ και ταβέρνες για να ξαποστάσετε.
Το δροσερό αεράκι ανανεώνει τον οργανισμό σου, ενώ οι εικόνες αποφορτίζουν τον εγκέφαλό σου από οποιαδήποτε έγνοια. Με μακρόστενη κορμοστασιά, το Καλλίδρομο κυριαρχεί μεταξύ της θάλασσας του Μαλιακού κόλπου και της πεδιάδας του βοιωτικού Κηφισού. Καλύπτεται κυρίως από ελατόδασος αλλά στα δυτικά του εκτείνονται σε μεγάλη έκταση ανεπανάληπτης ομορφιάς δάση από δρύες. Σημειώστε δε πως το βουνό έχει καταγραφεί στην ιστορική μνήμη από την πιο διάσημη ίσως προδοσία της Ιστορίας. Τον Εφιάλτη που αποκάλυψε στους Πέρσες το κρυφό πέρασμα του Καλλίδρομου, απ’ όπου μπορούσαν να παρακάμψουν τα Στενά που με πείσμα κρατούσε ο Λεωνίδας και να περικυκλώσουν τους 300 Σπαρτιάτες και τους 700 Θεσπιείς πολεμιστές.
Το Κάστρο της Μενδενίτσας βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Καλλίδρομου, στην κορυφή ενός λόφου. Λόγω της προνομιακής του θέσης επέτρεπε την επιτήρηση της Επικνημίδιας Λοκρίδας όπως και τη θαλάσσια ζώνη από τον Μαλιακό μέχρι και τον Βόρειο Ευβοϊκό κόλπο. Η στρατηγική του θέση και η καταπληκτική του θέα μπορεί να εκτιμηθεί από τον επισκέπτη μόνο όταν ανεβεί στο ψηλότερο σημείο του λόφου.
Εξίσου μεγάλη έκπληξη είναι πως υπάρχουν αρκετοί επαρχιακοί δρόμοι που επιχειρούν με τολμηρό τρόπο κατά κάποιο τρόπο μία εγκάρσια τομή στον ορεινό όγκο του Καλλίδρομου, συνδέοντας τα παράλια του Ευβοϊκού με τις πεδιάδες του βοιωτικού Κηφισού. Ό,τι καλύτερο. Δασικοί δρόμοι και πολλά πεζοπορικά μονοπάτια διατρέχουν το μεγαλύτερο τμήμα του βουνού το οποίο ευτυχώς είναι βατό (δεν είναι τυχαίο το όνομά του) για τις ορέξεις του πραγματικού φυσιολάτρη.
Τα σπουδαία όμως αφορούν και τους λάτρεις του καθαρόαιμου off road αλλά και τους αντίστοιχους της ανόθευτης περιπέτειας. Λίγο πριν την είσοδο στην Μενδενίτσα ξεκινά ένας δρόμος προς την παραδοσιακή μονή Αγίας Τριάδας. Ακολουθώντας τον συγκεκριμένο χωματόδρομο συναντάτε την είσοδο του μοναστηριού. Το ενδιαφέρον είναι ότι από εδώ, στα δεξιά του, ξεκινά ένας ανηφορικός και λασπωμένος ορεινός δρόμος που γρήγορα χάνεται μέσα στο πυκνό και ομοιογενές ελατόδασος, ιδανικός για να απολαύσεις το off road πίσω από το τιμόνι του αξιόμαχου τετρακίνητου της Nissan.
Βρισκόμαστε ήδη στη φημισμένη Ακροπολική διαδρομή «Ελευθεροχώρι», η οποία στέλνει τις αισθήσεις σου κυριολεκτικά στον Παράδεισο για σχεδόν 16 χιλιόμετρα. Όσο δηλαδή χάνεσαι μέσα στο πυκνόφυτο δάσος αυξάνοντας ρυθμό και λαμβάνοντας κρίσιμες αποφάσεις της στιγμής για το πού να πατήσεις με το X-Trail προκειμένου μην μείνεις για πάντα εκεί, χωρίς σήμα στο κινητό, μακριά από κάθε ίχνος πολιτισμού. Η απόλαυση εδώ έχει πολλές μορφές. Η εμπειρία της οδήγησης, τα απίθανα πράσινα τοπία, το χώμα, η λάσπη, οι πέτρες και το νερό. Όλα αναζωογονούν τις αισθήσεις σου.
Με το πολυτάλαντο Nissan X-Trail δεν διστάζεις να ακολουθήσεις δασικούς δρόμους χωρίς δεύτερη σκέψη. Η εξελιγμένη υβριδική τεχνολογία και η ηλεκτροκίνηση έχουν ενισχύσει στο έπακρο τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τετρακίνηση, με αποτέλεσμα το X-Trail να περνά σαν σίφουνας και μαγικό χαλί πάνω από τεράστιες κροκάλες, στάσιμα νερά αλλά και λάσπη που σε ορισμένες περιπτώσεις θυμίζει βούρκο. Δεν κόλλησε, δεν δίστασε, δεν δείλιασε να τα βάλει με τα άγρια στοιχεία της Φύσης, διατηρώντας τους επιβάτες ξεκούραστους και ατσαλάκωτους.
Στην έκδοση e-Power e-4orce που μας διατέθηκε, το μοντέλο με τους 213 ίππους, τα 525 Nm ροπής και την «ηλεκτρική» αποτελεσματική τετρακίνηση, είναι πραγματικά ότι πιο εξελιγμένο έχει να επιδείξει η Nissan την τελευταία δεκαετία.
Ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια για τη μπαταρία των 2,1 kWh, η οποία είναι υπεύθυνη για την τροφοδοσία των δύο ηλεκτρικών κινητήρων. Αντίστοιχα γρήγορη στην απόκρισή της είναι και η τετρακίνηση e-4orce. Χάρη σε αυτή ακριβώς την αυξημένη ταχύτητα απόκρισης, ο οδηγός έχει την αίσθηση πως η τετρακίνηση του αυτοκινήτου είναι μόνιμη- κάτι που συμβαίνει μόνο όταν επιλεγεί το σχετικό πρόγραμμα από τα 5 διαθέσιμα. Το πρόγραμμα για την εκτός δρόμου κίνηση «κλειδώνει» την τετρακίνηση. Στις έντονες ανωφέρειες με διαφορετική πρόσφυση ανά πλευρά, το νέο X-Trail «δείχνει τα δόντια του», καθώς η ηλεκτρική τετρακίνηση φροντίζει να «φορτίζει» τους τροχούς που έχουν πρόσφυση για να βγει το αυτοκίνητο από τη δύσκολη θέση. Το σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης σε απότομη κατηφόρα, κάνει αυτό που για τους «απ’ έξω» μοιάζει αδιανόητο προκειμένου το X-Trail να κατέβει ακόμη και σε κλίση 45 μοιρών με επιφάνεια καλυμμένη από λάσπη, με απόλυτη ασφάλεια. Δεν είναι και λίγο για ένα σύγχρονο και ραφιναρισμένο στο έπακρο SUV να δείχνει τόσο καλά χαρακτηριστικά για κίνηση σε περιβάλλον μακριά από την άσφαλτο.
Στο μεταξύ, χιλιόμετρο με το χιλιόμετρο, διαπιστώνεις πως η φύση που περικλείει την ιστορική Μενδενίτσα είναι απίστευτου κάλλους. Υπάρχουν σχεδόν παντού ενδιαφέροντα σημεία για στάση και σύντομες εξερευνήσεις. Εάν είστε θαρραλέοι, πιο ψηλά ο δρόμος γίνεται ακόμη πιο δύσβατος, με έντονα νεροφαγώματα και χαρακτηριστικό ανάγλυφο. Γι’ αυτό όμως εμπιστευόμαστε την τεχνογνωσία της Nissan και συγκεκριμένα το προικισμένο εντός αλλά και εκτός δρόμου X-Trail, με το οποίο τελικά καταλήγουμε στην περίφημη λίμνη του Καλλίδρομου.
Η φυσική αυτή λίμνη δεσπόζει σε υψόμετρο 1.250 μέτρα, ακριβώς κάτω από την κορφή του Καλλίδρομου, στο σημείο που είναι γνωστό ως το υψίπεδο της Νεβρόπολης –ονομασία που προέρχεται από τη λέξη «νεβρός» που σημαίνει το νεαρό ελάφι. Από το ύψος της λίμνης ξεκινούν δύο βασικοί χωματόδρομοι. Ο ένας κατηφορίζει προς το Ελευθεροχώρι που βρίσκεται πολύ κοντά στον εθνικό δρόμο Λαμίας – Άμφισσας. Ο άλλος δασικός δρόμος έχει πορεία νότια προς το Παλιοχώρι το οποίο βρίσκεται ριζωμένο στις δυτικές παρυφές του Καλλίδρομου, χαρίζοντας κυριολεκτικά μοναδικές εικόνες τόσο στα μάτια όσο και στο υποσυνείδητο του τυχερού επισκέπτη.
Μετά από τέτοια μέρα οι σκέψεις δύσκολα μπαίνουν σε μια σειρά στο μυαλό σου. Από τη μία το απίστευτο φυσικό τοπίο και από την άλλη η πώρωση για μια ιδιαίτερα απαιτητική εκτός δρόμου περιπλάνηση πίσω από το τιμόνι του ικανότατου Nissan X-Trail. Η ώρα της επιστροφής πάντα είναι δύσκολη. Εύχεσαι όλο αυτό να μην είχε τελειώσει ποτέ, έχοντας ανεπανάληπτες αναμνήσεις από την καρδιά του Καλλίδρομου στην οποία πρωταγωνιστεί η φύση, τα «ζωντανά», οι μέλισσες, οι έντονες μυρωδιές, η λάσπη και η όρεξη για νέες παραστάσεις. Το λασπωμένο X-Trail, δεν αναγνωρίζεται πλέον ως τέτοιο, μέχρις ότου φυσικά δεχθεί εκ νέου την φροντίδα των έμπειρων ανθρώπων της EKO. Το ολοκληρωμένο πρατήριο στην Τατοΐου (Ερυθραία) μοιάζει σαν το απόλυτο σημείο ανασυγκρότησης και αναστήλωσης μετά από τέτοια δοκιμασία. Σε ελάχιστα λεπτά το πολυτελές SUV της Nissan αποκτά και πάλι το χρώμα του, όσο δηλαδή εμείς ξεδιψούσαμε στο εσωτερικό του πρατηρίου. Εις το επανιδείν.