Οι κορυφές της Ζήρειας που υψώνονται μπροστά μας πάνω από τα 2.000 μέτρα έχουν ακόμα κάποια λευκά μπαλώματα χιονιού και παίζουν κρυφτό με τις χαμηλές νεφώσεις του γκρίζου ουρανού. Βρισκόμαστε όμως στην καρδιά της άνοιξης και παρά την μπερδεμένη διάθεση του καιρού και το μεγάλο υψόμετρο, η γλυκιά αναζωογονητική δροσιά μοιάζει σαν κάλεσμα για να βγούμε από το αυτοκίνητο και να απολαύσουμε το υπέροχο σκηνικό στο χιονοδρομικό κέντρο της Ζήρειας που αυτή την εποχή είναι το ιδανικό ησυχαστήριο.
Από την μία πλευρά το καταπράσινο λιβάδι με τα μικρά κοπάδια από άγρια άλογα και από την άλλη η αδιάκοπη θέα στον Κορινθιακό. Και η συντροφιά της απόλυτης ηρεμίας να γαληνεύει τις αισθήσεις και την ψυχή. Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε ότι πριν από σχεδόν δύο ώρες βρισκόμασταν ακόμα στη μποτιλιαρισμένη Αθήνα. Σίγουρα δεν είναι τυχαίο πως η Ορεινή Κορινθία, και ειδικά αυτό το κομμάτι της Βόρειας Ζήρειας, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους δραπέτες της πόλης. Βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής και είναι γεμάτη υπέροχα τοπία και εμπειρίες που μπορούν να χαρίσουν αναμνήσεις που κρατούν για πάντα. Στόχος της δικής μας απόδρασης είναι να γνωρίσουμε τις ομορφιές της Ζήρειας και μέσα από το πλούσιο δίκτυο δασικών δρόμων που διαθέτει να ενώσουμε την εποχιακή Λίμνη Δασίου με την διάσημη Λίμνη Δόξα. Σύντροφός μας σε αυτή την εξόρμηση το ανανεωμένο αισθητικά και ενισχυμένο τεχνολογικά Dacia Duster στην ιδανική για off-roading έκδοση 4×4 με τον οικονομικό diesel κινητήρα των 115 ίππων.
Δείτε το video
Το ταξίδι μας ξεκινά από το πρατήριο ΕΚΟ στη Λ. Βάρης-Κορωπίου 113 & Πανός 1 στη Βάρη για ανεφοδιασμό του αυτοκινήτου με Diesel Avio Double Filtered. Το τεχνολογικά προηγμένο καύσιμο της EKO εφαρμόζει την τεχνολογία φίλτρων καυσίμων των αεροσκαφών, εξασφαλίζοντας φιλτράρισμα καυσίμου 98% και κορυφαία καθαρότητα στο diesel του αυτοκινήτου απομακρύνοντας σωματίδια, σκουριά και νερό.
Με αυτό τον τρόπο προσφέρει από τα πρώτα κιόλας γεμίσματα απόλυτη απόδοση και οικονομία. Χάρη στον αυξημένο αριθμό κετανίων το Diesel Avio Double Filtered χαρίζει μεγαλύτερη επιτάχυνση, μείωση θορύβων και κραδασμών. Επιπλέον, προσφέρει αντιαφριστική, αντιδιαβρωτική και αντιοξειδωτική προστασία χάρη στα ειδικά τεχνολογικά προηγμένα βελτιωτικά πρόσθετα και βοηθά στον καθαρισμό του κινητήρα, άρα και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου για μεγαλύτερη οικονομία. Με την ευκαιρία ανεφοδιαζόμαστε και εμείς από το Marketplace με τα απαραίτητα σνακ, ροφήματα και μπόλικα νερά και αναχωρούμε.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Πάτρας έχει κάνει εξαιρετικά εύκολο και ασφαλές το ταξίδι στον βόρειο άξονα της Πελοποννήσου με αποτέλεσμα ο χρόνος που απαιτείται πλέον μέχρι το Ξυλόκαστρο (λίγο παραπάνω από μία ώρα) να περνά σχεδόν χωρίς να το καταλάβεις. Στη δική μας περίπτωση βέβαια αυτό οφείλεται και στο φιλόξενο περιβάλλον του Duster που συνδυάζει τους άφθονους χώρους, με την άνετη ανάρτηση αλλά και τις διευρυμένες δυνατότητες συνδεσιμότητας του συστήματος πολυμέσων.
Στο Ξυλόκαστρο αφήνουμε πίσω τον αυτοκινητόδρομο και ξεκινάμε την ανάβαση για τη Ζήρεια ακολουθώντας τις πινακίδες προς Τρίκαλα. Ο δρόμος είναι αρχικά στενός και η άσφαλτος σχετικά ταλαιπωρημένη όμως πολύ γρήγορα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο για τους λάτρεις της οδήγησης χάρη στην φιδίσια χάραξη όσο και όλους τους επιβάτες που βλέπουν τις εικόνες που ξεδιπλώνονται μπροστά τους να αλλάζουν συνεχώς ύφος. Σε πιο χαμηλό υψόμετρο κυριαρχεί το έντονο πράσινο από φτέρες και ευκάλυπτους ενώ λίγο ψηλότερα, πριν φθάσουμε στα Τρίκαλα οι αμέτρητοι αμπελώνες δίνουν αποχρώσεις που θυμίζουν κάτι από Τοσκάνη.
Τα Τρίκαλα με τους τρεις συνοικισμούς (Άνω, Κάτω και Μεσαία) είναι το ιδανικό μέρος για μία στάση. Παραδοσιακά πέτρινα σπίτια και αρχοντικά, λιθόστρωτες πλατείες, πέτρινες κρήνες με κρυστάλλινο νερό και αιωνόβια πλατάνια αλλά και δεκάδες επιλογές για καφέ, φαγητό και διαμονή. Είναι σίγουρο πως σε αυτό το χωριό «τρία σε ένα» ο καθένας θα βρει αυτό που ταιριάζει στο γούστο του όμως εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας καθώς θα επιστρέψουμε και θα ανακαλύψουμε τα Τρίκαλα στη διανυκτέρευσή μας.
Βγαίνοντας από τα Άνω Τρίκαλα το σκηνικό αλλάζει για ακόμα μία φορά και γίνεται ξεκάθαρα αλπικό, με τον δρόμο να ξετυλίγεται ανάμεσα σε επιβλητικά βράχια και ένα πυκνό δάσος με έλατα και μαύρα πεύκα. Δέκα περίπου χιλιόμετρα αργότερα φθάνουμε στο Χιονοδρομικό της Ζήρειας. Πρόκειται για ένα από τα πιο κοντινά στην Αθήνα χιονοδρομικά (155 χλμ.) και είναι ιδανικό για αρχάριους και λιγότερο έμπειρους λόγω του μικρού βαθμού δυσκολίας στις περισσότερες πίστες. Τώρα βέβαια είναι κλειστό αλλά τυλιγμένο με μια υπέροχη ηρεμία.
Η ταμπέλα λίγο πριν το μεγάλο πάρκινγκ και το σαλέ του χιονοδρομικού με τις οδηγίες για Γκούρα και Λίμνη Δασίου μας δείχνει πως ο χωματόδρομος που ξεκινά από εδώ και χάνεται μέσα στην κοιλάδα είναι η αρχή της off-road περιπέτειας μας. Το πατημένο, συμπαγές χώμα καθιστά τη διαδρομή ιδιαίτερα εύκολη για οποιοδήποτε SUV ακόμα και χωρίς τετρακίνηση και μετά από περίπου πέντε χιλιόμετρα ξεπροβάλει μπροστά μας η Λίμνη Δασίου. Πρόκειται για μία από τις ελάχιστες ελληνικές λίμνες σε τόσο μεγάλο υψόμετρο (σχεδόν 1.600 μέτρα) αλλά και για ένα φυσικό θαύμα καθώς κρατά νερό το χειμώνα και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού ενώ μετά για λίγους μήνες εξαφανίζεται.
Σήμερα, το νερό είναι αρκετά χαμηλά και το νησάκι που βρίσκεται κανονικά στο κέντρο της λίμνης έχει ενωθεί από την μία πλευρά με το υπόλοιπο τοπίο ενώ η έντονα καφέ απόχρωση του νερού φανερώνει πως βρίσκεται πλέον κοντά στον πυθμένα και πολύ σύντομα θα εξαφανιστεί. Η απαράμιλλη ομορφιά και η γαλήνη της λίμνης είναι όμως εκεί και μας αιχμαλωτίζει μέσα στα έλατα, τις μυρωδιές και τις υπέροχες αντανακλάσεις στα στάσιμα νερά. Χάρη μάλιστα στην έξυπνη ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση του Duster νιώθουμε σιγουριά να πατήσουμε και στη λάσπη ώστε να φθάσουμε όσο πιο κοντά μπορούμε στο νερό για λίγες ατμοσφαιρικές φωτογραφίες. Σε αυτό το μέρος είναι εύκολο να χάσεις την αίσθηση του χρόνου. Το φως που αρχίζει να χάνεται μας δίνει όμως το σήμα πως είναι ώρα να επιστρέψουμε στα Τρίκαλα για ένα γεύμα με λιχουδιές από ντόπια προϊόντα και διανυκτέρευση.
Η επόμενη μέρα μας βρίσκει νωρίς και πάλι στο δρόμο με κατεύθυνση προς το Χιονοδρομικό. Θα μπούμε και πάλι στο χωματόδρομο όμως αυτή τη φορά δεν θα χρησιμοποιήσουμε την παράκαμψη για τη Λίμνη Δασίου αλλά θα συνεχίσουμε στη διαδρομή που περνά μέσα από τον ορεινό όγκο της Ζήρειας και καταλήγει μετά από περίπου 17 χιλιόμετρα στην κοιλάδα του Φενεού και τη Γκούρα απ’όπου θα καταλήξουμε στη Λίμνη Δόξα. Οι φίλοι του Ράλι Ακρόπολις σίγουρα γνωρίζουν την διαδρομή καθώς είναι κομμάτι της Ειδικής Διαδρομής «Ζήρεια» που γινόταν με ανάποδη φορά (από Γκούρα προς Τρίκαλα) όταν το Ακρόπολις διεξαγόταν στην ευρύτερη περιοχή της Κορινθίας. Στο youtube υπάρχουν μάλιστα δεκάδες video με θεαματικά περάσματα αλλά και on-board κάμερες που αποδεικνύουν την οδηγική αλλά και φυσική ομορφιά της διαδρομής. Το οδόστρωμα δεν είναι παντού το ίδιο πατημένο και συμπαγές όσο στο πρώτο κομμάτι όμως με λίγη προσοχή (κυρίως στις κοφτερές πέτρες κάπου στο μέσο της διαδρομής) η διαδρομή είναι εύκολο να οδηγηθεί με κάθε είδους SUV.
Για το Duster με την ιδανική για τέτοιες συνθήκες ανάρτηση που καταπίνει κάθε ανωμαλία και την ικανότατη τετρακίνηση η διαδρομή είναι φυσικά παιχνιδάκι. Αρχικά, ανηφορίζει μέσα σε ένα δασικό περιβάλλον όπου από την μια πλευρά έχεις έλατα και μαύρα πεύκα και από την άλλη μία καταπληκτική θέα προς τον Χελμό. Κάπου στο μέσο η διαδρομή φθάνει στο καταπράσινο οροπέδιο της Ζήρειας όπου είναι σχεδόν σίγουρη η συνάντηση με άγρια άλογα και κοπάδια αγελάδων που απολαμβάνουν την ελευθερία τους. Εδώ, το βουνό είναι ως επί το πλείστον γυμνό, κάτι που σημαίνει πως το υψόμετρο ξεπερνά τα 1.800 μέτρα. Λίγο αργότερα ξεκινά η κατάβαση, με συνεχώς υπέροχη θέα στην κοιλάδα του Φενεού που μοιάζει σαν ένα τεράστιο παζλ με διαφορετικά γεωμετρικά σχήματα και χρώματα.
Σε λιγότερο από μία ώρα από την εκκίνηση της off-road εξερεύνησης βρισκόμαστε στη Γκούρα. Πρόκειται για το πιο μεγαλύτερο χωριό της περιοχής και ένα από πιο δημοφιλή της Ορεινής Κορινθίας και όχι άδικα. Είναι χτισμένη αμφιθεατρικά, γεμάτη με παραδοσιακά πέτρινα σπίτια, με δεκάδες γραφικά σοκάκια και με μία υπέροχη πλατεία που σε προσκαλεί για μία στάση και έναν καφέ κάτω από τον αιωνόβιο πλάτανο. Από την Γκούρα υπάρχει δυνατότητα να φθάσεις στην Λίμνη Δόξα από την άσφαλτο μέσω Μεσινού και Αρχαίας Φενεού ή αν υπάρχει διάθεση για λίγο ακόμα off-road να συνεχίσεις στον επίσης πανέμορφο Φενεό με τον παλιό νερόμυλο στην είσοδό του και το ιδιαίτερα ενδιαφέρον Λαογραφικό Μουσείο. Από τον Φενεό ξεκινά ένας πολύ καλός και εύκολος χωματόδρομος που σε λιγότερο από 5 χλμ. μέσα σε μια κατάφυτη διαδρομή με πλατάνια σε φθάνει ακριβώς επάνω στο φράγμα της Λίμνης Δόξα.
Τα διάφανα νερά της λίμνης και το πυκνό δάσος μαυροπεύκων που καθρεπτίζεται σε αυτά συνθέτουν μία εικόνα που θυμίζει έργο τέχνης και σε κάνει να νομίζεις πως έχεις μεταφερθεί σε κάποια ελβετική λίμνη. Είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις που η ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση έχει δημιουργήσει κάτι τόσο όμορφο. Η λίμνη είναι τεχνητή και ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 συγκεντρώνοντας τα νερά του χειμάρρου Δόξα και των γύρω ρεματιών που από τον Χελμό, τη Ζήρεια και τη Ντουρντουβάνα. Η Δόξα είναι από μόνη της ένας προορισμός. Μπορείς να περπατήσεις ή να κάνεις ποδήλατο στο δρόμο που κυκλώνει όλη τη λίμνη ακολουθώντας το ανάγλυφο της όχθης, να κάνεις πικνίκ στα ξύλινα τραπεζάκια με θέα μοναδικές εικόνες ή φυσικά να συνδυάσεις τα παραπάνω με μία επίσκεψη στο μικρό εκκλησάκι του Αγίου Φανουρίου που βρίσκεται το τέρμα της λεπτής λωρίδας γης που εισχωρεί μέσα στη λίμνη αλλά και στο ιστορικό μοναστήρι του 15ου αιώνα, του Αγίου Γεωργίου.
Η επιστροφή από τη Λίμνη Δόξα εξαρτάται από τη διάθεση για περιπέτεια ή για ανακάλυψη ακόμα περισσότερων ομορφιών. Θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε το δρόμο που μας έφερε ως εδώ με αντίθετη φορά όμως τελικά επιλέξαμε να κυκλώσουμε τη Ζήρεια από την άσφαλτο και τη διαδρομή που περνά από την Αρχαία Φενεό, την πανέμορφη Καστανιά και τη Στυμφαλία καταλήγοντας στον αυτοκινητόδρομο στο Κιάτο. Η απόδρασή μας ολοκληρώνεται και πάλι σε ένα πρατήριο της ΕΚΟ και συγκεκριμένα σε αυτό που βρίσκεται στην καρδιά της Γλυφάδας, στην Βασ. Γεωργίου και Καράγιωργα 3. Μετά από δύο μέρες με μπόλικο off-road το Duster χρειάζεται ένα καλό πλύσιμο και ανεφοδιασμό με EKO Diesel Avio τη στιγμή που και εμείς συνειδητοποιούμε πως χρειαζόμαστε πιο συχνές τέτοιες αποδράσεις που αδειάζουν το μυαλό και γεμίζουν την ψυχή. Είναι λοιπόν ήδη ώρα για να ξεκινήσουμε την προετοιμασία του επόμενου off-road.