Η καρδιά της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας, θα χτυπά από την 1η έως τις 3 Νοεμβρίου στο Λονδίνο, όπου θα πραγματοποιηθεί μία από τις σημαντικότερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις στον κόσμο, η World Travel Market.

20

Παραδοσιακά, η World Travel Market αποτελούσε το πρώτο μεγάλο διεθνές τουριστικό γεγονός ενόψει της επόμενης σεζόν. Αν και οι απρόβλεπτες εξελίξεις με την πανδημία δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες για την εξαγωγή ασφαλών εκτιμήσεων θα επιχειρηθεί, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η ανάλυση των βασικών τάσεων που πρόκειται να επικρατήσουν  σε βραχυπρόθεσμο και μεσομακροπρόθεσμο επίπεδο στον διεθνή τουρισμό.

Φέτος, στη World Travel Market θα συμμετέχουν περισσότεροι από 1.600 εκθέτες, μεμονωμένοι ή σε συνεργασίες. Ο γεωγραφικός διαμοιρασμός, έχει ως εξής: Ευρώπη 438 εκθέτες, Ασία 178, Αμερική 139, Μέση Ανατολή 87, Αφρική 53 και Αυστραλία 29 εκθέτες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της WTM, ο κυριότερος λόγος συμμετοχής στην έκθεση είναι οι συναντήσεις με πιθανούς αγοραστές, στόχος που επιδιώκουν 542 εκθέτες, ακολουθεί η αναγνώριση και επαναπροσδιορισμός του brand, για 247 εκθέτες, η δικτύωση με υφιστάμενους πελάτες, για 318 συμμετέχοντες και η προσέλκυση δυνητικών πελατών για 251 συμμετέχοντες. Ακολουθούν η είσοδος σε νέες αγορές, η εκπαίδευση και η διαχείριση των επαγγελματικών ταξιδιών.  

Ουσιαστικά, η διοργάνωση δεν σταματά σε αυτές καθ’ αυτές τις εκδηλώσεις: Με περιεχόμενο που «τρέχει» επί 12 μήνες, προωθώντας brands και προσφέροντας εξελιγμένα εργαλεία δικτύωσης,  η κοινότητα των παγκόσμιων επαγγελματιών ταξιδιών έχει τη δυνατότητα να αναζητήσει εμπορικές ευκαιρίες και να υλοποιήσει επιχειρηματικά σχέδια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Βασικά στοιχεία της ιστορίας της World Travel Market

Μεταξύ άλλων, χρονολογίες-σταθμοί στα 40 χρόνια της World Travel Market, αποτέλεσαν οι εξής:

– Στην πρώτη  World Travel Market στο London Olympia το 1980, συμμετείχαν 40 χώρες, 221 εκθέτες και 9.000 εμπορικοί επισκέπτες. Δύο μετακομίσεις έδρας (Earls Court το 1992 και ExCeL το 2002) και 40 χρόνια αργότερα, η  World Travel Market London είναι «υπεύθυνη» για  συμφωνίες ύψους 2,8 δισ. Λιρών.

-Η Arabian Travel Market (ΑΤΜ) άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες της το 1994 στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου του Ντουμπάι με 52 χώρες, 300 εκθέτες και 7.000 εμπορικούς επισκέπτες. Το 1995, η ATM μεταφέρθηκε στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο του Μπαχρέιν.

-Το International Golf Market εντάχθηκε στο χαρτοφυλάκιο της World Travel Market το 1998 και είναι η μοναδική ετήσια εκδήλωση business-to-business αφιερωμένη στην παγκόσμια αγορά τουρισμού γκολφ. Η εκδήλωση διοργανώνεται από κοινού με τον συνεργάτη εκδηλώσεων της IGTM, IAGTO, τη Διεθνή Ένωση Γκολφ Tour Operators. Περισσότεροι από 600 προμηθευτές τουρισμού γκολφ φέρνουν σε επαφή 350 επιλεγμένους αγοραστές και 100 μέλη του διεθνούς Τύπου, για τέσσερις ημέρες προκαθορισμένων ραντεβού, ευκαιριών δικτύωσης και ενημερώσεων του κλάδου.

-Έχοντας πια εδραιωθεί στην ψηφιακή εποχή, το 2019 η  WTM εγκαινίασε το BorderlessLive, το κορυφαίο γεγονός για δημιουργούς ψηφιακού περιεχομένου, παράγοντες επιρροής και επαγγελματίες του κλάδου που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των τάσεων της βιομηχανίας, καθώς και για εκείνους που μόλις ξεκινούν. Χαρακτηρίζεται από επιλεγμένους καλεσμένους, συνέδρια, brands και ευκαιρίες δικτύωσης και είναι ένας καινοτόμος τρόπος εμβάθυνσης στον κόσμο του ψηφιακού περιεχομένου και της επιρροής.

Η σημασία της βρετανικής αγοράς για την Ελλάδα  

Η Ελλάδα φιλοδοξεί να βρεθεί στην πρώτη γραμμή μεταξύ των προορισμών που θα καταφέρουν να βγουν κερδισμένες το 2022 σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού. Η βρετανική αγορά, ιδιαίτερα, χαρακτηρίζεται ως κομβική για την επίτευξη των στόχων και η ελληνική συμμετοχή στη φετινή World Travel Market αναμένεται να είναι ενισχυμένη, με αρκετές συναντήσεις που προετοιμάζονται με εκπροσώπους Τοur Operators και άλλων τουριστικών παραγόντων.

Το στοίχημα, για τους δημοφιλείς προορισμούς το 2022 δεν θα είναι να προσελκύσουν περισσότερους Βρετανούς τουρίστες σε σχέση με το 2021 καθώς αυτό θεωρείται σχεδόν δεδομένο. Το στοίχημα θα είναι να καταφέρουν να προσεγγίσουν ή και να ξεπεράσουν τα νούμερα του 2019.  Άλλωστε, η έντονη διάθεση των Βρετανών για ταξίδια στο εξωτερικό φάνηκε και τη φετινή περίοδο ιδιαίτερα από τα τέλη Ιουλίου και μετά, οπότε άνοιξε, ουσιαστικά, ο δρόμος για τις ταξιδιωτικές τους εξορμήσεις εκτός της χώρας τους.

 Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι αφίξεις των Βρετανών στην Ελλάδα για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου παρουσίασαν αύξηση κατά 37% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020 φθάνοντας σε 723.000. Στο οκτάμηνο του 2020 είχαν αγγίξει τις 528.000 ενώ στο οκτάμηνο του 2019 είχαν πλησιάσει τα 2,5 εκατ. Επίσης, οι ταξιδιωτικές δαπάνες των Βρετανών στην Ελλάδα στο οκτάμηνο φέτος παρουσίασαν αύξηση κατά 75,2% φθάνοντας τα 786,6 εκατ. από 449,1 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα πέρυσι και 1,9 δισ. ευρώ το 2019.

Εξάλλου, αναλυτικά στοιχεία για τη βρετανική αγορά από το 2016 έως το 2020 παρουσιάζονται και στην τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με αντικείμενο την εξέλιξη των τουριστικών μεγεθών και δεικτών του εισερχόμενου τουρισμού ανά αγορά στην Ελλάδα.

Όπως αναφέρεται σχετικά οι Βρετανοί τουρίστες πραγματοποίησαν το 2020 23,8 εκατ. διεθνή ταξίδια (-74% σε σύγκριση με το 2019, 93,1 εκατ.) και δαπάνησαν 13,8 δισ. Λίρες (-78% σε σύγκριση με το 2019,  62,3 δισ. Λίρες). Το κύριο κίνητρο για την πραγματοποίηση ενός ταξιδίου ήταν οι διακοπές (60%) και ακολούθως η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς (29%) και τα επαγγελματικά ταξίδια (10%).

Ο εισερχόμενος τουρισμός από τη Βρετανία στην Ελλάδα την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά 20,9% (από 2,9 εκατ. το 2016 σε 3,5 εκατ. το 2019). Την περίοδο 2019-2020 οι αφίξεις από τη Βρετανία κατέγραψαν μείωση κατά 69,5% (σε 1,1 εκατ.). Το μερίδιο αγοράς της βρετανικής αγοράς σε όρους αφίξεων για το 2020 ανήλθε στο 14,5%. Οι αφίξεις των τουριστών από τη Βρετανία το 2020 εμφάνισαν εποχικότητα, με το 66,5% να καταγράφεται στο τρίτο τρίμηνο ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το πρώτο και τέταρτο τρίμηνο ήταν 10,9% και 22,6%. Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί των τουριστών από τη Βρετανία στην Ελλάδα ήταν το Νότιο Αιγαίο, τα Ιόνια Νησιά και η Κρήτη.

Αναφορικά με τις διανυκτερεύσεις, την περίοδο 2016-2019 σημειώθηκε αύξηση κατά 14,2% (από 26,6 εκατ. το 2016 σε 30,3 εκατ. το 2019) ενώ την περίοδο 2019-2020 μείωση κατά 65,6% (σε 10,4 εκατ.). Το μερίδιο της βρετανικής αγοράς σε όρους διανυκτερεύσεων για το 2020 ανήλθε στο 16,3%. Η πλειονότητα των διανυκτερεύσεων (73,5%) καταγράφεται στο τρίτο τρίμηνο ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το πρώτο και το τέταρτο τρίμηνο ήταν 7,3% και 19,2%. Οι εισπράξεις από τη Βρετανία την περίοδο 2016-2019 εμφάνισαν αύξηση κατά 31,9% (από 1,9 δισ. ευρώ το 2016 σε 2,6 δισ. ευρώ το 2019) ενώ αντίθετα την περίοδο 2019-2020 μείωση κατά 70,5% (στα 756 εκατ.). Το μερίδιο της βρετανικής αγοράς το 2020 σε όρους εισπράξεων ανήλθε στο 17,5%. Η πλειονότητα των διανυκτερεύσεων (77,5%) καταγράφεται στο τρίτο τρίμηνο ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το πρώτο και το τέταρτο τρίμηνο ήταν 6,8% και 15,7%.

Η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά 9,1% (από 671,7 ευρώ το 2016 σε 732,8 ευρώ το 2019) ενώ την περίοδο 2019-2020 μείωση κατά 3,5% (στα 707,3 ευρώ). Η Μέση κατά κεφαλή Δαπάνη των τουριστών από τη Βρετανία το 2020 ήταν 21% υψηλότερη από αυτή του συνόλου της χώρας (584,4 ευρώ). Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση την περίοδο 2016-2019 κατέγραψε αύξηση κατά 15,5% (από 73,1 ευρώ το 2016 σε 84,5 ευρώ το 2019). Αντίθετα, την περίοδο 2019-2020 η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση σημείωσε μείωση κατά 14,4% (στα 72,4 ευρώ). Επίσης, η Μέση Δαπάνη των τουριστών από τη Βρετανία το 2020 ήταν υψηλότερη κατά 7,5% αυτής που καταγράφεται στο σύνολο της χώρας (72,4 ευρώ, έναντι 67,3 ευρώ).

Η Μέση Διάρκεια Παραμονής των Βρετανών τουριστών την περίοδο 2016-2019 κατέγραψε μείωση κατά 5,6% (από 9,2 διανυκτερεύσεις το 2016 σε 8,7 διανυκτερεύσεις το 2019) ενώ αντίθετα την περίοδο 2019-2020 εμφάνισε αύξηση κατά 12,7% (στις 9,8 διανυκτερεύσεις). Η Μέση Διάρκεια Παραμονής των τουριστών από τη Βρετανία το 2020 ήταν υψηλότερη κατά 12,6% αυτής του συνόλου της χώρας (9,8 διανυκτερεύσεις έναντι 8,7 διανυκτερεύσεις). Συμπερασματικά, την περίοδο 2019-2020 η μείωση της Μέσης κατά Κεφαλή Δαπάνης των Βρετανών τουριστών οφείλεται στην μείωση της Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση αφού η Μέση Διάρκεια Παραμονής κατέγραψε αύξηση.