Η ευημερία των εργαζομένων έχει γίνει αναπόσπαστο στοιχείο της επιτυχίας των επιχειρήσεων, όπως διαπιστώνεται σε μελέτη που πραγματοποίησε η Ecole hôtelière de Lausanne, κορυφαία Σχολή παγκοσμίως στον κλάδο της ξενοδοχειακής εκπαίδευσης.
‘Όπως αναφέρεται στη μελέτη, σύμφωνα με την έρευνα της παγκόσμιας εταιρείας ανάλυσης και παροχής συμβουλών, Gallup, οι εργαζόμενοι που αισθάνονται ότι η συνολική τους ευημερία έχει προτεραιότητα, έχουν 36% περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν στη ζωή τους και τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να ασχοληθούν με την εργασία τους. Οι εταιρείες που στοχεύουν στο μέλλον, έχουν συνειδητοποιήσει ότι μια «κουλτούρα ευημερίας» όχι μόνο μεταμορφώνει τον εργασιακό χώρο, αλλά ενισχύει επίσης την ισχυρότερη οργανωτική ανθεκτικότητα, τη διατήρηση και τη συνολική παραγωγικότητα, κάτι που τελικά ωφελεί τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις επιχειρήσεις.
Περαιτέρω, σύμφωνα με έκθεση της Deloitte, το 80% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι η ευημερία των εργαζομένων είναι κρίσιμο μέρος της επιχειρηματικής τους στρατηγικής και το 61% σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις του σε σχετικά προγράμματα τα επόμενα χρόνια. Το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού.
Ωστόσο, δεν πρόκειται μόνο θέμα ανθρωπισμού, αλλά και κερδοφορίας: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει ότι για κάθε δολάριο που επενδύεται σε προγράμματα ευημερίας, οι εταιρείες μπορούν να περιμένουν απόδοση επένδυσης περίπου 4 έως 6 δολάρια, λόγω της βελτιωμένης παραγωγικότητας και του μειωμένου κόστους.
Αυτά τα σημαντικά οφέλη είναι άμεσο αποτέλεσμα της βελτίωσης της ψυχικής υγείας στην εργασία. Ευτυχισμένοι, συναισθηματικά σταθεροί εργαζόμενοι που διαχειρίζονται το άγχος, αποτελούν τη βάση της ανάπτυξης, της καινοτομίας και των καλύτερων αποτελεσμάτων.
Τι είναι η ευημερία των εργαζομένων
Η ευημερία των εργαζομένων αναφέρεται στη συνολική σωματική, ψυχική, συναισθηματική και κοινωνική υγεία ενός εργαζομένου, που περιλαμβάνει παράγοντες όπως η ικανοποίηση από την εργασία, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και οι σχέσεις στον χώρο εργασίας. Η κουλτούρα της ευημερίας στο χώρο εργασίας δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά μια επιχειρηματική επιταγή.
Η Gallup εντοπίζει πέντε βασικά στοιχεία ευημερίας που οδηγούν τη δέσμευση των εργαζομένων και την οργανωτική επιτυχία. Αυτά περιλαμβάνουν την ευημερία σταδιοδρομίας, δηλαδή την αγάπη προς τις καθημερινές ασχολίες, την κοινωνική ευημερία που αφορά στο χτίσιμο ουσιαστικών σχέσεων στην εργασία, την οικονομική ευημερία, τη φυσική ευεξία και την ευημερία της κοινότητας, δηλαδή τη σύνδεση με τις περιοχές εργασίας και κατοικίας.
Η οικοδόμηση ενός ισορροπημένου και υποστηρικτικού περιβάλλοντος σε αυτούς τους πυλώνες, μπορεί να μεταμορφώσει όχι μόνο την ικανοποίηση των εργαζομένων, αλλά και τη συνολική επιχειρηματική απόδοση.
Δημιουργώντας μια κουλτούρα ευεξίας
Από την πλευρά του, ο κ. Ian Millar, καθηγητής της Ecole hôtelière de Lausanne για την Επιχειρηματικότητα και την Καινοτομία, υπογραμμίζει ότι η δημιουργία μιας κουλτούρας ευημερίας δεν αφορά μόνο μία καλή εργασιακή αρχή ή περιστασιακά προνόμια. Πρόκειται για την ενσωμάτωση της φροντίδας, της συνεργασίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης στις καθημερινές λειτουργίες. Η συστηματική εφαρμογή ικανοτήτων συναισθηματικής νοημοσύνης μπορεί να δημιουργήσει δυναμική και να ενθαρρύνει την αποδοχή των εργαζομένων.
Οι εταιρείες που στοχεύουν να καλλιεργήσουν αυτή τη νοοτροπία «προτεραιότητας στον πολιτισμό» πρέπει να κάνουν μακροπρόθεσμες επενδύσεις, τόσο οικονομικές, όσο και πολιτιστικές, για να αναδιαμορφώσουν το εργασιακό περιβάλλον.
Γιατί έχει σημασία η ιεράρχηση της ευημερίας των εργαζομένων
Η επένδυση στην ευημερία των εργαζομένων δεν είναι απλώς μια αλτρουιστική κίνηση – είναι θεμελιώδης για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Τα οφέλη που υποστηρίζονται από πρόσφατα δεδομένα και πληροφορίες στο χώρο εργασίας, είναι τα εξής:
Ενισχυμένη διατήρηση εργαζομένων
Οι μελέτες δείχνουν σταθερά ότι οι ευτυχισμένοι, υγιείς εργαζόμενοι μένουν περισσότερο σε εταιρείες που προωθούν υποστηρικτικά περιβάλλοντα. Μάλιστα, μία πρόσφατη μελέτη υπογραμμίζει ότι οι ευημερούντες εργαζόμενοι έχουν 32% λιγότερες πιθανότητες να αναζητήσουν άλλες ευκαιρίες εργασίας.
Ενισχυμένη παραγωγικότητα
Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται ψυχικά και σωματικά, είναι πιο παραγωγικοί. Η συναισθηματική ευημερία συσχετίζεται άμεσα με την ικανοποίηση από την εργασία, οδηγώντας σε καλύτερα αποτελέσματα.
Βελτίωση της εργασιακής ικανοποίησης
Οι εργαζόμενοι που αντιλαμβάνονται ότι ο εργοδότης τους έχει επενδύσει στην ευημερία τους, έχουν 36% περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν στη συνολική τους ζωή, καθώς και στην εργασία. Αυτό μεταφράζεται σε αυξημένη ικανοποίηση και αφοσίωση στο χώρο εργασίας.
Προσέλκυση κορυφαίων ταλέντων
Για το 62% των ατόμων που αναζητούν εργασία, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η συνολική προσωπική ευημερία αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες στην αναζήτηση εργασίας. Οι εταιρείες που επενδύουν σε πρωτοβουλίες ευημερίας τοποθετούνται ως εργοδότες κορυφαίας ποιότητας για την απόκτηση ταλέντων.
Χαμηλότερο κόστος απουσιών και υγειονομικής περίθαλψης
Τα προγράμματα ευεξίας μειώνουν το στρες στο χώρο εργασίας και προωθούν υγιεινότερους τρόπους ζωής, ελαχιστοποιώντας άμεσα τις ημέρες ασθενείας και τα ιατρικά έξοδα που επιβαρύνουν τους εργοδότες.
Υλοποίηση προγραμμάτων ευημερίας εργαζομένων
Η δημιουργία αποτελεσματικών προγραμμάτων ευεξίας των εργαζομένων περιλαμβάνει περισσότερα από την προσφορά μαθημάτων προπόνησης ή δωρεάν σνακ. Απαιτεί μια στρατηγική, ολιστική προσέγγιση για τη βελτίωση της ζωής των εργαζομένων, ενώ παράλληλα ευθυγραμμίζεται στενά με τους στόχους της εταιρείας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο σχεδιασμός αποτελεσματικών πρωτοβουλιών περιλαμβάνει τα εξής:
Κατανόηση των αναγκών των εργαζομένων
Εργαλεία όπως έρευνες ή συνεντεύξεις, είναι σημαντικά, ώστε να αξιολογηθεί πώς αισθάνονται τις προκλήσεις οι εργαζόμενοι, όσον αφορά την ευημερία. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι μπορεί να προσδιορίσουν ως τομείς προτεραιότητας την ψυχική υγεία, το ευέλικτο ωράριο εργασίας ή την οικονομική εκπαίδευση
Δημιουργία ολοκληρωμένων, πολυδιάστατων προγραμμάτων
Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, τα αποτελεσματικά προγράμματα θα πρέπει να περιλαμβάνουν στοιχεία όπως μαθήματα φυσικής κατάστασης, πρόσβαση σε πόρους επίγνωσης και Προγράμματα Βοήθειας Εργαζομένων, χρηματοοικονομική εκπαίδευση, ισορροπία εργασίας-ζωής με ευέλικτες επιλογές εργασίας, όπως απομακρυσμένες ή υβριδικές ρυθμίσεις.
Παράλληλα, δίνεται βαρύτητα στην κοινωνική σύνδεση, με την υλοποίηση εκδρομών σύνδεσης με την ομάδα ή εικονικούς χώρους συναναστροφής για απομακρυσμένους υπαλλήλους.
Όπως εξηγεί ο καθηγητής κ. Millar, οι ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις όπου οι εργαζόμενοι νιώθουν αξία και κίνητρο, διασφαλίζουν ότι τα άτομα μπορούν να συνεισφέρουν στο έπακρο τις δυνατότητές τους.
Προώθηση της ηγεσίας
Οι πρωτοβουλίες ευημερίας είναι πιο επιτυχημένες όταν καθοδηγούνται από την διεύθυνση. Οι ανώτεροι στην ιεραρχία, θα πρέπει να διαμορφώσουν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και να συμμετέχουν ενεργά σε προγράμματα ευεξίας για να ενθαρρύνουν την υιοθέτησή τους σε όλη την επιχείρηση.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως εργαλείο
Προηγμένα εργαλεία, όπως αναλυτικά στοιχεία εργατικού δυναμικού ή λογισμικό πρόβλεψης για τον εντοπισμό του κινδύνου εξουθένωσης, την παρακολούθηση της δέσμευσης και τη μέτρηση της συμμετοχής, είναι πολύ χρήσιμα. Για παράδειγμα, οι λύσεις που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη βοηθούν το ανθρώπινο δυναμικό να προβλέψει πιθανές προκλήσεις του εργατικού δυναμικού, παρέχοντας προληπτικές λύσεις για τον μετριασμό των κινδύνων.
Μέτρηση της επιτυχίας
Για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υιοθετούν μηχανισμούς παρακολούθησης, όπως έρευνες πριν και μετά τη δέσμευση, τα ποσοστά ικανοποίησης των εργαζομένων και τα στατιστικά στοιχεία κύκλου εργασιών. Τα βασικά σημεία δεδομένων περιλαμβάνουν τάσεις απουσιών, ποσοστά εναλλαγής εργαζομένων, βαθμολογίες ευημερίας και μετρήσεις συμμετοχής.
Παραδείγματα επιτυχημένων πρωτοβουλιών ευημερίας
Στόχος των προγραμμάτων ευημερίας είναι να δώσουν προτεραιότητα στην ολιστική ευημερία των εργαζομένων. Για να επιτευχθεί αυτό, προωθείται ένα εργασιακό περιβάλλον όπου όλοι νιώθουν ικανοποιημένοι.
Στο πλαίσιο αυτής της μεθοδολογίας, οι επιχειρήσεις μπορούν να εστιάσουν στην οικοδόμηση των χαρακτηριστικών τους που επικυρώνουν μια κουλτούρα ευημερίας:
Ολιστική εστίαση: Η κουλτούρα ευεξίας υπερβαίνει τη σωματική υγεία. Είναι μια ολιστική προσέγγιση που αναγνωρίζει τη διασύνδεση της σωματικής, ψυχικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ευημερίας.
Ανοιχτή επικοινωνία: Τα ανοιχτά και διαφανή κανάλια επικοινωνίας αποτελούν χαρακτηριστικό γνώρισμα μιας κουλτούρας ευημερίας. Οι εταιρείες με αυτήν την κουλτούρα ενθαρρύνουν τον διάλογο για θέματα ευημερίας, δημιουργώντας έναν ασφαλή χώρο για τους εργαζόμενους να εκφράσουν τις ανάγκες τους.
Ευέλικτες συμφωνίες εργασίας: Αναγνωρίζοντας τη σημασία της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, μια εταιρεία με κουλτούρα ευημερίας προσφέρει ευέλικτες συμφωνίες, όπως επιλογές εξ αποστάσεως εργασίας και ευέλικτα χρονοδιαγράμματα, επιτρέποντας στους εργαζόμενους να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την προσωπική και επαγγελματική τους ζωή.
Προγράμματα ευεξίας: Αυτά περιλαμβάνουν πόρους και δραστηριότητες που αφορούν διάφορες πτυχές της ευημερίας. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν μαθήματα φυσικής κατάστασης, συνεδρίες ενσυνειδητότητας, υποστήριξη ψυχικής υγείας και διατροφική καθοδήγηση.
Περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς: Εκτιμά τη διαφορετικότητα και σέβεται τις ατομικές διαφορές. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι ένα ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό φέρνει μοναδικές προοπτικές και προάγει την αίσθηση του ανήκειν.
Ο τομέας της φιλοξενίας ως σύμμαχος της κουλτούρας της ευημερίας
Η φιλοξενία δεν είναι απλώς ένας τομέας, είναι μια αρετή που υπερβαίνει την απλή εξυπηρέτηση πελατών και προσφέρει πολλά βασικά στοιχεία για την επιτυχή εφαρμογή της κουλτούρας ευημερίας. Σημειωτέον, η νοοτροπία εξυπηρέτησης της φιλοξενίας δεν περιορίζεται στην παροχή φιλικής εξυπηρέτησης στους πελάτες. Ισχύει επίσης για το πώς οι ηγέτες και οι εργαζόμενοι συμπεριφέρονται ο ένας στον άλλον. Όταν οι ηγέτες υιοθετούν μια φιλόξενη στάση, δείχνουν ενσυναίσθηση, σεβασμό και εκτίμηση προς την ομάδα τους, καλλιεργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας.
Αυτή η προσέγγιση ενισχύει τους δεσμούς μεταξύ των μελών της ομάδας και προάγει την αίσθηση του ανήκειν. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Gallup, το 70% της δέσμευσης των εργαζομένων αποδίδεται στην ηγετική επιρροή. Όταν οι ηγέτες αποτελούν παράδειγμα στον τομέα της φιλοξενίας, η ικανοποίηση από την εργασία και η διατήρηση των εργαζομένων αυξάνονται.
Επιπλέον, οι φιλόξενες συμπεριφορές συμβάλλουν στη μείωση του άγχους και της εξουθένωσης, γεγονός που με τη σειρά του επηρεάζει θετικά την ψυχική και συναισθηματική υγεία των εργαζομένων.
Ο σκοπός ως το νέο «κλειδί» για την ψυχική υγεία και ευεξία
Ο καθηγητής Ian Millar υπογραμμίζει τη σημασία της αίσθησης του σκοπού στο χώρο εργασίας, αναφέροντας ότι το μέλλον της εργασίας είναι εκείνο όπου η τεχνολογία και οι ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις συνυπάρχουν, διασφαλίζοντας ότι οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι εκτιμώνται, έχουν κίνητρα και έχουν τη δύναμη να συνεισφέρουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Η ευελιξία και ο τρόπος με τον οποίο μια υγιής ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι απαραίτητη για την προώθηση μιας κουλτούρας ευημερίας στις εταιρείες, ειδικά για τη Gen-Z, τη νεότερη δημογραφική ομάδα του εργατικού δυναμικού που έχει γεννηθεί μεταξύ 1997 και 2012, έχουν ήδη συζητηθεί.
Επίσης, έχει συζητηθεί η επικοινωνία ως πυλώνας, και συγκεκριμένα η ανοιχτή επικοινωνία, καθώς διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην προώθηση μιας κουλτούρας ευημερίας στις εταιρείες, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι εκτιμώνται, ακούγονται και κατανοούνται. Λείπει όμως ένα τρίτο στοιχείο: ο σκοπός. Είναι ίσως μια πιο πρόσφατη ιδέα, αλλά εξίσου επηρεασμένη για την κουλτούρα της ευημερίας. Ο βασικός οργανωτικός σκοπός για τους ρόλους και τους στόχους των εργαζομένων ενισχύει την κουλτούρα ευημερίας στις εταιρείες παρέχοντάς τους μια βαθύτερη αίσθηση του νοήματος και της συμβολής στην εργασία τους.
Όταν οι εργαζόμενοι κατανοούν πώς η εργασία τους συμβάλλει στον ευρύτερο σκοπό της εταιρείας, αισθάνονται περισσότερα κίνητρα και αφοσίωση, γεγονός που έχει θετικό αντίκτυπο στη συνολική ευημερία και την εργασιακή τους ικανοποίηση. Σε πρόσφατη μελέτη από το Imperative και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, διαπιστώθηκε ότι οι εργαζόμενοι που αισθάνονται ισχυρή αίσθηση σκοπού στην εργασία τους, έχουν 64% περισσότερες πιθανότητες να έχουν υψηλό επίπεδο ευεξίας σε σύγκριση με εκείνους που δεν το κάνουν. Επιπλέον, σε έκθεση της Deloitte, αναφέρεται ότι οι εταιρείες που επικεντρώνονται στον σκοπό, έχουν υψηλότερα επίπεδα αφοσίωσης και διατήρησης των εργαζομένων, που σχετίζονται άμεσα με τη βελτίωση της ευημερίας στην εργασία. Συνοψίζοντας, όταν υπάρχει ένας σκοπός, η εργασία αποκτά νόημα πέρα από έναν μισθό.
Διαβάστε ακόμα:
Tο μέλλον του ευρωπαϊκού τουρισμού και ο ρόλος της Ελλάδας
Το αμερικανικό «Concorde» με τις υπερηχητικές πτήσεις που θα φέρει επανάσταση στις αερομεταφορές