Σε μια παγκόσμια πρωτιά, η ελβετική εταιρεία Sun-Ways ανέπτυξε ένα αφαιρούμενο σύστημα ηλιακών πάνελ που μπορεί να τοποθετηθεί πάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας. Μάλιστα, το έργο είναι έτοιμο να ξεκινήσει ως πιλοτικό πρόγραμμα, σε ανοιχτή σιδηροδρομική γραμμή στο Neuchâtel.

17

Ένα αφαιρούμενο ηλιακό «χαλί» μεταξύ των γραμμών

Ειδικότερα, η start-up εταιρεία Sun-Ways, συνεργάστηκε με το Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της Λωζάνης για να κατοχυρώσει με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ηλιακά πάνελ που μπορούν να τοποθετηθούν μεταξύ λειτουργικών σιδηροδρομικών γραμμών, επιτρέποντας στα τρένα να περνούν πάνω από αυτά. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, το σύστημα μπορεί να εγκατασταθεί από ένα ειδικά σχεδιασμένο τρένο, το οποίο έχει αναπτύξει η ελβετική εταιρεία συντήρησης γραμμών Scheuchzer. Το τρένο αυτό χρησιμοποιεί έναν μηχανισμό εμβόλων για να ξεδιπλώσει ένα «χαλί» από πάνελ πλάτους ενός μέτρου, με ρυθμό έως και 1.000 τ.μ. ηλιακών πάνελ ανά ημέρα.

Η καινοτομία του έργου, έγκειται στον τρόπο με τον οποίο τα πάνελ μπορούν να αφαιρεθούν και να τοποθετηθούν ξανά, καθώς μέχρι σήμερα η χρήση των ηλιακών πάνελ θεωρούταν εμπόδιο σε περιοχές όπου απαιτείται πρόσβαση για απαραίτητες εργασίες συντήρησης.

Πιλοτικό πρόγραμμα 16.000kWh ετησίως

Έως σήμερα, οι ανησυχίες σχετικά με το σύστημα, αφορούσαν κυρίως σε πιθανές ρωγμές στα πάνελ λόγω της διέλευσης των τρένων, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν κίνδυνο πυρκαγιάς ή ακόμη και σε προβλήματα αντανάκλασης που θα επηρέαζαν την ορατότητα των οδηγών. Λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους σημαντικούς προβληματισμούς, η Sun-Ways ανέπτυξε επιφάνειες που δεν αντανακλούν και βελτίωσε επιμέρους τεχνικά χαρακτηριστικά, λαμβάνοντας τελικά την έγκριση για το πιλοτικό πρόγραμμα.

Στην αρχική φάση, σε συνεργασία με τον τοπικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας Viteos και την εταιρεία ηλεκτρικής σιδηροδρομικής υποδομής DG-Rail, η Sun-Ways θα εγκαταστήσει μόλις 48 πάνελ κατά μήκος 100 μέτρων της γραμμής στο Neuchâtel, για δοκιμαστική περίοδο τριών ετών που θα ξεκινήσει την άνοιξη του 2025, με προϋπολογισμό 623.000 ευρώ.

Η Sun-Ways αναμένει ότι το ηλιακό εργοστάσιο ισχύος 18kW κοντά στον σταθμό Buttes θα παράγει περίπου 16.000kWh ηλιακής ενέργειας ετησίως. Αυτή η ηλεκτρική ενέργεια θα διοχετεύεται στο δίκτυο ηλεκτρισμού για να καλύψει τις ανάγκες των νοικοκυριών, αντί να χρησιμοποιείται στο σιδηροδρομικό σύστημα, λόγω των τρεχουσών πολυπλοκοτήτων στις σιδηροδρομικές λειτουργίες.

‘Ενα εκατομμύριο χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών

Μακροπρόθεσμα, η καινοτομία της εταιρείας θα μπορούσε να παράγει ένα Terawatt-ώρα (TWh) ηλιακής ενέργειας ετησίως, καλύπτοντας το 2% των συνολικών ενεργειακών αναγκών της Ελβετίας από ηλιακά «χαλιά» που θα απλωθούν σε όλο το δίκτυο σιδηροδρομικών γραμμών μήκους 5.317 χιλιομέτρων- εκτός των τούνελ, για προφανείς λόγους.

Εκτός από τη δοκιμή στο Neuchâtel, βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη για εγκατάσταση Sun-Ways σε ιδιωτική σιδηροδρομική γραμμή στο Aigle, που θα είναι δεκαπέντε φορές μεγαλύτερη. Παράλληλα, η δυναμική του προϊόντος εξετάζεται σε έργα που βρίσκονται υπό μελέτη στην Αυστραλία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Ρουμανία, την Ισπανία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊλάνδη και τις ΗΠΑ.

Σχετικά, ο συνιδρυτής της Sun-Ways, κ. Baptiste Danichert δήλωσε στα ελβετικά μέσα ότι υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών στον κόσμο, επισημαίνοντας ότι το 50% αυτών θα μπορούσε να εξοπλιστεί με το καινοτόμο αυτό σύστημα.

Το παράδειγμα των ΗΠΑ

Ένα παρόμοιο παράδειγμα που σχετίζεται με τη βιωσιμότητα στις μεταφορές, είναι το έργο Solar Roadways στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα όπου οδοστρώματα αντικαθίστανται από ηλιακά πάνελ που μπορούν να παράγουν ενέργεια, ενώ παράλληλα προσφέρουν παραδοσιακές λειτουργίες δρόμων. Το έργο αυτό προσφέρει μια λύση για τη δημιουργία υποδομών που χρησιμοποιούν ανανεώσιμη ενέργεια, χωρίς να απαιτούνται επιπλέον εκτάσεις γης.

Αρχικά δοκιμάστηκε σε πάρκινγκ και μικρές αστικές περιοχές, και στόχος είναι να εφαρμοστεί ευρύτερα σε δημόσιους δρόμους. Τα πάνελ είναι ανθεκτικά και έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν σε βαριά οχήματα, ενώ μπορούν να τροφοδοτούν με ενέργεια τόσο τα οχήματα που κινούνται στους δρόμους όσο και τα γειτονικά κτίρια.

Τουρισμός και μεταφορές: ‘Ένα άρρηκτα συνδεδεμένο δίδυμο

Έργα όπως αυτό, έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν τουρίστες που ενδιαφέρονται για βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες. Επιπλέον, το ηλιακό οδόστρωμα μπορεί να προσφέρει φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα σε τουριστικές περιοχές, ενισχύοντας τη βιώσιμη κινητικότητα για επισκέπτες.

Παρόμοια μοντέλα, προσφέρουν ενδιαφέροντες τρόπους σύνδεσης τεχνολογίας, βιωσιμότητας και τουρισμού, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των βιώσιμων μεταφορών σε τουριστικούς προορισμούς.

Διαβάστε ακόμα:

Rawdogging: Μια νέα τάση στα αεροπορικά ταξίδια

Η επιστροφή των Κινέζων ταξιδιωτών στην Ευρώπη

9 πράγματα που η τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει στον τουρισμό