Αυξημένες προσδοκίες έχουν αναπτυχθεί στην ελληνική τουριστική αγορά για μία καλύτερη χρονιά το 2022, ως συνέχεια της καλής πορείας που διέγραψε η φετινή σεζόν.

13

Αν και είναι πολύ νωρίς για την εξαγωγή ασφαλών προβλέψεων, η χαμηλή βάση στην οποία βρίσκονται ακόμη τα τουριστικά μεγέθη συγκριτικά με τη χρονιά ρεκόρ του 2019, καθιστά πιο εύκολα επιτεύξιμο τον στόχο.

Το θετικό στοιχείο είναι, εκτός απροόπτου, ότι η χρονική διάρκεια της σεζόν θα είναι μεγαλύτερη, καθώς στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς αναμένεται να επανέλθει μία κανονικότητα, με την υποδοχή της πρώτης μάζας ξένων επισκεπτών να ξεκινά, επί της ουσίας, από τις αρχές Απριλίου.

Επίσης, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι οι οδικές αφίξεις θα κινηθούν σε υψηλότερα από τα φετινά επίπεδα, ενώ η θετική στάση που κρατούν οι Tour Operators και ο διαφαινόμενος προγραμματισμός περισσότερων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό θα ενισχύσει, περαιτέρω, την τουριστική κίνηση.

Παράλληλα, μεγαλύτερα νούμερα αναμένεται να δώσει και η Αθήνα, που έμεινε πίσω σε σχέση με τους περιφερειακούς τουριστικούς προορισμούς. Επιπλέον, ευοίωνες είναι οι προοπτικές για καλύτερες μέρες και στους κλάδους των συνεδρίων και εταιρικών ταξιδιών, της κρουαζιέρας και του γιότινγκ. Σε επίπεδο βασικών αγορών, βαρόμετρο θα αποτελέσει, όπως κάθε χρονιά, η εξέλιξη της κίνησης από τη Γερμανία και τη Βρετανία. Στοίχημα θα αποτελέσει η διατήρηση των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της γαλλικής και αμερικανικής αγοράς, καθώς και η ουσιαστική επάνοδος των αφίξεων από τη Ρωσία.

Μέσα σε αυτό το τοπίο, η ανάκαμψη δεν θα έχει οριζόντια χαρακτηριστικά για όλους τους ελληνικούς προορισμούς. Οι ταχύτητες θα είναι πολλές και οι εξελίξεις θα καθοριστούν από την πορεία της εκάστοτε διεθνούς αγοράς στους κατά τόπους προορισμούς, αλλά και από το ισοζύγιο των Ελλήνων και ξένων επισκεπτών για τις δυνατότητες επιμήκυνσης της σεζόν.

Οι δυσκολίες

Επίσης, ο δρόμος προς την επιτυχία συνολικά για τον ελληνικό προορισμό δεν θα είναι εύκολος, καθώς ο ανταγωνισμός θα είναι μεγαλύτερος. Η Ελλάδα, αδιαμφισβήτητα, κατάφερε τη φετινή σεζόν να διαχειριστεί καλύτερα την εικόνα της στις διεθνείς αγορές, σε σχέση με άμεσα ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως είναι η Τουρκία και η Ισπανία.

Ο κόσμος, μετά το καταστροφικό τουριστικά 2020, είχε μεγαλύτερη επιθυμία να ταξιδέψει και να ξοδέψει περισσότερα χρήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών του. Με την πρόοδο των εμβολιαστικών προγραμμάτων, τη λειτουργία του ευρωπαϊκού πράσινου πιστοποιητικού και τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων από τις αγορές, η ροή των διεθνών αφίξεων αυξήθηκε, ιδιαίτερα από τον Ιούλιο και μετά, θυμίζοντας παλιές καλές εποχές. Ισχυρός παράγοντας για την επιλογή του τόπου διακοπών για τους εν δυνάμει ταξιδιώτες εκτός των συνόρων των χωρών τους, αποτέλεσε η ασφάλεια που εξέπεμπαν οι προορισμοί σε ότι αφορά την προστασία από τον κορωνοϊό. Σε αυτό το πεδίο, εκ του αποτελέσματος, βγήκε κερδισμένη η Ελλάδα.

Το 2022, όπως δείχνουν οι εξελίξεις μέχρι σήμερα, δεν θα εκλείψει ο παράγοντας ασφάλειας από την πανδημία. Όμως θα επανέλθουν δυναμικά και άλλοι παράμετροι που επηρεάζουν τις επιλογές των ταξιδιωτών.

Για παράδειγμα, η διάρκεια της ενεργειακής κρίσης θα καθορίσει έως ένα σημείο και το διαθέσιμο εισόδημα των εν δυνάμει ταξιδιωτών μας την επόμενη περίοδο. Μία ενδεχόμενη μεγάλη διάρκεια της κρίσης, μπορεί να μην επηρεάσει την ταξιδιωτική συμπεριφορά τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, αλλά σίγουρα θα χτυπήσει τα εισοδήματα τουριστών που κατατάσσονται στα μικρομεσαία εισοδηματικά στρώματα. Ένα μεγάλο μέρος σε αυτή την κατηγορία των τουριστών, θα αναζητήσει φθηνότερες επιλογές για τις διακοπές του. Προβάδισμα στη διάθεση τουριστικών πακέτων σε χαμηλές τιμές θα έχει η Τουρκία, λόγω της μεγάλης μείωσης της τιμής της Λίρας έναντι των άλλων βασικών νομισμάτων. Επίσης, η Ισπανία έπειτα από 2 χρονιές χαμηλών ταξιδιωτικών ροών, αναμένεται να χρησιμοποιήσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για την ανάκαμψη του τουρισμού της.

Παράλληλα, αν διατηρηθεί η κρίση, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η παγίωση στα αυξημένα κόστη λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της ευελιξίας στη τιμολογιακή τους πολιτική. Σε αυτό το σημείο, κρίσιμη θεωρείται η περαιτέρω χρονική επέκταση της εφαρμογής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές και στο τουριστικό πακέτο. Να σημειωθεί ότι οι μειωμένοι συντελεστές βάσει του κειμένου του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού, θα ισχύουν έως τον Ιούνιο του 2022 και στη συνέχεια, αν δεν αλλάξει κάτι, θα επανέλθουν σε ανώτερα επίπεδα, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.

Σε κάθε περίπτωση, μία πρώτη γεύση των τάσεων για την επόμενη χρονιά, θα πάρει τόσο η Ελλάδα, όσο και οι ανταγωνιστικοί προορισμοί, κατά τη διάρκεια της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market, η οποία θα πραγματοποιηθεί από την 1η έως τις 3 Νοεμβρίου στο Λονδίνο. Eπίσης, ιδιαίτερη σημασία για τους διεθνείς προορισμούς, στην τελική ευθεία πριν την έναρξη της επόμενης σεζόν, θα έχει η διοργάνωση της διεθνούς τουριστικής έκθεσης ΙΤΒ στο Βερολίνο, από τις 9 έως τις 13 Μαρτίου 2022.

Ο νέος ρόλος του υπουργείου Τουρισμού

Από την πλευρά του ο νέος υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας, έχει αρχίσει να ξεδιπλώνει τη στρατηγική στην οποία θα κινηθεί το υπουργείο για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας. Σε επικοινωνιακό επίπεδο, θα υλοποιήσει 2 καμπάνιες. H πρώτη θα έχει στόχευση τους εναλλακτικούς προορισμούς και το city break και η δεύτερη την προσεχή τουριστική περίοδο. Επίσης, φαίνεται ότι έχει αντιληφθεί τις δυσκολίες που προκύπτουν από την πανσπερμία των συναρμοδιοτήτων που υφίστανται με άλλα υπουργεία αλλά και με τις Περιφέρειες και τους Δήμους για την επίλυση ζωτικών θεμάτων που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα. Μάλιστα, σε μία πρώτη προσπάθεια ρητορικής, επιχείρησε να επανατοποθετήσει το υπουργείο Τουρισμού, στον φυσικό του χώρο, μεταξύ των αναπτυξιακών και οικονομικών υπουργείων της κυβέρνησης. Η αλήθεια είναι ότι το υπουργείο Τουρισμού, στο βάθος των ετών από την επανίδρυση του μέχρι σήμερα, έχασε σταδιακά τον οικονομικό και αναπτυξιακό του χαρακτήρα. Δεν ακολούθησε τους ρυθμούς της αγοράς που υλοποίησε τεράστιες επενδύσεις για τη δημιουργία νέων τουριστικών εγκαταστάσεων και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων, ακόμη και κατά τη διάρκεια της κρίσης την τελευταία διετία. Και βέβαια μεγάλοι όμιλοι αλλά και μικρότερες επιχειρήσεις προγραμματίζουν για τα επόμενα χρόνια εκατοντάδες επενδύσεις, κυρίως για τη λειτουργία νέων ξενοδοχείων, τις οποίες θα είναι χρήσιμο να επικοινωνεί με αριθμούς το υπουργείο Τουρισμού, για την ανάδειξη της συμβολής του τουριστικού τομέα στην επιχειρηματική ζωή του τόπου, αλλά και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.