Το Travel.gr, το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό site στην Ελλάδα και το Πρώτο Θέμα διοργάνωσαν την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου στo ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία, το 3o καινοτόμο συνέδριο Greece Talks, με θέμα τον Τουρισμό στην Ελλάδα, με τίτλο Identity, Future & the Traveler.

19

Ο κ. Ανδρέας Φιορεντίνος, Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος & HOTREC, η κα Αγάπη Σμπώκου, CEO at PHĀEA | VP at SETE | VP at Marketing Greece, και ο κ. Μάρκος Χαϊδεμένος, Managing Director Canaves Collection συμμετείχαν σε ένα ενδιαφέρον πάνελ σχετικά με το μέλλον των ξενοδοχειακών καταλυμάτων στη χώρα μας. Την συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος, Γιώργος Ευγενίδης.

Μάρκος Χαϊδεμένος: «Πολλές εταιρείες πολυτελείας του εξωτερικού αναζητούν ευκαιρίες επενδύσεων στην Ελλάδα. Θεωρώ πως, για να είναι βιώσιμες αυτές οι επενδύσεις, δεν πρέπει να εστιάζουμε μόνο στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και την Αθήνα, αλλά και σε άλλους μικρότερους προορισμούς. Παρακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια την Ιταλία, που είναι πρωτοπόρος στον luxury τουρισμό, και αναρωτιέμαι: ποιος γνώριζε πριν λίγα χρόνια τη Ματέρα ή την Πούλια; Φυσικά, προορισμοί όπως η Σαντορίνη δεν θα έπρεπε να προβληματίζονται από αυτή την τάση, καθώς αποτελούν τα λεγόμενα «κλασικά».

Για εμάς, η πολυτέλεια σημαίνει σύνδεση με τον προορισμό και τους ανθρώπους του. Παρόλα αυτά, συμφωνώ πως για τον καθένα η έννοια της πολυτέλειας είναι υποκειμενική. Εμείς, πάντως, κάνουμε σύντομα το επόμενο βήμα μας εκτός Σαντορίνης. Έχουμε ήδη ξεκινήσει την κατασκευή ενός πεντάστερου ξενοδοχείου στην Πάρο, γιατί θέλουμε αυτό που τόσα χρόνια κάνουμε καλά στη Σαντορίνη να το προσφέρουμε και στην Πάρο.

Ως ξενοδόχο στη Σαντορίνη, με στεναχωρεί το γεγονός ότι, παρά το ότι το νησί έχει τόσα πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη – από τα κρασιά και το φαγητό μέχρι τις αρχαιότητες και την Καλντέρα – συζητάμε καθημερινά για τα αρνητικά, τα οποία, ναι, αποτελούν πρόβλημα. Η Σαντορίνη πλήττεται από όλη αυτή την αρνητική δημοσιότητα και, μαζί της, πλήττεται και ο ελληνικός τουρισμός.

Ένα βασικό πρόβλημα της Σαντορίνης είναι ο υπερτουρισμός από τις κρουαζιέρες. Από την επόμενη χρονιά έχει ανακοινωθεί ότι θα υπάρξει όριο στους 8.000 επισκέπτες την ημέρα. Επιπλέον, το εισιτήριο των 20 ευρώ για τη Σαντορίνη θα πρέπει να επιστρέφει στον τόπο, ώστε να επενδύεται στην ανάπτυξη και στις υποδομές, όπως τα λιμάνια, οι μαρίνες κ.ά.».

Αλέξανδρος Βασιλικός: Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός, τόνισε τον κίνδυνο οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις να καταστήσουν τον ελληνικό τουρισμό ακριβό. «Μετά τον COVID-19, η ζήτηση έχει αυξηθεί – κάτι που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Δεν γνωρίζουμε, όμως, πόσο θα διαρκέσει. Αυτή η αύξηση της ζήτησης γίνεται αφορμή για επιπλέον φορολόγηση στα ξενοδοχεία, με νέα βάρη να προστίθενται συνεχώς. Το ζήτημα είναι, σε ποιο σημείο οι τουρίστες θα θεωρήσουν ότι το προϊόν είναι πλέον ακριβό. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν πληθωριστικές πιέσεις σε εισιτήρια και άλλα ταξιδιωτικά έξοδα».

Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε επίσης στις αυξημένες ανάγκες για νέες τουριστικές υποδομές στα δημοφιλή νησιά, επισημαίνοντας τον κορεσμό που αυτά αντιμετωπίζουν. «Το χωροταξικό αποτελεί μια μεγάλη αποτυχία του παρελθόντος. Ωστόσο, για μένα, ο μεγάλος κίνδυνος είναι να επαναλάβουμε στην υπόλοιπη Ελλάδα αυτό που δεν καταφέραμε να διορθώσουμε στα αστικά κέντρα». Τόνισε, επίσης, την ανάγκη για παρεμβάσεις σε κρίσιμες υποδομές, όπως τα λιμάνια και τα συστήματα αποκομιδής απορριμμάτων στα νησιά, ώστε να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις από τον αυξημένο τουρισμό».

Ανδρέας Φιορεντίνος: Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, Ανδρέας Φιορεντίνος, εμφανίστηκε αισιόδοξος για τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. «Πριν από 10 χρόνια, οι αριθμοί σε αφίξεις και έσοδα ήταν οι μισοί από τους σημερινούς. Υπάρχει πλάνο, και ο Πρωθυπουργός γνωρίζει ότι ο τουρισμός δεν πρέπει να λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο. Καταβάλλονται προσπάθειες για τη χρονική και τοπική επέκταση της τουριστικής περιόδου. Δεν με ανησυχεί μια μικρή επιβράδυνση σε ορισμένους προορισμούς. Στους εμβληματικούς προορισμούς του Αιγαίου, υπήρξε μικρή πτώση τη high season, αλλά πρέπει να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα. Δεν μπορούμε να έχουμε αύξηση κάθε χρόνο».

Σχολιάζοντας τις μελλοντικές προοπτικές, υπογράμμισε: «Το ζητούμενο είναι να ενισχύσουμε το συνολικό προϊόν. Εργαζόμαστε για την εκπαίδευση ανθρώπων σε νέους προορισμούς. Η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού είναι το Α και το Ω. Τα προβλήματα του υπερτουρισμού ή της έλλειψης υποδομών είναι παρόμοια στις επιπτώσεις τους. Παρότι έχουμε άριστες υποδομές από την πλευρά των επιχειρηματιών, απαιτείται μεγαλύτερη υποστήριξη από τις δημόσιες δομές». Ο κ. Φιορεντίνος κατέληξε λέγοντας ότι η τάση του slow tourism βρίσκει στην Ελλάδα την ιδανική εφαρμογή. «Φιλοξενία, ποιοτικό προϊόν και value for money είναι τα χαρακτηριστικά μας. Κανείς δεν μας έχει πει πως το προϊόν είναι ακριβό».

Αγάπη Σμπώκου: «Δύσκολα θα βρείτε άνθρωπο του τουρισμού που να μην σχεδιάζει κάτι νέο – είναι ένας τομέας που βασίζεται στην εξωστρέφεια. Εμείς επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα για την ανάδειξη της τοπικής δημιουργίας. Αισθάνομαι πολύ τυχερή που βρισκόμαστε στο τιμόνι αυτής της εταιρείας (σ.σ. PHĀEA). Φέτος επενδύσαμε σε αποφάσεις με στόχο τη βιωσιμότητα, διαθέτοντας το 3% του τζίρου μας. Μέσα από αυτή την επένδυση, καταφέραμε να τριπλασιάσουμε την απόδοσή μας. Μια συνεργασία που μας γεμίζει περηφάνια είναι αυτή με το Μουσείο Μπενάκη. Είναι μια πρωτοβουλία που δίνει την ευκαιρία στο κοινό να δει τι πραγματικά συμβαίνει στην Ελλάδα σήμερα» συμπλήρωσε η Αγάπη Σμπώκου. «Οι άνθρωποι βρίσκονται στο επίκεντρο της παροχής υπηρεσιών. Η φιλοδοξία μας είναι να αναδείξουμε τη διαχρονική φιλοξενία της Ελλάδας, χτίζοντας μια κουλτούρα που αποτυπώνει την αυθεντική ελληνική φιλοξενία. Μια νέα συνεργασία στο Blue Palace έρχεται να ενισχύσει αυτή την προσπάθεια».

Στη συνέχεια σημείωσε: «Προσπαθούμε να προσελκύσουμε ένα κοινό που ενδιαφέρεται να γνωρίσει τη σύγχρονη Ελλάδα – είτε αυτό αφορά το φαγητό είτε το design. Η ίδια προσέγγιση ισχύει και για την ενίσχυση της τοπικής δημιουργικότητας. Στην ερώτηση τι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, η απάντηση είναι σαφής: η διαρκής εξέλιξή του είναι αναγκαία. Αν θέλεις να παραμείνεις ανταγωνιστικός, πρέπει να εξελίσσεσαι συνεχώς. Αυτή η εξέλιξη πρέπει να είναι ολιστική, εστιάζοντας στη συνολική εμπειρία του πελάτη. Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει σημειώσει πρόοδο, και αυτό με κάνει αισιόδοξη. Για μένα, το ζητούμενο είναι ποιοι θα είναι οι άνθρωποι που θα στελεχώσουν τον κλάδο, ποια εργαλεία θα χρησιμοποιήσουν και πώς θα διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα. Πρώτα απ’ όλα, χρειαζόμαστε πολιτικές και οργανισμούς που θα διασφαλίζουν την επιτυχία. Το ερώτημα είναι πώς ένας προορισμός μπορεί να στηρίξει ένα προϊόν πολυτελείας. Ένα καλό παράδειγμα μπορούμε να δούμε στο εξωτερικό, όπου η εμπειρία του επισκέπτη είναι ενιαία και πλήρως οργανωμένη» ανέφερε μεταξύ άλλων η κα Σμπώκου.