Μια γόνιμη συζήτηση παρακολούθησαν οι παρευρισκόμενοι στο τρίτο Συνέδριο του Travel.gr που βρίσκεται σε εξέλιξη από το πρωί της Παρασκευής 29 Νοεμβρίου.

12

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, μίλησε για την τρέχουσα κατάσταση της ελληνικής πρωτεύουσας, υπογραμμίζοντας πως η Αθήνα, αν και δεν αντιμετωπίζει ακόμα κρίση υπερτουρισμού, βιώνει έντονα μια οικιστική κρίση. «Πρέπει να επικεντρωθούμε στην αύξηση των υποδομών και στη δημιουργία πιο πράσινων πόλεων. Στόχος μας είναι να φυτεύουμε 5.000 δέντρα κάθε χρόνο – φέτος έχουμε ήδη φυτέψει 4.000. Στην Κυψέλη, ίσως την πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της Ευρώπης, δημιουργήσαμε ένα μικροδάσος. Αυτές οι παρεμβάσεις δεν ωφελούν μόνο τους κατοίκους αλλά και τον τουρισμό, καθώς οι τουρίστες εκτιμούν τους πράσινους και ανοιχτούς χώρους», ανέφερε.

Σε ερώτηση σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πόλη στο πλαίσιο της κλιματικής κρίσης και των κοινωνικών ανισοτήτων, ο κ. Δούκας επεσήμανε: «Σε μια μεγάλη πόλη, όπως η Αθήνα, οι ανισότητες είναι αναπόφευκτες. Παρόλο που είμαστε ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, υπάρχουν συμπολίτες μας που δυσκολεύονται ακόμα και να βρουν στέγη. Χρειαζόμαστε μια πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, που θα περιλαμβάνει στενή συνεργασία με την κυβέρνηση και τα υπουργεία, ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί. Φέτος, ο δήμος παρείχε κοινωνικές υπηρεσίες σε 1.000 μαθητές και σε περισσότερες από 4.000 οικογένειες».

Ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι ο δήμος δεν λαμβάνει έσοδα από τον κλιματικό φόρο που καταβάλλουν τα ξενοδοχεία. «Ο Υπουργός Οικονομικών ανέφερε πως δόθηκαν αυξήσεις στους δημοτικούς υπαλλήλους, κάτι που είναι θετικό. Όμως, τα οικονομικά του δήμου δεν βελτιώθηκαν, καθώς η χρηματοδότηση παραμένει στα ίδια επίπεδα. Ζητούμε να εισπράττει ο δήμος το 50% του τουριστικού φόρου που καταβάλλουν τα ξενοδοχεία».

Matthew Lodge: Η κύρια πρόκληση είναι εκσυγχρονισμός των υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο

«Αντιμετωπίζουμε μια σειρά από προκλήσεις που απαιτούν στρατηγικές λύσεις. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα έντονο σε μεγάλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, αλλά επηρεάζει και άλλες αστικές περιοχές. Η εξέλιξη δεν μπορεί να αφήνεται στην τύχη· χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός», επισημάνθηκε.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αυτή τη στιγμή παρέχει χρηματοδότηση στις πόλεις για την αντιμετώπιση του υπερτουρισμού, ενώ η συμμετοχή της κοινότητας και των επιχειρήσεων στη λήψη αποφάσεων είναι απαραίτητη. «Όσον αφορά τη βιωσιμότητα και την πράσινη μετάβαση, πρέπει να αναδείξουμε τις οικονομικές ευκαιρίες και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτή». «Οι υποδομές στο Ηνωμένο Βασίλειο συχνά δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού και των επισκεπτών. Η κύρια πρόκληση είναι ο εκσυγχρονισμός τους. Η κλιματική κρίση είναι μια παγκόσμια ανησυχία. Ο μόνος τρόπος να την αντιμετωπίσουμε είναι μέσω της συνεργασίας δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Η επένδυση σε πράσινες υποδομές, ιδιαίτερα στις μεταφορές, πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα».

Αναφερόμενος στο Λονδίνο, ο κ. Matthew Lodge σχολίασε ότι η πόλη στο τέλος της δεκαετίας του ’80 υλοποιούσε τεράστια έργα, κάτι που σήμερα φαίνεται ανέφικτο. Ωστόσο, παρατηρήθηκε ότι το κέντρο του Λονδίνου, όταν δεν λειτουργούν οι επιχειρήσεις, είναι συχνά άδειο, σε αντίθεση με άλλες πόλεις όπου υπάρχει πιο ισορροπημένος συνδυασμός κατοίκων, επιχειρήσεων και επισκεπτών. Η αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών στις πόλεις παρουσιάστηκε ως αποτελεσματική λύση για τη βιωσιμότητα. «Στη Γλασκώβη, για παράδειγμα, τα φώτα στους δρόμους ανάβουν μόνο όταν ανιχνεύεται πεζός, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας. Αντίστοιχα, στο Λονδίνο και το Μάντσεστερ, μέσω έξυπνων τεχνολογιών, οι εκπομπές έχουν μειωθεί σημαντικά, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση ενέργειας».

Ο Πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου μεταξύ άλλων σημείωσε: «Πριν από 20 χρόνια, κανείς δεν κυκλοφορούσε με ποδήλατο στο κέντρο της Αθήνας. Σήμερα, αυτή η εικόνα έχει αλλάξει εντελώς, και αυτό είναι ενθαρρυντικό. Ακόμα και η πρέσβης της Ολλανδίας είναι μια γενναία ποδηλάτισσα», σημειώθηκε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας την πρόοδο της ελληνικής πρωτεύουσας στον τομέα αυτό».

Susanna Terstal, Πρέσβειρα της Ολλανδίας στην Ελλάδα: Στόχος οι πιο βιώσιμες και κατοικήσιμες πόλεις

«Ο τουρισμός δεν είναι μονόπλευρος. Η πόλη του Άμστερνταμ, μαζί με τη Βαρκελώνη και άλλες πόλεις, ξεκίνησαν μια συμμαχία για τον αστικό τουρισμό. Μας αρέσουν οι τουρίστες, αλλά θέλουμε επίσης να ζούμε στις πόλεις μας. Στόχος μας δεν είναι μόνο να γίνουν οι πόλεις πιο βιώσιμες, αλλά και πιο κατοικήσιμες, επιτυγχάνοντας ισορροπία ανάμεσα στον ντόπιο πληθυσμό και τον τουρισμό. Ένα παράδειγμα είναι οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η κυβέρνηση εργάζεται σε ένα σύστημα που περιορίζει τις μισθώσεις σε 30 μέρες το χρόνο».

«Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ο υπερτουρισμός. Το Άμστερνταμ έχει θέσει πλέον όριο στους επισκέπτες, με ανώτατο αριθμό τα 20 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως. Πρόκειται για μια μικρή πόλη με ιστορικό κέντρο που χτίστηκε πριν από 500 χρόνια και είναι ευάλωτο στη μαζική εισροή επισκεπτών. Πρέπει να περιοριστεί ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων και να προωθηθεί ο πολιτιστικός και περιβαλλοντικός τουρισμός. Θέλουμε να αναδείξουμε ότι η Ολλανδία δεν είναι μόνο το Άμστερνταμ, αλλά και πολλές άλλες όμορφες περιοχές. Δεν επιθυμούμε επισκέπτες που έρχονται με φθηνές πτήσεις μόνο για να πίνουν μπίρες στο ιστορικό μας κέντρο – αυτό δεν είναι βιώσιμο».

Τι μπορούν να μάθουν οι ελληνικές πόλεις από την Ολλανδία

«Πιστεύω ότι πάντα μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλο. Η μεγαλύτερη πρόκληση στην Ολλανδία αυτή τη στιγμή είναι η διαχείριση των υδάτων. Αν και παραδοσιακά έχουμε άφθονο νερό, η κλιματική κρίση προκαλεί ξηρασία. Από τον Μεσαίωνα, οι αγρότες στην Ολλανδία αποφάσισαν συλλογικά πώς να διαχειριστούν τα ύδατα. Ήταν μια κοινή απόφαση – αν κάποιος αρνιόταν να συμμετάσχει, θα πνιγόμασταν όλοι. Αυτή η συλλογική προσέγγιση πρέπει να συνεχιστεί. Το νερό είναι κοινός πόρος που απαιτεί κοινές λύσεις». «Στο Άμστερνταμ, σχεδόν όλα έχουν ψηφιοποιηθεί, από τις υποδομές μέχρι τις δημόσιες υπηρεσίες. Είναι εκσυγχρονισμένες και προσβάσιμες σε όλους, όχι μόνο στους οικονομικά ασθενέστερους. Στην Αθήνα, με τα λιμάνια και τις διαφορετικές υποδομές της, το ζήτημα είναι πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε καλύτερη πρόσβαση και ψηφιακή μετάβαση». Σε ερώτηση για το μεγαλύτερο πρόβλημα της Αθήνας, η κα Terstal απάντησε ότι είναι «Η κίνηση».