Στο πάνελ «Quality of Life in a People-Centric City», στο Greece Talks που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη την Τετάρτη 12 Μαρτίου, τέσσερις σημαντικοί εκπρόσωποι της επιχειρηματικότητας και της τοπικής αυτοδιοίκησης συζήτησαν για τις προοπτικές ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, τη σημασία των υποδομών, τον βιώσιμο τουρισμό και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Νίκος Ταχιάος: «Το Μετρό αλλάζει την πόλη. Πρέπει να εμπιστευτούμε τη Θεσσαλονίκη»
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα υποδομών Νίκος Ταχιάος, αναφέρθηκε στις επόμενες προτεραιότητες της κυβέρνησης για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, δίνοντας έμφαση στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη και στη δημιουργία σταθμού στην Τερψιθέα, ο οποίος θα εξυπηρετεί το μουσείο που σχεδιάζεται στο στρατόπεδο Παύλου Μελά.
Αν και το 40% των πολιτών επιθυμεί την επέκταση του Μετρό προς το αεροδρόμιο, ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι η προτεραιότητα είναι διαφορετική, καθώς η συγκεκριμένη σύνδεση δεν εξυπηρετεί τη συνολική κίνηση της πόλης. «Δεν προσφέρει κίνηση στην πόλη, ούτε είναι σαφές ότι η κίνηση οδηγείται εκ των πραγμάτων στο κέντρο», ανέφερε, προσθέτοντας ότι εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις σύνδεσης του αεροδρομίου με μέσο σταθερής τροχιάς, όπως ένα monorail που θα συνδέεται με σταθμό μετεπιβίβασης του Μετρό.
Για την επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι η διαδικασία δεν είναι εύκολη, καθώς απαιτούνται πολλαπλές συμβάσεις, ενώ θα χρειαστεί και διακοπή της βασικής γραμμής για αρκετές ημέρες. Ωστόσο, δεσμεύτηκε ότι η γραμμή θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2025.
Αναφέρθηκε, επίσης, στην πρόοδο του flyover, λέγοντας ότι το έργο έχει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης στις 16 Μαΐου 2027. «Αν θέλουμε η Θεσσαλονίκη να πάει μπροστά, πρέπει να πιστέψουμε στην πόλη μας και να την εμπιστευτούμε. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη στην οποία χρωστάμε πολλά και για την οποία οφείλουμε να εργαστούμε ώστε να την κάνουμε καλύτερη».
Αθηνά Αθανασιάδου-Αηδονά: «Ο τουρισμός, η καινοτομία και ο πρωτογενής τομέας είναι οι πυλώνες ανάπτυξής μας»
Η Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Αθηνά Αθανασιάδου-Αηδονά, τόνισε ότι η Περιφέρεια επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του τουρισμού, της καινοτομίας και του πρωτογενούς τομέα, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στη βιωσιμότητα και στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος.
«Όλοι λίγο-πολύ καταλαβαίνουμε ότι το μοντέλο ήλιος-θάλασσα έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η Περιφέρεια διαθέτει ιστορικά μνημεία, γαστρονομία και εναλλακτικές μορφές τουρισμού που μπορούν να επεκτείνουν την τουριστική περίοδο σε 365 ημέρες τον χρόνο. Η Περιφέρεια έχει εστιάσει στον οδικό τουρισμό, επενδύοντας σε βελτιώσεις του οδικού δικτύου μέσω του ΕΣΠΑ, και παράλληλα προωθεί νέες μορφές τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός και ο θρησκευτικός. Απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με την αντοχή των υποδομών, η Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας σημείωσε: «Είμαστε ένας δημοφιλής προορισμός και είναι αναμενόμενο να δημιουργούνται προκλήσεις. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Η Περιφέρειά μας διαθέτει το δυναμικό και τα περιθώρια ανάπτυξης, αρκεί να διατηρήσουμε μια ισορροπία. Δεν πρέπει να αφήσουμε τον υπερτουρισμό να μειώσει την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων».
Ανδρέας Ταπραντζής: «Η Θεσσαλονίκη έχει ακόμη μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης στον τουρισμό»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Avis, Ανδρέας Ταπραντζής, επεσήμανε ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με δυναμισμό και πολιτιστική κληρονομιά αιώνων, τονίζοντας ότι δεν έχει φτάσει ακόμη στην τουριστική της οροφή. Ανέφερε ότι η επέκταση και αναβάθμιση του αεροδρομίου δεν έχει ακόμη αναδείξει πλήρως τις δυνατότητές της και πως η επέκταση του Μετρό προς το αεροδρόμιο δεν έχει νόημα στην παρούσα φάση. «Με 3,5 εκατομμύρια αφίξεις ετησίως, δεν θεωρώ ότι υπάρχει λόγος να γίνει επέκταση του Μετρό προς το αεροδρόμιο. Όταν ο αριθμός αυτός αυξηθεί σημαντικά, τότε θα έχει και νόημα η σύνδεση», δήλωσε. Σημείωσε, επίσης, ότι ο τουρισμός των weekends μπορεί να αποτελέσει ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη, ενώ τόνισε ότι ο ρυθμός αύξησης των αφίξεων στη Θεσσαλονίκη είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο της υπόλοιπης Ελλάδας. «Το 1/3 των αφίξεων προέρχεται από την Αθήνα, το άλλο 1/3 από τη Γερμανία, που είναι και η μεγαλύτερη αγορά μας ως Avis, ενώ ανοδικές τάσεις παρουσιάζουν οι ΗΠΑ», ανέφερε.
Τέλος, στάθηκε στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, σημειώνοντας ότι οι υποδομές στη Θεσσαλονίκη είναι ελλιπείς. «Για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο δεν υπάρχει ούτε ένας δημόσιος φορτιστής», ανέφερε, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη τέτοιων υποδομών είναι περισσότερο ζήτημα βούλησης και κουλτούρας παρά τεχνικής δυσκολίας.
Αναστάσιος Ανδρεάδης: «Η ανάπτυξη ξεκινά από τους ανθρώπους της Θεσσαλονίκης»
Ο Αναστάσιος Ανδρεάδης, Co-CEO της STANTA S.A., μίλησε με την ιδιότητα ενός ανθρώπου που γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Θεσσαλονίκη, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη της πόλης δεν θα έπρεπε να στοχεύει αποκλειστικά στην προσέλκυση τουρισμού, αλλά να βασίζεται πρώτα στους κατοίκους που ζουν και εργάζονται εδώ. «Η ανάπτυξη της πόλης δεν θα έπρεπε να έχει στόχο μόνο τον τουρισμό. Είναι κάτι που ξεκινά από τους ανθρώπους της Θεσσαλονίκης, που ζουν, εργάζονται και δημιουργούν εδώ», σημείωσε.
Μιλώντας για τις βελτιώσεις που έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται αισθητές, αναφέρθηκε στο Μετρό, το οποίο οι πολίτες έχουν αρχίσει να συνηθίζουν και να χρησιμοποιούν, αλλά και στη βελτίωση της καθαριότητας, η οποία, όπως είπε, είναι πλέον εμφανής. Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία του πολιτισμού και της γαστρονομίας, στοιχείων που διαμορφώνουν την ταυτότητα της πόλης και την καθημερινότητα των κατοίκων της.
«Κατά τη γνώμη μου, η Θεσσαλονίκη πρέπει να αγαπηθεί περισσότερο από την ίδια την τοπική κοινωνία. Δεν μπορούμε να αφήνουμε μια μικρή μειοψηφία που ρυπαίνει και καταστρέφει να επηρεάζει την εικόνα της πόλης και να εμποδίζει εκείνους που θέλουν να δημιουργήσουν μια νέα, πιο σύγχρονη Θεσσαλονίκη», ανέφερε. Αναφερόμενος στη συζήτηση για τον υπερτουρισμό, ο κ. Ανδρεάδης παρουσίασε το νέο ξενοδοχείο στη Διάπορο ως παράδειγμα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
«Το νέο ξενοδοχείο που σχεδιάσαμε στη Διάπορο είναι ακριβώς η απάντηση σε αυτό το πρόβλημα. Πρόκειται για μια βιώσιμη μονάδα τουρισμού που θα καλύψει την ανάγκη των ταξιδιωτών για μικρότερους, πιο ήσυχους προορισμούς, όπου θα μπορούν να ανακαλύψουν τη φύση και την τοπική κοινωνία», δήλωσε, προσθέτοντας ότι παράλληλα το έργο αυτό θα συμβάλει στην ανάπτυξη νέων προορισμών που μέχρι στιγμής δεν είχαν αξιοποιηθεί. Τέλος, ο κ. Ανδρεάδης αναφέρθηκε στο Πάρκο στην Αλλατίνη, ένα έργο που, όπως είπε, θα συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. «Πιστεύουμε ότι το Πάρκο στην Αλλατίνη θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής όχι μόνο για όσους ζουν στις γύρω γειτονιές, αλλά και για όλους τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης», τόνισε, επισημαίνοντας ότι τέτοιες υποδομές αποτελούν βασική προϋπόθεση για μια σύγχρονη, φιλική προς τον πολίτη πόλη.