Στο πλαίσιο του Greece Talks, τέσσερις εξέχουσες προσωπικότητες από τον χώρο του πολιτισμού, του συνεδριακού τουρισμού και της επιχειρηματικότητας ανέλυσαν τον ρόλο της Θεσσαλονίκης στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ανέδειξε τη σημασία της πόλης ως κέντρου πολιτιστικής αφήγησης, ενώ η Φανή Τσατσάια, Γενική Διευθύντρια του MOMus, μίλησε για τον μετασχηματισμό των μουσείων και τη σχέση τους με τη νέα γενιά. Ο Αναστάσιος Τζήκας, Πρόεδρος της ΔΕΘ – HELEXPO, παρουσίασε τις δυνατότητες της Θεσσαλονίκης ως σημείου επιχειρηματικής και εμπορικής ανάπτυξης, ενώ ο Πρόδρομος Μοναστηρίδης, Πρόεδρος του Thessaloniki Convention Bureau, τόνισε την εκρηκτική άνοδο της πόλης στον συνεδριακό τουρισμό.

15

Ορέστης Ανδρεαδάκης

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Έχουμε 261 ταινίες, που αποτυπώνουν τόσο τα προβλήματα όσο και τη χαρά της ζωής. Πρέπει να θέσουμε το ζήτημα της ταυτότητας. Τι είναι αυτή η πόλη; Τι θέλουμε να γίνει;

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με πολλές ιστορικές και πολιτιστικές στρώσεις. Μια πόλη που περπάτησαν έμποροι και ποιητές. Εδώ δολοφονήθηκε ο βασιλιάς Γεώργιος, εδώ σκότωσαν τον Γρηγόρη Λαμπράκη, εδώ εξοντώθηκε η εβραϊκή κοινότητα. Εμείς δεν φοβόμαστε αυτά τα σκοτάδια. Η Θεσσαλονίκη έχει ζήσει τα πάντα. Και αυτό δεν είναι βάρος· είναι προνόμιο. Όλα αυτά αποτελούν μια αφήγηση της ιστορίας. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που προσφέρει μια ιστορία ζωντανή, όχι μουσειακή.

Υπάρχει πάντα μια αίσθηση αδικίας. Πρέπει να σταματήσουμε να συγκρινόμαστε με τους άλλους και να εστιάσουμε στο τι κάνουμε εμείς. Όλοι οι ξένοι καλεσμένοι που έρχονται εδώ για το Φεστιβάλ βλέπουν μια πόλη γεμάτη ιστορίες. Αυτό είναι συγκλονιστικό για έναν επισκέπτη από την Αμερική. Και αν μπορεί να συμβεί με το σινεμά, μπορεί να συμβεί με τη λογοτεχνία, την τέχνη, τα πάντα. Όλα είναι εμπειρίες. Στο Φεστιβάλ, προσπαθούμε να γίνουμε ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Δεν θέλουμε να κάνουμε αποσπασματικές δράσεις, αλλά μια ενιαία προσπάθεια που θα δείξει στον κόσμο γιατί η Θεσσαλονίκη είναι ξεχωριστή.

Η Θεσσαλονίκη δεν είναι μια πόλη που πρέπει να γίνει κάτι· είναι ήδη κάτι. Είναι μια πόλη που μιλά δυνατά. Δεν περιμένει αναγνώριση, την επιβάλλει. Και θα κλείσω, παραφράζοντας μια φράση του Τζιν Χάκμαν από την ταινία Οι Αντικαταστάτες (2000): «Όταν σε κοιτάζω, Θεσσαλονίκη, βλέπω δύο πόλεις. Την πόλη που είσαι και την πόλη που θα έπρεπε να είσαι. Και μια μέρα, αυτές οι δύο πόλεις θα συναντηθούν». Εγώ θα προσθέσω ότι αυτή η συνάντηση θα γίνει μέσω του πολιτισμού.

Δεν θέλουμε να συγκριθούμε με τις Κάννες, το Βερολίνο ή τη Βενετία. Εμάς μας ενδιαφέρει να δούμε την πόλη. Σίγουρα, υπάρχουν ηθοποιοί που φεύγουν από τη Θεσσαλονίκη, αλλά και ηθοποιοί που μένουν. Άνθρωποι που φεύγουν, αλλά επιστρέφουν.

Φανή Τσατσάια

Ένας από τους βασικούς στόχους μας είναι να αναδείξουμε τη λάμψη της πόλης. Στα πέντε μουσεία μας, ζούμε σαν να έχουμε ήδη περάσει στην επόμενη ημέρα, καταγράφοντας αύξηση 50% στα εισιτήρια. Το ταξίδι μεταξύ των μουσείων γίνεται πραγματικότητα. Στο MOMus, έχουμε στόχο να αγκαλιάσουμε όλους τους επιστήμονες που σχετίζονται με τον πολιτισμό και να τους δώσουμε κίνητρο να εργαστούν εδώ. Αυτό που αξίζει να αναφέρουμε είναι ότι εφαρμόζουμε επιχειρηματικό σχεδιασμό κάθε χρόνο. Θέτουμε σαφείς στόχους, ώστε η νέα γενιά να διαμορφωθεί και να προετοιμαστεί για το μέλλον. Για αυτόν τον λόγο, όλες οι εκθέσεις μας έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο.

Μέσα σε μια τριετία, πραγματοποιούμε διαφορετικές παρεμβάσεις. Γιατί να μη γίνονται διορθωτικές κινήσεις; Αυτό είναι κάτι που μας κρατάει πίσω ως πόλη. Οι αλλαγές που έγιναν στο πωλητήριο της ΔΕΘ έχουν μεταμορφώσει την τουριστική εικόνα της Έκθεσης. Η εμπειρία δεν είναι μόνο έκθεση· είναι σεβασμός.

Δεν επιδιώκουμε να γίνουμε κάτι άλλο. Είμαστε ήδη σπουδαίοι και προσπαθούμε να ενισχύσουμε την εικόνα της πόλης και τα πλεονεκτήματά της.

Δεν μιλάμε πλέον μόνο για μουσεία, αλλά για μεγάλους χώρους, ανοιχτούς και φιλόξενους για τον άνθρωπο. Το MOMus φέτος διοργανώνει δύο μεγάλες εκδηλώσεις, αποδεικνύοντας ότι τα μουσεία του μέλλοντος δεν μένουν στατικά σε έναν χώρο· ταξιδεύουν και παίρνουν το κοινό μαζί τους. Όλες οι δράσεις μας επικεντρώνονται στον άνθρωπο και στις ανάγκες της νέας γενιάς – και όταν λέμε «νέα γενιά», δεν εννοούμε μόνο ηλικιακά, αλλά όλους όσοι ζουν στο σήμερα. Όπως διαπιστώνουμε, δεν θέλουμε να φύγουμε από αυτή την πόλη. Όταν ήμουν στο εξωτερικό, σκεφτόμουν συνεχώς πότε θα επιστρέψω.

Αναστάσιος Τζήκας

Η Έκθεση είναι η μεγάλη αγαπημένη της πόλης. Φέτος συμπληρώνουμε 100 χρόνια ως διοργάνωση. Το πιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με διεθνείς όρους είναι η Πολιτιστική Έκθεση Θεσσαλονίκης. Είναι το πιο εξωστρεφές χαρακτηριστικό της πόλης. Η Έκθεση το 2024 έκανε τζίρο 18 εκατ. ευρώ και σημείωσε τη μεγαλύτερη κερδοφορία που είχε ποτέ μετά τη Μεταπολίτευση. Έχει μπει σε μια πορεία ανάταξης, με επισκεψιμότητα πάνω από ένα εκατομμύριο άτομα τον χρόνο. Βρίσκεται σε πορεία αναγέννησης, και όλα αυτά τα πετυχαίνουμε εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες της πόλης.Η ανάπλαση της ΔΕΘ είναι κρίσιμη, καθώς το αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό αποτύπωμα της πόλης είναι φτωχό, και έχουν να γίνουν μεγάλα έργα από την περίοδο του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η ανάπλαση που σχεδιάζουμε θα καταστήσει τη Θεσσαλονίκη μια βιώσιμη πόλη, με οικολογικό αποτύπωμα. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη μεσαίας κατηγορίας, η οποία, μετά την ανάπλαση, θα είναι τελείως διαφορετική.

Η πόλη πάντα εκφράζει αντιρρήσεις, αλλά πάντα πρέπει να προχωράει. Η Θεσσαλονίκη είναι μια χαρισματική πόλη. Επομένως, τα επόμενα χρόνια, τουριστικά, θα ζήσει μια άνοιξη. Δεν πρέπει να έχουμε μονοθεματική ανάπτυξη. Πρέπει να ξαναβρούμε τη σχέση της πόλης με τον πολιτισμό, καθώς το πολιτιστικό απόθεμα έχει περιοριστεί. Επίσης, η βιομηχανία θα μπει σε μια φάση αναγέννησης με τις νέες τεχνολογίες. Το μεγάλο πλεονέκτημα της πόλης, όμως, θεωρώ πως θα είναι η τεχνολογία.

Πρόδρομος Μοναστηρίδης

Η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται σε κορυφαίο συνεδριακό προορισμό, ανέφερε ο πρόεδρος του Thessaloniki Convention Bureau, Πρόδρομος Μοναστηρίδης, στο συνέδριο του Travel.gr με θέμα Greece Talks, το οποίο πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη. «Δεν υπάρχει ταβάνι στον συνεδριακό τουρισμό», τόνισε, επισημαίνοντας ότι το Μέγαρο Μουσικής, η Έκθεση και άλλοι χώροι έχουν εδραιωθεί ως συνεδριακοί κόμβοι, συνδυάζοντας τον πολιτισμό και τον τουρισμό με έναν μοναδικό τρόπο.

Τα τελευταία χρόνια, οι επενδύσεις σε υποδομές, όπως το νέο αεροδρόμιο και το μετρό, ενίσχυσαν σημαντικά την προσβασιμότητα της πόλης, ενώ οι τεχνολογικές αναβαθμίσεις και η δημιουργία νέων ξενοδοχειακών κλινών αυξάνουν τη δυναμική της φιλοξενίας. «Το συνεδριακό αποτύπωμα της Θεσσαλονίκης θα είναι ακόμα μεγαλύτερο στο μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Μοναστηρίδης, σημειώνοντας ότι πολλοί από τους επισκέπτες που έρχονται για συνέδρια επιστρέφουν ξανά ως τουρίστες. Η Θεσσαλονίκη σημείωσε εντυπωσιακή πρόοδο στην παγκόσμια κατάταξη του συνεδριακού τουρισμού, ανεβαίνοντας από την 73η θέση το 2022 στην 42η θέση το 2024, ενώ στην Ευρώπη βρίσκεται πλέον στην 26η θέση, σημειώνοντας άνοδο 25 θέσεων.

«Αυτή η δυναμική πορεία επιβεβαιώνει τη στρατηγική ανάπτυξης της πόλης ως κορυφαίου συνεδριακού προορισμού, με τις προοπτικές για το μέλλον να είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες», κατέληξε ο κ. Μοναστηρίδης.