Στο Greece Talks που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 12 Μαρτίου πέντε προσωπικότητες από διαφορετικούς χώρους συναντήθηκαν για να αναδείξουν τη νέα κατεύθυνση του τουρισμού, της βιωσιμότητας και της επιχειρηματικότητας στη Θεσσαλονίκη. Τη συζήτηση συντόνισε ο Ηλίας Κικίλιας.
Ελένη Ανδρεάδη, ESG Senior Director του Ομίλου Sani/Ikos
«Η βιωσιμότητα είναι αναγκαιότητα. Συνδέεται τόσο με τη διαχείριση του κινδύνου όσο και με την ανθεκτικότητα του προϊόντος. Ο πολυτελής τουρισμός και η βιωσιμότητα αποτελούν όψεις του ίδιου νομίσματος. Οι πελάτες μας δεν είναι απλοί καταναλωτές, αλλά συμμετέχουν ενεργά στην εφαρμογή της στρατηγικής βιωσιμότητας. Η στρατηγική μας περιλαμβάνει τον εξηλεκτρισμό όλων των επιχειρήσεων και του στόλου μας έως το 2030. Οι εταιρείες με την καλύτερη κερδοφορία είναι και εκείνες που διαθέτουν τα ισχυρότερα προγράμματα βιωσιμότητας. Ποιο είναι το νέο αφήγημα για τον τουρισμό; Η Χαλκιδική και άλλες περιοχές της Ελλάδας διαθέτουν μοναδική ταυτότητα και εξαιρετική ιδιαιτερότητα. Η συνεργασία είναι καθοριστική – μέσα από αυτή γινόμαστε πιο δυνατοί. Έχουμε αναπτύξει ευρείες συνεργασίες με περισσότερους από 60 φορείς του τοπικού οικοσυστήματος. Μέσω ανατροφοδότησης και συστηματικής παρακολούθησης, στοχεύουμε στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στη βιώσιμη ανάπτυξη που όλοι επιθυμούμε».
Ισμήνη Τορνιβούκα, Director of Operations TOR Hotel Group
«Βλέπω τον εαυτό μου ως συνεχιστή μιας μεγάλης οικογενειακής παράδοσης», τόνισε η Ισμήνη Τορνιβούκα, μιλώντας στο Greece Talks για την ξενοδοχειακή δραστηριότητα της οικογένειάς της και τη σημασία της βιωσιμότητας στον τουρισμό της Θεσσαλονίκης. «Μια παράδοση 100 ετών, που ξεκίνησε από το ξενοδοχείο Mediterranean Palace, ένα από τα πρώτα ξενοδοχεία της πόλης», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η ίδια και η αδελφή της αποτελούν την τέταρτη γενιά μιας οικογενειακής επιχείρησης, η οποία σήμερα διαθέτει τρία ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη και ένα στη Χαλκιδική, απασχολώντας πάνω από 500 εργαζομένους. Για την οικογενειακή δομή των επιχειρήσεών της, σημείωσε: «Για εμάς, το ότι είμαστε οικογενειακή επιχείρηση είναι κάτι παραπάνω από πλεονέκτημα». «Είμαστε ξενοδόχοι, δεν είμαστε επενδυτές. Ζούμε μέσα στα ξενοδοχεία μας, είμαστε κοντά στο προσωπικό μας, γιατί είναι πολύ σημαντικό για τους εργαζομένους να βρίσκονται σε έναν χώρο όπου αισθάνονται καλά».
Μιλώντας για τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, τόνισε πως η διατήρησή της είναι στόχος ζωής. «Κατεβήκαμε ξανά στην παραλία και ανοίξαμε το Όλυμπος Νάουσα, αυτό το ιστορικό σημείο της πόλης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι ακόμα και πριν από αυτό, στο Excelsior, είχαν δημιουργήσει ένα υπέροχο λεύκωμα με μοναδικές εικόνες από την ιστορία της πόλης. Αναφερόμενη στην εμπειρία που προσφέρουν στους επισκέπτες, ανέφερε ότι μέσα στα προγράμματα διατροφής των πελατών τους περιλαμβάνεται και μια απόδραση στην Ουρανούπολη, όπου μπορούν να γνωρίσουν το χωριό, να δοκιμάσουν το φαγητό και να μάθουν την ιστορία του τόπου.
«Εμείς έχουμε την τύχη και τη χαρά να καλωσορίζουμε κάθε χρόνο τους ίδιους ανθρώπους στα ξενοδοχεία μας», είπε χαρακτηριστικά, αναφερόμενη στην πιστότητα των επισκεπτών τους. Ωστόσο, επεσήμανε ότι η βιωσιμότητα αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια βασικό ζήτημα και ότι η επένδυση στη Θεσσαλονίκη απαιτεί στρατηγική και στοχευμένες κινήσεις. «Εμείς επενδύουμε στη Θεσσαλονίκη και βάζουμε όλες μας τις δυνάμεις για να τη δούμε να φτάνει εκεί που θέλουμε όλοι».
Για την προβολή της πόλης, τόνισε ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα πιο δυνατό branding, αλλά πρωτίστως χρειάζεται να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων και έπειτα να έρθει ο τουρισμός. «Πρέπει να έχουμε περισσότερες συνδέσεις με αεροδρόμια του εξωτερικού, γιατί βασιζόμαστε πολύ στον οδικό τουρισμό», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι η πόλη πρέπει να γίνει οικονομικά αυτάρκης. «Η Θεσσαλονίκη πρέπει να σταθεί στα πόδια της και μετά να έρθει ο τουρισμός».
Αλεξάνδρα Ευσταθιάδου, Ιδιοκτήτρια του Ekies all Senses Resort
«Αν σκεφτούμε πως η αυθεντικότητα είναι η πρακτική του να αφήνουμε πίσω μας όσα πρέπει να κάνουμε και να αγκαλιάζουμε αυτό που πραγματικά θέλουμε να κάνουμε, τότε οδεύουμε προς τη μοναδικότητα», τόνισε η Αλεξάνδρα Ευσταθιάδου στο Greece Talks, αναφερόμενη στη σημασία της αυθεντικής φιλοξενίας και της δημιουργίας βιωματικών εμπειριών. «Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε αισθήματα στους επισκέπτες – όπως συμβαίνει με το δεντρόσπιτο που έχουμε φτιάξει. Στο ξενοδοχείο μας δημιουργήσαμε έναν χώρο όπου θέλουμε να διηγηθούμε την ιστορία του. Τις δικές μας αναμνήσεις τις μετατρέπουμε σε εμπειρίες για τους επισκέπτες μας».
Μιλώντας για τη σημασία του ταξιδιού, σημείωσε ότι η ταξιδιωτική εμπειρία γίνεται μοναδική και αυθεντική όταν βασίζεται σε αυτό που γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά. «Το ταξίδι είναι να βλέπω, να μυρίζω, να αισθάνομαι, να ακούω. Η αυθεντικότητα αναδεικνύεται μέσα από αυτή την πολυαισθητηριακή εμπειρία, που προκύπτει όταν δεν ακολουθούμε απλώς κανόνες, αλλά δημιουργούμε με πάθος». Αναφερόμενη στη Χαλκιδική, υπογράμμισε ότι ο προορισμός χρειάζεται αναβαθμισμένες υποδομές για να συνεχίσει να εξελίσσεται.
«Προς κάθε κατεύθυνση, θα πρέπει να γίνουν κινήσεις για τις υποδομές του προορισμού», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι η τουριστική ανάπτυξη πρέπει να συνοδεύεται από βελτίωση των συνθηκών φιλοξενίας, τόσο για τους επισκέπτες όσο και για την τοπική κοινωνία.
Kίμων Riefenstahl, Ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος THE DANAI
Κατά κανόνα, το τέλος μιας τάσης σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας. Κάθε τάση περνάει – το ερώτημα είναι τι μένει πίσω. Κάποιες τάσεις ξεπερνιούνται όταν γεμίζει η ντουλάπα μας. Άλλες, όπως τα τζιν, εξαφανίζονται όταν γίνονται κανονικότητα – ο βασικός τουρισμός.
Η διαχρονικότητα είναι το ζητούμενο. Ρωτάτε ποιες τάσεις πολυτέλειας πρέπει να ακολουθήσουμε τώρα. Όμως, η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και η βιωσιμότητα δεν είναι απλώς τάσεις· θα έπρεπε να είναι ο κανόνας. Η βιωσιμότητα δεν πρέπει να ωφελεί μόνο το ξενοδοχείο. Θα έπρεπε να γίνεται αισθητή τόσο από τον επισκέπτη όσο και από τον εργαζόμενο.
Το να ακολουθείς κανονισμούς δεν είναι το ίδιο με το να διαμορφώνεις βιώσιμα το άτομο. Στο THE DANAI, φέτος προσπαθούμε να μην αγοράσουμε καθόλου ρεύμα. Αν θα το πετύχουμε, θα το μάθουμε στο τέλος του καλοκαιριού. Αλλά δεν αξίζει τον κόπο η προσπάθεια; Οι επισκέπτες μου μπαίνουν στο κελάρι και με ρωτούν πόσα κρασιά υπάρχουν εκεί. Τίποτα δεν είναι πιο ασταθές από τους αριθμούς. Σημασία δεν έχει ο αριθμός των φιαλών, αλλά οι πέντε σομελιέ για τα 55 δωμάτια που διαθέτουμε.
Χρειαζόμαστε εργαζόμενους που επενδύουν χρόνο στον επισκέπτη και διευθυντές που επενδύουν χρόνο στους εργαζόμενους. Το να κυνηγάς κάθε νέα τάση είναι το αντίθετο του να ηγείσαι. Ένας ακόλουθος δεν είναι ηγέτης. Δεν χρειάζεται να είμαστε οι πιο γρήγοροι sprinters στην παγκόσμια αγορά – μπορούμε να ορίσουμε εμείς τη γραμμή του τερματισμού.
Η παρθένα φύση προσελκύει τουρίστες από μόνη της, χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε κάτι. Η Σιθωνία διαθέτει ανέγγιχτες παραλίες, πυκνά πευκοδάση και χωριά που παραμένουν ανεξερεύνητα. Μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον τουρισμό πολυτελείας, εφόσον υπάρξει σωστός σχεδιασμός και προσφέρονται μοναδικές εμπειρίες. Αντί για τα γρήγορα χρήματα και τη βιαστική κατασκευή, πρέπει να υπάρξει προσεκτικός σχεδιασμός για πιο ωφέλιμη ανάπτυξη. Γι’ αυτό θα επιλέξω ποιότητα αντί για ποσότητα.
Έλενα Ράπτη, Υφυπουργός Τουρισμού
Ερωτώμενη για τη σημασία της εκπαίδευσης των εργαζομένων στον τουρισμό, η Υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη, απάντησε ότι «ο τουρισμός έχει στηρίξει την οικονομία, έχοντας σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση». «Στο Υπουργείο Τουρισμού, βασικός μας στόχος είναι η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης», δήλωσε, ενώ παράλληλα επισήμανε ότι οι απόφοιτοι των ελληνικών τουριστικών σχολών είναι περιζήτητοι, με ποσοστό απορρόφησης 80% από την αγορά εργασίας αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Επιπλέον, αναφέρθηκε σε μια σειρά πρωτοβουλιών του Υπουργείου που στοχεύουν στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης, όπως η ενίσχυση της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. «Διαμορφώνουμε καταρτισμένα στελέχη που θα στηρίξουν δυναμικά την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού», σχολίασε και συνέχισε:
«Δεν είναι τυχαίο πως, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, τα ελληνικά ξενοδοχεία κατατάχθηκαν στην πρώτη θέση στην αξιολόγηση από τους επισκέπτες τους, συγκρινόμενα με τις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο παίζουν οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι στον τουρισμό», υπογράμμισε.
Η Έλενα Ράπτη αναφέρθηκε επίσης στα όργανα και τις πρωτοβουλίες που έχει συστήσει το Υπουργείο Τουρισμού, όπως οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO) και το Περιφερειακό Συμβούλιο Προορισμού. «Πιο συγκεκριμένα, στη Βόρεια Ελλάδα υλοποιούνται στοχευμένες ενέργειες για την προώθηση του ορεινού τουρισμού, ενώ σε τομείς όπως η κρουαζιέρα και ο συνεδριακός τουρισμός καταγράφονται ήδη θεαματικά αποτελέσματα», τόνισε. Ερωτώμενη για τη σημασία της εκπαίδευσης των εργαζομένων στον τουρισμό, η Υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη, απάντησε πως «ο τουρισμός έχει στηρίξει την οικονομία, έχοντας σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση».
«Στο Υπουργείο Τουρισμού, βασικός μας στόχος είναι η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης», δήλωσε, ενώ παράλληλα επισήμανε ότι οι απόφοιτοι των ελληνικών τουριστικών σχολών είναι περιζήτητοι, με ποσοστό απορρόφησης 80% από την αγορά εργασίας αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Επιπλέον, αναφέρθηκε σε μια σειρά πρωτοβουλιών του Υπουργείου που στοχεύουν στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης, όπως η ενίσχυση της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. «Διαμορφώνουμε καταρτισμένα στελέχη που θα στηρίξουν δυναμικά την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού», σχολίασε και συνέχισε: «Δεν είναι τυχαίο πως, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, τα ελληνικά ξενοδοχεία κατατάχθηκαν στην πρώτη θέση στην αξιολόγηση από τους επισκέπτες τους, συγκρινόμενα με τις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο παίζουν οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι στον τουρισμό», υπογράμμισε. Η Έλενα Ράπτη αναφέρθηκε επίσης στα όργανα και τις πρωτοβουλίες που έχει συστήσει το Υπουργείο Τουρισμού, όπως οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO) και το Περιφερειακό Συμβούλιο Προορισμού. «Πιο συγκεκριμένα, στη Βόρεια Ελλάδα υλοποιούνται στοχευμένες ενέργειες για την προώθηση του ορεινού τουρισμού, ενώ σε τομείς όπως η κρουαζιέρα και ο συνεδριακός τουρισμός καταγράφονται ήδη θεαματικά αποτελέσματα», τόνισε.