Στο πλαίσιο του συνεδρίου του Travel.gr Greece Talks, στο πρώτο πάνελ με συντονιστή τον Αντώνη Σρόιτερ, τρεις σημαντικοί εκπρόσωποι της δημόσιας ζωής συζητούν για το μέλλον της Θεσσαλονίκης. O Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, η Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, Λουκία Σαράντη και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, αναλύουν τις προοπτικές ανάπτυξης της πόλης, τις επενδύσεις που διαμορφώνουν το οικονομικό της μέλλον και τις προκλήσεις για την επιχειρηματικότητα.

17

Άκης Σκέρτσος: «Η Ελλάδα αποτελεί νησίδα σταθερότητας σε έναν κόσμο που κλονίζεται»


Ο Υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, αναφέρθηκε στη σημασία των υποδομών για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του Μετρό ως ορόσημο για την πόλη. «Το Μετρό μας κάνει αισιόδοξους ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να τα καταφέρει. Είναι το έργο που δίνει την υπόσχεση ότι και τα υπόλοιπα έργα θα υλοποιηθούν στον χρόνο τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.Παράλληλα, έκανε ειδική αναφορά στο Fly Over, τονίζοντας ότι «Έως το 2027, η Θεσσαλονίκη θα έχει αποκτήσει το Fly Over, το οποίο έχει ήδη μπει σε γερές ράγες. Έχουμε δεσμευθεί ότι θα παραδοθεί έως την άνοιξη ή το καλοκαίρι του 2027». Σχετικά με την οικονομική πορεία της πόλης και της περιφέρειας, ο κ. Σκέρτσος επισήμανε ότι «Η οικονομία της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς».

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, ανέφερε ότι «Πριν από την κρίση χρέους, η χώρα είχε ασύμμετρη ανάπτυξη, με ένα αθηνοκεντρικό κράτος που άφηνε την υπόλοιπη Ελλάδα πίσω σε επενδύσεις. Γεννήθηκα, μεγάλωσα και σπούδασα στη Θεσσαλονίκη, αλλά διαπίστωσα ότι δεν μπορούσε να καλύψει τις φιλοδοξίες μου, αναγκάζοντάς με να αναζητήσω ευκαιρίες στην πρωτεύουσα». Αναφορικά με το μέλλον, υπογράμμισε: «Το όραμά μας είναι κάθε νεότερη γενιά να ζει καλύτερα από την προηγούμενη. Και για να γίνει αυτό πραγματικότητα, χρειαζόμαστε καλύτερες υποδομές, ποιοτικότερη εκπαίδευση, ενισχυμένα δημόσια αγαθά, πιο αποτελεσματική και ταχύτερη δικαιοσύνη, σε μια χώρα που προσφέρει ασφάλεια στους πολίτες της». Σημείωσε επίσης ότι «Η Ελλάδα έχει καταφέρει να αναπτύσσεται ταχύτερα από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Στη Θεσσαλονίκη, ειδικότερα, υλοποιούνται περισσότερα από 400 μικρά και μεγάλα έργα, ενώ οι δημόσιες επενδύσεις στην περιοχή ξεπερνούν τα 13 δισ. ευρώ, με το Μετρό να αποτελεί την κορυφαία επένδυση.

Αναφερόμενος στην ανάγκη ισορροπημένης διαχείρισης της καθημερινότητας και του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, ο κ. Σκέρτσος τόνισε: «Είναι σημαντικό να κοιτάμε το αύριο. Προσωπικά, προσπαθώ να κατανέμω τον χρόνο μου κατά 70% στην καθημερινότητα και 30% στο μέλλον. Έχουμε ένα συγκροτημένο σχέδιο που εφαρμόζεται σε κάθε περιφέρεια της χώρας». Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, σημείωσε ότι «Η οικονομία της πόλης, όπως και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αναπτύσσεται ταχύτερα από τον εθνικό μέσο όρο, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική της περιοχής». Ο Υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, τόνισε ότι «Η Ελλάδα αποτελεί νησίδα σταθερότητας σε έναν κόσμο που κλονίζεται». Αναφέρθηκε στον ρόλο της κυβέρνησης στην ενίσχυση αυτής της σταθερότητας, υπογραμμίζοντας πως «Έχουμε έναν πρωθυπουργό που παίρνει αποφάσεις, οι οποίες όχι μόνο καθορίζουν το μέλλον της χώρας, αλλά γίνονται και εισηγήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Σε αυτό το πλαίσιο, σημείωσε τη σημασία της πολιτικής σταθερότητας, αναφέροντας: «Έχουμε μια σταθερή κυβέρνηση, και αυτό είναι προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη και τις επενδύσεις». Ο κ. Σκέρτσος έκανε εκτενή αναφορά στην οικονομική πρόοδο της Κεντρικής Μακεδονίας, παρουσιάζοντας στοιχεία που αποτυπώνουν τη θετική μεταβολή στην επιχειρηματικότητα και την απασχόληση. «Το 2019 στην Κεντρική Μακεδονία υπήρχαν 47.725 επιχειρήσεις, ενώ το 2025 έχουν φτάσει τις 57.107. Πρόκειται για αύξηση 20% στις επιχειρήσεις που απασχολούν μισθωτούς εργαζόμενους», ανέφερε.

Παράλληλα, η αγορά εργασίας έχει ενισχυθεί σημαντικά, καθώς «Το 2019 ο αριθμός των εργαζομένων ανερχόταν σε 345.000, ενώ το 2025 φτάνει τους 430.000, σημειώνοντας αύξηση 25% στην απασχόληση της περιφέρειας».

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη σημασία της παραγωγής για τη βιώσιμη ανάπτυξη: «Αποδίδω μεγάλη σημασία στην παραγωγή. Πρέπει να μιλάμε για παραγωγή, γιατί χωρίς πρωτογενή παραγωγή και βιομηχανία δεν υπάρχει στήριξη στην οικονομία». Αναφέρθηκε επίσης στην ανάπτυξη του μεταποιητικού τομέα, δηλώνοντας ότι «Τα τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί 373 νέες μεταποιητικές επιχειρήσεις στην Κεντρική Μακεδονία».

Όπως επεσήμανε, «Υπάρχει επενδυτική κινητοποίηση στην Κεντρική Μακεδονία, και αυτό αποτελεί τη βάση για τον σχεδιασμό του μέλλοντος». Ωστόσο, σημείωσε πως στο παρελθόν υπήρξε λανθασμένη αξιοποίηση επενδυτικών πόρων και τόνισε την ανάγκη να διοχετευθούν περισσότερα κεφάλαια στην περιοχή: «Πρέπει να ρίξουμε περισσότερα χρήματα, ώστε όσοι ζουν στην Κεντρική Μακεδονία να μη χρειάζεται να φεύγουν για να βρουν ευκαιρίες αλλού». Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Σκέρτσος αναφέρθηκε στο ευρύτερο όραμα της κυβέρνησης για την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιοχών της χώρας. «Το όραμά μας είναι κάθε γωνιά της Ελλάδας να είναι ένας τόπος όπου θέλεις να ζήσεις, να μεγαλώσεις τα παιδιά σου, να επιστρέφεις από το εξωτερικό για να δημιουργήσεις τη ζωή σου εδώ».

«Δεν υπάρχει καλύτερο όραμα από αυτό», τόνισε, υπογραμμίζοντας τη σημασία της αποκέντρωσης και της ανάπτυξης υποδομών που θα επιτρέψουν σε κάθε περιοχή της χώρας να γίνει βιώσιμος και ελκυστικός τόπος διαβίωσης και εργασίας.

Στέλιος Αγγελούδης: «Η Θεσσαλονίκη στα επόμενα τέσσερα χρόνια θα γίνει μια σύγχρονη, ευρωπαϊκή πόλη»
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, παρουσίασε το όραμά του για τον μετασχηματισμό της πόλης, υπογραμμίζοντας τις βασικές προτεραιότητες της δημοτικής αρχής. «Στα επόμενα τέσσερα χρόνια, στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια ευρωπαϊκή, σύγχρονη πόλη», δήλωσε, τονίζοντας ότι μέχρι το τέλος της θητείας του επιδιώκεται η ολοκλήρωση του deck της παραλίας, της ανάπλασης της Αριστοτέλους, καθώς και δύο σημαντικών παρεμβάσεων στην παλιά είσοδο της πόλης. Ο κ. Αγγελούδης ανέλυσε το αναπτυξιακό πλάνο της πόλης, υπογραμμίζοντας ότι «Ο βιώσιμος τουρισμός είναι ένας από τους τρεις βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης». Όπως εξήγησε, ο δεύτερος πυλώνας αφορά τις υποδομές και τον τομέα των logistics, ενώ ο τρίτος επικεντρώνεται στην καινοτομία. «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει πλέον μετατραπεί σε ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την πόλη», ανέφερε, υπογραμμίζοντας τη σημασία των υποδομών για τη συνολική ανάπτυξη της περιοχής.

Σχετικά με τις μελλοντικές παρεμβάσεις, σημείωσε: «Τα επόμενα χρόνια, οι υποδομές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και η πόλη να γίνει βιώσιμη. Αυτή είναι η ευθύνη της δημοτικής αρχής». Επιπλέον, έδωσε έμφαση στον ρόλο της πανεπιστημιακής κοινότητας στην εξέλιξη της Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ότι «Είναι γεγονός πως τα τρία πανεπιστήμια της πόλης πρέπει να ενταχθούν σε μια ενιαία στρατηγική, ώστε να δημιουργηθεί ένα δυναμικό περιβάλλον καινοτομίας». Αναφερόμενος στη λειτουργία του Μετρό, ο Δήμαρχος δήλωσε: «Από την έναρξη της λειτουργίας του, η αλλαγή στην πόλη είναι εμφανής. Υπάρχει αύξηση της κίνησης των πολιτών κατά 10 με 15%».

Όσον αφορά το κυκλοφοριακό, επεσήμανε πως η ολοκλήρωση του Fly Over θα βελτιώσει σημαντικά την κατάσταση: «Με την ολοκλήρωση του Fly Over, θα έχουμε μια τελείως διαφορετική εικόνα της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη».

Ο κ. Αγγελούδης χαρακτήρισε την πόλη ως «μια πόλη στο μεταίχμιο», τονίζοντας ότι η μεγάλη προσπάθεια έχει ξεκινήσει, αλλά είναι απαραίτητο να συνεχιστεί. «Όλα αυτά τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Θεσσαλονίκη, ως τουριστικός προορισμός, πρέπει τα επόμενα χρόνια να έχει ολοκληρωμένα κι άλλα έργα», ανέφερε. Μιλώντας για το μέλλον του Μετρό, τόνισε τη σημασία της επέκτασής του: «Πρέπει να ξεκινήσει ο σχεδιασμός μιας νέας γραμμής, η οποία θα εξυπηρετεί τις δυτικές συνοικίες της πόλης».

Λουκία Σαράντη: Πρέπει να μας γίνει λίγο μάθημα να αγκαλιάζουμε περισσότερο τα εμβληματικά έργα
Η κ. Λουκία Σαράντη αναφέρθηκε στη σημασία των μεγάλων υποδομών για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας την ανάγκη για ευρύτερη αποδοχή και ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα της πόλης. «Πρέπει να μας γίνει μάθημα να αγκαλιάζουμε περισσότερο τα εμβληματικά έργα», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι το Μετρό δεν αφορά μόνο τις μετακινήσεις αλλά επηρεάζει συνολικά τη λειτουργία της πόλης: «Το Μετρό δεν αφορά μόνο την πόλη, αλλά αγγίζει κάθε πτυχή της». Υπογράμμισε, επίσης, τη σημασία μιας ολιστικής προσέγγισης στον σχεδιασμό των έργων υποδομής, σημειώνοντας πως «Είναι εις βάρος των πολιτών να μην υπάρχει σύνδεση των μεγάλων έργων με την πόλη».

Η Λουκία Σαράντη αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ότι δεν τους δίνεται η προσοχή που τους αξίζει. «Το μεγάλο κεφάλαιο της πόλης είναι τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, στα οποία δεν δίνουμε τη σημασία που θα έπρεπε», τόνισε.

Παράλληλα, έθεσε το ζήτημα του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο, όπως ανέφερε, δεν λαμβάνει τη δέουσα προτεραιότητα. « Αν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο, δεν θα μπορέσει να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά την πόλη και ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Αναφερόμενη στην κατάσταση του επιβατικού σιδηροδρόμου, πρόσθεσε: «Θα μπορούσε κάποιος να πει: “Εδώ δεν έχουμε επιβατικό δίκτυο και εσύ μιλάς για το εμπορικό;” Κι όμως, αν δεν λυθεί το ζήτημα του σιδηροδρόμου, η βιομηχανία δεν μπορεί να εξελιχθεί όπως θα έπρεπε».