Το 94% των ξενοδόχων έχει ανάγκη απόκτησης στελεχών με ηγετικές δεξιότητες, το 89% θέλει προσωπικό που να διαθέτει πολλαπλές τεχνολογικές γνώσεις και το 86% χρειάζεται επιστήμονες.
Αυτά είναι ορισμένα από τα βασικά ευρήματα διεθνούς μελέτης, που πραγματοποίησαν οι Strategic Solution Partners (SSP), SearchWide Global (SWG) και SalesBoost, που είχε ως στόχο τη διερεύνηση του σταθερά μεταβαλλόμενου τοπίου της βιομηχανίας της φιλοξενίας, όσον αφορά στο ταλέντο και στην οικονομία.
Στην προηγούμενη μελέτη του 2019, τα ευρήματα έδειξαν ότι τα στελέχη είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν εξωτερικούς πόρους για να καλύψουν το κενό ταλέντων στην ηγεσία και στη διαχείριση, ωθώντας τις εταιρείες να συνεχίσουν από κοινού την έρευνα και το 2020, κατά την πανδημία του κορωνοϊού.
Τώρα, το 2021, μετά από μια εξαντλητική πανδημία, διευρύνθηκε το χάσμα στην απόκτηση και τη διατήρηση ταλέντων και επιδεινώθηκε η κρίση στον τομέα, κυρίως λόγω της σημαντικής μεταπήδησης προσωπικού με δεξιότητες και ταλέντα σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Μεταξύ άλλων, η μελέτη του 2021 περιλαμβάνει δεδομένα από στελέχη ξενοδοχείων που είχαν προβλέψει το ανωτέρω γεγονός. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Strategic Solution Partners, Bill Scanlon, η νέα μελέτη είναι μια συνέχεια των προσπαθειών διερεύνησης της καμπύλης στελέχωσης στη βιομηχανία φιλοξενίας, εφόσον το ταλέντο έχει άμεσο αντίκτυπο στα έσοδα, σε κάθε επίπεδο του ξενοδοχείου. Οι ξενοδόχοι πρέπει να επανεξετάσουν την ανάκαμψη εστιάζοντας στην προσαρμοστικότητα και στο να σκέφτονται «έξω από το κουτί», όσον αφορά το προσωπικό.
Καθώς τα στελέχη αναμένουν να επιστρέψουν σε επίπεδα προσωπικού προ κορωνοϊού, η μελέτη περιλαμβάνει στατιστικά στοιχεία και στρατηγικές, καθώς και τον αντίκτυπο της απώλειας ταλέντων σε ξενοδοχεία. Επιπλέον, καθορίζονται τα βασικά χαρακτηριστικά και τι πρέπει να αναζητείται στο ταλέντο του μέλλοντος, παρουσιάζοντας το εξελισσόμενο μοντέλο της φιλοξενίας, το οποίο γεφυρώνεται με τα αποτελέσματα της μελέτης Gig 2019.
Η μεγάλη απώλεια ταλέντων
Ειδικότερα, η νέα μελέτη διαπιστώνει μεταξύ άλλων ότι η απώλεια ταλέντων ήταν σημαντική. Τα ευρήματα έχουν ως εξής:
-95% των ομάδων φιλοξενίας βίωσε απολύσεις/αναστολές.
-49% των ξενοδοχείων έχασε περισσότερο από το μισό του προσωπικού του.
Όσον αφορά στην πορεία της επαναφοράς στα προ πανδημίας επίπεδα, η μελέτη αναφέρει τα εξής:
-Το 54% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων αναμένει ότι θα ανακτήσει το 75% του προ πανδημίας προσωπικού του από το τρίτο τρίμηνο του 2021 και μετά.
-Το 30% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων δεν είναι βέβαιο πότε θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος.
Μεγάλη ζήτηση των διεπιστημονικών υποψηφίων
-Το 62% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων θα δώσει προτεραιότητα στις διεπιστημονικές προσλήψεις, ώστε να επιτύχει την επαναπροσαρμογή της επιχείρησης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
-Το 86% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων απάντησε ότι η διεπιστημονική εμπειρογνωσία είναι σημαντικός, πολύ σημαντικός, ή απαραίτητος παράγοντας.
Σχετικά, ο Mike Gamble, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της SearchWide Global, επεσήμανε ότι οι ηγέτες της φιλοξενίας γνωρίζουν πως πρέπει να επανεξετάσουν την αυξανόμενη ανάγκη τους για πολυεπιστημονικό ταλέντο και συμπλήρωσε, η αναζήτηση ταλέντων θα φαίνεται πολύ διαφορετική – θα απαιτηθούν καινοτόμες λύσεις για την ανάκαμψη και τη διατήρηση επιχειρήσεων, ομάδων και στόχων. Σύμφωνα με τον κ. Gamble, η βιομηχανία της φιλοξενίας θα ανακάμψει και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα επιστρέψουν πιο δυνατές, πιο ισορροπημένες και πιο ανθεκτικές από ποτέ.
Το παράδειγμα της Κύπρου
Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου (ΣΤΕΚ), ο επεσήμανε ότι τις τελευταίες εβδομάδες, κατά την προσπάθεια πολλών ξενοδοχειακών μονάδων να επαναλειτουργήσουν, διαφάνηκε πως υπάρχει σημαντικό πρόβλημα εύρεσης προσωπικού, προσθέτοντας ότι μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται σε σχέση με κάποιες συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως είναι για παράδειγμα καμαριέρες, καθαρίστριες και άτομα που ασχολούνται με το πλύσιμο των σκευών στις κουζίνες.
Επικαλούμενος στοιχεία, ο ΣΤΕΚ αναφέρει ότι διαφαίνεται πως το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί λόγω τριών βασικών αιτιών, που είναι ότι αρκετά άτομα που τους τελευταίους μήνες λάμβαναν το επίδομα στήριξης, απασχολήθηκαν και με άλλες εργασίες, άλλοι νόμιμα κι άλλοι όχι, και πλέον δεν είναι διατεθειμένοι να επιστρέψουν στις παλιές τους εργασίες.
Άλλη αιτία, συνεχίζει, είναι ότι λόγω του παρατεταμένου κλεισίματος της ξενοδοχειακής βιομηχανίας κάποιοι εργαζόμενοι άλλαξαν τομέα απασχόλησης, ενώ μία τρίτη αιτία είναι ότι αρκετοί Ευρωπαίοι εργαζόμενοι έχουν πλέον επιστρέψει στις χώρες τους.