Η εθνική στρατηγική για τον τουρισμό, με ορίζοντα το 2030, παρουσιάστηκε το Σάββατο, 9 Απριλίου στο πλαίσιο του 7oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, σε μια συζήτηση αιχμής με εξέχοντες συνομιλητές.

13

Τη συζήτηση συντόνισε η CEO της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα, η οποία επισήμανε ότι οι τάσεις που αφορούν στη βιώσιμη ανάπτυξη στον τουρισμό δίνουν -εκτός από το περιβάλλον- ιδιαίτερη βαρύτητα στην κοινωνία, τον πολιτισμό, το τοπικό χρώμα. Για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού, οι δύο έννοιες που συνοψίζουν το ζητούμενο είναι η αυθεντικότητα και ο άνθρωπος, σχολίασε η κα Δρέττα, παρατηρώντας ότι και οι δύο αυτές έννοιες, όπως προκύπτει από έρευνες, είναι βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας και δημιουργούν μια μοναδική ευκαιρία να επανατοποθετήσουμε το προϊόν μας, με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα, τους τόπους, τις οικονομίες και τις κοινωνίες.  Η CEO της Marketing Greece υπογράμμισε ότι «Ο τουρισμός είναι η ήπια ισχύς της χώρας μας, καθώς τα 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης, εκτός από 135 δισ. ευρώ, ήρθαν 250 εκατ. επισκέπτες, οι οποίοι είχαν πολύ καλή εμπειρία στη χώρα. Ας αναλογιστούμε τι σημαίνει αυτό για τη φήμη της χώρας μας».

Ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, αναφερόμενος στη λέξη «φιλοξενία», σημείωσε ότι δεν είναι τυχαίο ότι είναι λέξη ελληνική που δεν μεταφράζεται, καθώς η εξωστρέφεια που απαιτεί η φιλοξενία ταιριάζει στον χαρακτήρα του Έλληνα και έχει μακραίωνη παράδοση στη χώρα μας. Ο Υπουργός αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο πολλαπλασιαστικό αποτύπωμα του Τουρισμού για την οικονομία και την κοινωνία,  μέσω των εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων που απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα, όχι μόνο σε παραδοσιακά τουριστικά επαγγέλματα, αλλά και σε πληθώρα ελκυστικών και καλά αμειβόμενων τομέων όπως το digital booking, το marketing, η πληροφορική, οι κατασκευές, που μπορούν να προσελκύσουν τη νέα γενιά. Σχολιάζοντας τη μελέτη του INΣΕΤΕ και τα σημεία συμπράξεων που αναδεικνύει, ο κ. Κικίλιας σημείωσε την ανάγκη να εμπλακεί ακόμα περισσότερο η ελληνική πρωτογενής παραγωγή στον τουρισμό, με πολλαπλά οφέλη, τόσο για τη θετική εμπειρία των επισκεπτών της χώρας μας, όσο και για την ελληνική οικονομία.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(86736)
      ["id"]=>
      int(86736)
      ["title"]=>
      string(34) "Ioanna Dretta CEO Marketing Greece"
      ["filename"]=>
      string(38) "Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(171026)
      ["url"]=>
      string(87) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece.jpg"
      ["link"]=>
      string(121) "https://www.travel.gr/how_to_travel/o-sete-paroysiase-tin-ethniki-stratigi/attachment/ioanna-dretta-ceo-marketing-greece/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(103) "Τη συζήτηση συντόνισε η CEO της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(34) "ioanna-dretta-ceo-marketing-greece"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(86723)
      ["date"]=>
      string(19) "2022-04-12 14:51:47"
      ["modified"]=>
      string(19) "2022-04-12 14:52:38"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(887)
      ["height"]=>
      int(591)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(95) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(95) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece-300x200.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(300)
        ["medium-height"]=>
        int(200)
        ["medium_large"]=>
        string(95) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece-768x512.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(512)
        ["large"]=>
        string(87) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(887)
        ["large-height"]=>
        int(591)
        ["1536x1536"]=>
        string(87) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(887)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(591)
        ["2048x2048"]=>
        string(87) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/04/Ioanna-Dretta-CEO-Marketing-Greece.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(887)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(591)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, αναφέρθηκε εκτενώς στην ανάγκη ύπαρξης εθνικής στρατηγικής για τον Τουρισμό, σχολιάζοντας ότι ο τομέας επί μακρόν στερούνταν στρατηγικού σχεδιασμού και τονίζοντας ότι εδώ και μία δεκαετία, ο ιδιωτικός τομέας σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις, έκανε μία προσπάθεια που είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των μεγεθών, δηλαδή των αφίξεων και των εσόδων. Ο κ. Ρέτσος ανέλυσε τους δύο κύριους άξονες του Σχεδίου: τη χωρική και τη χρονική επέκταση του τουρισμού, με ισόρροπο και βιώσιμο τρόπο. Επίσης, επικεντρώθηκε στην ανάγκη ορθής διαχείρισης προορισμών και επεσήμανε ότι πλέον ο τουρίστας αναζητά μια ολοκληρωμένη εμπειρία από τον προορισμό που θα επισκεφθεί. Αναφερόμενος στον ποιοτικό τουρισμό, τόνισε ότι ο ΣΕΤΕ διαχρονικά προτείνει ολοκληρωμένες και στοχευμένες δράσεις και πολιτικές για τη βελτίωση του τουρισμού, αλλά και των συνθηκών μέσα στις οποίες εργάζονται όσοι ασχολούνται με τον κλάδο.

Από την πλευρά του, ο Διοικητής Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, αναφέρθηκε κυρίως στις μετρήσεις της τουριστικής δαπάνης, όπως αυτή γίνεται από τις κεντρικές τράπεζες στην Ευρώπη. Πρόκειται για δαπάνη που προκύπτει από εξαγωγή υπηρεσιών, αφού πλέον δεν μιλάμε για εισαγωγή συναλλάγματος, όπως εξήγησε. Πραγματοποιούνται λοιπόν έρευνες συνόρων στα σημεία εισόδου και εξόδου κάθε χώρας με μεγάλο δείγμα και καταγράφονται οι δαπάνες που έχουν κάνει οι επισκέπτεςκαι πώς αυτές έχουν μοιραστεί. Τα στοιχεία αυτά τεκμηριώνονται και μέσω της στατιστικής αντανάκλασης, δηλαδή της σύγκρισης με στοιχεία άλλων χωρών για να επιβεβαιωθεί η φερεγγυότητά τους. Αναφερόμενος στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, ο κ. Στουρνάρας χαρακτήρισε τους στόχους ρεαλιστικούς για το 2030, ενώ υπογράμμισε τη σημασία όλες οι δράσεις να συνδεθούν με τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών, την ενίσχυση της ψηφιακής μεταρρύθμισης και την πράσινη ανάπτυξη. Τέλος, τόνισε τη μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία του τουρισμού για την Ελλάδα, καθώς για κάθε 100 μονάδες που δαπανούμε, μόνο οι 13 είναι εισαγόμενες, που σημαίνει ότι το υπόλοιπο ποσοστό προέρχεται από άλλους κλάδους της οικονομίας της χώρας.

Στην ανάγκη να γίνει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας πιο σύνθετο, προσεκτικά επιλεγμένο, οργανωμένο και επιμελημένο, έτσι ώστε να καταστεί ανταγωνιστικότερο, επικεντρώθηκε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, Ηλίας Κικίλιας. Ξεκινώντας με ανασκόπηση της υφιστάμενης μορφής του τουριστικού τομέα και των κύριων ανταγωνιστών του, ο κ. Κικίλιας κατέδειξε τις ευκαιρίες και προκλήσεις των επόμενων ετών και αναφέρθηκε στις κύριες επιδιώξεις της μελέτης «Ελληνικός Τουρισμός 2030 Ι Σχέδια Δράσης», τη χρονική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, τη χωρική επέκταση σε όλες τις περιφέρειες και την αύξηση της μέσης δαπάνης και διάρκειας παραμονής ανά επισκέπτη. Αναλύοντας τα megatrends των επόμενων ετών, μεταξύ αυτών, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη μετάβαση στην αειφορία, τον υπερτουρισμό και τους αναδυόμενους προορισμούς, ο κ. Κικίλιας τόνισε ότι η τουριστική δραστηριότητα δεν «τεμαχίζεται» σε προϊόντα, αλλά αποτελεί παραγωγικό οικοσύστημα, με τη μορφή σύνθετης αλυσίδας αξίας. Για τον λόγο αυτόν, η μελέτη επικεντρώθηκε στην κομβική σημασία και την ολιστική προσέγγιση του προορισμού, με χαρτογράφηση των 13 Περιφερειών της χώρας, ανάλυση των υποδομών, της προσφοράς και ζήτησης και αξιολόγηση της ελκυστικότητας πόρων / προϊόντων καθώς και των διεθνών αγορών – στόχων. Επιλέχθηκαν 36 προορισμοί και για κάθε έναν από αυτούς εκπονήθηκε αναλυτικό business plan, η σύνθεση των οποίων αποτελεί το Εθνικό Σχέδιο Δράσης, με εξειδίκευση συνολικά 2.000 δράσεων και χρονικό ορίζοντα το 2030.

«Δεν μπορώ να σκεφθώ κάποιο επάγγελμα που να μην επηρεάζεται από τον τουρισμό», σημείωσε ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος και χαρακτήρισε τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ ως έναν πολύ χρήσιμο καθοδηγητή για τον κλάδο. Εστίασε στην υπερηφάνεια που πρέπει να νιώθουν όσοι υποδέχονται ξένους επισκέπτες στη χώρα μας και μίλησε για την ανάγκη ουσιαστικής εκπαίδευσης των ανθρώπων που ασχολούνται με τον τουρισμό. Αναφέρθηκε στους νέους, που εξαιτίας της κρίσης επέλεξαν να ζήσουν στην περιφέρεια, όπου με αγάπη και όραμα δημιούργησαν μικρές μονάδες αγροτουρισμού. Τέλος, προέτρεψε τους ανθρώπους που ασχολούνται με τις τουριστικές υπηρεσίες να νιώθουν υπερήφανοι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο του Φόρουμ, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος συμμετείχε, επίσης, σε πάνελ με θέμα συζήτησης τη βιωσιμότητα του τουρισμού το οποίο έλαβε χώρα την Παρασκευή, 8 Απριλίου. Στο πάνελ, με συντονιστή τον Καθηγητή στο London Business School, Μιχάλη Ιακωβίδη συμμετείχαν, επίσης, ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, η Γενική Γραμματέας της Europa Nostra, Sneška Quaedvlieg-Mihailović και η Πρόεδρος του Συμβουλίου Θεσμικού Πλαισίου της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Μάρω Ευαγγελίδου.

Στην παρέμβασή του, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η βιωσιμότητα δεν αφορά μόνο την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά είναι μία πολυδιάστατη έννοια και έτσι πρέπει να τη διαχειριζόμαστε. Επισήμανε ότι από το 2019 που ήταν έτος – ρεκόρ για τον τουρισμό στη χώρα μας, ο ΣΕΤΕ άνοιξε τη συζήτηση για τη διαχείριση προορισμών, με σκοπό την αποσυμφόρηση των επιβαρυμένων περιοχών και την ενίσχυση άλλων. Η ανάγκη αυτή προέκυψε, καθώς όπως τόνισε υπήρχαν περιοχές που πιέστηκαν πολύ από τον τουρισμό, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η ζωή των κατοίκων. «Σε αυτή τη συζήτηση για τη διαχείριση προορισμών, πρέπει να συμμετέχουν όλοι», πρόσθεσε, αφού πρέπει να βρεθεί μία ισορροπία με κάποιες περιοχές που πολύ μεγάλο μέρος των εσόδων τους προέρχεται αποκλειστικά από τον τουρισμό. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη να ενισχυθούν οι υποδομές, ιδιωτικές και δημόσιες, με νέες επενδύσεις, αλλά και να σχεδιαστούν δράσεις με το βλέμμα στο μέλλον, όπως η χωρική και χρονική επέκταση του τουρισμού. Δηλαδή να αυξηθούν οι προορισμοί, αλλά και η εποχική διάρκεια που οι τουρίστες επισκέπτονται τη χώρα μας.

Διαβάστε ακόμα:

Το Υπουργείο Τουρισμού και η Google συνεργάζονται για τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα

Ο τουρισμός ανάμεσα στους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας και το 2022

Ά. Γκερέκου: Η Δημιουργική Βιομηχανία μοχλός ανάπτυξης για τον τουρισμό