Μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον, η Ρόδος κατάφερε να ανακτήσει ένα σημαντικό μέρος της κίνησης του 2019, ενώ και την περυσινή σεζόν, για τα δεδομένα της χρονιάς, είχε εξαιρετικές επιδόσεις.

16

Παρά ταύτα, υπάρχουν κάποια πολύ συγκεκριμένα βήματα για να κινηθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, προσελκύοντας επισκέπτες πέραν της αιχμής της τουριστικής περιόδου. Μια από τις ισχυρές προσωπικότητες στην τουριστική αγορά της Ρόδου, είναι ο κ. Γιώργος Ματσίγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Δωδεκανήσου και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, ο οποίος με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια στο νησί, τοποθετήθηκε επί του θέματος, αναλύοντας τους τρόπους με οποίους μπορεί να επιτευχθεί επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Υψηλά στις προτεραιότητες, έθεσε το ζήτημα της δημιουργίας άλλων 2 γηπέδων γκολφ στη Ρόδο και της αναβάθμισης του υφιστάμενου γηπέδου. Πρόκειται για μία συζήτηση που γίνεται για πολλά χρόνια στη Ρόδο, αλλά και σε άλλους προορισμούς, χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση της Costa Navarino, που με συστηματική προσπάθεια δημιούργησε στη Μεσσηνία ένα νέο διεθνή προορισμό γκολφ για τους λάτρεις του αθλήματος. Σε αντίθεση με την Ελλάδα, ανταγωνιστικοί προορισμοί διαθέτουν δεκάδες γήπεδα γκολφ, εμπλουτίζοντας το τουριστικό τους προϊόν.  Όπως εξηγεί ο κ. Ματσίγκος, με την αναβάθμιση του υπάρχοντος γκολφ και τη δημιουργία άλλων 2 γηπέδων, αυτόματα η Ρόδος θα θεωρηθεί προορισμός γκολφ. Είναι γνωστό δε, ότι οι πελάτες του γκολφ ταξιδεύουν Μάρτιο – Απρίλιο – Οκτώβριο – Νοέμβριο και είναι υψηλού εισοδήματος.

Με εξαίρεση, λοιπόν, αυτή την έλλειψη, κατά άλλα, προσθέτει ότι η Ρόδος έχει ιδανικές κλιματικές συνθήκες για τουρισμό χειμώνα-καλοκαίρι, με αξιοθέατα, εμπορικά κέντρα, ποιοτικά αγροτικά προϊόντα, ξενοδοχειακές υποδομές, κέντρα Spa, καζίνο, γήπεδα και γυμναστήρια. Επίσης, διαθέτει πολλές εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως θρησκευτικό (μοναστήρια-εκκλησίες), πολιτιστικό (Μεσαιωνική πόλη, μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι),  γαστρονομία- αγροτουρισμό (καλλιέργεια – συγκομιδή καρπών, γιορτές πορτοκαλιού, λαδιού, ελιάς), περιπατητικό, shopping, city breaks, ιατρικό, διασκέδαση, αθλητικό, διοργάνωση γάμων, προσέλκυσης κινηματογραφικών ταινιών, wind surfing,  συνεδριακό, μαθητικό, Honeymoon. κ.α.

Η θέση της Ρόδου και οι ανταγωνιστές

Για τη φετινή σεζόν ο κ. Ματσίγκος σημειώνει ότι, με συντονισμένες προσπάθειες, επετεύχθη η επιμήκυνση με πτήσεις έως τον Νοέμβριο και έναν καταπληκτικό Οκτώβριο, αφού όλες οι πτήσεις ήταν γεμάτες μέχρι τέλη του μήνα. Επομένως, η στόχευση πρέπει να γίνει από τα τέλη Μαρτίου έως τα τέλη Νοεμβρίου. Ως γνωστό, η σεζόν ξεκινά πάντα ανάλογα με το Καθολικό Πάσχα που συνήθως είναι στις αρχές Απριλίου, επομένως είναι εφικτό να γίνει η εκκίνηση από τα τέλη Μαρτίου. Επίσης, τον Νοέμβριο ο καιρός είθισται να είναι πολύ καλός, με ηλιόλουστες ημέρες και πολύ ζεστή θάλασσα.

Σύμφωνα με τον κ. Ματσίγκο, ανταγωνίστριες χώρες όπως η Πορτογαλία, η Μάλτα, η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Κύπρος, ξεκίνησαν τον τουρισμό μετά την Ελλάδα, και όμως, οργανώθηκαν, πρόβαλαν και πέτυχαν. Δεν έχουν καλύτερες κλιματολογικές συνθήκες, ούτε περισσότερες εναλλακτικές μορφές και ομορφιές, κι όμως, πέτυχαν. Βάσει του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, η Μάλτα και η Πορτογαλία δέχονται τους περισσότερους επισκέπτες, όχι για ήλιο και θάλασσα, αλλά για πολιτισμό, γαστρονομία, city break και υγεία, ενώ η Βουλγαρία, η οποία ξεκίνησε τουρισμό τα τελευταία 15 χρόνια, είχε καταφέρει να υποδέχεται τον χειμώνα 1,1 εκατ. τουρίστες και ευελπιστεί σε σημαντική αύξηση. Η Αττάλεια της Τουρκίας, δεχόταν μέχρι πρόσφατα εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χειμώνα, με πάνω από 500.000 Ρώσους, φιλοξενεί δε, δεκάδες ομάδες ποδοσφαίρου και χιλιάδες παίκτες του γκολφ από την Ευρώπη.

Κατά τον κ. Ματσίγκο, για τη Ρόδο δεν είναι δύσκολο να καταφέρει κάτι ανάλογο, καθώς δεν χρειαζόμαστε μεγάλες επενδύσεις, παρά μόνο λίγες βελτιώσεις υποδομών. Ωστόσο, απαιτείται αλλαγή νοοτροπίας, αναδιοργάνωση υπηρεσιών, σωστή και έγκαιρη προβολή όλων των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, επιμονή, υπομονή και πίστη στο προϊόν, στις υπηρεσίες και στην ποιότητα σε προσιτή τιμή.

Ενέργειες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Για να ξεκινήσουν οι ενέργειες επιμήκυνσης, χρειάζεται πρώτα να ερευνηθεί από ποια κράτη συνήθως ταξιδεύει ο επισκέπτης τον χειμώνα, πότε, που και τι αναζητά, τι διαθέτει το νησί και τι δεν διαθέτει, πως θα προβληθεί, πότε, πως, και που.

Αυτό το οποίο ζητά στο μεγαλύτερο ποσοστό, σίγουρα δεν είναι ο Ήλιος και η Θάλασσα. Ζητά ξεκούραση, χαλάρωση, διασκέδαση, αλλαγή παραστάσεων, αξιοθέατα, γαστρονομία, ψώνια, καλύτερες καιρικές συνθήκες, αλλαγή συνηθειών. Εάν αναλυθούν όλα αυτά ένα προς ένα, τότε διαπιστώνει κανείς ότι η Ρόδος μπορεί να τα προσφέρει σχεδόν όλα, ανάλογα με τον προορισμό-πόλη και την εποχή.

Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει ο προορισμός να ορίσει έναν υπεύθυνο, μια μικρή ομάδα, ένα φορέα υλοποίησης, για παράδειγμα την ΠΡΟΤΟΥΡ, έρευνας, συντονισμού και οργάνωσης του προορισμού σε συνεργασία με τους φορείς, αεροπορικές εταιρίες, τουριστικά γραφεία, κράτος, τις επιχειρήσεις, τον πολίτη και την κοινωνία. Έτσι θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις – συνθήκες, υποδομές όπου χρειάζονται, οργάνωση προβολής και διαφήμισης, επιμονή και υπομονή για τουλάχιστον 2 χρόνια.

Πέραν των άλλων, η εκκίνηση θα γίνει με ανοιχτά ξενοδοχεία στο βόρειο τρίγωνο και ειδικά στην πόλη της Ρόδου, Ιαλυσό, όπου τα καταστήματα είναι ανοιχτά χειμώνα – καλοκαίρι.

Στη συνέχεια, θα πρέπει να εξασφαλισθούν απευθείας τακτικές συνδέσεις με περιοχές από κράτη όπως η Ρωσία, η Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, το Ισραήλ, η Σουηδία και η Φινλανδία, σε συνεργασία με Tour Operators και αεροπορικές εταιρίες. Επίσης, πρέπει να είναι συνεχής η λειτουργία εξοπλισμένων ξενοδοχείων με θερμαινόμενη πισίνα, χώρους εκδηλώσεων και γυμναστήρια και να υπάρχουν σημαντικές μειώσεις σε σχέση με τους θερινούς μήνες. Παράλληλα, πρέπει να οργανώνονται εκδηλώσεις, προγράμματα και ειδικές βραδιές εντός των ξενοδοχείων (μαθήματα χορού, μαγειρικής, παιχνίδια κ.α.) και να υπάρχει διαρκής και έντονος προσανατολισμός marketing.

Σε επίπεδο ενεργειών από το κράτος, την περιφέρεια και τον δήμο, κατά τη διάρκεια του χειμώνα πρέπει να γίνουν μεταξύ άλλων βελτιώσεις σε υποδομές όπως τα οδικά δίκτυα, να οργανώνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις, να γίνει μείωση στο ενεργειακό τιμολόγιο, στις τιμές εισόδου των αρχαιολογικών χώρων, στο κόστος βίζας από Ρωσία και Τουρκία και στα τέλη αεροδρομίου, να υλοποιηθούν προγράμματα 3ης ηλικίας (επιδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση) και να επιδοτηθεί η εργασία αντί η ανεργία στις επιχειρήσεις, μέσω των ασφαλιστικών εισφορών.  Επίσης, πρέπει να δημιουργηθεί μία  λίστα με ανοιχτά καταστήματα, εστιατόρια, μπαρ, να υπάρχουν ειδικές τιμές τον χειμώνα με εκπτωτικές κάρτες και ειδικές τιμές για ενοικίαση αυτοκινήτων, αλλά και δωρεάν πάρκινγκ.

 «Επιστροφή» στις δεκαετίες του ’70 και του ’80

Αναλύοντας τις παραπάνω προτάσεις, γίνεται κατανοητό ότι το κράτος θα έχει μηδενικό κόστος, αφού θα έχει έσοδα τους νεκρούς μήνες που δεν είχε με κλειστές επιχειρήσεις. Όλα αυτά δείχνουν ότι η Ρόδος δεν υστερεί σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και μπορεί η σεζόν να ξεκινά αρχές Μαρτίου και να ολοκληρώνεται στα τέλη Νοεμβρίου, όπως τις δεκαετίες του ΄70 και του ΄80.

Εν κατακλείδι, είναι ευκαιρία να δημιουργηθεί μια νέα εμπειρία ζωής, με την ανάδειξη όλων των εναλλακτικών μορφών τουρισμού που διαθέτει το νησί, βελτιώνοντας παράλληλα τις υποδομές. Κλείνοντας, ο κ. Ματσίγκος υπογραμμίζει ότι με επαγγελματισμό και ικανότητα συνεργασίας, συντονισμό στρατηγικών δραστηριοτήτων, σωστή και έγκαιρη προβολή με διαφοροποίηση του προϊόντος, μπορεί να επιτευχθεί η πολυπόθητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στοχεύοντας πάντα στην ποιότητα σε προσιτή τιμή.

Πού θα ταξιδέψουν οι Γερμανοί τη χειμερινή περίοδο

Προς το παρόν, πάντως, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός του προγραμματισμού των Γερμανών για διακοπές τη χειμερινή περίοδο. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Travel Data + Analytics, που επικαλείται ο Σύνδεσμος Γερμανικών Τουριστικών Πρακτόρων (DRV), οι κορυφαίοι προορισμοί μεταξύ Νοεμβρίου και Απριλίου, με βάση τις κρατήσεις έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, είναι τα Κανάρια Νησιά, οι Μαλδίβες, η Αίγυπτος η Δομινικανή Δημοκρατία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Τουρκία. Τα Κανάρια νησιά, συνεισφέρουν περίπου το ένα τρίτο του συνολικού τζίρου των ταξιδιών που έχουν διαθέσει τα τουριστικά πρακτορεία. Επίσης, οι Μαλδίβες και η Δομινικανή Δημοκρατία έχουν φθάσει σχεδόν στα προ κορωνοϊού επίπεδα. Ζήτηση υπάρχει και για την Αίγυπτο παρ΄ ότι έχει χαρακτηριστεί ως περιοχή υψηλού κινδύνου. Επιπλέον, μεγάλο ενδιαφέρον καταγράφηκε το τελευταίο διάστημα και για ταξίδια στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο, οπότε ανοίγει ο προορισμός. Μάλιστα, την επόμενη εβδομάδα της σχετικής ανακοίνωσης οι κρατήσεις έφτασαν τα δύο τρίτα των κρατήσεων για τις ΗΠΑ που είχαν γίνει πριν από την πανδημία. Παρά το ενδιαφέρον, ακόμη οι κρατήσεις για τη χειμερινή περίοδο 2021/22 παρουσιάζουν υστέρηση 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο κρατήσεων για τη χειμερινή περίοδο 2019/20.