Με ταχύ ρυθμό αναπτύσσεται ο κλάδος της κρουαζιέρας, αλλά και τα μεγέθη των πλοίων της, ενώ ο ρυθμός αυτός δεν πρόκειται να επιβραδύνει, αναφέρει η νέα έκθεση της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment (T&E). Μάλιστα, όπως αναφέρει η έκθεση, τα κρουαζιερόπλοια έχουν διπλασιαστεί σε μέγεθος από το 2000, μία ανάπτυξη που αναμένεται να συνεχιστεί. 

13

Μπορεί οι κρουαζιέρες να απευθύνονται ως επί το πλείστον σε ένα συγκεκριμένο κοινό, ωστόσο ο κλάδος ανθεί. Σύμφωνα με την T&E, το 2024 αναμένεται να πραγματοποιήσουν, μία τουλάχιστον κρουαζιέρα, σχεδόν 36 εκατ. τουρίστες. Και, ενώ το 1970 έπλεαν μόνο 21 κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα, σήμερα ο αριθμός τους υπολογίζεται σε περίπου 515 πλοία. 

Αυτό που έχει αλλάξει δραστικά τον τύπο των πλοίων, είναι κυρίως η αυξημένη ζήτηση. Το 1912, ο Τιτανικός, που θεωρείτο υπερσύγχρονος για την εποχή, μπορούσε να μεταφέρει 2.500 επιβάτες με ολική χωρητικότητα 46.300 τόνων. Σήμερα, το Icon of the Seas, το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο που παρουσιάστηκε στις αρχές του 2024,έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 7.600 επιβάτες και έχει ολική χωρητικότητα 248.700 τόνων, την οποία μεταξύ άλλων καταλαμβάνουν 40 εστιατόρια και 7 πισίνες. Είναι δηλαδή 5 φορές μεγαλύτερο από τον Τιτανικό και το μήκος του θα μπορούσε να παρομοιαστεί με το μήκος που έχουν περισσότερες από 15 γαλάζιες φάλαινες. Σύμφωνα με αυτή την καμπύλη ανάπτυξης, η T&E προβλέπει ότι, μέχρι το 2050, οι αριθμοί θα μπορούσαν να αυξηθούν σε 10.500 επιβάτες και 345.000 τόνους ολικής χωρητικότητας.

Η πλεύση προς τη βιώσιμη κρουαζιέρα

Σύμφωνα με την κα Inesa Ulichina, υπεύθυνη βιώσιμης ναυτιλίας της T&E, τα σημερινά κρουαζιερόπλοια κάνουν τον Τιτανικό να μοιάζει με μια μικρή ψαρόβαρκα. ‘Όμως, αναρωτιέται η κα Ulichina, πόσο μεγαλύτερα μπορούν να γίνουν αυτά τα γιγάντια πλοία; Η βιομηχανία κρουαζιέρας είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας τουρισμού και οι εκπομπές άνθρακα που της αναλογούν, ξεφεύγουν γρήγορα από τον έλεγχο, καταλήγει.

Το γεγονός ότι τα κρουαζιερόπλοια γίνονται όλο και μεγαλύτερα, σημαίνει επίσης ότι το οικολογικό τους αποτύπωμα γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό. Σύμφωνα με την έκθεση, τα κρουαζιερόπλοια ήταν υπεύθυνα για 17% περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το 2022 σε σύγκριση με το 2019 και οι εκπομπές μεθανίου αυξήθηκαν κατά 500%. Τα τελευταία χρόνια, το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει γίνει δημοφιλής εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο μειονέκτημα: όταν καίγεται, απελευθερώνει μεθάνιο, ένα αέριο του θερμοκηπίου περίπου 80 φορές πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα. 

Σύμφωνα με την κα Ulichina, η μόνη πράσινη λύση για την απανθρακοποίηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων, είναι τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα, είναι ένας τύπος συνθετικού καυσίμου, που παράγεται χρησιμοποιώντας «πράσινο» υδρογόνο και άνθρακα. Και, καθώς η κρουαζιέρα είναι μια πολυτελής επιχείρηση, οι φορείς θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για τον κλιματικό τους αντίκτυπο. Με αυτόν τον τρόπο, θα αποφύγουν να γίνουν «ανεπιθύμητοι επισκέπτες».

Εξάλλου, μέχρι το 2030, τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα πρέπει να μπορούν να τροφοδοτούν το 4% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Λόγω της τιμής του άνθρακα της ΕΕ για τα πλοία και των συνεχώς αυξανόμενων ποινών του FuelEU Maritime, τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα μπορούσαν επίσης να γίνουν γρήγορα πιο οικονομικά από τα λιγότερο βιώσιμα αντίστοιχά τους. 

Επιπλέον, η T&E προτείνει τα κρουαζιερόπλοια να εξαιρούνται από τους φόρους καυσίμων, τους εταιρικούς φόρους και τους περισσότερους καταναλωτικούς φόρους. Προσθέτοντας έναν φόρο 50 ευρώ ανά εισιτήριο κρουαζιέρας, θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν 1,6 δισ. ευρώ ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο. Εάν αυτά τα χρήματα επενδύονταν στην κατάλληλη έρευνα, θα μπορούσαν να επιφέρουν μια πραγματική αλλαγή, επιτρέποντας στον κλάδο της κρουαζιέρας να εξελιχθεί και να γίνει πιο βιώσιμος.

Διαβάστε ακόμα:

Χριστουγεννιάτικες κρουαζιέρες στα ποτάμια της Ευρώπης

Τα 10 μεγαλύτερα και εντυπωσιακότερα σούπερ γιοτ του κόσμου

To σούπερ γιοτ που θα «πετάει» πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας