Οι Γερμανοί τουρίστες οδηγούν και φέτος την κούρσα του ελληνικού τουρισμού προς μία επιτυχημένη τουριστική χρονιά. Παρά τις πρόσθετες δυσκολίες που παρουσιάστηκαν, μετά τα 2,5 χρόνια πανδημίας, με την αύξηση του κόστους διαβίωσης οι Γερμανοί συνεχίζουν να ταξιδεύουν και να κατατάσσουν την Ελλάδα υψηλά στις προτιμήσεις τους.

21

Ωστόσο, η επόμενη μέρα για την περαιτέρω ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από τη Γερμανία και τη διεύρυνση της περιόδου απαιτεί την υλοποίηση ενός συγκροτημένου σχεδίου ανάπτυξης και προώθησης. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σχετικές προτάσεις που καταθέτει σε έκθεση του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Βερολίνο.

Όπως αναφέρει βάσει της ανάλυσης του γερμανικού τουριστικού τομέα, σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά της εισερχόμενης στην Ελλάδα ταξιδιωτικής κίνησης από Γερμανία και με τις θετικές αναφορές εκπροσώπων γερμανικών κρατικών συνδέσμων που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό για τη χώρα μας, η οποία απέδειξε ότι με την υιοθέτηση των κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων, το έτος 2022, μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη ενός νέου προτύπου για ποιοτικό τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους στην Ελλάδα, με ξενοδοχειακές μονάδες που λειτουργούν και τους 12 μήνες του χρόνου, πρωτογενή παραγωγή και οργανωμένες δομές υγείας, όπως νοσοκομεία και κέντρα υγείας για πρωτοβάθμια περίθαλψη, οι προοπτικές που διανοίγονται για την ενίσχυση των διμερών τουριστικών ροών συνοψίζονται ως εξής:

Μεσόγειος αποτελεί μεν τον πιο αγαπημένο προορισμό των Γερμανών τουριστών, ωστόσο το ελληνικό τουριστικό προϊόν μπορεί να αναδειχθεί περαιτέρω στη Γερμανία, σε μία χώρα όπου αναπτύσσονται κατά τα τελευταία χρόνια εναλλακτικά μοντέλα τουρισμού, όπως για παράδειγμα αειφόρος και βιώσιμος τουρισμός. Τομείς οι οποίοι προσφέρουν δυνατότητες είναι: αστικός, γαστρονομικός, πολιτιστικός, εκπαιδευτικός, ορεινός και φυσιολατρικός τουρισμός, τουρισμός ευεξίας και αθλητικός τουρισμός, ποδηλατικός, περιπατητικός ιστιοπλοϊκός και τα λοιπά, συνεδριακός και ιατρικός τουρισμός.

 -Προκειμένου να προσελκυσθούν περισσότεροι Γερμανοί τουρίστες, καθώς και να διευρυνθεί η τουριστική περίοδος στη χώρα μας προτείνεται περαιτέρω αξιοποίηση του διαδικτύου και διερεύνηση των συνεργασιών με όλους τους φορείς του τουρισμού.

-Συνεχής αναβάθμιση της παρουσίας της χώρας σε μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις της Γερμανίας, ιδιαιτέρως στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση Βερολίνου ΙΤΒ

-Διαφημιστική προβολή με αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα ψηφιακά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

-Προσέγγιση και ενημέρωση ειδικών διαμορφωτών κοινής γνώμης και τάσεων στον τουριστικό κλάδο

-Διοργάνωση επισκέψεων στην Ελλάδα με προσκεκλημένους διοργανωτές ταξιδίων, εκπροσώπους τουριστικών γραφείων και ειδικευμένους δημοσιογράφους

-Επιδίωξη ανάδειξης της Ελλάδας ως συντεταγμένου, ενδιάμεσου τουριστικού σταθμού σε ταξιδιωτικά πακέτα μακρινών εξωτικών προορισμών από και προς τη Γερμανία.

Σύμφωνα με μελέτη του Γερμανικού Συνδέσμου Ταξιδίων ο τουριστικός τομέας στη Γερμανία εντός και εκτός συνόρων είχε μόνο ανοδική πορεία έως το 2019 ως ένας από τους ταχέως αναπτυσσόμενους. Το σημείο καμπής ήρθε το 2020 οπότε οι δαπάνες για τα έξοδα ταξιδιού μειώθηκαν κατά 54% ανερχόμενες στα 31,9 δισ. ευρώ ενώ το 2021 μειώθηκαν περαιτέρω ανερχόμενες στα 28,8 δισ. ευρώ. Το 2021 το μερίδιο των εξόδων ταξιδίου μειώθηκε στο 1,8% ενώ το 2019 ήταν 4,6% της συνολικής ιδιωτικής κατανάλωσης των Γερμανών πολιτών.

Το συνολικό πολλαπλασιαστικό όφελος για τη γερμανική οικονομία από τον τομέα είχε ξεπεράσει τα 213,5 δισ. ευρώ. Ο αριθμός των απασχολούμενων ήταν περίπου 3 εκατ. ενώ περίπου το 7% των θέσεων εργασίας στη Γερμανία εξαρτάται από τον τουρισμό. Η συμβολή του γερμανικού τουρισμού στο ΑΕΠ αναπτυσσόμενων και αναδυόμενων χωρών φθάνει σε 19 δισ. ευρώ. Οι επιχειρήσεις διοργάνωσης ταξιδίων υπερβαίνουν τις 2.300 ενώ τα τουριστικά γραφεία και πρακτορεία ξεπερνούν τις 11.000 (κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις).

Υψηλά στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των Γερμανών η Ελλάδα

Πάντως και το 2021 οι Γερμανοί ταξιδιώτες εμπιστεύτηκαν σε υψηλό ποσοστό (50%) τη διοργάνωση των ταξιδιών τους σε τουριστικά γραφεία- πρακτορεία (προτίμηση σε πακέτα all inclusive)

Επίσης, το 67,8% του πληθυσμού ταξίδεψε ενώ περίπου το 37% των Γερμανών που ταξίδεψαν επέλεξε για το 2021 προορισμούς εσωτερικού. Οι 10 δημοφιλέστερες χώρες-προορισμοί για τους Γερμανούς για ταξίδι άνω των 5 ημερών είναι οι εξής: Ισπανία 10,5%, Ιταλία 8%, Τουρκία 6,2%, Κροατία 4,3%, Αυστρία 3,7%, Ελλάδα 3,4%, Γαλλία 3%, Πολωνία 2,7%, Ολλανδία 2,6% και Πορτογαλία 1,9%. Οι 10 δημοφιλέστερες πόλεις -προορισμοί εξωτερικού για τους Γερμανούς για ταξίδια έως 4 ημερών είναι οι εξής: Βιέννη 0,7%, Παρίσι 0,6%, Άμστερνταμ 0,5%, Όσλο 0,3%, Πράγα 0,3% και Βαρκελώνη 0,3%

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ελλάδα ανέβηκε το 2021 από την 8η στην 6η θέση ως προς τις προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών. Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδας, η τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα το 2021 επανήλθε σταδιακά, χωρίς όμως να προσεγγίζει τα προ της πανδημίας επίπεδα, με τις αφίξεις τουριστών  να αυξάνονται κατά 105,9% έναντι του 2020, μετά τη μεγάλη μείωση το προηγούμενο έτος. Πιο συγκεκριμένα, επισκέφθηκαν την Ελλάδα 3 εκατ. Γερμανοί τουρίστες, περίπου οι διπλάσιοι σε σχέση με το 2020 (96,6%, αφίξεις 2020: 1.526 εκατ.) και με μέση διάρκεια διαμονής περίπου τις 10 διανυκτερεύσεις.

Ωστόσο, με μερίδιο 19,7% (2020: 20,6%) επί του συνόλου της εισερχόμενης τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, η Γερμανία παρέμεινε και το 2021 στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών προέλευσης επισκεπτών στη χώρα μας, με πολύ σημαντική διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο 10,4%, Γαλλία 7,7%, Ιταλία 5,3% κ.α.) στοιχείο που καταδεικνύει την εμπιστοσύνη που έδειξαν στη χώρα μας οι Γερμανοί τουρίστες, ως αποτέλεσμα και της επιτυχούς διαχείρισης της πανδημίας από την Ελλάδα. Επίσης, η Γερμανία βρέθηκε και για το 2021 παρά την κρίση της πανδημίας στην κορυφή της λίστας των ταξιδιωτικών εισπράξεων στην Ελλάδα ανά χώρα προέλευσης ταξιδιωτών, με μερίδιο 22,1%, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο 14% και τη Γαλλία 9,4% . Αυτό αποδεικνύεται και από τα στατιστικά που συλλέχθηκαν σε περιφερειακό επίπεδο, δεδομένου ότι η Γερμανία αποτέλεσε πρώτη ή δεύτερη χώρα προέλευσης ταξιδιωτικών εισπράξεων για την πλειοψηφία των ελληνικών περιφερειών.

Η δύναμη της Γερμανίας στις Διεθνείς Εκθέσεις και στα Συνέδρια

Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Εκθέσεων της Γερμανικής Οικονομίας ΑUMA η Γερμανία είναι παγκοσμίως ο νούμερο ένα διοργανωτής διεθνών εμπορικών εκθέσεων με κατά μέσο όρο 160- 180 διεθνείς και εθνικές εκθέσεις στις οποίες συμμετέχουν κατά μέσο όρο 180.000 εκθέτες και 10 εκατ. επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Οι Γερμανοί διοργανωτές εκθέσεων πραγματοποιούν ετησίως κύκλο εργασιών που ανέρχεται σε περίπου 4 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΑUMA, η συνολική προστιθέμενη αξία του εκθεσιακού κλάδου στη γερμανική οικονομία, στοιχεία 2019, συμπεριλαμβανομένων των παράπλευρων πολλαπλασιαστικών ωφελειών, ανέρχεται ετησίως σε 28 δισ. ευρώ, συντηρώντας περίπου 230.000 θέσεις εργασίας. Πέντε εταιρείες από τη Γερμανία συγκαταλέγονται μεταξύ των 10 πρώτων διοργανωτών διεθνών εκθέσεων παγκοσμίως.

Η Γερμανία ως τόπος διεξαγωγής εμπορικών εκθέσεων, είχε να αντιμετωπίσει κατά το 2021 τεράστια οικονομική ύφεση, ως αποτέλεσμα των συνεπειών της πανδημίας. Από τις 380 προγραμματισμένες εμπορικές εκθέσεις, μόνο οι 100 πραγματοποιήθηκαν το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο. Σε σχέση με ένα μέσο έτος προ πανδημίας, υπήρχαν το 2021 85% λιγότεροι εκθέτες και 87% λιγότεροι επισκέπτες όπως επίσης και 85% λιγότερος ενοικιαζόμενος χώρος για περίπτερα έκθεσης. Το 2021, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑUMA, ήταν ακόμα χειρότερο για τον κλάδο των εμπορικών εκθέσεων από το ήδη καταστροφικό 2020.

Διαβάστε ακόμα:

Με διαφορετική τουριστική προσέγγιση των Γερμανών επισκεπτών θα αυξηθούν οι εξαγωγές ελληνικού οίνου στη Γερμανία

Η Γερμανία αφαιρεί την Κρήτη και την Κορσική από τον κατάλογο υψηλού κινδύνου