Όταν βλέπει κανείς την ημερομηνία «2025» γραμμένη μπροστά του μάλλον έχει την εντύπωση ότι μιλάμε για κάτι στα αλήθεια πολύ μακρινό. Στην πραγματικά, όμως, το 2025 απέχει μόλις 3 χρόνια από το 2022, το οποίο ξεκινά σε περίπου έναν μήνα από σήμερα.
Με την πανδημία του κορωνοϊού να έχει φέρει μαζί της πάρα πολλές αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή, ο τρόπος που ταξιδεύουμε δεν θα είναι, κατά πάσα πιθανότητα, ποτέ ξανά ο ίδιος. Ήδη, πολλές αεροπορικές εταιρείες εξερευνούν τις δυνατότητες μετατροπής των αεροσκαφών που υπάρχουν στον στόλο τους, σχεδιάζοντας νέα καθίσματα και διαχωριστικά που θα εξασφαλίζουν «απομόνωση» και υγειονομική ασφάλεια στους επιβάτες. Κάτι που όλοι ελπίζουν πως θα ενθαρρύνει ένα νέο ξεκίνημα στα ταξίδια, πείθοντας τον κόσμο να αρχίσει και πάλι να επιβιβάζεται στα αεροπλάνα με πολύ λιγότερο φόβο στην καρδιά.
Η αρχή πιθανότατα θα γίνει από τις διακεκριμένες θέσεις των αεροσκαφών με τον Anthony Harcup, διευθύνων σύμβουλο της κορυφαίας εταιρίας Teague, η οποία δραστηριοποιείται στον βιομηχανικό σχεδιασμό των εσωτερικών χώρων στα αεροσκάφη, να εξηγεί πως «για να πετύχουμε τον πλήρη ανασχεδιασμό στο business class τμήμα των αεροπλάνων και να το παραδώσουμε έτοιμο στην αγορά χρειαζόμαστε από 24 έως 36 μήνες».
Παρόλα αυτά, ξεκαθαρίζει ότι το ακριβές χρονικό πλαίσιο θα εξαρτηθεί από μία σειρά παραγόντων, όπως, για παράδειγμα, το αν μιλάμε για μία θέση στο αεροσκάφος η οποία ήδη χρησιμοποιείται από την εκάστοτε αεροπορική εταιρεία ή αν πρόκειται για μία εντελώς καινούργια θέση η οποία πρέπει να κατασκευαστεί από την αρχή. Από το αν μιλάμε για σμίκρυνση της θέσης ώστε να χωρέσει από ένα μεγάλο Boeing 777 σε ένα πολύ μικρότερο A330 και το αντίστροφο. Ακόμα, από το πόσες θέσεις στο αεροσκάφος θα χρειαστούν ανασχεδιασμό και αντικατάσταση.
Όλα τα παραπάνω ερωτήματα παρουσιάζονται ως κριτικής σημασίας από τους υπεύθυνους της Teague, οι οποίοι εξηγούν πως όταν ένα αεροπλάνο βγαίνει προς ανασχεδιασμό δεν μπορεί να τεθεί ξανά σε λειτουργία μέχρι όλα να βρίσκονται στη θέση τους με απόλυτη ασφάλεια και αφού έχουν τσεκαριστεί και ελεγχθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Κάτι που ίσως αποδειχθεί ιδιαίτερα ζημιογόνο για τις αεροπορικές εταιρίες. Παρόλα αυτά οι ανάγκες της μετά-κορωνοϊού εποχής και οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών κάνουν την επιλογή θέσεων που θα έχουν τη μορφή ιδιωτικής καμπίνας μονόδρομο στον χώρο των παγκόσμιων αερογραμμών.
Άλλωστε, ήδη μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν εισάγει τέτοιου τύπου καμπίνες στα αεροσκάφη τους. Ξεχωρίζουν για την πολυτέλεια και την άνεση τους η Qatar Airways Qsuite, η Delta ONE Suite και η JetBlue’s Mint Suite. Επιπλέον, οι αλλαγές αυτές έχουν οδηγήσει στην απόσυρση παλαιότερων αεροσκαφών, όπως για παράδειγμα το Boeing 747, το οποίο σταδιακά θα αντικατασταθεί από πιο σύγχρονα μοντέλα.
«Τα τελευταία πέντε χρόνια οι επιλογές των επιβατών, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι γεωπολιτικές αλλαγές έχουν φέρει τεράστιες αλλαγές στο πώς βιώνουμε την εμπειρία των ταξιδιών ακόμα κι όταν μιλάμε για πτήσεις μικρότερης διάρκειας,» λέει ο Harcup. «Πλέον οι εταιρείες εξοπλίζουν τα αεροπλάνα που διαθέτουν μόνο έναν διαχωριστικό διάδρομο με μονές, πιο φαρδιές και άνετες θέσεις, μεταμορφώνοντας πλήρως την εικόνα και την εμπειρία της business class εξυπηρέτησης. Αν αυτό συνεχίσει, τότε η αγορά του business class παγκοσμίως, ή τουλάχιστον ένα μεγάλο ποσοστό αυτής, θα αφορά σχεδόν εξολοκλήρου τα αεροσκάφη με έναν μόνο διάδρομο κάτι που εξασφαλίσει απόλυτη ιδιωτική στα ταξίδια» καταλήγει ο Harcup.
Tην ίδια στιγμή, η εταιρία JPA Design, που ειδικεύεται στον σχεδιασμό θέσεων για αεροσκάφη, κάνει λόγο για τα «καθίσματα του μέλλοντος».
O εκπρόσωπος της εταιρείας, Richard D’Cruze, εξηγεί ότι ο κορωνοϊός δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που καθορίζει τις μεγάλες αλλαγές που θα έρθουν μέσα στο επόμενο διάστημα στους εσωτερικούς χώρους των αεροπλάνων. Όπως λέει ο ίδιος «Δεν μιλάμε πλέον για την ανάγκη για άνεση, ιδιωτικότητα και πολυτέλεια. Πια συζητάμε για καθίσματα που θα έχουν ως κεντρικό άξονα σχεδιασμού την απαίτηση για βιωσιμότητα. Θα είναι κατασκευασμένα από ελαφριά, εργονομικά υλικά που θα υπόσχονται πως η κατανάλωση καυσίμων θα μειωθεί σημαντικά, αλλά και πως το αποτύπωμα στο περιβάλλον θα είναι πολύ μικρότερο».
Αυτή τη στιγμή η JPA Design δουλεύει πάνω στη δημιουργία ενός νέου τύπου καθίσματος με την ονομασία AIRTEK. To συγκεκριμένο κάθισμα θα είναι τόσο εργονομικό ώστε θα μπορεί να προσαρμοστεί με ευκολία σε μεγαλύτερα αεροσκάφη με δύο διαδρόμους, αλλά και σε πιο μικρά αεροπλάνα με έναν μόνο διαχωριστικό διάδρομο.