Η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης, με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, κατέθεσε μία δέσμη 17 προτάσεων για το τουριστικό μέλλον του δημοφιλούς προορισμού.
Η Σαντορίνη είναι ένας προορισμός που αποτελεί την αιχμή του δόρατος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος που διαθέτουμε, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην ανάπτυξη και στην οικονομία της χώρας μας, προσφέροντας σημαντική αύξηση της απασχόλησης στο νησί αλλά και μεγάλες απολαβές σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται κατά την διάρκεια της τουριστικής σεζόν και όχι μόνο.
Αναπόφευκτα όμως η τουριστική ανάπτυξη επιφέρει μια ανεπάρκεια των υποδομών που χρειάζονται για να καλύψουν μια συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων η αδυναμία διαχείρισης απορριμμάτων, η δυσκολία εύρεσης στέγης τόσο για τους μόνιμους κατοίκους, όσο και για τους εποχικούς εργαζόμενους, τους εργαζόμενους στην υγεία, στην ασφάλεια αλλά και την παιδεία είναι μεγαλύτερη από ότι μπορεί να φανταστεί κανείς. Η ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση που παρατηρείται δημιουργεί προβλήματα, υποβαθμίζοντας αλλά και αλλοιώνοντας τους οικισμούς.
Οι 15 προτάσεις που κατέθεσε η Ένωση Ξενοδόχων για τον τουρισμό της Σαντορίνης έχουν ως εξής:
1. Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.
2. Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
3. Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
4. Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
5. Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κ.α. με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.
6. Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).
7. Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού. Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
8. Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.
9. Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
10. Στους παραδοσιακούς οικισμούς θα πρέπει γίνει υπογειοποίηση των καλωδίων ρεύματος και να απαγορευτεί η οποιαδήποτε αλλοίωση όψεων κτιρίων, να αφαιρεθούν τα αλουμινένια κουφώματα, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες (με επιδότηση στους ιδιοκτήτες για εγκατάσταση αντλίας θερμότητας σε μη εμφανή θέση) και τα κλιματιστικά όπου είναι ορατά, να προηγείται πάντα έγκριση για κατασκευή οποιασδήποτε πέργκολας ή τοποθέτηση τέντας, να επιτρέπονται μόνο παραδοσιακές ξύλινες ταμπέλες και οποιαδήποτε παράβαση θα πρέπει να τιμωρείται με πρόστιμο και με αναστολή λειτουργίας αν πρόκειται για επιχείρηση, μέχρι αποκαταστάσεως.
11. Να απαγορεύεται η είσοδος αυτοκινήτων στους οικισμούς και να προβλεφθεί η δημιουργία χώρων στάθμευση περιμετρικά αυτών. Να επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένες ώρες η παράδοση εμπορευμάτων.
12. Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο πρέπει επίσης να προβλέπει την χωροθέτηση για το νέο εμπορικό και επιβατικό λιμάνι με μαρίνα, τον χώρο διαχείρισης απορριμμάτων και την νέα γραμμή τελεφερίκ.
13. Να λειτουργήσει άμεσα το σύστημα berth allocation για την αποφυγή ταυτόχρονων αφιξοαναχωρήσεων στα λιμάνια του νησιού και συγκεκριμένα στην κρουαζιέρα και στον όρμο των Φηρών. Επίσης, να λειτουργήσει time slots σε χώρους μαζικής προσέλευσης ανθρώπων όπως π.χ. στην Οία και τα Φηρά.
14. Να δημιουργηθεί Φορέας Διαχείρισης Προορισμού (DMO) για τη Σαντορίνη για την σωστή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος, των ροών και της εικόνας της.
15. Επισημαίνοντας την αλληλοκάλυψη χωροταξικών σχεδιασμών που έχουν προηγηθεί, η Ένωση ζητεί την εφαρμογή του “Στρατηγικού Σχεδιασμού για τη Σαντορίνη” που εξαγγέλθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό τον Ιούνιο του 2020 στη Σαντορίνη ο οποίος προβλέπει τη δημιουργία νέων υποδομών στο νησί, με σημαντικότερη αυτή της κατασκευής νέου λιμανιού.
Διαβάστε ακόμα:
Η Σαντορίνη της ηθοποιού Ιφιγένειας Τζόλα