Τα τελευταία χρόνια προκάλεσαν ένα σοβαρό ταρακούνημα στην κοινωνία. Οι άνθρωποι μπήκαν στη διαδικασία να αποφασίσουν τι πραγματικά χρειάζονται και γιατί, αμφισβητώντας τη συνάφεια των υπαρχουσών συνηθειών, πεποιθήσεων και συμπεριφορών σχετικά με τον εαυτό τους, την κοινότητα και τον πλανήτη.
Αυτές οι αλλαγές στη νοοτροπία και οι αποκλίνουσες ατομικές απαντήσεις σε σχετικές έρευνες, έχουν δημιουργήσει μια συλλογική μετασχηματιστική δύναμη που επηρεάζει την κοινωνία. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Accor, οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί και εξετάζονται κατωτέρω, δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για τον κλάδο της φιλοξενίας.
1) Ο υβριδικός τρόπος ζωής
Η επιτάχυνση της ψηφιακής τεχνολογίας αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται και ζουν οι άνθρωποι. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τον περισσότερο χρόνο για προβληματισμό που υπήρχε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οδήγησε τους ανθρώπους να επανεξετάσουν τον τρόπο ζωής τους. Θέλουν να ζουν, να παίζουν, να εργάζονται, να κοινωνικοποιούνται και να αγοράζουν με τους δικούς τους όρους, με επιθυμία για ευελιξία και ελευθερία, ώστε να συνδέουν απρόσκοπτα όλες τις πτυχές της ζωής τους. Η αλλαγή επηρεάζει το πού θέλουν να ζήσουν, την αναζήτηση καλύτερης ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και την επιθυμία για περισσότερο νόημα εν γένει. Περαιτέρω, δημιουργεί μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι θέλουν να εργαστούν. Όσο και αν τους αρέσει η ικανότητα να εργάζονται από οπουδήποτε, όπως αποδεικνύει το 73% των εργαζομένων σε 31 χώρες που θέλουν ευέλικτες επιλογές εξ’ αποστάσεως εργασίας, νιώθουν ταυτόχρονα την ανάγκη για αλληλεπίδραση, καθώς το 47% των εργαζομένων χάνουν τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με συναδέλφους και συνεργάτες. Αυτές οι φαινομενικά αντίθετες ιδέες, έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη επιθυμία για ευελιξία και ικανοποίηση πολλαπλών σκοπών σε όλους τους τομείς.
Οι ευκαιρίες για τον κλάδο της φιλοξενίας:
Καθώς η ζωή αλλάζει, η έννοια ενός τόπου και χώρου, ισοδυναμεί με την ανάγκη χρήσης, ώστε να εξελιχθεί. Τα γραφεία, τα εμπορικά κέντρα, τα ξενοδοχεία, οι χώροι συνεδριάσεων κ.α., όλοι οι πιθανοί χώροι όπου περνάμε χρόνο, μπορούν να είναι ευέλικτοι χώροι πολλαπλών χρήσεων.
Οικιστικοί χώροι: Η επιθυμία για περισσότερη ευελιξία και ελευθερία αυξάνει τη ζήτηση για ιδιωτικούς χώρους, είτε με σκοπό την προσαρμογή σε μεγαλύτερη διαμονή, είτε σε συγκεκριμένες ανάγκες και στιγμές. Παρατηρείται αύξηση στις προσφορές κατοικιών (επώνυμες κατοικίες, βίλες, διαμερίσματα) σε συνδυασμό με τις πολύτιμες παραδοσιακές υπηρεσίες και τις κοινές στιγμές φιλοξενίας (F&B, spa, εκδηλώσεις).
Χώροι ως κόμβοι διαβίωσης πολλαπλών χρήσεων: Είτε για τα μέλη της οικογένειας που χρειάζονται έναν μεγάλο χώρο, είτε για τις γύρω κοινότητες, οι χώροι πρέπει να προσαρμόζονται απρόσκοπτα στις ευέλικτες ανάγκες της σημερινής εποχής.
Η επανεφεύρεση της ζωής στο ξενοδοχείο: Οι ιδέες των ανθρώπων κινούνται και αλλάζουν γρήγορα, απαιτώντας ευελιξία στη ζωή στο ξενοδοχείο. Αυτός είναι ο λόγος που το προηγούμενο καθεστώς στη φιλοξενία, ότι μια διαμονή ισούται μόνο με μια ανάγκη, έχει τελειώσει. Μπορεί να υπάρξουν πολλαπλές διαμονές με πολλαπλούς σκοπούς. Η ευελιξία λοιπόν, αποτελεί ένα από τα βασικότερα νέα χαρακτηριστικά των ξενοδοχειακών υπηρεσιών.
Συνδυασμός εργασίας και ελεύθερου χρόνου: Ενώ οι άνθρωποι εξακολουθούν να αναζητούν τη δυνατότητα να συνδυάζουν στιγμές ευχαρίστησης και χαλάρωσης μέσα στους εργασιακούς περιορισμούς, το Bleisure ή το Blended Travel γίνεται το νέο φυσιολογικό. Η γνωστή αυτή τάση, έχει μετατραπεί σε μια σταθερή επιχειρηματική πραγματικότητα για τα ξενοδοχεία, γεγονός που μπορεί να προσφέρει επιλογές για οικογένειες ή για μεγαλύτερη διαμονή. Για παράδειγμα, σύμφωνα με έρευνα της Accor μεταξύ εργαζομένων σε 7 χώρες, το 56% των ανθρώπων παγκοσμίως έχουν παραμείνει ή σκέφτονται να μείνουν στα εκάστοτε μέρη μερικές επιπλέον ημέρες, για να εργαστούν εξ αποστάσεως τα Σαββατοκύριακα, ή και στις διακοπές, εκτός σπιτιού.
Κοινωνικές συναντήσεις: Η εξ αποστάσεως εργασία συνεχίζει να επεκτείνεται, συνεπώς οι προσωπικές συναντήσεις μπορεί να αφορούν λιγότερο τις επιχειρήσεις και περισσότερο την κοινωνικοποίηση, τη συγκρότηση ομάδας και τις δημιουργικές στιγμές, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο ευκαιρίες για ενσωμάτωση κοινωνικών δραστηριοτήτων και ομαδικής συγκρότησης σε προσφορές συναντήσεων.
2) Η επιτακτική ανάγκη της ευημερίας
Εδώ και λίγα χρόνια, η έννοια της ευημερίας έχει ανθίσει στην ανθρώπινη συνείδηση. Οι άνθρωποι έχουν συνειδητοποιήσει περισσότερο την εν λόγω έννοια, η οποία είναι πιο πολύ μια ολιστική διαδικασία που περιλαμβάνει σώμα, πνεύμα και συνήθειες ζωής. Δεν είναι τυχαίο ότι το 77% του συνόλου των καταναλωτών στην καθημερινότητά τους κάνουν πράγματα για να παραμείνουν υγιείς, όπως το φαγητό με μέτρο, η άσκηση και η διαχείριση του άγχους. Αλλά η έννοια έχει ξεπεράσει την περίμετρο της προσωπικής υγείας, συμπεριλαμβάνοντας πλέον την κοινωνική ζωή, τις συνθήκες εργασίας, τα χαρακτηριστικά του σπιτιού και τον αστικό τρόπο ζωής. Τα πάντα στην κοινωνία συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κουλτούρας ευημερίας, από την επιχειρηματικότητα και την οργάνωση μέχρι τη χρηματοδότηση και την τεχνολογία. Σήμερα, οι άνθρωποι ζητούν από εταιρείες, κυβερνήσεις και ιδρύματα να τους βοηθήσουν να ενσωματώσουν την ευημερία ολιστικά σε κάθε στιγμή της ζωής τους, για να ικανοποιήσουν αυτά τα νέα ενδιαφέροντα και ανάγκες.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες για τον κλάδο της φιλοξενίας;
Ενώ τα ιαματικά λουτρά και τα γυμναστήρια αποτελούν εδώ και πολύ καιρό μέρος της φιλοξενίας, στοχεύουν κυρίως στη σωματική ευεξία. Οι έντονες προσδοκίες για ολιστική ευημερία καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού των επισκεπτών, αναγκάζουν τα ξενοδοχεία να βελτιώσουν τις εμπειρίες των επισκεπτών με ένα ευρύτερο φάσμα δυνατοτήτων, που περιλαμβάνει συναισθηματική ευεξία, διατροφή, ψυχική υγεία και πολλά άλλα.
Πολύ λιγότερο διερευνημένη, η ψυχική ευεξία, η οποία μπορεί να είναι μια νέα περιοχή για εξερεύνηση, καθώς κερδίζει την προσοχή των επισκεπτών. Είτε μέσω δραστηριοτήτων, είτε με διαλογισμό, δημιουργική έκφραση και προσωπική εκπαίδευση στην τοπική κουλτούρα, μπορεί να τραφεί η ψυχική υγεία.
Ολιστική διαμονή: Καθώς η ευημερία γίνεται ολιστική και δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένες λειτουργίες φιλοξενίας, μπορεί να επεκταθεί σε όλη τη διαμονή. Από την επαφή με το φυσικό περιβάλλον και τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ηχορύπανσης, έως τις υπηρεσίες στην ποιότητα των τροφίμων και την προσοχή στη διατροφή, το εν λόγω έργο είναι τεράστιο αλλά συναρπαστικό και είναι βέβαιο πως θα φέρει μεγάλη ικανοποίηση στα brands και τα ξενοδοχεία που απευθύνονται σε πελάτες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την ευημερία ολιστικά.
Πώς επιτυγχάνεται η διαχείριση της ευημερίας;
Τα πάντα, από την ικανοποίηση από την εργασία μέχρι την οικονομική ανεξαρτησία γίνονται μέρος της ευημερίας, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου λειτουργίας μιας επιχείρησης και συνεργασίας με τα μέλη της ομάδας, δημιουργώντας ευκαιρίες όπως:
Ευημερία στην εργασία: Οι νέες γενιές, αναζητούν εταιρείες που μοιράζονται τις αξίες τους και υποστηρίζουν τη δέσμευσή τους στην ευημερία με όλα τα δυνατά μέσα, από τις συνθήκες εργασίας εντός και εκτός έδρας και τον σεβασμό της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, έως τα μονοπάτια σταδιοδρομίας και τις ευκαιρίες επιχειρηματικότητας.
Πέρα από την παραδοσιακή διαχείριση: Το επόμενο βήμα στην ολιστική ευημερία στην εργασία είναι να δώσουμε σκοπό στις καθημερινές συνεισφορές όλων. Η υπεύθυνη δράση, ο σεβασμός των ατόμων, η σύνδεση ανθρώπων και η ανταπόδοση καθορίζουν πώς η φιλοξενία μπορεί να δημιουργήσει, βήμα προς βήμα, μια κοινωνία ευημερίας.
3) Τα νέα κοινοτικά όρια
Από τη στιγμή που οι άνθρωποι επιλέγουν να μείνουν πιο κοντά στο σπίτι, η τοπική κοινότητα έχει κερδίσει ακόμη μεγαλύτερο έδαφος στη νοοτροπία όλων. Οι άνθρωποι ενεργούν περισσότερο για να προστατεύουν, να αλληλεπιδρούν και να υποστηρίζουν την κοινότητά τους. Για παράδειγμα, μια μελέτη στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε ότι το 45% των συμμετεχόντων θέλει να επικεντρωθεί περισσότερο στην αλληλοϋποστήριξη και στην καλή γειτονία. Για εκείνους, η φροντίδα της τοπικής τους κοινότητας είναι πολυεπίπεδα σημαντική. Αυτό θα μπορούσε να είχε οδηγήσει σε μείωση των ταξιδιών, ιδιαίτερα διεθνών, ωστόσο, λαμβάνει χώρα ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Ενώ οι άνθρωποι είναι απίστευτα αφοσιωμένοι στην τοπική τους κοινότητα, εξακολουθούν να θέλουν να ταξιδεύουν. Εξ ου και η αυξανόμενη απήχηση των ταξιδιών στο εξωτερικό σε Ευρωπαίους και Αμερικανούς (αύξηση κατά 13 και 11 μονάδες αντίστοιχα – σε σύγκριση με το 2019). Από την άλλη όμως, όταν ταξιδεύουν, επιδιώκουν να βυθιστούν στον προορισμό για να έχουν πιο βαθιά αυθεντικές εμπειρίες. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι η φροντίδα για τις τοπικές κοινωνίες επεκτείνεται σε εκείνες που βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσμου. Αυτό είναι πολλά υποσχόμενο για τη φιλοξενία, υπό την προϋπόθεση ότι ο κλάδος θα εκμεταλλευτεί τις προοπτικές που προσφέρει η εν λόγω νέα νοοτροπία.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες για τον κλάδο της φιλοξενίας;
Ενώ τα ξενοδοχεία είναι παραδοσιακά για επισκέπτες εκτός πόλης, αυτή η αυξημένη εστίαση στην τοπική κοινότητα και φροντίδα παρέχει την ευκαιρία στα καταλύματα να δημιουργήσουν μεγαλύτερη σύνδεση με τον τόπο όπου δραστηριοποιούνται:
Ένα δεύτερο σπίτι για την τοπική κοινότητα: Καθώς οι ζωές των ανθρώπων επικεντρώνονται περισσότερο στην άμεση κοινότητά τους, η ανάγκη για χώρους και υπηρεσίες αφιερωμένους στους ντόπιους αυξάνεται. Τα ξενοδοχεία μπορούν να προσαρμοστούν σε μια ποικιλία αναγκών που βασίζονται στην κοινότητα, όπως δραστηριότητες της κοινότητας ή συγκεντρώσεις οικογένειας και φίλων, ενώ διασφαλίζουν ότι οι συνήθεις υπηρεσίες φιλοξενίας, όπως φαγητό και ποτό, απευθύνονται και στους ντόπιους. Εφόσον οι ταξιδιώτες αναζητούν σύνδεση με προορισμούς, το να γίνει το ξενοδοχείο το κέντρο της ζωής της τοπικής κοινότητας θα μπορούσε να εξασφαλίσει τη διπλή ικανοποίηση τόσο των ντόπιων όσο και των επισκεπτών.
Υποστήριξη της κοινοτικής οικονομίας: Η φιλοξενία είναι ένας από τους πιο ισχυρούς πολλαπλασιαστές της τοπικής οικονομικής ζωής. Κατά μέσο όρο, μια δουλειά σε ένα ξενοδοχείο υποστηρίζει τέσσερις θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία. Τα ξενοδοχεία έχουν την ευκαιρία να ενισχύσουν τον ρόλο τους ως ενεργή τοπική δύναμη, δημιουργώντας προγράμματα ενημέρωσης της κοινότητας για το ταλέντο, αναπτύσσοντας προμηθευτές γειτονιάς που προμηθεύονται…και διαφημίζοντας το σε επισκέπτες που ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν το στενό δίκτυο του ξενοδοχείου.
Οραματιζόμενοι τον τουρισμό με επίκεντρο την κοινότητα: Τροφοδοτώντας την επιθυμία των ανθρώπων να υποστηρίξουν την τοπική κοινότητα και να γίνουν μέρος της, τα ταξίδια έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν τον τουρισμό με επίκεντρο την κοινότητα και τις προσπάθειες αειφορίας, για να διατηρήσουν αυτό που αρχικά έκανε τον εκάστοτε προορισμό κάτι που θέλουν να επισκεφθούν άνθρωποι από όλο τον κόσμο.
Προστασία των τοπικών κοινοτήτων: Ο κορωνοϊός έκανε τους ανθρώπους να καταλάβουν τον αντίκτυπο του υπερτουρισμού και του υποτουρισμού. Η προστασία των προορισμών και η ενίσχυση νέων προορισμών με ελεγχόμενο τρόπο, συμβάλλει στη διατήρηση ενώ συντελείται η ανάπτυξη. Μαζί με τους επισκέπτες, ο κλάδος της φιλοξενίας μπορεί να παίξει ρόλο στη συμμετοχή σε δράσεις βιωσιμότητας της γειτονιάς, από την αναφύτευση κοραλλιών και τη διατήρηση των φυσικών πόρων έως και τη συνεργασία με κατοίκους που υπερασπίζονται τον πολιτισμό τους.
Ανακαλύπτοντας τους ανθρώπους πίσω από τους προορισμούς: Οι επισκέπτες θέλουν να ανακαλύψουν προορισμούς όπου μπορούν να βιώσουν και να μάθουν την τοπική κουλτούρα, τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής. Μέσα από εξατομικευμένες δραστηριότητες και συναντήσεις με ντόπιους τεχνίτες, η φιλοξενία μπορεί να γίνει ο πρεσβευτής των τοπικών της κοινωνιών.
4) Το παράδοξο της κατανάλωσης
Οι καταναλωτές εξακολουθούν να καταναλώνουν, αλλά έχει υπάρξει μια αλλαγή στο γιατί, στο πώς και στους τρόπους με τους οποίους αγοράζουν. Πρόσφατη έρευνα της Accor εντόπισε ότι για το 48% των ερωτηθέντων, αυτό που έχει σημασία στις αλληλεπιδράσεις τους είναι η ηθική, αλλά ταυτόχρονα, το 55% παραδέχεται ότι θα συμβιβαζόταν εάν επρόκειτο για κάτι που να τον βολεύει. Πού μας οδηγούν αυτές οι φαινομενικά αντίθετες απόψεις; Πλέον, περισσότερο ενήμεροι για τον αντίκτυπο της κατανάλωσής τους, στην πραγματικότητα οι άνθρωποι είναι πιο συνειδητοποιημένοι όταν αγοράζουν, ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σκεπτόμενοι πώς και γιατί θα κάνουν μια αγορά, προβαίνοντας σε πιο ουσιαστικές ενέργειες με πιο έξυπνο τρόπο. Αλλά η συνειδητή κατανάλωσή τους δεν εγγυάται πάντα μια βιώσιμη ή ηθική επιλογή. Προσπαθούν πολύ για να βρουν μια ισορροπία μεταξύ των αναγκών και των επιθυμιών και μεταξύ των αξιών και της ευκολίας. Πράγματι, ο τρόπος κατανάλωσης έχει πλέον σημασία και ο κλάδος της φιλοξενίας έχει ευκαιρίες να ενσωματώσει πιο έξυπνους και ουσιαστικούς τρόπους αγοράς.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες για τον κλάδο της φιλοξενίας;
Εφόσον οι άνθρωποι εξακολουθούν να θέτουν στο επίκεντρο τα θέλω και τις επιθυμίες τους, τα brands μπορούν να ξεχωρίσουν, τροφοδοτώντας την ανάγκη για πιο ευέλικτες επιλογές αγοράς, επιτρέποντας στους καταναλωτές να ελέγχουν ταυτόχρονα την κατανάλωσή τους.
Εναλλακτικά συστήματα αγορών: Οι αεροπορικές εταιρείες πρωτοστατούν στη δοκιμή εναλλακτικών, πιο έξυπνων εργαλείων αγοράς, σε αρμονία με τις σημερινές πρακτικές κατανάλωσης, όπως οι προαγορές και οι μηνιαίες συνδρομές, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιώτες να αγοράζουν ό,τι θέλουν, όταν θέλουν και όπως θέλουν. Αυτό ευνοεί πιο υπεύθυνες και προσεκτικές αγορές, αποφεύγοντας τη σπατάλη και την καταναγκαστική κατανάλωση. Εξάλλου, όλο και πιο έντονη ανησυχία των ανθρώπων για τον πλανήτη, έχει προκαλέσει αύξηση της συνειδητής κατανάλωσης. Στην πραγματικότητα, το 85% των ανθρώπων δηλώνουν έτοιμοι να ξανασκεφτούν τον τρόπο ζωής τους και να ξοδέψουν χρήματα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ως αποτέλεσμα, παρατηρούνται μεγαλύτερες μετατοπίσεις προς τη συνειδητή κατανάλωση καθιστώντας ευκολότερη τη δράση, συμπεριλαμβανομένων των κάτωθι:
Επιλογές βιώσιμων ταξιδιών: Ακολουθώντας την επιθυμία του καταναλωτή να ενεργεί συνειδητά, οι μηχανές αναζήτησης και κρατήσεων μπορούν να διευκολύνουν τους πελάτες να κάνουν βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές, με δομημένα κριτήρια βιωσιμότητας, πιστοποιήσεις και ετικέτες στις διαδικτυακές κρατήσεις, καθώς και με υπολογιστές άνθρακα. Η επίδειξη συμμετοχής στη βιωσιμότητα και η εύκολη αναζήτηση από τους πελάτες γίνεται απαραίτητο στοιχείο στη φιλοξενία και θα επηρεάσει άμεσα τις επιλογές των καταναλωτών και τις επιχειρήσεις.
Βιώσιμες προμήθειες: Καθώς οι καταναλωτές αμφισβητούν όλες τις πτυχές των αγορών τους, οι προμήθειες γίνονται ακόμη πιο σημαντικές για τα ξενοδοχεία, ειδικά στην προμήθεια τροφίμων και ποτών. Πολλοί επαγγελματίες του κλάδου τροφίμων και ποτών έχουν εφαρμόσει μια πιο βιώσιμη προσέγγιση και διευκολύνουν τους ενδιαφερόμενους να κάνουν βιώσιμες επιλογές, όπως αποδεικνύεται από τις ετικέτες για την υπεύθυνη αλιεία, τη διαφάνεια στις αλυσίδες εφοδιασμού, από την παραγωγή έως την προετοιμασία, από τη θάλασσα στο τραπέζι και τα λοιπά. Αυτή είναι η βάση μιας υπεύθυνης προσέγγισης στο φαγητό: πιο έξυπνη, πιο υπεύθυνη και πιο υγιεινή.
Διαβάστε ακόμα:
Έξι ταξιδιωτικές συμπεριφορές και τάσεις που ενίσχυσε η πανδημία
ΒΒC: 4 μικρά νησιά δείχνουν τον δρόμο για ένα πιο πράσινο μέλλον -Ανάμεσά τους ένα ελληνικό