Για χάρη της φύσης, της γαστρονομίας και των εμπειριών ευεξίας, οι ταξιδιώτες εγκαταλείπουν τις ξαπλώστρες, όπως διαπιστώνει η νέα έρευνα της διεθνούς έκθεσης World Travel Market στο Λονδίνο.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με κορυφαίους ερευνητές της Oxford Economics, η ζήτηση για μοναδικές, αυθεντικές και εξατομικευμένες εμπειρίες στις διακοπές, σημειώνει σημαντική αύξηση.
Ειδικότερα, στη μελέτη παρατίθενται κοινωνικά δεδομένα του 2023, τα οποία επιμελήθηκε ο ειδικός στον τομέα της τουριστικής νοημοσύνης, Mabrian. Σύμφωνα με την ανάλυση των εν λόγω δεδομένων, οι βιωματικές δραστηριότητες όπως ο τουρισμός ευεξίας, φύσης και φαγητού αυξήθηκαν πάνω από 10% σε σύγκριση με το 2019. Αντιθέτως, οι παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η ηλιοθεραπεία, ήταν λιγότερο σημαντικές στα κίνητρα των ταξιδιωτών σε σύγκριση με το 2019.
Περαιτέρω, η ανάλυση σημειώνει πως οι άνθρωποι λαχταρούν περισσότερες ευκαιρίες για επανασύνδεση σε έναν ολοένα και πιο ψηφιακό κόσμο, με πιο ουσιαστικές προσωπικές εμπειρίες οι οποίες αποτελούν και τον λόγο ύπαρξης των ταξιδιών.
Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή φαίνεται ότι θα διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή των καταναλωτών για τους προορισμούς και τους χρόνους των διακοπών τους. ‘Όπως αναφέρει η έκθεση, αυτό επηρεάζει ήδη τα ταξιδιωτικά μοτίβα, σε συνέχεια μάλιστα των διαδοχικών ζεστών ευρωπαϊκών καλοκαιριών.
Εξάλλου, τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών, υποδηλώνουν ότι η δημοτικότητα των μεσογειακών προορισμών μειώθηκε κατά 10% σε σύγκριση με το 2022, το οποίο επηρεάστηκε τουλάχιστον εν μέρει από τις αντιλήψεις για τον καιρό.
Παράλληλα, η κλιματική κρίση έχει άλλες επιρροές στις τάσεις των καταναλωτών και στις κρατικές πολιτικές, αναφέρει η έκθεση. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει λιγότερα αλλά δυνητικά μεγαλύτερα ταξίδια μακρινών αποστάσεων και περισσότερα τοπικά ταξίδια μικρής απόστασης, επισημαίνοντας ταυτόχρονα την αυξημένη ζήτηση για εθελοντισμό και αλληλεπίδραση με τις τοπικές κοινότητες. Κατ’ επέκταση, το slow travel το οποίο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση μακρύτερων αλλά δυνητικά λιγότερων ταξιδιών, μπορεί να καταστεί μία πιο δημοφιλής τάση.
Πώς αντιμετωπίζουν οι προορισμοί τον υπερτουρισμό
Εν τω μεταξύ, πολλοί προορισμοί όπως είναι για παράδειγμα η Ταϊλάνδη, αντιμετωπίζουν τα προβλήματα του υπερτουρισμού, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να απαγορεύουν την είσοδο των χιλιάδων τουριστών σε δημοφιλείς περιοχές τους. Για να αντιμετωπίσουν αυτήν την κατάσταση η οποία έχει σημαντικό αντίκτυπο στις υποδομές τους, οι προορισμοί λαμβάνουν μέτρα όπως είναι λόγου χάριν η επιβολή τέλους για τους ημερήσιους επισκέπτες, πρακτική που θα δοκιμάσει από το επόμενο έτος η Βενετία.
Κατά τα άλλα, οι εξερχόμενες αγορές στις αναδυόμενες οικονομίες εξακολουθούν να αναπτύσσονται, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ινδίας και της Ινδονησίας. Καθώς αυτές οι χώρες γίνονται πιο εύπορες, όλο και περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα ταξίδια αναψυχής, προκαλώντας νέες τάσεις με διαφορετικά δημογραφικά και πολιτιστικές προτιμήσεις. Ενδεικτικά όπως σημειώνεται στην έκθεση η «ταξιδιωτική τάξη» στην Κίνα, αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί τα επόμενα 10 χρόνια. Ωστόσο, αυτό αντιπροσωπεύει μόνο μια πολύ μικρή μερίδα Κινέζων πολιτών, της τάξεως του 2,3%, που έχει τεράστιες δυνατότητες για μελλοντική ανάπτυξη. Παρόμοιες ευκαιρίες ανάπτυξης υπάρχουν μεταξύ άλλων στην Ινδία και την Ινδονησία.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται επίσης ότι οι ηλικιωμένοι στην Κίνα θα γίνουν πιο εύποροι με την πάροδο του χρόνου, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει μεγαλύτερη ζήτηση για τύπους διακοπών όπως είναι οι κρουαζιέρες.
Επιπλέον, η έκθεση καταγράφει μια αναζωπύρωση της ζήτησης για πακέτα μέσω ταξιδιωτικών γραφείων, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν βοήθεια για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον χρόνο των διακοπών τους.
Σχετικά, η Διευθύντρια Έκθεσης της WTM London, κα Juliette Losardo, μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι οι τάσεις στα ταξίδια αναψυχής αλλάζουν γρήγορα, πράγμα που σημαίνει ότι η έκθεση είναι σημαντική για τον κλάδο, καθώς παραθέτει το πώς κινήθηκαν οι αγορές το 2023, τι επιφυλάσσει το 2024 και πώς εξελίσσονται οι απαιτήσεις των καταναλωτών μετά την πανδημία.
Αντί να κάνουν ηλιοθεραπεία συμπληρώνει η κα Losardo, οι ταξιδιώτες είναι αποφασισμένοι να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον πολύτιμο χρόνο των διακοπών τους, δημιουργώντας αναμνήσεις από εμπειρίες, εκδρομές εξερευνήσεις πολιτισμών και φυσικού περιβάλλοντος.
Εξάλλου, σημειώνει η κα Losardo, μετά τα lockdown, διαπιστώθηκε μία έντονη επιθυμία απόλαυσης της υπαίθρου και σύνδεσης με άλλους ανθρώπους, αλλά με έναν πιο βιώσιμο τρόπο.
Διαβάστε ακόμα:
Λονδίνο-WTM: Το success story του ελληνικού τουρισμού συνεχίζεται
Πως επηρεάζεται το ελληνικό τουριστικό προϊόν από την κλιματική κρίση