Στους 4 κεντρικούς αλλά και διαχρονικούς στόχους που έχει θέσει ο ΣΕΤΕ για τον ελληνικό τουρισμό αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος στην κεντρική ομιλία του στην ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου.
Οι στόχοι αυτοί αφορούν στην ωρίμανση και την κατάταξη μας στις μεγάλες αγορές, στη διαρκή, αρμονική και επωφελή για την ελληνική οικονομία και τη χώρα σχέση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις, στην ενότητα του κλάδου, την εργασιακή και κοινωνική ειρήνη καθώς και στην ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού.
Όπως τόνισε ο κ. Ρέτσος ο ελληνικός τουρισμός, είναι εγγυητής σταθερότητας, ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής για όλους. Επίσης, αναφέρθηκε στην κριτική που ασκείται για ζητήματα που αφορούν κυρίως θέματα εργασιακών συνθηκών και αμοιβών. Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε: «Η θέση του ΣΕΤΕ επάνω σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα είναι διαχρονική. Καμία παραβίαση εργασιακών κανόνων δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Καμία παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία δεν δικαιολογείται. Καμία ανοχή απέναντι σε αυθαιρεσίες δεν ενθαρρύνεται. Είμαστε σαφείς και κατηγορηματικοί. Γιατί αυτός είναι ο μόνος δρόμος να προστατέψουμε το ίδιο το προϊόν μας.
Ποιοτικός τουρισμός με εργαζόμενους σε γκρίζες συνθήκες, δεν μπορεί να υπάρξει. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, χρειάζεται από πλευράς του κράτους, συνεχής και αυστηρός έλεγχος, για τον εντοπισμό των παραβατών και την παραδειγματική τους τιμωρία. Χρειάζεται και από τη δική μας πλευρά, αυστηρή τήρηση των νόμων, χωρίς εκπτώσεις και εξαιρέσεις. Εμείς πρώτοι, θέλουμε να ξεχωρίσουμε την ήρα από το σιτάρι. Τον επαγγελματία που πληρώνει φόρους, που προσφέρει δουλειές και ανάπτυξη, από τον τυχοδιώκτη που θεωρεί τον τουρισμό ως μια εύκολη πηγή πλουτισμού. Χρειάζεται όμως και κάτι άλλο. Ένας ανοιχτός, χωρίς προκαταλήψεις και παρωπίδες διάλογος, για μια νέα στρατηγική για την εργασία στον τουρισμό. Ο ΣΕΤΕ είναι έτοιμος, να ξεκινήσει με όλους τους ενδιαφερόμενους, κοινωνικούς εταίρους και την πολιτεία, έναν καλόπιστο και ειλικρινή διάλογο, με γνώμονα πάντα το καλό του ελληνικού τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας».
K. Mητσοτάκης: Θετικές οι προβλέψεις για την τρέχουσα τουριστική περίοδο
Κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης προβλήθηκε η μαγνητοσκοπημένη ομιλία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπως σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο Πρωθυπουργός «οι προβλέψεις για την τρέχουσα τουριστική περίοδο διαγράφονται εξαιρετικά ενθαρρυντικές. Και ο τομέας που υπηρετείτε δείχνει να ξαναπαίρνει τη θέση του ως στυλοβάτης της οικονομίας και πηγή εθνικού πλούτου, αντιμέτωπος όμως και πάλι με νέα στοιχήματα. Γιατί η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αναστατώνει και πάλι τις διεθνείς μετακινήσεις, προκαλώντας κρίση στην ενέργεια και «έκρηξη» στις τιμές. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται το κόστος των υπηρεσιών, μειώνοντας παράλληλα την αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων ανθρώπων, ενώ ταυτόχρονα η κλιματική κρίση και η εξέλιξη της τεχνολογίας μεταβάλλουν πλέον ραγδαία και τις καταναλωτικές συνήθειες των επισκεπτών. Ο τουρισμός μας, συνεπώς, καλείται να ευθυγραμμίσει το μοντέλο του με την ψηφιακή λειτουργία και το οικολογικό υπόδειγμα. Διαθέτει, άλλωστε, τα κατάλληλα όπλα: το ελληνικό brand βρίσκεται στην κορυφαία πεντάδα παγκοσμίως. Διαθέτει μεγάλη διασπορά στις αγορές του. Έχει σύμμαχο μία πολιτεία που διαρκώς εκσυγχρονίζει το κράτος. Πάνω από όλα όμως, κινείται μέσα στο ασύγκριτο φυσικό και πολιτιστικό τοπίο της πατρίδας μας, η αξιοποίηση του οποίου -το ξέρετε καλά- αποτελεί ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Ακριβώς γι’ αυτό, η συνύπαρξη του ανταγωνιστικού τουρισμού με τον σεβασμό στη φύση αποτελεί προτεραιότητα.
Α. Τσίπρας: Oι συγκρίσεις για τον τουρισμό να γίνονται σε σχέση με το 2019
Στη Γενική Συνέλευση υπήρξε και παρέμβαση του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Αλέξη Τσίπρα, σε συνομιλία με τη δημοσιογράφο, κ. Στέλλα Γκαντώνα. Όπως ανέφερε σχετικά ο κ. Τσίπρας «Ο τουρισμός και το τουριστικό προϊόν μας έβγαλε από τα δύσκολα στα χρόνια των μνημονίων» επισημαίνοντας «θέλω να ελπίζω ότι και φέτος σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, δύσκολη συγκυρία κοινωνικά και οικονομικά, ο τουρισμός θα είναι ένα αποκούμπι». Ωστόσο παρατήρησε ότι οι συγκρίσεις για τον τουρισμό φέτος δεν πρέπει να γίνονται με το 2020 και το 2021 αλλά με το 2019 γιατί όπως σημείωσε κάθε φορά λες πήγα καλά ή πήγα άσχημα ανάλογα με το ποιο είναι το σημείο αναφοράς. Στο πλαίσιο αυτό πρόσθεσε ότι εκεί πράγματι η κυβέρνηση έχει ένα ντεσαβαντάζ. Και συνέχισε υπογραμμίζοντας ότι «οι επιδόσεις του 2019 ήταν εξαιρετικά υψηλές και όλης της τετραετίας της δικής μας διακυβέρνησης ήταν εξαιρετικά υψηλές, παρά τα μνημόνια. Παραλάβαμε το 2015, το 2014 οι αφίξεις στη χώρα ήταν 24,2 εκατ. και φτάσανε στα 34 εκατ. Ταυτόχρονα, είχαμε και μια πολύ μεγάλη αύξηση περίπου 35% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις. Είχαμε μια πολύ μεγάλη αύξηση της τάξης του 3% στο ΑΕΠ, της συμβολής του τουριστικού προϊόντος στην ελληνική οικονομία, από 17,5% πήγε στο 21%. Και είχαμε σταθερά διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος στη χώρα από τους ρυθμούς ανάπτυξης σε παγκόσμια κλίμακα».
Β. Κικίλιας: Οι στοχευμένες στρατηγικές του Υπουργείου Τουρισμού
Στην ομιλία ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας ανέπτυξε «τις θεσμικές πρωτοβουλίες και τις στοχευμένες στρατηγικές που το Υπουργείο Τουρισμού διαμόρφωσε, όλους τους τελευταίους μήνες, για το επιτυχές rebranding της χώρας στο εξωτερικό». Παράλληλα, σημείωσε ότι: «Ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο, έχοντας μπροστά μας ακόμη το πρόβλημα της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης εργαστήκαμε σκληρά και εργαστήκαμε ομαδικά με ένα διττό στόχο. Αφενός να καταφέρουμε να ανοίξουμε νωρίτερα την τουριστική περίοδο και αφετέρου να ενισχύσουμε τις προϋποθέσεις για την αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων. Σύμμαχος μας σε αυτή την προσπάθεια η επανασύσταση της χώρας ως μιας σύγχρονης χώρας που κατάφερε επιτυχημένα να αντιμετωπίσει την πανδημία και να ανοίξει με ασφαλή τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό διαπραγματευτήκαμε με τους μεγάλους διεθνείς παίκτες της αγοράς για να φέρουμε αφενός νωρίτερα την έναρξη της τουριστικής περιόδου αλλά και για να επεκτείνουμε τη λήξη της μέχρι το τέλος του έτους. Πιέσαμε και καταφέραμε τις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν χωρητικότητες και να προσθέσουν νέα δρομολόγια και προορισμούς. Συζητήσαμε με τους μεγάλους tour operators για τους τρόπους ανάδειξης νέων προορισμών».
A. Σμπώκου: Οι πρωτοβουλίες της Marketing Greece
Οι δράσεις της Marketing Greece παρουσιάσθηκαν από την Αντιπρόεδρο της εταιρείας, κα Αγάπη Σμπώκου, η οποία ανέφερε ότι: «Εργαλεία μας στη Marketing Greece – και αυτή τη φορά – όπως σε κάθε άλλη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε είναι πάντα η δυναμική, η ευελιξία, ο επαγγελματισμός, τα γρήγορα αντανακλαστικά και η ενσυναίσθηση. Με αυτά τα όπλα η Marketing Greece συμβάλει σταθερά στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Κερδίζει αναγνώριση από την αγορά, την Πολιτεία και – προπαντός – κερδίζει την αποδοχή στην παγκόσμια αγορά που είναι και το ζητούμενο. Αυτός είναι και ένας διαχρονικός μας στόχος: οι αξίες μας να μας μας κάνουν ανθεκτικούς και αποτελεσματικούς.
H. Κικίλιας: Oι δράσεις του ΙΝΣΕΤΕ
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Ηλίας Κικίλιας, παρουσίασε τις δράσεις του Ινστιτούτου και υπογράμμισε ότι: «Οι συνεχείς αναταραχές που διαμορφώνουν το διεθνές περιβάλλον απαιτούν την διαρκή ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της προσαρμοστικότητας για τις επιχειρήσεις και τους προορισμούς. Για το ΙΝΣΕΤΕ, το περιβάλλον αυτό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση και επενδύουμε συστηματικά στη διερεύνηση των κρίσιμων παραγόντων που ήδη έχουν πρωταρχικό ρόλο στις εξελίξεις του τουριστικού τομέα. Η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, το ανθρώπινο δυναμικό και η αξιοποίηση των δεδομένων, ιδιαίτερα των big data, για στρατηγική πληροφόρηση συγκαταλέγονται στις προτεραιότητες μας, με απώτερο σκοπό να συμβάλουμε στη συλλογική προσπάθεια να διατηρήσει και να αναβαθμίσει ο ελληνικός τουρισμός τον πρωταγωνιστικό του ρόλο».
Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις του Προέδρου της AEGEAN, κ. Ευτύχιου Βασιλάκη, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εurobank, κ. Φωκίωνα Καραβία και του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Μιχάλη Τσαμάζ.
Ε. Βασιλάκης: Στόχος η διάχυση του τουριστικού προϊόντος σε περισσότερες περιοχές
Ο Πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Φέτος μετά από δύο χρόνια γεμάτα προκλήσεις, έχουμε τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε από νωρίς τη δραστηριότητά μας κάνοντας αυτό που ξέρουμε καλύτερα για κάθε ταξιδιώτη αλλά και για τον ελληνικό τουρισμό. Ωστόσο καθώς νέες προκλήσεις κάνουν την εμφάνισή τους, πρωταρχικός μας στόχος είναι να επενδύσουμε και να υποστηρίξουμε εμφατικά το επίπεδο της υπηρεσίας που τόσο εμείς όσο και συνολικά οι φορείς του τουρισμού καταφέραμε να προσφέρουμε και μέσα στην πανδημία και να ισχυροποιήσουμε το brand της Ελλάδας, διαχειριζόμενοι καλύτερα από άλλους τα προβλήματα που βλέπουμε διεθνώς. Φυσικά, παραμένοντας εξίσου προσηλωμένοι στην ανάγκη για πιο μακροχρόνιες παρεμβάσεις που στοχεύουν στην περαιτέρω διαφοροποίηση και στη διάχυση του τουριστικού προϊόντος σε περισσότερες περιοχές και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου».
Φ. Καραβίας: H Eurobank, Τράπεζα του τουρισμού, βρίσκεται στο πλευρό του κλάδου
O Διευθύνων Σύμβουλος της Εurobank, κ. Φωκίων Καραβίας τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Η τουριστική επιχειρηματικότητα, που στήριξε την Ελλάδα τα χρόνια της κρίσης, πρωταγωνιστεί σήμερα και στη φάση της ανάπτυξης. Η Eurobank, τράπεζα του τουρισμού, βρίσκεται στο πλευρό του κλάδου για να χρηματοδοτήσει τις αναγκαίες επενδύσεις ώστε όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες, να αξιοποιήσουν το παράθυρο ευκαιρίας που ανοίγεται. Με το Ταμείο Ανάκαμψης και τα άλλα ελληνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, με εύρωστες τράπεζες και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον μπορούμε σήμερα να αναβαθμίσουμε το τουριστικό προϊόν της χώρας και να βάλουμε τα θεμέλια για μακροπρόθεσμη αποδοτικότητα και περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Έτσι ώστε τα ρεκόρ που αναμένονται τη φετινή χρονιά να είναι μόνο η αρχή».
Μ. Τσαμάς: Πρέπει όλοι να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για να ενισχύσουμε το τουριστικό brand name της χώρας
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Μιχάλης Τσαμάζ, ανέφερε στην ομιλία του: «Η Εθνική Στρατηγική για τον τουρισμό είναι ένα μακρόπνοο σχέδιο στη σωστή κατεύθυνση. Η επιτυχία της εξαρτάται από όλους μας. Πρέπει όλοι να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για να ενισχύσουμε το τουριστικό brand name της χώρας. Η συμβολή της τεχνολογίας θα είναι καθοριστική. Οι δικτυακές υποδομές, η ψηφιακή ωριμότητα και οι σύγχρονες εφαρμογές είναι πλέον κριτήρια για να επιλέξει ο Έλληνας και ξένος επισκέπτης τον τουριστικό του προορισμό.» Και πρόσθεσε: «Δεν είστε μόνο επιχειρηματίες και στελέχη του τουρισμού, είστε το “πρόσωπο της χώρας”. Το έργο σας είναι διπλά σημαντικό. Και όλοι εμείς στον Όμιλο ΟΤΕ, είμαστε δίπλα σας».
Η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ πραγματοποιήθηκε υπό τον συντονισμό της Γενικής Διευθύντριας του Συνδέσμου, κας Μαρίας Γάτσου.