Η σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης τη φετινή χρονιά προκάλεσε θετικό αντίκτυπο στις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται και λειτουργεί η Fraport Greece στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 17,3% και διαμορφώθηκε σε 27,79 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 23,69 εκατ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 11,7%, ενώ αυτή μέσω οδικών συνοριακών σταθμών κατά 36,7%.
Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 7,99 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 12%, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ εμφάνισαν αύξηση κατά 10,5% και διαμορφώθηκαν στα 1,99 δισ. ευρώ.
Υψηλές πτήσεις για τη Fraport Greece τη φετινή χρονιά
Εξάλλου, σε εκδήλωση που πραγματοποίησε την Τρίτη 21 Νοεμβρίου, σε δημοσιογράφους η Fraport Greece, παρουσιάστηκαν τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της εταιρείας κατά τη φετινή χρονιά. Ο κ. Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, ανέφερε ότι η επιβατική κίνηση για το 10μηνο στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται και λειτουργεί η εταιρεία στην Ελλάδα, έφθασε σε 32,3 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 12% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019. Ικανοποιητικά είναι και τα μέχρι στιγμής στοιχεία για τον Νοέμβριο, καθώς παρατηρείται μία αύξηση της κίνησης σε ποσοστό 15%. Έτσι, στο κλείσιμο της χρονιάς, ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να φθάσει σε 33,8 εκατ. από 31,2 εκατ. το 2022 και 30,2 εκατ. το 2019. Περί το 80% των επιβατών, αφορά επισκέπτες από το εξωτερικό.
Κατά το πρώτο 10μηνο 2023, η επιβατική κίνηση ξεπέρασε τις επιδόσεις του 2022 στην πλειοψηφία των αεροδρομίων. Σε ότι αφορά την περίπτωση του αεροδρομίου στη Μύκονο που η επιβατική κίνηση παρουσιάζει οριακή μείωση, ο κ. Βήλος διευκρίνισε ότι δεν αποτελεί ένα αρνητικό αποτέλεσμα, αν ληφθεί υπόψη ότι, ήδη από πέρυσι, η κίνηση κατέγραψε αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2019. Το ίδιο ισχύει και για το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, που υπολείπεται σε άνοδο σε σχέση με τα άλλα αεροδρόμια, αλλά είχε ήδη σημειώσει από πέρυσι αύξηση της κίνησης κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2019. Επίσης, για το αεροδρόμιο της Σαντορίνης ο κ. Βήλος ανέφερε ότι θα εξεταστεί η επέκταση του τερματικού σταθμού. Στα αεροδρόμια της Fraport στην Ελλάδα δραστηριοποιήθηκαν φέτος 110 αεροπορικές εταιρείες από 42 αγορές και δρομολογήθηκαν 64 νέα δρομολόγια. Οι 10 πρώτες αγορές ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία οι χώρες της Σκανδιναβίας, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ιταλία και η Τσεχία. Ως ιδιαίτερα ανερχόμενες αγορές, χαρακτηρίζονται η ιταλική και η πολωνική, ενώ στα υψηλά επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς παρέμεινε και η γαλλική αγορά.
Με αφορμή τα θετικά αποτελέσματα, ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, σχολίασε χαρακτηριστικά: «Η ανοδική πορεία της επιβατικής κίνησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων κατά το πρώτο 10μηνο του έτους, αντανακλά την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, που εμπεριέχει και την αναβάθμιση των σχετικών με τον τουρισμό υποδομών, όπως αυτών των αεροδρομίων. Παρόλα αυτά, είναι πολύ σημαντικό να παραμείνουμε σε εγρήγορση, δεδομένων των ποικίλων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο ευρύτερος τουριστικός κλάδος, γεγονός που επιτάσσει την συνεχή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος βάσει των παγκόσμιων τάσεων, αλλά και των συνεργειών μεταξύ όλων εμάς που βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή της τουριστικής αλυσίδας της χώρας μας».
Για το 2024, η μέχρι στιγμής εικόνα δείχνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες διατηρούν τις θέσεις τους στον ελληνικό προορισμό, στα ίδια επίπεδα με το 2023. Σε ότι αφορά τις επιπτώσεις από την πολεμική σύρραξη στο Ισραήλ, ο κ. Βήλος τόνισε ότι για τη φετινή περίοδο δεν επηρεάστηκε, ιδιαίτερα, η κίνηση από το Ισραήλ καθώς ο πόλεμος ξεκίνησε στο τέλος της σεζόν. Συνολικά, η επιβατική κίνηση των Ισραηλινών είχε φθάσει σε περίπου 700.000 άτομα. Για την επόμενη χρονιά, αν διατηρηθεί το πρόβλημα, θα επιχειρηθεί να καλυφθούν τα κενά από άλλες αγορές. Μάλιστα, σημείωσε ότι η εταιρεία διαχειρίστηκε πρόσφατα με επιτυχία την υπερκάλυψη των χαμένων θέσεων από τη Ρωσία, την Ουκρανία και τη Λευκορωσία λόγω του πολέμου, που επίσης υπολογίζονταν σε περίπου 700.000.
Επιπλέον, ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα οικονομικά κίνητρα που δίνονται προς τις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να επιτευχθεί η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και να αυξηθεί το ενδιαφέρον για δρομολόγηση νέων πτήσεων κατά τη χειμερινή περίοδο. Ωστόσο, σημείωσε ότι για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων στην προσπάθεια επιμήκυνσης της σεζόν, απαιτείται αλλαγή κουλτούρας και επιχειρησιακού μοντέλου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Ο κ. Βήλος ανέφερε ότι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που απασχόλησαν και φέτος τον ελληνικό τουρισμό, ήταν η έλλειψη προσωπικού σε όλη την τουριστική αλυσίδα, αλλά κυρίως στον κλάδο των καταλυμάτων και στην εστίαση. Η εξέλιξη αυτή είχε αρνητικό αντίκτυπο στο επίπεδο εξυπηρέτησης. Επίσης, συμπλήρωσε ότι το φαινόμενο των ελλείψεων εργατικού δυναμικού σε συνδυασμό με τις δικαιολογημένες, σε κάποιες περιπτώσεις λόγω πληθωρισμού, ή αδικαιολόγητες σε άλλες περιπτώσεις αυξήσεις των τιμών, δημιουργούν συνθήκες διατάραξης της σχέσης ποιότητας και τιμής στον ελληνικό τουρισμό, ενώ ήδη εντείνεται ο ανταγωνισμός με τις γειτονικές χώρες. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά την Fraport Greece, υπογράμμισε ότι δεν υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού. Συνολικά, η εταιρεία έχει επενδύσει στην ελληνική αγορά των αεροδρομίων 1,8 δισ. ευρώ, ενώ κάθε χρόνο επενδύει περί τα 50 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων. Πάντως, όπως κατέληξε ο κ. Βήλος, ο τομέας γενικότερα έχει ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές προκειμένου να εξυπηρετούνται οι αυξημένες τουριστικές ροές.