Ανοδικά κινήθηκαν οι διεθνείς αφίξεις και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στην Κρήτη κατά την περυσινή χρονιά σε σχέση με το 2022.
Ειδικότερα, για το 2023 στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου καταγράφηκε αύξηση κατά 6% ενώ οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν σε 3,6 εκατ., στο αεροδρόμιο των Χανίων οι αφίξεις ανήλθαν σε 1,4 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 9% ενώ στο αεροδρόμιο της Σητείας η αύξηση ήταν 62% με τις αφίξεις να ανέρχονται σε 17,5 χιλ. Παρ’ όλα αυτά η μεγάλη αύξηση στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, η αύξηση στις τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων, ο μετριασμός της επιθυμίας για ταξίδια μετά την πανδημία, ο δύσκολος ενεργειακά και οικονομικά, χειμώνας που πέρασε όλη η Ευρώπη, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εξελίξεις σε χώρες που αποτελούν αγορές για την Κρήτη (Ρωσία, Ουκρανία, Ισραήλ, κλπ.) οδήγησαν σε διαφοροποίηση της τουριστικής κίνησης για το 2023. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και τον ανταγωνισμό από γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία και νέες αγορές όπως η Αλβανία, θεωρούνται αιτίες της αλλαγής πλεύσης του τουριστικού ρεύματος.
Στην προσπάθεια ανάκαμψης στα προ πανδημίας επίπεδα και λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, η αναγκαιότητα προσέλκυσης επισκεπτών από παραδοσιακές και αναδυόμενες αγορές γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Η προβολή και η διαφήμιση του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας Κρήτης βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όλων των εμπλεκόμενων φορέων λόγω της οικονομικής βαρύτητας που προσδίδει. Στόχος της Περιφέρειας Κρήτης είναι να παραμείνει η Κρήτη ένας από τους βασικούς παίκτες της διεθνούς τουριστικής σκακιέρας, διατηρώντας την αναγνωρισιμότητα του νησιού ως ναυαρχίδα του Ελληνικού Τουρισμού και της συνειδητής επιλογής του ως ασφαλούς ταξιδιωτικού προορισμού και παράλληλα να αναπτύξει και να προσφέρει εναλλακτικές επιλογές στον δυνητικό επισκέπτη μέσα από δράσεις ήπιας και βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Η «στροφή» σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού καταγράφει μια δυναμική αύξηση τα τελευταία χρόνια, αφού πολλοί είναι οι επισκέπτες που επιλέγουν διαφορετικούς είδους διακοπές. Η Κρήτη αποτελεί έναν ιδανικό προορισμό, που ικανοποιεί τόσο τις συμβατές μορφές διακοπών, όσο και πολλές εναλλακτικές, αφού διαθέτει ατέλειωτες παραλίες, φαράγγια και βουνά, περιοχές απαράμιλλης ομορφιάς αλλά και δυνατότητες για περιπατητικό, θρησκευτικό, πολιτιστικό και γαστρονομικό τουρισμό. Η Κρήτη άλλωστε συγκαταλέγεται στους 10 κορυφαίους προορισμούς που το 2023 καθόρισαν τις τάσεις στον τουρισμό περιπέτειας, φύσης και ευεξίας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε η κατάρτιση του προγράμματος Τουριστικής Προβολής για το 2024 και του Στρατηγικού Σχεδιασμού – Επιχειρησιακού Προγράμματος για τον Τουρισμό της Περιφέρειας Κρήτης 2024-2028.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός προσβλέπει στη διαχείριση όλων των πόρων κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να ικανοποιηθούν οι οικονομικές, κοινωνικές και αισθητικές ανάγκες διατηρώντας παράλληλα την πολιτιστική ακεραιότητα, τις βασικές οικολογικές διαδικασίες και την βιοποικιλότητα, που οδηγούν στην Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη της Περιφέρειας Κρήτης.
Η βιωσιμότητα δεν διαχωρίζεται εννοιολογικά από την αειφορία, αποτελεί και χαρακτηρίζει ένα πρότυπο παραγωγής το οποίο στοχεύει στο καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα τόσο για τον Άνθρωπο όσο και για το φυσικό περιβάλλον, τόσο στο παρόν όσο και στο αόριστο μέλλον. Βασικό της στοιχείο είναι η ισορροπία μεταξύ παραγωγής αγαθών και πρώτης ύλης (που δαπανήθηκε για να επιτευχθεί η παραγωγή). Κατ’ επέκταση, στο πολιτικό πεδίο, ο όρος βιωσιμότητα μπορεί να σχετίζεται με τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, τόσο στο παρόν όσο και στο αόριστο μέλλον, ενώ Τουριστική Βιωσιμότητα αποτελεί η διατήρηση της τουριστικής συνοχής στο παρόν και το μέλλον. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η αειφορία είναι το αίτιο και η βιωσιμότητα το αποτέλεσμα.
Η Κρήτη είναι ήδη ένας παγκόσμια κορυφαίος τουριστικός προορισμός, αναγνωρίσιμος, με μεγάλες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, πέραν των θερινών μηνών, μέσω της διαφοροποίησης και την τοποθέτησής της στην τουριστική αγορά με παλιούς αλλά και νέους όρους, καθώς και μέσω μιας ενιαίας σύγχρονης εικόνας και μιας σειράς στοχευμένων ενεργειών προβολής, χρησιμοποιώντας παραδοσιακά αλλά και νέα εργαλεία, της ψηφιακής εποχής.
Με την επίγνωση ότι η επιτυχία που χαρακτηρίζει την Κρήτη ως κορυφαίο προορισμό, δεν οφείλεται μόνο στον Δημόσιο-Περιφερειακό αλλά και στον Ιδιωτικό Τομέα, με τους τουριστικούς κλάδους να έχουν το δικό τους σημαντικό ρόλο, η Περιφέρεια Κρήτης, στοχεύει μέσω από ένα Στρατηγικό Πλαίσιο που θα διαβουλεύεται συνέχεια, να ενώσει τους Δήμους και τους Φορείς της, σε ένα Σώμα.
Οι επιχειρησιακοί στόχοι για την προγραμματική περίοδο 2024-2028
Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη «ο Στρατηγικός Σχεδιασμός και το Επιχειρησιακό Σχέδιο για τον Τουρισμό στην Κρήτη μέχρι το 2028, φωτίζει τις μεγάλες προκλήσεις και αναδεικνύει δύο σημαντικές προτεραιότητες. Ότι δεν εφησυχάζουμε, παρά τις μεγάλες επιτυχίες που καταγράφει ο Τουρισμός στο νησί μας. Ότι βασική προϋπόθεση για να επιτύχουμε τους στόχους που περιγράφονται σε αυτόν το Στρατηγικό Σχεδιασμό, είναι η ενότητα, η σύνθεση και συνεργασία».
Όπως σημειώνει ο κ. Αρναουτάκης «για την Περιφέρεια Κρήτης, ο τουριστικός κλάδος έχει ισχυρή φωνή, θεσμικό βάρος, χρειάζεται τεκμηρίωση και στρατηγική. Ως βασικός πυλώνας της περιφερειακής μας οικονομίας, επαναλαμβάνουμε και συμπεριλαμβάνουμε και στον παρόντα σχεδιασμό την εδραιωμένη πεποίθησή μας πως ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων μας. Πρόκειται για έναν ρεαλιστικό και ταυτόχρονα οραματικό σχέδιο, που χαρτογραφεί τον κοινό βηματισμό, τη στρατηγική και τις θέσεις, που οφείλουμε να υπηρετήσουμε, για να μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους μας για ένα ισχυρό, εξωστρεφές, βιώσιμο και ανταγωνιστικό τουριστικό τομέα στην Κρήτη.
Η Διάσημη, η Διαφορετική, η Ανθεκτική, η Αειφόρος, η Έξυπνη, η Συνεργατική και η Ολιστική Κρήτη, εκτός από το γεγονός ότι αποτελούν τους Επιχειρησιακούς Στόχους της Περιφέρεια Κρήτης για την προγραμματική περίοδο 2024-2028, περιγράφουν, ταυτόχρονα τον οραματισμό μας για μια Κρήτη σε οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με μεγιστοποίηση της συνεισφοράς του τουρισμού. Η πορεία του τουρισμού της Κρήτης, έως το 2028, χαράσσεται στη συνένωση των δυνάμεων, στην αξιοποίηση όλων των «κεφαλαίων», υλικών και άυλων, στην ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού, στην ενίσχυση των επιχειρηματιών του κλάδου, στη σύζευξη των θερμοκοιτίδων της καινοτομίας, της ψηφιακής δημιουργίας, των νέων τεχνολογιών.
Σε αυτή τη διαδρομή, οι Δήμοι, τα Ακαδημαϊκά και Ερευνητικά Ιδρύματα, οι επιχειρηματίες του κλάδου, οι χιλιάδες εργαζόμενοι στον τουρισμό, οι οποίοι κάθε χρόνο καταθέτουν τον καλύτερό τους εαυτό, είναι συνοδοιπόροι και πολύτιμοι συνεργάτες. Στους επιμέρους πυλώνες του Σχεδιασμού, περιγράφεται η στρατηγική μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, την αειφορία, την αντιμετώπιση των προκλήσεων που συνεχώς ανακύπτουν, τις κοινωνικές και δημογραφικές αλλαγές, τη διαχείριση των κρίσεων, όπως άλλωστε μας δίδαξε η πανδημία. Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός της Περιφέρειας Κρήτης, περιγράφει το σήμερα του τουρισμού και φωτίζει το μέλλον του. Όπως πράττουμε όλα αυτά τα χρόνια, έτσι και τώρα θέτουμε νέους στόχους, τους υπηρετούμε, καλλιεργούμε συνεργασίας και εμπνεόμαστε για το αύριο. Το μέλλον του τουρισμού στην Κρήτη, εξαρτάται και από τη δυνατότητά μας να βελτιώνουμε το βηματισμό μας, κοιτώντας πάντα μπροστά».
Οι στόχοι του Στρατηγικού Σχεδίου για τον Τουρισμό της Κρήτης
Στο πλαίσιο του Σχεδιασμού έχουν προσδιοριστεί 13 στόχοι του Στρατηγικού Σχεδίου για τον Τουρισμό της Κρήτης οι οποίοι έχουν ως εξής:
1. Εδραίωση της Κρήτης ως κορυφαίου παγκοσμίως τουριστικού προορισμού, μέσω της περαιτέρω εξέλιξης και ανάδειξης, της μοναδικής τουριστικής της ταυτότητας.
2. Ανάπτυξη του τουρισμού της Κρήτης σε Χώρο, Χρόνο και Τρόπο μέσα από τη διαφοροποίηση του τουριστικού της προϊόντος. Εστίαση στην εμπειρία του επισκέπτη, μέσα από την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού και την ανάδειξη της αυθεντικότητας του προορισμού και των εμπειριών στους επισκέπτες.
3. Πλήρη εναρμόνιση με τις καμπάνιες της Περιφέρειας Κρήτης και κυρίως περιφρούρηση της αυθεντικότητας της Κρήτης ως το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της.
4. Το Brand Label «Crete» να εξελιχθεί, να ανέβει στα κορυφαία brands του πλανήτη.
5. Μεγιστοποίηση-αξιοποίηση των πρεσβευτών της Κρήτης στις κρίσιμες αγορές.
6. Δημιουργία, ανάπτυξη και διάθεση περιεχομένου σε διαμορφωτές – πολλαπλασιαστές της κοινής γνώμης. Διείσδυση της Κρήτης στους Millennials και την Generation Ζ, ως οι επόμενες σημαντικές ομάδες στόχοι με τα ταξίδια σε πρώτη προτεραιότητα.
7. Θωράκιση του προορισμού με αντοχή σε οικονομικές, κοινωνικές κ.α. παγκόσμιες κρίσεις μέσω του διαφοροποιημένου προϊόντος & της ασύγκριτης φιλοξενίας της.
8. Τουριστική ανάπτυξη σε ισορροπία με την ευημερία των κατοίκων. Βελτίωση της ζωής των ντόπιων μέσα από την κοινωνική διάσταση του τουρισμού, ώστε να επιτρέπει την επίτευξη αρμονικής κοινωνικής και οικονομικής ζωής και εξέλιξης.
9. Αειφορία και τουρισμός. Ενίσχυση της εφαρμογής βιώσιμων πρακτικών σε όλη την τουριστική αλυσίδα του προορισμού και προσαρμογή, στην Κλιματική Αλλαγή.
10. Ψηφιακός μετασχηματισμός και καινοτομία στον τουρισμό, εκμετάλλευση των νέων διεθνών τάσεων και παροχή εξατομικευμένης πληροφόρησης, από αυτόν.
11. Συγκέντρωση, ανάλυση, διαχείριση και διάχυση δεδομένων και πληροφοριών που θα βοηθούν στη λήψη αποφάσεων όλους τους ωφελούμενους.
12. Εκπαίδευση, ενημέρωση και παροχή κάθε είδους υποστήριξης και βοήθειας προς τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό των άλλων ΟΤΑ, των φορέων και οργανισμών και κάθε είδους σχετιζόμενους με αυτόν έστω και έμμεσα (Σχολεία).
13. Διαμόρφωση και ενδυνάμωση με κάθε πρόσφορο τρόπο, της τουριστικής συνείδησης σε ΟΤΑ της Κρήτης, φορείς, επιχειρήσεις, εργαζομένους και κατοίκους και μεταλαμπάδευση της έννοιας και της αξίας, στις επόμενες γενιές.
Διαβάστε ακόμα:
7 προορισμοί για ήσυχες διακοπές στη Νότια Κρήτη – Όμορφα χωριά και απίθανες παραλίες
Κρήτη: 7 ρηχές και ζεστές παραλίες στον Νομό Χανίων – Ιδανικές για οικογένειες με παιδιά
Φράγµα Ποταµών και φαράγγι Πατσού: Δύο υπέροχα δημιουργήματα της φύσης στην Κρήτη