Η ανάγκη αλλαγής ρότας στην προώθηση του συνεδριακού τουρισμού στο εξωτερικό επισημάνθηκε στο 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO & DES) κατά το οποίο συζητήθηκαν θεμελιώδη ζητήματα για την επόμενη ημέρα του κλάδου των συνεδρίων και εκδηλώσεων.

15

Όπως προτάθηκε από τους ξένους ειδικούς, κορυφαίους στον τομέα των συνεδρίων διεθνώς, πρωταρχικός στόχος της χώρας στην κατεύθυνση ανάπτυξης του κλάδου, πρέπει να είναι η μετάβαση από την εικόνα της Ελλάδας ως προορισμού ήλιου και θάλασσας, στην Ελλάδα ως κοιτίδα της γνώσης, της φιλοσοφίας και των συμποσίων. Επισημάνθηκε δε ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να εδραιωθεί ως συνεδριακός προορισμός καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αξιοποιώντας την ιστορία της, τη στρατηγική της θέση και τις δυνατότητές της στον συνεδριακό τουρισμό.

Το συνέδριο εξέπεμψε το μήνυμα της συνεργασίας και της δημιουργίας εθνικής ταυτότητας, καλώντας όλους τους «παίκτες» του ελληνικού τουρισμού και ειδικότερα του χώρου των συνεδρίων και των εκδηλώσεων, να ενώσουν τις δυνάμεις τους για τη ριζική μεταμόρφωση της αγοράς, η οποία συνακόλουθα θα επιφέρει σημαντικά έσοδα τόσο στους επιμέρους κλάδους του τουρισμού όσο και στην ελληνική οικονομία.

Στο πλαίσιο της διοργάνωσης υπογραμμίστηκε ως κεφαλαιώδες ζήτημα για το Συνεδριακό Τουρισμό στην Αθήνα, η ανέγερση Συνεδριακού Κέντρου συνολικής δυναμικότητας της τάξεως των 10.000-15.000 ατόμων, με ελάχιστη επιφάνεια 80.000 τ.μ. που να ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα.

Ένα χαρακτηριστικό case study που παρουσιάστηκε αφορά στο συνεδριακό κέντρο του Gothenburg. Πρόκειται για έναν πολυχώρο άνω των 40.000 τ.μ., με ευέλικτες εγκαταστάσεις, αμφιθέατρα που προσαρμόζονται γρήγορα σε διαφορετικές διαρρυθμίσεις, καθώς και δυνατότητα ενοποίησης χώρων για εκδηλώσεις, εστίαση ή άλλες χρήσεις. Παράλληλα, διαθέτει πολλαπλές παράλληλες αίθουσες με μεγάλη ευελιξία. Είναι, δε, ένα υπόδειγμα αειφορίας, καθώς έχει βραβευθεί ως ο πιο βιώσιμος συνεδριακός χώρος στην Ευρώπη. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι το συνεδριακό αυτό κέντρο είναι αυτοχρηματοδοτούμενο. Για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες, από συνεδριακούς χώρους και εκθεσιακά περίπτερα έως εστίαση και διαμονή. Επιπλέον, τις περιόδους που δεν φιλοξενεί εκθέσεις, ο τεράστιος διαθέσιμος χώρος χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης, προσφέροντας σημαντικά επιπλέον έσοδα. Έτσι, το μοντέλο λειτουργίας του είναι οικονομικά βιώσιμο και αποδοτικό.

Η Αθήνα κερδίζει έδαφος στον συνεδριακό κλάδο

Όπως επισημάνθηκε η Αθήνα βρίσκεται σε μια εξαιρετικά ευνοϊκή συγκυρία, καθώς κερδίζει συνεχώς έδαφος σε ζήτηση ως διεθνής συνεδριακός προορισμός. Ωστόσο, το πρόβλημα πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην έλλειψη σύγχρονων, ευέλικτων συνεδριακών υποδομών, αλλά και στη γενικότερη έλλειψη διαθεσιμότητας για τα επόμενα 2-3 χρόνια. Είναι, επομένως, επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας ενός μεγάλου, ευέλικτου και βιώσιμου συνεδριακού κέντρου, ικανού να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες του κλάδου. Στο πλαίσιο του συνεδρίου συζητήθηκε έντονα η έλλειψη πλάνου προβολής από την πολιτεία καθώς και η δημιουργία εθνικής καμπάνιας όπως συμβαίνει σε όλες τις ανταγωνίστριες χώρες.

Η πρόεδρος του Συνδέσμου, κ. Σίσσυ Λυγνού, ανοίγοντας τις εργασίες την πρώτη ημέρα του συνεδρίου, δήλωσε: «Ενώσαμε τις δυνάμεις μας με το Greek Meetings Alliance (σύμπραξη με This is Athens Convention & Visitors Bureau και Thessaloniki Convention Bureau) και πλέον είναι η στιγμή να μεταμορφωθούμε σε εθνικό convention bureau», καταδεικνύοντας την ανάγκη για εθνικό συνεδριακό φορέα. «Ενώ διαθέτουμε τον σχεδιασμό και τη γνώση των καλών πρακτικών, χρειαζόμαστε ένα κεντρικό όργανο για τη διεθνή εκπροσώπηση στον συνεδριακό τουρισμό. Είναι ώρα να καταρτίσουμε ένα σχέδιο για τη μεταμόρφωση της Ελλάδας σε κορυφαίο συνεδριακό προορισμό», τόνισε προσθέτοντας ότι η Ελλάδα χάνει 100 μεγάλα διεθνή συνέδρια ετησίως.

Όπως συμπλήρωσε η κα Λυγνού οι ελλείψεις υποδομής, καθώς και η έλλειψη εθνικής καμπάνιας, αλλά και στρατηγικής, είναι που κατά κύριο λόγο βαραίνουν τις προοπτικές ενός πολύτιμου κλάδου για την ελληνική οικονομία και τα αστικά κέντρα της χώρας. Παράλληλα σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα «διώχνει» κορυφαίες εκδηλώσεις μεγέθους άνω των 4.000 συμμετεχόντων χάνοντας έσοδα επισκεπτών συνεδριακού τουρισμού 7 φορές υψηλότερα συγκριτικά με εκείνα που δημιουργεί ο τουρισμός αναψυχής. Συγκεκριμένα, συμπλήρωσε, ετησίως χάνονται 100 μεγάλα διεθνή συνέδρια για τη χώρα μας καθώς και 1.000 εταιρικές συναντήσεις. Όλα αυτά σε έναν κλάδο που μπορεί να θωρακίσει τον προορισμό Ελλάδα μέσα σε ένα αβέβαιο μέλλον.

H κ. Λυγνού, ως πρόεδρος και της IAPCO (Διεθνής Ένωση Επαγγελματιών Διοργανωτών Συνεδρίων), αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες εξωστρέφειας για τον κλάδο με καμπάνιες και ενεργή συμμετοχή σε δράσεις της IAPCO και στη συνεργασία με τα Convention Bureau Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που είχαν ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, και την προσέλκυση του διεθνούς συνεδρίου της IAPCO στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2026, το οποίο θα προσελκύσει τους κορυφαίους οργανωτές συνεδρίων και εκδηλώσεων στη χώρα μας,

Την ίδια ώρα, όπως διεφάνη, η ζήτηση για συνεδριακούς χώρους «στριμώχνεται» στις υφιστάμενες υποδομές, στενεύοντας και τα ημερολογιακά περιθώρια διαθεσιμότητας για νέες διοργανώσεις. Ενδεικτικό της εμπλοκής που παρατηρείται είναι το γεγονός ότι η διευθύντρια Συνεδρίων και Πωλήσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, κ. Ζένια Κερασίδου, δήλωσε ότι οι κρατήσεις για εκδηλώσεις και συνέδρια στο Μέγαρο Μουσικής φτάνουν μέχρι το 2030.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου η γενική γραμματέας του HAPCO & DES κα Αντωνία Αλεξάνδρου ανατέμνοντας τους στόχους του Συνδέσμου σημείωσε: «Η νέα εποχή του HAPCO & DES περιλαμβάνει ανανέωση εταιρικής ταυτότητας, ενδυνάμωση του μηνύματος της δυναμικής και του ρόλου μας στους φορείς, καθώς και μελέτη για την απόδειξη αυτής, πιστοποίηση των Greece MICE experts, συνέχιση των δράσεων εξωστρέφειας, συνεργασιών και διεθνούς παρουσίας, συνέχιση και ενδυνάμωση της εκπαίδευσης και των συνεργειών με τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα, εκπαίδευση και ανταλλαγή απόψεων για τα εργαλεία που μας παρέχει η τεχνολογία σε εξισορρόπηση με τον ανθρώπινο παράγοντα».

Διαβάστε ακόμα:

Η Ευρώπη ως κορυφαίος προορισμός για ποδηλατικό τουρισμό

Microfestivals: Η νέα τάση που εμπλουτίζει τις ταξιδιωτικές εμπειρίες

Η σημασία των διαπροσωπικών δεξιοτήτων στον κλάδο της Φιλοξενίας