Η διάρκεια και το εύρος της πολεμικής σύρραξης στη Μέση Ανατολή, θα καθορίσουν το μέγεθος της ανακατανομής των ταξιδιωτικών κρατήσεων στους προορισμούς της Μεσογείου.

19

Οι προορισμοί που θα καλλιεργήσουν ένα ασφαλές περιβάλλον στη συνείδηση των εν δυνάμει ταξιδιωτών, θα βγουν κερδισμένοι από τον έντονο ανταγωνισμό που ήδη υφίσταται, ιδιαίτερα μετά την πανδημία.

Η απώλεια των Ισραηλινών τουριστών, είναι μία πραγματικότητα για όλους τους προορισμούς. Ωστόσο, είναι αυξημένες οι πιθανότητες για παράπλευρες απώλειες από άλλες αγορές. Για παράδειγμα, ερωτηματικό παραμένει η συμπεριφορά των Αμερικανών τουριστών σε ότι αφορά το ενδιαφέρον τους για ταξίδια στην Ανατολική Μεσόγειο. Δύο σημαντικές αγορές που μπορεί να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερο ζήτημα στην προσπάθεια προσέλκυση τουριστών από την αμερικανική και ευρωπαϊκή αγορά, είναι η Τουρκία και η Αίγυπτος. Η Τουρκία λόγω της στάσης που έχει κρατήσει απέναντι στα γεγονότα και η Αίγυπτος λόγω της άμεσης εγγύτητας.

Η Ελλάδα, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να ενισχύσει τη θέση της στη διεθνή τουριστική σκηνή

Αντίθετα, υπό προϋποθέσεις η Ελλάδα μπορεί να ενισχύσει τη θέση της ως ασφαλής προορισμός στη διεθνή τουριστική σκηνή, ενώ και η Ισπανία μπορεί να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο. Όλα τα σενάρια, βέβαια, για τον ευρωπαϊκό τουρισμό θα ξαναγραφτούν από μηδενική βάση, αν εκδηλωθούν τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γηραιά Ήπειρο.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνουν τουριστικοί παράγοντες της χώρας, ακόμη βρισκόμαστε μακριά από τον βασικό κορμό των διεθνών κρατήσεων για το 2024. Η αγορά, συμπληρώνουν, θα πρέπει να δείξει ισχυρά αντανακλαστικά αν σημειωθούν στην πορεία απρόοπτα αρνητικά γεγονότα.

Οδεύοντας πάντως προς το τέλος της φετινής χρονιάς, τα στοιχεία που δημοσιεύουν οι προορισμοί της Μεσογείου δείχνουν ότι κερδήθηκε το τουριστικό στοίχημα για το 2023.

Ο τουρισμός στην Ισπανία ξεπέρασε κάθε προσδοκία

Σημαντικά οφέλη αποκόμισε η ισπανική οικονομία από την ανοδική πορεία των τουριστικών εσόδων. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα το Στατιστικό Ινστιτούτο της Ισπανίας για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, οι συνολικές δαπάνες των ξένων τουριστών στη χώρα αυξήθηκαν κατά 24%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ξεπερνώντας τα 84,6 δισ. ευρώ. Αυτές οι ταξιδιωτικές δαπάνες είναι αυξημένες κατά 15,1% σε σχέση με τις δαπάνες που είχαν κάνει οι ξένοι τουρίστες στην Ισπανία την ίδια περίοδο του 2019, πριν από την πανδημία.

Οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία τον Σεπτέμβριο, ανήλθαν σε 11,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 22,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022. Το μέγεθος αυτό είναι αυξημένο κατά 16,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019. Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα διαμορφώθηκε στα 1.271 ευρώ, με ετήσια αύξηση 7,9%. Από την άλλη, η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 8,8%, φθάνοντας σε 185 ευρώ.

Εξάλλου, τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, ο αριθμός των ξένων τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκε κατά 18,8% και ξεπέρασε τα 66,5 εκατ. έναντι 56 εκατ. το ίδιο διάστημα πέρυσι. Ο αριθμός των τουριστών που ήρθαν στην Ισπανία ήταν κατά 0,6% λιγότεροι σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2019.

Η Ισπανία δέχτηκε τον Σεπτέμβριο την επίσκεψη 8,8 εκατ. διεθνών τουριστών, καταγράφοντας αύξηση κατά 13,6% σε σχέση από τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Αυτός ο αριθμός υπολείπεται κατά 0,2% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2019. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η βασική αγορά, με σχεδόν 2 εκατ. αφίξεις τουριστών αντιπροσωπεύοντας το 22,1% του συνόλου των αφίξεων και αύξηση 8,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022. Η Γερμανία και η Γαλλία ήταν οι επόμενες σημαντικότερες αγορές με τους περισσότερους τουρίστες που επισκέφθηκαν την Ισπανία. Από τη Γερμανία δέχθηκε 1,3 εκατ. τουρίστες (αύξηση κατά 13,5%) και από τη Γαλλία σχεδόν 1 εκατ. τουρίστες (αύξηση κατά 5,9%). Μεταξύ των άλλων αγορών, ξεχώρισαν οι αύξησης των αφίξεων από τις ΗΠΑ (27,4%) και την Ελβετία (24,9%).

Τουρκία: 39,2 εκατ. αφίξεις ξένων τουριστών στο εννεάμηνο

Σε μονοψήφια ποσοστά κινήθηκε η αύξηση των τουριστών στην Τουρκία το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, έναντι των διψήφιων ποσοστών που καταγράφηκαν ανά μήνα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο. Αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, οι αφίξεις ξένων τουριστών στη γειτονική χώρα αυξήθηκαν κατά 12,65% ξεπερνώντας τα 39,2 εκατ. από 34,81 εκατ. την ίδια περίοδο του 2022. Μόνο τον Σεπτέμβριο, οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 5,67% φθάνοντας σε 5,79 εκατ. από 5,47 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2022.

Αν στα αποτελέσματα των αφίξεων συμπεριληφθούν και οι είσοδοι στη γειτονική χώρα των Τούρκων που διαμένουν στο εξωτερικό, τότε οι συνολικές αφίξεις για το διάστημα Ιανουαρίου -Σεπτεμβρίου φθάνουν σε 45,23 εκατ. από 40,25 εκατ. την ίδια περίοδο του 2022 (αύξηση 12,38%). Πρώτη αγορά για την Τουρκία στο εννεάμηνο ήταν η Ρωσία με αφίξεις 5,17 εκατ. έναντι 3,86 εκατ. το ίδιο διάστημα πέρυσι. Ακολούθησαν η Γερμανία με αφίξεις 4,85 εκατ. έναντι 4,53 εκατ. η Βρετανία με αφίξεις 3,16 εκατ. έναντι 2,82 εκατ., η Βουλγαρία με αφίξεις 2,15 εκατ. έναντι 2,06 εκατ. και το Ιράν με αφίξεις 1,87 εκατ. έναντι 1,84 εκατ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο εννεάμηνο, πριν το χτύπημα στο Ισραήλ, η Τουρκία είχε καταγράψει 725.385 αφίξεις από το Ισραήλ έναντι 631.669 αφίξεων το ίδιο διάστημα του 2022.

Νέες προκλήσεις για τον τουρισμό της Κύπρου

Η Κύπρος μέχρι πρότινος, είχε καταφέρει να καλύψει ένα σημαντικό μέρος των απωλειών τουριστών από τις αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Μία από τις αγορές που πόνταρε για την ανάκαμψη, ήταν και το Ισραήλ. Τώρα έχει να αντιμετωπίσει ακόμη μία πρόκληση, αναζητώντας λύσεις από την πρόσκαιρη, έστω, μείωση που θα προκύψει από την ταξιδιωτική κίνηση από το Ισραήλ.

Σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Κύπρου για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, οι αφίξεις τουριστών ανήλθαν σε 3,14 εκατ. σε σύγκριση με 2,54 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 23,4%. Οι αφίξεις τουριστών τον Σεπτέμβριο ανήλθαν σε 487.350 σε σύγκριση με 413.382 τον Σεπτέμβριο του 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 17,9%.

Οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο υπήρξαν η κυριότερη πηγή τουρισμού για τον Σεπτέμβριο στην Κύπρο, αφού αποτέλεσαν το 34% (165.869) των συνολικών αφίξεων, οι αφίξεις από το Ισραήλ το 11,7% (57.088), οι αφίξεις από την Πολωνία το 6,7% (32.530), οι αφίξεις από τη Γερμανία το 5,5% (26.907) και οι αφίξεις από τη Σουηδία το 4,6% (22.196). Ο σκοπός ταξιδιού τον Σεπτέμβριο ήταν για ποσοστό 84,1% των τουριστών οι διακοπές, για 10,3% η επίσκεψη σε φίλους ή συγγενείς και για ποσοστό 5,5% επαγγελματικός. Τα ταξίδια κατοίκων Κύπρου στο εξωτερικό τον Σεπτέμβριο ανήλθαν στις 140.187 σε σύγκριση με 122.450 τον ίδιο μήνα του 2022, σημειώνοντας αύξηση 14,5%. Οι κυριότερες χώρες από τις οποίες επέστρεψαν οι κάτοικοι Κύπρου τον Σεπτέμβριο ήταν η Ελλάδα με 37,1% (51.983), το Ηνωμένο Βασίλειο με 8,2% (11.488), η Ιταλία με 4,7% (6.556) και η Ρωσία με 4% (5.597).

Διαβάστε ακόμα:

Ποια ελληνική πόλη βρίσκεται στη 2η θέση ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς τοποθεσίες για skydiving παγκοσμίως

Η υπεροχή των ελληνικών ξενοδοχείων έναντι των ανταγωνιστών τον Σεπτέμβριο

Έρευνα: Πώς μπορούν τα εστιατόρια να αυξήσουν τις κρατήσεις τους