Η συναισθηματική σύνδεση, η ενσυναίσθηση και η αφήγηση ιστοριών σε μια εποχή τεχνητής νοημοσύνης με φθίνουσα έκταση προσοχής, κυριάρχησαν στην εναρκτήρια συζήτηση της Συνόδου Κορυφής των Ηγετών της Παγκόσμιας Ένωσης Τουρισμού για τον Πολιτισμό και την Κληρονομιά, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Βαλένθια της Ισπανίας.
Ειδικότερα, οι ειδικοί του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς, διαχειρίστηκαν τα σύνθετα ζητήματα παρουσίασης του πολιτισμού και της κληρονομιάς, παρουσία εκπροσώπων από 30 χώρες οι οποίοι συζήτησαν τα τελευταία θέματα, τις τάσεις και τις ευκαιρίες που επηρεάζουν τον κλάδο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τουρισμός πολιτιστικής κληρονομιάς, σύμφωνα με τον Π.Ο.Τ. αντιπροσωπεύει το 40% της συνολικής τουριστικής δραστηριότητας. ‘Όπως ανέφερε σχετικά ο κ. ο Scott Wayne, πρόεδρος της SWA Development, ο εν λόγω κλάδος αξίζει περίπου 570 δισ. δολ. ετησίως, και, εντός του κλάδου, το 60% των εσόδων του παράγουν άτομα ηλικίας 51-70 ετών. Παρ’ όλα αυτά, το 73% των Millennials ενδιαφέρεται για επισκέψεις σε πολιτιστικούς και ιστορικούς τόπους.
‘Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα, ο ρόλος της τεχνολογίας, κυρίως της τεχνητής νοημοσύνης, βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο της συνόδου κορυφής, όπου οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν τις πιο πρόσφατες πληροφορίες για τον τουρισμό πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ισλανδία, το Μπελίζ, τη Φινλανδία, την Ισπανία, το Μαρόκο, το Ras Al Khaimah στα ΗΑΕ και σε άλλους προορισμούς.
Η κατάχρηση της τεχνητής νοημοσύνης στο τουριστικό μάρκετινγκ -Ψεύτικες εικόνες «ανακατεύονται» με πραγματικές
«Θα πρέπει να ανησυχούμε περισσότερο για την τεχνητή νοημοσύνη παρά για την κλιματική αλλαγή», δήλωσε ο κ.Yrjotapio Kivissari, Διευθύνων Σύμβουλος της Visit Oulu, Φινλανδία.
Ο κ. Kivissari παραδέχτηκε ότι ενώ πολλοί χειριστές, συμπεριλαμβανομένης της οργάνωσής του, χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη, γίνεται κατάχρηση αυτής από προορισμούς που δεν διστάζουν να ανακατέψουν στο μάρκετινγκ τους, ψεύτικες εικόνες με πραγματικές.
Ωστόσο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Visit Oulu προέβλεψε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα άρει πολύ γρήγορα τα γλωσσικά εμπόδια στα περιβάλλοντα πολιτιστικού τουρισμού.
3D συσκευές για ηχητικές και οπτικές εμπειρίες
Σχετικά με την τεχνολογία, το περιοδικό Wanderlust αποκάλυψε 3D συσκευές που έδιναν στους προορισμούς τη δυνατότητα να προσφέρουν καθηλωτικές ηχητικές και οπτικές εμπειρίες 360 μοιρών. Μεταξύ άλλων, τα στελέχη της Wanderlust χρησιμοποίησαν δείγματα από την Πέτρα, τα Φίτζι, τα νορβηγικά φιόρδ και το φεστιβάλ χρωμάτων Holi από την Ινδία, με σκοπό να δείξουν πώς η καθηλωτική τεχνολογία συσκευών μεταμορφώνει το μάρκετινγκ προορισμών.
Οι εκπρόσωποι συζήτησαν επίσης το πώς η νέα τεχνολογία μπορεί να εξυπηρετήσει τους παραδοσιακούς τοπικούς τεχνίτες και τις κοινότητες. Για παράδειγμα, η ResiRest έχει καθιερωθεί ως μια κοινωνική επιχείρηση που βοηθά 9.000 οικογένειες σε 50 χώρες, συνδέοντάς τις με τουρίστες που θέλουν μια αυθεντική γευστική εμπειρία προορισμού στο σπίτι μίας ντόπιας οικογένειας.
Ομοίως, ο ιστότοπος Tuzmo επιτρέπει στους τουρίστες όχι απλώς να βρουν και να γνωρίσουν ντόπιους τεχνίτες όπως ξυλογλύπτες, υφαντές και γλύπτες, αλλά και να τους διευκολύνει να παραγγείλουν και να αποστείλουν στη χώρα τους οποιοδήποτε τεχνούργημα αγοράσουν από τον καλλιτέχνη.
Σε θέματα που αφορούν το εύρος της προσοχής, οι εκπρόσωποι επεσήμαναν ότι είναι επιτακτική ανάγκη τα μουσεία και τα αξιοθέατα να δημιουργήσουν μια αφήγηση με συναίσθημα και ενσυναίσθηση, κατά προτίμηση με πολλαπλά σημεία πρόσβασης στην ιστορία. Σχετικά, ο κ. Stephen Ryan, διευθυντής σχεδιασμού κληρονομιάς στο Freeman Ryan Design, Αυστραλία, ανέφερε ότι η μέση χρονική διάρκεια για τα βίντεο στα μουσεία, μειώνονται εξακολουθητικά.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς, οι συμμετέχοντες παραδέχθηκαν ότι ο αγώνας για επαρκή χρηματοδότηση είναι διαρκής, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη για τις κυβερνήσεις και τους χορηγούς, να μην σκέφτονται μόνο την απόδοση επένδυσης με οικονομικούς όρους, αλλά με όρους δημιουργίας θέσεων εργασίας, αίσθησης ιδιοκτησίας και υπερηφάνειας, κατάρτισης και απασχόλησης, πολιτιστικής αξίας, περιβαλλοντικού κέρδους και κοινωνικής ένταξης. Τέλος, οι παρευρισκόμενοι στη σύνοδο κορυφής τόνισαν ότι θα πρέπει να συσταθεί μια ειδική ομάδα για την αντιμετώπιση επενδυτικών ζητημάτων στον πολιτιστικό και πολιτιστικό τουρισμό.
Διαβάστε ακόμα:
Η σημασία της κυκλικής τουριστικής οικονομίας για τα νησιά της Αττικής
Στις κορυφαίες επιλογές των Ούγγρων για διακοπές η Ελλάδα
Έκθεση: Οι απειλές για τον ελληνικό τουρισμό από φυσικές καταστροφές και απρόβλεπτες καταστάσεις