Η Ιαπωνία αποτελεί μία δυναμική αγορά εξερχόμενου τουρισμού που επιδεικνύει ιδιαίτερη αγάπη για την Ελλάδα. Με την ευκαιρία της ανακήρυξης του 2024 σε έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας-Ιαπωνίας, η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε έρευνα, με θέμα τα χαρακτηριστικά της Ιαπωνικής αγοράς.

85

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά και τα μοναδικά τοπία της Ελλάδας αποτελούν τα βασικά κίνητρα για επιλογή της χώρας μας ως προορισμού από τους Ιάπωνες ταξιδιώτες. Οι εμβληματικές εικόνες και φωτογραφίες της Ελλάδος αποτελούν βασικό μέσο προώθησης. Βασικές προκλήσεις αποτελούν η έλλειψη απευθείας πτήσεων μεταξύ των 2 χωρών καθώς και οι υψηλές τιμές των ταξιδιωτικών πακέτων προς Ελλάδα. Οι περισσότεροι επισκέπτες είναι άνω των 60 ετών (τουρισμός τρίτης ηλικίας) αλλά καταγράφονται σημαντικές ροές από άτομα που εργάζονται (honeymooners, γυναίκες). Συνήθως, πρόκειται για επισκέπτες μεσαίου και υψηλού εισοδήματος. Προτιμούν να επισκέπτονται την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου και της άνοιξης και αποφεύγουν την καλοκαιρινή περίοδο λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.

Ο ρόλος των τουριστικών πρακτορείων είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την προσέλκυση τουριστών από την Ιαπωνία ενώ καταβάλλονται προσπάθειες για προσθήκη λιγότερο δημοφιλών προορισμών στην κλασική διαδρομή και για δημιουργία πακέτων για τη Βόρεια Ελλάδα. Σημαντική δημοφιλία ή περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης παρουσιάζουν οι εξής θεματικές μορφές: κρουαζιέρα, γαμήλιες τελετές και μήνες του μέλιτος (honeymooners), γαστρονομικός, αθλητικός, ορεινός-χειμερινός.

Η Κροατία και η Τουρκία αποτελούν τις σημαντικότερες ανταγωνίστριες χώρες μας. Όπως σημειώνεται, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην επίλυση προβλημάτων που δυσχεραίνουν το έργο των τουριστικών πρακτορείων όπως η έλλειψη γιαπωνεζόφωνων ξεναγών, η περιορισμένη προβολή της Ελλάδος στα ιαπωνικά ΜΜΕ και η έλλειψη προώθησης λιγότερο δημοφιλών προορισμών.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής:

Κίνητρα για επιλογή της Ελλάδας ως προορισμού

Βασικά κίνητρα για την επιλογή της Ελλάδας ως προορισμού είναι:

-η μοναδικότητα της συνολικής πολιτιστικής κληρονομιάς (Αρχαιότητα, Βυζάντιο)

-η πληθώρα μνημείων και αρχαιολογικών χώρων. Να σημειωθεί ότι η ελληνική ιστορία και μυθολογία διδάσκεται στα σχολεία και ο μέσος Ιάπωνας έχει γνώση του ελληνικού πολιτισμού και ιδιαίτερα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας και του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και τραγωδίας,

-η ελληνική φύση και τα εμβληματικά τοπία. Επιλέγουν εμβληματικά μνημεία και τοπία που χαίρουν παγκόσμιας αναγνώρισης π.χ. περιλαμβάνονται στον κατάλογο παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της UNESCO,

-Οι εμβληματικές εικόνες (το γαλάζιο και λευκό του Αιγαίου, οι γαλάζιοι θόλοι της Σαντορίνης, οι ανεμόμυλοι της Μυκόνου, τα πλακόστρωτα δρομάκια των νησιών), δεδομένου ότι οι Ιάπωνες επισκέπτες επιθυμούν να βγάλουν ωραίες φωτογραφίες τις οποίες ανεβάσουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Instagram). Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως από τότε έγινε ευρέως γνωστή στην Ιαπωνία, αυξήθηκε σημαντικά η ζήτηση για τον συγκεκριμένο προορισμό.

-Η Ελλάδα θεωρείται οικονομικότερος προορισμός έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

-Η δυνατότητα επίσκεψης πολλαπλών προορισμών εντός της χώρας μας λόγω των μικρών αποστάσεων.

Παράμετροι που δυσχεραίνουν το ταξίδι προς Ελλάδα

O βασικότερος ανασταλτικός παράγοντας επιλογής της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού είναι η έλλειψη απευθείας πτήσης. Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, η ύπαρξη απευθείας πτήσης αποτελεί ένδειξη σεβασμού προς τον Ιάπωνα ταξιδιώτη («πως τον υπολογίζεις σαν τουρίστα») και μπορεί να αποτελέσει μία νέα βάση προσέγγισης της ιαπωνικής αγοράς.

Επιπρόσθετη δυσκολία συνιστά η αύξηση της διάρκειας των πτήσεων προς Ευρώπη, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Παρατηρείται δυσκολία εύρεσης θέσεων business class, ειδικά στην περίπτωση των γκρουπ που απαιτείται η κράτηση πολυάριθμων θέσεων και των ταξιδιωτών τρίτης ηλικίας, οι οποίοι αποφεύγουν τις μακρινές πτήσεις με πολλές στάσεις.

Η τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου επίσης επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το κόστος του συνολικού πακέτου Όπως επισημάνθηκε από συμμετέχοντα στην έρευνα το αεροπορικό εισιτήριο προς Ιταλία είναι συχνά φθηνότερο από το αντίστοιχο προς Ελλάδα, γεγονός πως επηρεάζει την επιλογή προορισμού.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως ένα μέσο πακέτο που κόστιζε 1.500 ευρώ το 2019 το 2023 έφθασε να κοστίζει 4.000 ευρώ.

Επίσης, λόγω της πτώσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας γεν-ευρώ, το συνολικό κόστος επίσκεψης προορισμών εντός της ζώνης του Ευρώ είχε αυξηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Ως αποτέλεσμα, πολλοί Ιάπωνες προσανατολίζονταν σε εγχώριους προορισμούς ή σε οικονομικά προσιτούς προορισμούς όπως η Τουρκία, που διαθέτει απευθείας πτήσεις και οι προσφερόμενες υπηρεσίες είναι πιο οικονομικές.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(290885)
      ["id"]=>
      int(290885)
      ["title"]=>
      string(52) "Tokyo,,Japan,-,July,29,,2015:,Bright,Neon,Lights,And"
      ["filename"]=>
      string(22) "tokyo-japan-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(1163828)
      ["url"]=>
      string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(142) "https://www.travel.gr/experiences/people-en/enas-ellinas-perigrafei-tin-zoi-sto-to/attachment/tokyo-japan-july-29-2015-bright-neon-lights-and/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(30) "Τόκιο/Photo: Shutterstock"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(47) "tokyo-japan-july-29-2015-bright-neon-lights-and"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(290840)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-10-26 11:52:21"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-10-27 06:49:36"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/10/tokyo-japan-1365x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1365)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Γενικά χαρακτηριστικά-συμπεριφορά

Πρόκειται για ένα διστακτικό, εσωστρεφή αλλά εξαιρετικά ευγενικό λαό με βαθιά συνείδηση της διαφορετικότητας της κουλτούρας τους. Παρόλο που οι νεότερες γενιές είναι πιο διεθνοποιημένες, συνεχίζουν να αποδίδουν έμφαση σε παραδοσιακές αξίες όπως η ευγένεια και ο σεβασμός.

Ως πελάτες, είναι εξαιρετικά απαιτητικοί και μη ευέλικτοι και εκτιμούν ιδιαίτερα την καλή οργάνωση και τη συνέπεια στην τήρηση των συμφωνηθέντων και κυρίως όσων απεικονίζονται φωτογραφικά ή αναφέρονται ρητά στις προωθητικές μπροσούρες. Όπως ανέφερε ένας εκπρόσωπος ταξιδιωτικού πρακτορείου: Η μπροσούρα έχει ισχύ συμβολαίου για τον Ιάπωνα.

Επιπροσθέτως, ειδικά οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες αισθάνονται ασφάλεια όταν τους συνοδεύει ομοεθνής τους ή άτομα που έχουν καλή γνώση της ιαπωνικής γλώσσας.

Τμηματοποίηση της αγοράς με βάση την ηλικία και το εισόδημα

Κατά κύριο λόγο, πρόκειται για άτομα ηλικίας 60-80 ετών που διαθέτουν τόσο την οικονομική άνεση (λαμβάνουν ένα υψηλό εφάπαξ και η σύνταξή τους καταβάλλεται δύο φορές το χρόνο) όσο και τον ελεύθερο χρόνο για την πραγματοποίηση ταξιδιών.

Αυξητική τάση καταγράφεται στις ροές εργαζόμενων Ιαπώνων, οι οποίοι επιλέγουν κατά κύριο λόγο πιο ελεύθερες μορφές ταξιδιού διότι έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας και δεν έχουν ανάγκη τη συνοδεία Οδηγού ή Ξεναγού. Η συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία ταξιδιωτών δεν είναι σε θέση να πραγματοποιεί πολλά ταξίδια μεγάλης διάρκειας δεδομένου ότι οι άδειες μετ΄ αποδοχών που λαμβάνουν δεν υπερβαίνουν τις δύο εβδομάδες ενώ είναι αρκετά συχνό το φαινόμενο να μην λαμβάνουν περισσότερες από 8 συνεχόμενες ημέρες άδειας μετ’ αποδοχών. Παλαιότερα, αξιόλογος ήταν ο αριθμός των Ιαπώνων φοιτητών που επισκέπτονται τη χώρα μας κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο, λόγω των χαμηλών τιμών.

Όσον αφορά την εισοδηματική κατηγορία των Ιαπώνων επισκεπτών, διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για τουρίστες μεσαίου και ανώτερου εισοδήματος, ανάλογα με το πακέτο που επιλέγουν. Στην αγορά διατίθεται πληθώρα πακέτων που απευθύνονται σε διαφορετικές εισοδηματικές κατηγορίες ταξιδιωτών (φοιτητές, υπαλλήλους με οικογένεια, άτομα με οικονομική άνεση). Εντούτοις, τονίστηκε πως ο αριθμός όσων επιλέγουν ακριβά πακέτα είναι υψηλός.

Τρόπος ταξιδιού

Ταξιδεύουν κυρίως σε γκρουπ και επιλέγουν οργανωμένα πακέτα, με τη συνοδεία Tour Leader. Πλέον, μετά την πανδημία, τα γκρουπ αριθμούν 20 άτομα και όχι 35-40, όπως ήταν σύνηθες πριν την πανδημία. Συνήθης πρακτική είναι μεμονωμένοι ταξιδιώτες (οι λεγόμενοι o-hotori sama) να ταξιδεύουν με γκρουπ, κλείνοντας μονόκλινα δωμάτια.

Εντούτοις, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται στροφή και σε πιο εξατομικευμένα και ελεύθερα προϊόντα/προγράμματα και έχει ενισχυθεί ο αριθμός των μεμονωμένων ταξιδιωτών, οι οποίοι συνήθως αναζητούν οικονομικές ευκαιρίες. Τα συγκεκριμένα προϊόντα επιλέγονται συνήθως από νέους σε ηλικία ταξιδιώτες. Σε αρκετές περιπτώσεις επιλέγουν την Αθήνα και δύο νησιά. Κατά κύριο λόγο πρόκειται για ζευγάρια ή γκρουπ φίλων (κυρίως γυναίκες) και λιγότερο οικογένειες ή διαγενεακοί συνδυασμοί (μητέρα-ενήλικη κόρη). Σύμφωνα με τα περισσότερα πρακτορεία λίγοι είναι αυτοί που ταξιδεύουν μόνοι τους. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος ταξιδιωτικού πρακτορείου, πρόκειται για 2 στους 20.

Χρόνος πραγματοποίησης κράτησης

Οι Ιάπωνες ταξιδιώτες έχουν την τάση να πραγματοποιούν κράτηση αρκετούς μήνες πριν την πραγματοποίηση του ταξιδιού, δηλαδή από το φθινόπωρο για το καλοκαίρι του επόμενου έτους ή σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και ένα χρόνο πριν.

Διάρκεια ταξιδιού

Η διάρκεια του ταξιδιού στις περισσότερες περιπτώσεις ανέρχεται σε μία εβδομάδα ή 8-10 ημέρες, συμπεριλαμβανομένης της μετάβασης από και προς τον προορισμό που διαρκεί δύο ημέρες. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες επιλέγουν συχνά πακέτα των 13 ημερών.

Περίοδος πραγματοποίησης του ταξιδιού

Σε γενικές γραμμές η περίοδος πραγματοποίησης ταξιδιών είναι από Μάρτιο-Απρίλιο έως Οκτώβριο και σπανιότερα Νοέμβριο. Οι ροές κορυφώνονται τους φθινοπωρινούς μήνες (Σεπτέμβριος, Οκτώβριος) με τον Οκτώβριο να θεωρείται ο καλύτερος μήνας λόγω της διαθεσιμότητας δωματίων, των χαμηλότερων τιμών και των υποφερτών θερμοκρασιών αλλά και την άνοιξη και πιο συγκεκριμένα το Μάιο (λόγω της ιαπωνικής Golden Week) και τον Απρίλιο.

Κατά την έρευνα έγινε αναφορά στην τάση να αποφεύγονται οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος (και λιγότερο ο Ιούνιος) λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και του υψηλού κόστους των πακέτων (εισιτηρίων και της διαμονής). Επισημάνθηκε, ωστόσο πως οι Ιάπωνες γενικότερα συνηθίζουν να πραγματοποιούν ταξίδια κατά τη διάρκεια του Αυγούστου λόγω της γιορτής Obon. Επισημαίνεται πως για την επίσκεψη νησιωτικών προορισμών προτιμάται η κρουαζιέρα και κυρίως μονοήμερα, τριήμερα ή τετραήμερα ταξίδια.

Προσφερόμενα ταξιδιωτικά πακέτα

Η κλασική διαδρομή που προτιμούν περιλαμβάνει επισκέψεις σε Αθήνα, Μετέωρα (Καλαμπάκα), Δελφούς, Μύκονο και Σαντορίνη. Ανάλογα με το πρακτορείο προστίθενται στην καθιερωμένη διαδρομή στάσεις σε προορισμούς όπως Θεσσαλονίκη, Ολυμπία, για την οποία το ενδιαφέρον αυξάνεται, Επίδαυρος, Μυκήνες, Σποράδες, Δήλο, το Ναύπλιο, ή τη Βόρειο Ελλάδα. Σε πιο εξειδικευμένα πακέτα περιλαμβάνονται και προορισμοί στη Νότιο Ελλάδα (Μονεμβασιά, Σπάρτη, Μυστράς). Στην περίπτωση των Ιόνιων νησιών, μεγάλη ζήτηση καταγράφονταν για τη Ζάκυνθο (λόγω του ναυαγίου που είναι γνωστού στην ιαπωνική αγορά) και την Κέρκυρα. Επισημάνθηκαν, ωστόσο, οι πρακτικές δυσκολίες επίσκεψης του ναυαγίου (δυνατότητα πρόσβασης μόνο με πλοίο ή απαγόρευση επίσκεψης).

Σημειώνεται ότι έχουν δημιουργηθεί πακέτα για Βόρεια Ελλάδα (με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη στην οποία οι επισκέπτες παραμένουν για δύο ημέρες) που περιλαμβάνουν επισκέψεις σε Βεργίνα, Φιλίππους, Αμφίπολη, Ξάνθη, Έβρο και Σουφλί. Στην προκειμένη περίπτωση η ύπαρξη σημαντικού αριθμού μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων στη Θεσσαλονίκη καθώς και η εγγύτητα με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης συνιστούν αξιόλογα πλεονεκτήματα.

Βασικό χαρακτηριστικό όλων των διαδρομών είναι η βραχεία παραμονή σε κάθε επιμέρους προορισμό (συνήθως δεν υπερβαίνει τις δύο διανυκτερεύσεις) με γεμάτο πρόγραμμα επισκέψεων που έχει ως αποτέλεσμα να μην προτιμώνται τουριστικά προϊόντα που προϋποθέτουν μακροχρόνια διαμονή, όπως π.χ. δραστηριότητες που σχετίζονται με τον αγροτουρισμό. Οι πιο νέοι σε ηλικία ταξιδιώτες σε ορισμένες περιπτώσεις παραμένουν στους επιμέρους προορισμούς 3-4 ημέρες προκειμένου να τον απολαύσουν.

Κατά το παρελθόν ήταν αρκετά συνηθισμένο το ταξίδι τους να περιλάμβανε στάσεις σε περισσότερες από μία ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις (Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη, Αθήνα ή Κωνσταντινούπολη, Κάιρο, Αθήνα) ή συνδύαζαν χώρες με σημαντικούς πολιτισμούς (Ιταλία-Ελλάδα-Αίγυπτος-Τουρκία) και πραγματοποιούνταν κατά την περίοδο Νοέμβριος-Μάρτιος. Τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι επιλέγουν να επισκεφτούν μόνο την Ελλάδα. Ορισμένα πρακτορεία προσφέρουν ακόμα συνδυαστικά πακέτα αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις είναι περιορισμένος ο αριθμός των Ιαπώνων επισκεπτών που τα επιλέγουν και κυρίως πρόκειται για honeymooners. Πρόκειται για πακέτα που συνδυάζουν την επίσκεψη σε Αθήνα με Βαρκελώνη, Ρώμη και Παρίσι.

Καταλύματα

Παλιότερα επέλεγαν αποκλειστικά ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων τα οποία συνεχίζουν να αποτελούν την πρώτη επιλογή. Πλέον, επιλέγουν συχνά και πιο οικονομικά καταλύματα, κυρίως 3 αστέρων. Η κατηγορία των ξενοδοχείων που επιλέγονται εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:

-το κόστος του πακέτου,

-τον επιμέρους προορισμό. Για παράδειγμα δεν αποκλείεται σε ένα πακέτο να περιλαμβάνονται ακριβά καταλύματα στη Μύκονο και τη Σαντορίνη και πιο οικονομικά στην Αθήνα,

-τα χαρακτηριστικά του ξενοδοχείου, όπως παραδείγματος χάριν η καλή θέα στην περίπτωση της Σαντορίνης και της Μυκόνου που μπορεί να οδηγήσει και στην επιλογή ενός ξενοδοχείου 3 αστέρων ή η κεντρική τοποθεσία στην περίπτωση της Αθήνας.

Επισημάνθηκε ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σχέση με τα ξενοδοχεία άλλων ευρωπαϊκών πόλεων είναι αρκετά πιο οικονομικά. Ζητούν να διαθέτουν ευρύχωρα μπάνια με μπανιέρες και όχι ντουζιέρες.

Δαπάνες στον προορισμό

Σύμφωνα με ορισμένους συμμετέχοντες στην έρευνα, οι Ιάπωνες επισκέπτες έχουν την τάση να δαπανούν μεγάλα ποσά κατά τη διάρκεια της παραμονής τους σε έναν προορισμό. Οι αγορές αφορούν κυρίως δώρα ή σουβενίρ για την οικογένεια και τους συναδέλφους τους. Εκτιμάται πως δαπανούν στον προορισμό 60-80 ευρώ την ημέρα ανά ζευγάρι.

Δραστηριότητες

Οι βασικές δραστηριότητες τις οποίες πραγματοποιούν οι Ιάπωνες επισκέπτες στους ελληνικούς προορισμούς και οι οποίες περιλαμβάνονται στα πακέτα είναι επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία και περίπατοι σε γραφικές γειτονιές. Κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων για την έρευνα έγινε αναφορά και σε άλλες δραστηριότητες που προσφέρουν τα ταξιδιωτικά πρακτορεία με στόχο τον εμπλουτισμό των προσφερόμενων προγραμμάτων για τις οποίες καταγράφεται ενδιαφέρον:

-Δραστηριότητες που σχετίζονται με την ελληνική παράδοση (π.χ. παραδοσιακοί χοροί, ποντιακά) ή δρώμενα πολιτιστικού χαρακτήρα (π.χ. καρναβάλι της Πάτρας, γιορτή της Σαρδέλας στη Λέσβο)

-Οινοτουριστικές δραστηριότητες όπως οινογνωσίες ή επίσκεψη σε οινοποιεία,

-Εκδρομή με το τρενάκι στο Διακοφτό που εμπλουτίζει μία παραδοσιακή διαδρομή (Μετέωρα-Δελφοί-Ολυμπία),

-Μονοήμερη κρουαζιέρα στον Αργοσαρωνικό,

-Hiking και trekking καθώς και παρατήρηση λουλουδιών (flower watching) και περιήγηση σε ανθισμένα τοπία και μονοπάτια. Πρόσφατα ζητήθηκε από πρακτορείο η δημιουργία εξειδικευμένου πακέτου για hiking και παρατήρηση λουλουδιών στην Κρήτη.

-Μεμονωμένοι επισκέπτες επιλέγουν και υπηρεσίες σε spa.

-Σε ορισμένα πακέτα περιλαμβάνεται και ελεύθερη ημέρα.

Επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες

Οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες από Ιαπωνία είναι ελάχιστοι διότι το ταξίδι στην Ελλάδα αποτελεί ταξίδι ζωής την οποία δεν προτίθενται να επαναλάβουν διότι επιθυμούν να επισκεφτούν και άλλους προορισμούς. Εντούτοις, υπάρχουν ταξιδιωτικά γραφεία τα οποία εξειδικεύεται στην προώθηση πακέτων προς την Ελλάδα και τα οποία καταβάλουν προσπάθειες για τη δημιουργία επαναλαμβανόμενων επισκεπτών Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ο εκπρόσωπος ενός πρακτορείου έμφαση δίνεται στη δημιουργία πακέτων με μόνο δύο επιμέρους προορισμούς.

Αξιολόγηση του ταξιδιού

Σε γενικές γραμμές οι Ιάπωνες ταξιδιώτες δηλώνουν ικανοποιημένοι από την επίσκεψή τους στη χώρα μας και το ταξίδι ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Επισημάνθηκε πως προκειμένου η χώρας μας να διατηρήσει το υψηλό ποσοστό ικανοποίησης πρέπει να διατηρήσει τον αυθεντικό και ανεπιτήδευτο χαρακτήρα της.

Κανάλια διανομής

Τα τουριστικά πρακτορεία συνεχίζουν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιαπωνική αγορά και χαίρουν της εμπιστοσύνης των Ιαπώνων. Τα πρακτορεία πλέον έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες των νέων σε ηλικία Ιαπώνων και δίνουν έμφαση στο διαδικτυακό κομμάτι ενώ προωθούν περισσότερα εξατομικευμένα προγράμματα. Σημαντικό κανάλι διανομής είναι πλέον και οι διαδικτυακές πλατφόρμες.

Κανάλια προβολής και προώθησης

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα που εξετάσθηκε ήταν ο προσδιορισμός των πιο αποτελεσματικών καναλιών προβολής και προώθησης. Με βάση τις απαντήσεις που δόθηκαν αυτά είναι τα εξής:

-Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter, Instagram, youtube) κυρίως μεταξύ των νέων.

-Τα τηλεοπτικά ταξιδιωτικά προγράμματα (όπως το δημοφιλές πρόγραμμα «Συλλογή Ταξιδιών», Tabi Salad ή Travel Salad στο κανάλι Asahi) και ντοκιμαντέρ που αναφέρονται στην ιστορία της Ελλάδας, οδηγούν άμεσα σε αύξηση της ζήτησης για τουριστικά πακέτα προς έναν προορισμό. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Καστελόριζου, που λόγω της αναφοράς που έγινε στη γαλάζια σπηλιά σε ένα ντοκιμαντέρ που μεταδόθηκε στην ιαπωνική τηλεόραση υπήρχε μεγάλη ζήτηση για το συγκεκριμένο νησί. Εντούτοις, λόγω των δυσκολιών στην πρόσβαση (δυσκολία μετάβασης από τη Ρόδο, είναι ευκολότερο να προσεγγίσει κανείς το νησί μέσω Τουρκίας, Κας) δεν κατέστη δυνατή η προσθήκη του στο πρόγραμμα. Στην ιαπωνική τηλεόραση έχουν μεταδοθεί ντοκιμαντέρ που αφορούν το μηχανισμό των Αντικυθήρων καθώς και την Ικαρία και τους Φούρνους (με θέμα τη μακροζωία) τα οποία κέντρισαν το ενδιαφέρον του ιαπωνικού κοινού. Ένα ακόμα δυνητικό μέσο προβολής είναι η συμμετοχή σε ιαπωνικά talk show Ελλήνων που μιλούν ιαπωνικά ή Γιαπωνέζων που μιλούν ελληνικά. Ο έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος (κυρίως εφημερίδες αλλά και περιοδικά) αποτελεί ακόμη έναν τρόπο προβολης.

Επίσης, ταινίες όπως η «Mamma mia!» οδήγησαν κατά το παρελθόν σε σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για τη χώρα μας. Παρόμοια επίδραση είχε και η συμπερίληψη σκηνών που είχαν γυριστεί στη Σαντορίνη σε δημοφιλή κορεατική σειρά. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το προωθητικό υλικό των πρακτορείων, δηλαδή διαδικτυακές και έντυπες μπροσούρες) στις οποίες έμφαση δίνεται στο φωτογραφικό υλικό. Επισημαίνεται πως η εμπιστοσύνη στα εγχώρια μέσα είναι μεγάλη ενώ κρίνεται ως αναγκαία η αξιοποίηση τοπικών διασημοτήτων (influencers, ηθοποιοί, συγγραφείς) στις προσπάθειες προβολής της χώρας μας.

Ενδιαφέρον για συγκεκριμένες ειδικές μορφές τουρισμού

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ήταν τα ευρήματα που αφορούν συγκεκριμένες ειδικές μορφές τουρισμού που είναι ήδη αναπτυγμένες ή παρουσιάζουν δυναμική περαιτέρω ανάπτυξης.

Ήλιος και θάλασσα

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ένας συμμετέχων στην έρευνα οι Ιάπωνες είναι νησιωτικός αλλά δεν είναι θαλασσινός λαός.

Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο προϊόν είναι εξαιρετικά μικρό, διότι αποφεύγουν την έκθεση στον ήλιο. Επιπροσθέτως, δεν υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την διαμονή σε resort.

Yachting

Δεν καταγράφεται ενδιαφέρον για yachting. Σπάνια VIP επισκέπτες επιλέγουν την εν λόγω ειδική μορφή και η διάρκεια πραγματοποίησης ταξιδιού δεν υπερέβη τις 7 ημέρες. Ορισμένα πρακτορεία έχουν προσπαθήσει να προωθήσουν το συγκεκριμένο προϊόν αλλά το ενδιαφέρον ήταν περιορισμένο. Στην περίπτωση της Σαντορίνης, συχνή είναι η ενοικίαση καταμαράν για να έχουν καλύτερη θέα της Καλντέρας.

Γαμήλιες τελετές και μήνες του μέλιτος

Το ενδιαφέρον για τη διοργάνωση γαμήλιων τελετών (κυρίως στη Σαντορίνη) και την πραγματοποίηση του μήνα του μέλιτος στην Ελλάδα είναι σταθερά υψηλό με ένα σημαντικό μερίδιο των Ιαπώνων επισκεπτών στη χώρα μας να ανήκουν στην εν λόγω κατηγορία. Για ορισμένα πρακτορεία το συγκεκριμένο τμήμα της Ιαπωνικής αγοράς είναι πολύ σημαντικό και αυξάνεται ο αριθμός των honeymooners οι οποίοι επιλέγουν πλέον πιο ελεύθερο πρόγραμμα. Υπάρχει η δυνατότητα και προώθησης και άλλων προορισμών για την τέλεση γαμήλιων τελετών. Ο Δήμος Ρόδου έχει υλοποιήσει προωθητικές ενέργειες στην Ιαπωνία με στόχο την προσέλκυση ζευγαριών που επιθυμούν να πραγματοποιήσουν τη γαμήλια τελετή τους στην Ελλάδα.

Αθλητικός τουρισμός

Καταγράφεται ενδιαφέρον για τον κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας από δρομείς που θέλουν να συμμετέχουν αλλά και για άλλες αθλητικές εκδηλώσεις όπως το Spartathlon. Ειδικά στην περίπτωση του κλασικού Μαραθωνίου υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω προώθησής του λόγω της μείωσης των διαθέσιμων θέσεων συμμετοχής σε άλλους διεθνείς Μαραθωνίους (Λονδίνου, Βερολίνου, Χαβάης) που συνήθως επιλέγουν οι Ιάπωνες.

MICE (Συναντήσεις, Κίνητρα, Συνέδρια & Εκθέσεις)

Η παροχή ταξιδιών κινήτρων από τις μεγάλες ιαπωνικές εταιρείες προς τη χώρα μας και ευρωπαϊκούς προορισμούς παρουσιάζει σημαντική πτώση, αν και συνεχίζει να υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες όπως η Nissan. Στην περίπτωση της Ελλάδας πιο συγκεκριμένα, η αποχώρηση εμπορικών και ναυτιλιακών ιαπωνικών εταιρειών από τη χώρα μας έχει συμβάλει στην καταγραφόμενη κάμψη. Συνήθως πρόκειται για γκρουπ 25-50 ατόμων αλλά μπορούν να ανέλθουν και στα 120 άτομα. Σύμφωνα με συμμετέχοντας στην έρευνα που δραστηριοποιείται στην εν λόγω αγορά το έτος 2026 έχει προγραμματιστεί ταξίδι-κίνητρο για 400 άτομα.

Οινοτουρισμός

Η Ελλάδα είναι γνωστή για το κρασί της αλλά δεν έχουν καταβληθεί προσπάθειες προώθησης του ελληνικού οινοτουριστικού προϊόντος, αντίστοιχες χωρών όπως η Ιταλία και η Γαλλία, που διαθέτουν περιοχές που έχουν ταυτιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο με την παραγωγή κρασιού (π.χ. το Μπορντό της Γαλλίας). Ειδικά η περίπτωση της Σαντορίνης που συνδυάζει την οινοπαραγωγή με τη μοναδική θέα και το ιδιαίτερο τοπίο θα μπορούσε να προσελκύσει επισκέπτες που ενδιαφέρονται για οινοτουρισμό.

Εκπαιδευτικός τουρισμός

Πρόκειται για ειδικά πακέτα που αφορούν την παρακολούθηση σεμιναρίων και την πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης από ομάδες φοιτητών με τη συνοδεία καθηγητών αρχαιολογίας ή βοτανολογίας. Διοργανώνονται από ιαπωνικά πανεπιστήμια και έχουν διάρκεια 15-30 ημέρες.

Ορεινός-χειμερινός τουρισμός

Υπάρχει ενδιαφέρον για τη δημιουργία πακέτων που περιλαμβάνουν την επίσκεψη ορεινών περιοχών και κυρίως γραφικών χωριών καθώς και την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων όπως η ορειβασία και το trekking. Από ορισμένα ταξιδιωτικά πρακτορεία καταβάλλονται προσπάθειες για την εύρεση των κατάλληλων περιοχών προκειμένου να δημιουργηθούν πακέτα για περιπατητικό – ορειβατικό τουρισμό, αντίστοιχα των πακέτων που είναι διαθέσιμα για διαδρομές όπως στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα στην Ισπανία. Εντούτοις, υπογραμμίστηκε πως η προώθηση πακέτων που να περιλαμβάνουν αποκλειστικά ορεινούς προορισμούς είναι δύσκολη και στις περισσότερες περιπτώσεις προτιμάται η προσθήκη μονοήμερων εκδρομών λόγω της σχετικά μικρής διάρκειας του συνολικού ταξιδιού.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας προτάθηκε η προώθηση ορεινών χωριών ως ενιαίας πολιτισμικής ενότητας. Το βασικότερο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η έλλειψη μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων 4 και 5 αστέρων που να μπορούν να φιλοξενήσουν ένα γκρουπ και να ικανοποιούν τις συχνά υψηλές απαιτήσεις τους σε επίπεδο υπηρεσιών. Παραδείγματος χάριν, παρόλο που το Μέτσοβο ή τα Ζαγοροχώρια μπορούν να αποτελέσουν δυνητικούς ορεινούς προορισμούς τα διαθέσιμα ξενοδοχεία διαθέτουν μικρό αριθμό δωματίων και κλινών.

Προτάθηκε η αξιοποίηση της πόλης των Ιωαννίνων ή της Καλαμπάκας, που διαθέτουν ξενοδοχεία με επαρκή διαθεσιμότητα δωματίων, ως εφαλτηρίου για την πραγματοποίηση εκδρομών σε άλλες κοντινές περιοχές. Στην προκειμένη περίπτωση πρέπει να εξετασθεί η χρονική περίοδος προσέλκυσης των Ιαπώνων δεδομένου ότι ο εν λόγω προορισμός προσελκύει σημαντικές ροές εγχώριου τουρισμού.

Κρουαζιέρα

Η κρουαζιέρα αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή προϊόντα που επιλέγουν και σε ορισμένες περιπτώσεις οι μισοί πελάτες για Ελλάδα επιλέγουν το εν λόγω προϊόν.

Ο χρόνος διάρκειας της κρουαζιέρας κυμαίνεται συνήθως στις 3-4 ημέρες, που επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να επισκεφτούν πολλούς προορισμούς σε μικρό χρονικό διάστημα (ενδεικτικοί προορισμοί είναι Μύκονος-Κουσάντασι-Πάτμος/Ρόδος-Κρήτη (Ηράκλειο)-Σαντορίνη). Πλέον αρκετά δημοφιλή είναι και τα επταήμερα ταξίδια στο Αιγαίο. Εν προκειμένω, πρόκειται για πακέτα που αφορούν μόνο νησιωτικούς προορισμούς. Συνήθως προτιμώνται μεγάλα και πολυτελή κρουαζιερόπλοια. Σε αρκετές περιπτώσεις τα δρομολόγια συνδυάζουν τρεις χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία) ενώ δημοφιλής είναι και ο συνδυασμός Αδριατική-Ιόνιο-Αιγαίο. Η Ελλάδα αποτελεί συχνά στάση σε αρκετές ευρωπαϊκές και διεθνείς κρουαζιέρες με τη διάρκεια παραμονής στη χώρα μας να ανέρχεται σε 1-2 ημέρες. Η ζήτηση για το συγκεκριμένο προϊόν βαίνει αυξανόμενη λόγω της αύξησης του κόστους διαμονής και εστίασης στους προορισμούς.

Τουρισμός τρίτης ηλικίας

Πρόκειται για ένα σημαντικό κομμάτι του εισερχόμενου ιαπωνικού τουρισμού και βασική αγορά στόχο για τα περισσότερα ταξιδιωτικά πρακτορεία. Επιλέγουν να ταξιδέψουν σε γκρουπ κυρίως λόγω της ανασφάλειας που τους προκαλεί η έλλειψη γνώσης της αγγλικής γλώσσας. Τα άτομα τρίτης ηλικίας επιλέγουν πακέτα των 8-10 ημερών και αλλά και, σπανιότερα, των 10-14 ημερών. Σε ελάχιστες περιπτώσεις επιλέγονται πακέτα διάρκειας 14-20 ημερών.

Αναφορικά με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του συγκεκριμένου μεριδίου της ιαπωνικής αγοράς, διαπιστώνεται πως δεν καταγράφονται ιδιαίτεροι φόβοι για την ασφάλεια και την υγειονομική τους περίθαλψη η οποία καλύπτεται από την ταξιδιωτική τους ασφάλιση, με τη χώρα μας να θεωρείται πως διαθέτει υποδομές υγείας υψηλής ποιότητας. Παράλληλα, τα ταξιδιωτικά γραφεία φροντίζουν να έχουν ένα καλό σύστημα αντιμετώπισης τυχόν προβλημάτων.

City break

Λόγω της πιεστικής καθημερινότητας, όλο και περισσότεροι Ιάπωνες επιλέγουν πακέτα 3-4 ημερών σε μεγάλες πόλεις που περιλαμβάνουν μονοήμερη κρουαζιέρα στον Σαρωνικό ή επίσκεψη στους Δελφούς ή την Αργολίδα.

Γαστρονομικός τουρισμός

Γενικότερα, υπάρχει ενδιαφέρον για τον γαστρονομικό τουρισμό, διότι πλέον οι Ιάπωνες είναι πιο εξοικειωμένοι με τη δυτική κουζίνα και πιο ανοιχτοί σε νέες γαστρονομικές εμπειρίες ειδικά στην περίπτωση που αυτές συγγενεύουν με τη δική τους κουζίνα (θαλασσινά). Αποτελούν εξάλλου μία από τις λίγες ασιατικές αγορές που επιλέγουν τοπικά πιάτα στους προορισμούς που επισκέπτονται και δεν αναζητούν τη δική τους ή ασιατικές κουζίνες. Η Μεσογειακή κουζίνα είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Ιαπωνία.

Όσον αφορά την ελληνική κουζίνα πιο συγκεκριμένα, δεν είναι ακόμα ιδιαίτερα γνωστή στο Ιαπωνικό κοινό λόγω ελλιπούς προβολής του μοναδικού χαρακτήρα της και της υψηλής ποιότητας των ελληνικών προϊόντων καθώς και απουσίας ελληνικών εστιατορίων στην Ιαπωνία που θα συνέβαλαν στην εξοικείωση του Ιαπωνικού κοινού με την ελληνική κουζίνα.

Ως εκ τούτου, σε λίγες περιπτώσεις εκφράζεται ενδιαφέρον για την Ελλάδα ως γαστρονομικό προορισμό. Επισημάνθηκε, ωστόσο, πως αρκετά συχνά οι επισκέπτες υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου, ζητούν να επισκεφτούν διεθνώς γνωστά και βραβευμένα εστιατόρια (Βαρούλκο, Στροφή, Χύτρα).

Οι περισσότεροι επισκέπτες επιλέγουν κατά την παραμονή τους στη χώρα μας κλασικά ελληνικά πιάτα (χωριάτικη σαλάτα, μουσακάς). Συνήθως το μενού είναι προκαθορισμένο και περιλαμβάνεται στο πακέτο τους. Πολύ σημαντική για την προώθηση της ελληνικής κουζίνας είναι η πρότερη γνωριμία με τα πιάτα μέσω διαφήμισης που δίνει έμφαση στη φωτογραφία (μπροσούρες με φωτογραφίες ελληνικών πιάτων). Παράλληλα, επιθυμούν να επισκέπτονται τα εγχώρια καταστήματα τροφίμων.

Πάντως έχουν πραγματοποιηθεί μεμονωμένες εκδηλώσεις για την προώθηση της ελληνικής κουζίνας και καταγράφεται ενδιαφέρον για προϊόντα που συνδέονται με την Ελλάδα όπως η μαστίχα και η βανίλια καθώς και προϊόντα που θεωρούνται υγιεινά όπως το λάδι, το μέλι, τα γαλακτοκομικά και το κρασί. Σε μία περίπτωση, υπήρχε ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση επίσκεψης στη Χίο λόγω της μαστίχας, αλλά δεν κατέστη δυνατή η διοργάνωση του ταξιδιού επειδή η μαστίχα συλλέγεται συγκεκριμένους μήνες. Σημειώθηκε, ωστόσο, πως έμφαση πρέπει να δοθεί σε προϊόντα που ταυτίζονται πλήρως με την Ελλάδα, όπως η μαστίχα, δεδομένου ότι στην ιαπωνική αγορά διατίθεται πληθώρα προϊόντων μελιού και λαδιού από άλλες χώρες. Παρόμοια δυναμική θα μπορούσε να αναπτυχθεί και στην περίπτωση ελληνικών καλλυντικών με ιδιαίτερα συστατικά όπως το γάλα γαϊδούρας ή το λάδι αργκάν. Επιπροσθέτως, πρέπει να γίνει κεφαλαιοποίηση της αυξανόμενης δημοφιλίας της υγιεινής διατροφής και της slow life που σχετίζεται με τη μεσογειακή και ελληνική κουζίνα. Παράλληλα, τα ίδια τα πρακτορεία καταβάλουν προσπάθειες για την εξοικείωση των επισκεπτών με τα ελληνικά προϊόντα. Ένα από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία προσέφερε στους επισκέπτες πριν το ταξίδι καλάθι με χαρακτηριστικά προϊόντα της χώρας μας (τσάι του βουνού, φιστίκι Αιγίνης, πράσινο σαπούνι).

Ανταγωνίστριες χώρες

Οι Ιάπωνες ταξιδιώτες επιλέγουν κατά κύριο λόγο γειτονικές ασιατικές χώρες για την πραγματοποίηση ταξιδιών (Ταϊβάν, Νότιος Κορέα, Ταϊλάνδη) αλλά και την Αυστραλία ή τις ΗΠΑ, και κυρίως τη Χαβάη. Οι ευρωπαϊκοί προορισμοί που επιλέγουν οι Ιάπωνες ταξιδιώτες είναι παραδοσιακά η Γαλλία και η Ιταλία. Μεταξύ των Ιαπώνων τουριστών αυξάνεται σταθερά η δημοφιλία της Ισπανίας που προσφέρει πιο οικονομικά προγράμματα από την Ελλάδα αλλά και της Γεωργίας , η οποία κεφαλαιοποιεί τη μακραίωνη οινική παράδοσή της [ΠΚ09]. Όσον αφορά τις γειτονικές μας χώρες, μικρή ζήτηση καταγράφεται για την Αλβανία, τη Βόρειο Μακεδονία και τη Βουλγαρία, ωστόσο, οι ροές προς Κροατία αυξάνονται σταθερά.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην περίπτωση της Τουρκίας, του κύριου ανταγωνιστή μας. Διαπιστώθηκε ότι σημαντικός αριθμός Τούρκων που διαμένουν μόνιμα στην Ιαπωνία δραστηριοποιούνται στους τομείς της γαστρονομίας και της διασκέδασης (εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης με χορό της κοιλιάς). Αυτοί λειτουργούν ως φορέας διάδοσης της τουρκικής κουλτούρας στην ιαπωνική κοινωνία και της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού. Σε αντιδιαστολή, η ελληνική κοινότητα στην Ιαπωνία εκτιμάται ότι δεν αριθμεί περισσότερα από 1.000 άτομα.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ιδιαίτερα οικονομικά πακέτα για Τουρκία που προωθούν οι Τούρκοι ταξιδιωτικοί πράκτορες. Ήδη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, το ενδιαφέρον για την Τουρκία ήταν υψηλό και βαίνει αυξανόμενο [ΠΚ16]. Συμμετέχων στην έρευνα με βαθιά γνώση των πρακτικών που έχουν υιοθετήσει από τα τουρκικά πρακτορεία για την προώθηση τουρκικών προορισμών ανέφερε πως σε αρκετές περιπτώσεις το κόστος ενός πακέτου διάρκειας 8 ημερών (7 διανυκτερεύσεις) που περιλαμβάνει απευθείας πτήση προς Κωνσταντινούπολη, διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία 5 αστέρων και ξεναγήσεις για ένα ολόκληρο γκρουπ είναι εξαιρετικά χαμηλό. Το κέρδος προκύπτει από την επίσκεψη σε τουλάχιστον τρία συμβεβλημένα καταστήματα (χαλιά, κοσμήματα, δερμάτινα) που καταβάλουν αντίτιμο στον πράκτορα για κάθε επισκέπτη. Ακόμα και εάν λίγα από τα μέλη του γκρουπ αγοράσουν κάτι ακριβό θα έχει καλυφθεί το κόστος του ταξιδιού. Ένα τουρκικό τουριστικό πρακτορείο που έχει υιοθετήσει την εν λόγω πρακτική είναι το Dorak Tour το οποίο διαθέτει πληθώρα ιδιόκτητων εστιατορίων και καταστημάτων στους προορισμούς.

Οι αφίξεις

Ταξιδιωτικός πράκτορας που εξειδικεύεται στα τουριστικά πακέτα προς Ελλάδα, εκτίμησε ότι ο αριθμός των Ιαπώνων επισκεπτών για το 2023, συμπεριλαμβανομένων αυτών που επισκέπτονται και άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθώς και όσων πραγματοποιούν κρουαζιέρες που κάνουν στάση στην Ελλάδα κυμάνθηκε μεταξύ 20 με 22.000. Πάντως, από το Φθινόπωρο του 2023 καταγράφηκε μεγάλο ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση ταξιδιών προς την Ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι. Το 2019 οι αφίξεις αλλοδαπών με χώρα μόνιμης διαμονής την Ιαπωνία στα καταλύματα ξενοδοχειακού τύπου, κάμπινγκ και καταλύματα σύντομης διαμονής είχαν φθάσει σε 110.368. Σε ερώτημα που τέθηκε αναφορικά με ποιες ιαπωνικές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να παρέχουν απευθείας πτήσεις με την Ελλάδα προτάθηκαν η ZIPAIR, μία χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία και θυγατρική της Japan Airlines που διαθέτει αεροσκάφη Boeing 787, και η Peach Aviation.

Το έτος 2019 παρουσιάστηκε το μεγαλύτερο ρεύμα Ιαπώνων ταξιδιωτών προς άλλους προορισμούς φτάνοντας τα 20 εκατ. Όσον αφορά τις συνολικές ταξιδιωτικές δαπάνες από τον εξερχόμενο τουρισμό της Ιαπωνίας, αυτές διαμορφώθηκαν σε 21,3 δισ. δολ. για το έτος 2019. Οι Ιάπωνες ταξιδιώτες στο εξωτερικό για το χρονικό διάστημα από Ιανουάριο έως Νοέμβριο του έτους 2023, ανήλθαν σε 8.676.200. Η βραδύτερη συνολική ανάκαμψη της ιαπωνικής ζήτησης επιβεβαιώθηκε από την προαναφερθείσα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιού η οποία ανέφερε ότι από τις κορυφαίες αγορές μακρινών αποστάσεων για την Ευρώπη (Κίνα, Βραζιλία, Αυστραλία, Καναδάς, ΗΠΑ και Ιαπωνία), η «Ιαπωνική αγορά συνεχίζει να δείχνει την χαμηλότερη προθυμία να ταξιδέψει στο εξωτερικό». Να σημειωθεί ότι το έτος 2021, σύμφωνα με στοιχεία του Στατιστικού Γραφείου του Υπουργείου Εσωτερικών και Επικοινωνιών της Ιαπωνίας, ο συνολικός πληθυσμός της χώρας ανήλθε σε 125,5 εκατ., κατατάσσοντας τη στην 11η θέση στον κατάλογο των χωρών με το μεγαλύτερο πληθυσμό.

Διαβάστε ακόμα:

Πώς θα ταξιδέψετε εντελώς δωρεάν στη Νότια Κορέα τον Μάιο

Ιστορικό ρεκόρ αφίξεων άνω των 36 εκατ. επισκεπτών στην Ελλάδα το 2023

Πώς η Ελλάδα μπορεί να αναπτύξει τον αστροτουρισμό -Το συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων χωρών