Η Ελλάδα, παρά το ευμετάβλητο οικονομικό περιβάλλον, διατηρεί και τη φετινή χρονιά σε ανοδική πορεία τον τουρισμό της.
Αντίστοιχα, σε θετικό πεδίο κινείται ο τουρισμός και στην Ισπανία. Πάρα ταύτα και οι 2 χώρες, αντιμετώπισαν τη φετινή χρονιά πιο ισχυρό ανταγωνισμό από μεσογειακούς προορισμούς χαμηλού κόστους όπως είναι η Τουρκία, το Μαρόκο ή η Τυνησία. Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά 23,9% ξεπερνώντας τα 6,17 δισ. ευρώ από περίπου 5 δισ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2022 και 1, 19 δισ. ευρώ το εξάμηνο του 2021. Επίσης, οι αφίξεις ξένων τουριστών έως και τον Ιούνιο αυξήθηκαν κατά 26% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022.
Σε ό,τι αφορά τον Ιούνιο, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση κατά 17,2% φθάνοντας σε 2,93 δισ. ευρώ από 2,5 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και 806,7 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο του 2021. Επιπλέον, οι διεθνείς αφίξεις τον Ιούνιο αυξήθηκαν κατά 17,9% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2022.
Σημαντική αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών των Ελλήνων στο εξωτερικό
Αυξητικά κινήθηκαν στο εξάμηνο και οι ταξιδιωτικές δαπάνες των Ελλήνων στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι Έλληνες στα ταξίδια τους στο εξωτερικό το πρώτο εξάμηνο του έτους ξόδεψαν 1,18 δισ. ευρώ από 870,7 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2022 και 325,4 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2021. Επίσης, οι ταξιδιωτικές δαπάνες τους τον Ιούνιο έφθασαν σε 204,3 εκατ. ευρώ από 171, 1 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και 101,2 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο του 2021.
Η κυριαρχία της Ισπανίας στον τουρισμό
Με βάση πρόσφατες κλαδικές εκτιμήσεις, βασισμένες σε στοιχεία του ισπανικού Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής και του εκ των κορυφαίων σε διεθνές επίπεδο ισπανικού κρατικού Ομίλου διαχείρισης υποδομών αεροδρομίων, AENA, θεωρείται εξαιρετικά πιθανό η Ισπανία να ξεπεράσει φέτος τον αριθμό των 84 εκατ. αφίξεων ξένων τουριστών στους κύριους τουριστικούς της προορισμούς του 2019 και των 275 εκατ. επιβατών που μετακινήθηκαν μέσω αεροδρομίων του δικτύου της AENA την ίδια χρονιά. Τα σχετικά στοιχεία και οι εκτιμήσεις περιλαμβάνονται σε έκθεση της ελληνικής Πρεσβείας στη Μαδρίτη (Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων).
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου αφίχθηκαν 37,5 εκατ. ξένοι τουρίστες στην Ισπανία, κατά 1,6% λιγότεροι σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ παράλληλα, τα στοιχεία της ΑΕΝΑ δείχνουν πως κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2023, ο αριθμός των επιβατών που διακινήθηκε μέσω αεροδρομίων του δικτύου της AENA αυξήθηκε κατά 1,2% σε σύγκριση με εκείνον του 2019, σε 159 εκατ. επιβάτες. Ταυτόχρονα, τα έως τώρα στατιστικά στοιχεία των ξενοδοχείων, των αεροπορικών εταιρειών και των ταξιδιωτικών γραφείων προεξοφλούν ότι τα αποτελέσματα του φετινού καλοκαιριού θα ανέλθουν σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, ενώ και οι προοπτικές για το τελευταίο τρίμηνο του έτους είναι εξίσου αισιόδοξες, με συνέπεια να προβλέπεται ότι τόσο οι τουριστικές αφίξεις από το εξωτερικό όσο και ο αριθμός επιβατών μέσω του δικτύου ΑΕΝΑ θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019, δηλαδή του έτους πριν την εκδήλωση της πανδημίας.
Συντηρητικές κλαδικές εκτιμήσεις προβλέπουν ότι η φετινή χρονιά ενδεχομένως θα κλείσει με ένα συνολικό αριθμό 260 εκατ. τουριστών μέσω αεροδρομίων δικτύου ΑΕΝΑ, εκ των οποίων τα 84 εκατ. ξένοι και τα 176 Ισπανοί τουρίστες.
Πόλεμος τιμών από χαμηλού κόστους προορισμούς
Παράλληλα, ορισμένα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας προειδοποιούν για έναν ενδεχόμενο «πόλεμο» χαμηλών τιμών που θα μπορούσαν να προκαλέσουν οι μεσογειακοί προορισμοί χαμηλού κόστους, συγκεκριμένα οι Τουρκία, Μαρόκο ή Τυνησία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μεγάλων ισπανικών ταξιδιωτικών πρακτορείων, η υπέρβαση ή μη των επιπέδων εισερχόμενου τουρισμού του 2019 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την απρόσκοπτη ροή αφίξεων τουριστών στη συνέχεια του 2023 προς τα Κανάρια Νησιά, οι οποίες συγκεντρώνουν πολύ σημαντικό τμήμα των εισερχόμενων τουριστικών ροών μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου εκάστου έτους.
Κώδωνας κινδύνου από την αύξηση των τιμών
Από την άλλη πλευρά ωστόσο, ο ισπανικός τουριστικός κλάδος εκτιμά ότι η γενικευμένη άνοδος των τιμών του τουριστικού προϊόντος τείνει να «παραλύει» τη ζήτηση στις ομάδες τουριστών με χαμηλότερο επίπεδο εισοδήματος κυρίως στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο που αποτελούν παραδοσιακές χώρες προέλευσης τουριστών προς Ισπανία, επισημαίνοντας πάντως ότι το εν λόγω φαινόμενο δεν φαίνεται να επηρεάζει προς το παρόν τις ροές προς Ισπανία.
Τα ισπανικά ταξιδιωτικά γραφεία επισημαίνουν επίσης ότι και οι Ισπανοί τουρίστες έχουν ταξιδέψει μαζικά αυτό το καλοκαίρι, καταγράφοντας κατά 20% περισσότερες κρατήσεις από ό,τι την ίδια περίοδο του 2022, με τις προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους να είναι εξίσου ελπιδοφόρες, αφού οι κρατήσεις που έχουν γίνει έγιναν μέχρι σήμερα για το υπόλοιπο του έτους είναι κατά 39% υψηλότερες από τις αντίστοιχες περσινές. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ισπανικού τουριστικού κλάδου αλλά και των αεροπορικών εταιρειών, ανεξάρτητα από το αν ξεπεραστούν ή όχι τα ορόσημα του 2019 όσον αφορά τους εισερχόμενους ξένους τουρίστες και τον αριθμό διακινούμενων επιβατών στο δίκτυο ΑΕΝΑ, θεωρείται βέβαια η πλήρης επιστροφή στα προ κρίσης επίπεδα, με την εγχώρια αγορά να είναι η πρώτη που ενίσχυσε τη ζήτηση στη μετά την πανδημία περίοδο, ακολουθούμενη από την ενδοευρωπαϊκή αγορά και την αμερικανική αγορά, ενώ η ασιατική αγορά αρχίζει να ανακάμπτει.
Σημαντικό για τους εκπροσώπους του ισπανικού τουριστικού κλάδου είναι το γεγονός ότι η αύξηση της τουριστικής ζήτησης σημειώθηκε μέσα σε «υπερπληθωριστικές» συνθήκες, όπου τόσο οι αεροπορικοί ναύλοι όσο και οι τιμές των ξενοδοχείων έχουν αυξηθεί πολύ έντονα.
Όπως σημειώνεται στην έκθεση της ελληνικής Πρεσβείας συντηρητικοί κλαδικοί αναλυτές, παρατηρούν ότι μέχρι τον Μάιο καταγράφηκε έντονη ανάκαμψη των τουριστικών ροών, συνοδευόμενη από άνοδο των μέσων ποσών των κρατήσεων και των ποσών των προκαταβολών που καταβλήθηκαν έναντι κρατήσεων. Αντιθέτως, από τις αρχές Μαΐου μέχρι σήμερα, παρατηρείται σχετική επιβράδυνση της ζήτησης συνοδευόμενη από υπερπροσφορά τουριστικού προϊόντος, που οδήγησαν σε μείωση των μέσων ημερών ταξιδιού, καθώς και των εξόδων και προκαταβολών για τις κρατήσεις. Για το τελευταίο μέρος του τρέχοντος έτους, οι κλαδικές εκτιμήσεις αναφέρουν σημαντικά αυξημένα επίπεδα αεροπορικών κρατήσεων, με ιδιαίτερη έμφαση στους μήνες Νοέμβριο και το Δεκέμβριο, ενώ και τα έσοδα των ξενοδοχειακών καταλυμάτων αναμένονται αυξημένα καθώς φαίνονται αυξημένες κρατήσεις σε αυξημένο επίπεδο τιμών (μεταξύ 12% και 30% ανάλογα με τις κατηγορίες ξενοδοχείων).
Εντός του ανωτέρω πλαισίου ισχυρής τουριστικής ανάκαμψης που αναμένεται στην Ισπανία φέτος, οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου παρουσίασαν πολύ πρόσφατα στην υπό διαμόρφωση νέα Κυβέρνηση της χώρας συγκεκριμένες προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα και τη βελτίωση του ισπανικού τουριστικού προϊόντος, ενώ ταυτόχρονα ζήτησαν τη διάθεση στον εγχώριο τουριστικό κλάδο χρηματοδοτικών κονδυλίων ύψους 12 δισ. ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Οικονομικού Μετασχηματισμού (”PERTE”), το οποίο συνιστά μέρος του ευρωπαϊκού Σχεδίου Ανάκαμψης, Μετασχηματισμού και Ανθεκτικότητας.
Επέλαση ισπανικών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ανατολική Ευρώπη
Σε άλλη σημαντική πρόσφατης έκθεση της η ελληνική πρεσβεία στη Μαδρίτη (Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων) αναφέρεται στην επέκταση ισπανική ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ανατολική Ευρώπη.
Επικαλούμενη ισπανικά κλαδικά μέσα η έκθεση αναφέρει ότι μία από τις κεντρικής σημασίας ζώνες προτεραιότητας για τους ισπανικούς Ομίλους συνιστά η Ανατολική Ευρώπη, η οποία εμφανίζει μια «άνευ προηγουμένου» ανάπτυξη σε χώρες που αποτελούν παραδοσιακούς ή ανερχόμενους προορισμούς διακοπών, όπως η Αλβανία, το Μαυροβούνιο ή η Βουλγαρία, ή και σε χώρες με μεγάλες πόλεις κατάλληλες για τουρισμό τύπου city-break όπως η Ουγγαρία και η Τσεχία.
Σύμφωνα με ισπανικές κλαδικές πηγές, η αλυσίδα Hyatt, ορμώμενη από την Ισπανία, έχει εισέλθει στη Βουλγαρία μέσω του αμερικανικού επενδυτικού Ομίλου που απασχολείται κυρίως στη Λατινική Αμερική Apple Leisure Group, με την υπογραφή συμβάσεων για 5 all-inclusive ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ενώ ομοίως η αλυσίδα Marriott άνοιξε το πρώτο πολυτελές ξενοδοχείο της επωνυμίας W στη Βουδαπέστη.
Οι Ισπανοί βλέπουν επενδυτικές ευκαιρίες στην Αλβανία
Επιπλέον η ισπανική αλυσίδα Meliá εγκαινίασε στο Δυρράχιο τη μονάδα Meliá Durres τον περασμένο Μάιο, που συνιστά τη μεγαλύτερη ξενοδοχειακή μονάδα διακοπών στην Αλβανία με 471 δωμάτια, ενώ η ισπανική αλυσίδα υλοποιεί, σε συνεργασία με ντόπιο επενδυτικό εταίρο (οικογένεια Dulaku) ακόμη 7 επενδυτικά έργα στην ίδια μονάδα, τα 4 εκ των οποίων βρίσκονται επί του παρόντος υπό κατασκευή. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της αλυσίδας Meliá, στο μέλλον η Αλβανία θα μπορούσε να περιλαμβάνεται μεταξύ των έξι περισσότερο ζητούμενων προορισμών στη Μεσόγειο, πίσω από την Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα, την Κροατία και το Μαυροβούνιο. Επισημαίνεται ότι πέρσι αλλά και στην μέχρι τώρα διάρκεια της φετινής χρονιάς, οι αφίξεις Ισπανών τουριστών στην Αλβανία έχουν αυξηθεί πολύ έντονα λόγω της αυξημένης διάθεσης τουριστικών πακέτων των μεγάλων εγχώριων ταξιδιωτικών πρακτόρων Soltour και της Viajes El Corte Inglés. Επίσης, η αλυσίδα Meliá διαθέτει 7 ακόμη ξενοδοχειακά συγκροτήματα σε μία άλλη χώρα της Βαλκανικής, συγκεκριμένα την Βουλγαρία.
Ουγγαρία, Μαυροβούνιο, Πολωνία και Σλοβενία στα επενδυτικά πλάνα των Ισπανών
Η αλυσίδα Eurostars, μία από τις σημαντικότερες εμπορικές επωνυμίες του μεγάλου ισπανικού τουριστικού Ομίλου Hotusa, έχει επίσης εκκινήσει ταχεία πορεία επέκτασης στην Ουγγαρία, με την υπογραφή τον περασμένο Ιούνιο συμβάσεων για δύο νέα ξενοδοχεία στη Βουδαπέστη υπό μίσθωση, αυξάνοντας σε 6 τον συνολικό αριθμό τουριστικών ακινήτων που κατέχει η Eurostars στην ουγγρική πρωτεύουσα, καθιστάμενη η ισπανική αλυσίδα με τη μεγαλύτερη παρουσία στη χώρα.
Η Eurostars υπέγραψε ακόμη τον Ιούνιο σύμβαση για την πρώτη της εγκατάσταση στο Μαυροβούνιο, όπου η ισπανική αλυσίδα με τη μεγαλύτερη παρουσία είναι η Iberostar που διαθέτει 3 ξενοδοχειακές μονάδες. Σημειώνεται ότι η Iberostar υπήρξε ιστορικά η πρώτη ισπανική αλυσίδα που εισήλθε στο Μαυροβούνιο το 2005. Επιπλέον, η αλυσίδα Barceló αυξάνει σταδιακά την παρουσία της στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, ανοίγοντας πρόσφατα ένα ξενοδοχείο στην Πολωνία και σχεδιάζοντας να ανοίξει 1 ακόμη νέα ξενοδοχειακή μονάδα στη Σλοβενία τους επόμενους μήνες, ενώ ήδη διαθέτει 7 τουριστικές μονάδες στην περιοχή (4 στην Τσεχία και από 1 στη Βουλγαρία, την Πολωνία και τη Σλοβενία). Αναφέρεται επίσης ότι η μεγάλη ισπανικών συμφερόντων πολυεθνική αλυσίδα NH (ελεγχόμενη σήμερα από μεγάλο ταϊλανδικό ξενοδοχειακό Όμιλο), διαθέτει επί του παρόντος 10 ξενοδοχεία στην Ανατολική Ευρώπη, συγκεκριμένα 4 στην Τσεχία, 3 στην Ουγγαρία και από 1 στην Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία), χωρίς ωστόσο να έχει συγκεκριμένα άμεσα σχέδια περαιτέρω επέκτασης. Εξάλλου, επισημαίνεται η αρκετά ισχυρή και με έντονες τάσεις περαιτέρω επέκτασης παρουσία ισπανικών ξενοδοχειακών Ομίλων στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων οι Meliá, Iberostar, Barceló, Pacha Group, Hotel Investment Partners, Azora.
Διαβάστε ακόμα:
Ιστορικό κτήριο στη Φλώρινα «ξαναζωντανεύει»
Χίος: Μια ιδιαίτερη γαστρονομική εμπειρία θα ζήσουν οι επισκέπτες της τον Σεπτέμβριο
Οινούσσες: Το έργο που θα συμβάλει στην πολιτισμική ανάπτυξη του νησιού