Πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξε και το 2024 στην ευρωπαϊκή τουριστική σκηνή η Ισπανία η οποία, παρά τις κατά τόπους αντιδράσεις για φαινόμενα υπερτουρισμού, κατάφερε να πετύχει νέα ρεκόρ τόσο σε επίπεδο διεθνών αφίξεων και ταξιδιωτικών εισπράξεων

13

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα το ισπανικό Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής για το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκε κατά 10,7% ξεπερνώντας τα 88,5 εκατ. Οι βασικές αγορές ήταν ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο με περισσότερες από 17,5 εκατ. αφίξεις και αύξηση 7,1%, η Γαλλία με περισσότερες από 12,2 εκατ. αφίξεις και αύξηση 11,5% και η Γερμανία με περισσότερες από 11,3 εκατ. αφίξεις και αύξηση 8,5%. Τον Νοέμβριο η Ισπανία δέχτηκε 5,7 εκατ. διεθνείς τουρίστες καταγράφοντας αύξηση κατά 10,3% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023. Οι βασικές αγορές ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, με 1 εκατ. τουρίστες και αύξηση 5,5% η Γαλλία με 751.182 τουρίστες και αύξηση 17,4% και η Γερμανία με 650.733 τουρίστες και αύξηση 4,4%.

Στο 11μηνο του 2024, οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών αυξήθηκαν κατά 16,7% και έφτασαν τα 118,69 δισ. ευρώ. Οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία τον Νοέμβριο ανήλθαν σε 7,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 16% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023. Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ήταν 1.361 ευρώ, με ετήσια αύξηση 5,2% ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 2,4% στα 178 ευρώ. Οι βασικές αγορές ως προς το επίπεδο δαπανών τον Νοέμβριο ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (με 15,1% του συνόλου), η Γερμανία (12,4%) και οι Σκανδιναβικές χώρες (8,9%). Οι δαπάνες των τουριστών από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 8,7% σε ετήσια βάση, των τουριστών από τη Γερμανία κατά 20,2% και των τουριστών από τις Σκανδιναβικές χώρες κατά 8,3%.

Εξάλλου, με βάση τα αναθεωρημένα στοιχεία για το 2023 του ισπανικού Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής, που αναφέρει σε έκθεση του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στη Μαδρίτη, ο ισπανικός τουριστικός τομέας αντιπροσωπεύει πλέον ποσοστό σχεδόν 12% του ΑΕΠ και της απασχόλησης στη χώρα. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, η τουριστική δραστηριότητα συνεισέφερε το 2023, 184 δισ. ευρώ στην ισπανική οικονομία και δημιούργησε 2,56 εκατ. θέσεις εργασίας. Επίσης, τα στοιχεία δείχνουν διαφορετικό «μοτίβο» δαπανών μεταξύ ξένων και ημεδαπών τουριστών, με τη διανυκτέρευση σε δωμάτιο είτε ξενοδοχείου είτε σε διαμέρισμα να αντιπροσωπεύει το 26,8% των δαπανών του αλλοδαπού τουρίστα, έναντι 17% που αντιπροσωπεύει η σίτιση και 13,6% που αντιπροσωπεύουν οι αεροπορικές μεταφορές.

Από την άλλη πλευρά, για τους εγχώριους τουρίστες η διαμονή αντιπροσωπεύει το 34,3% του συνολικού προϋπολογισμού, ακολουθούμενη από την σίτιση με 33,2% και τα ταξιδιωτικά έξοδα που ανέρχονται στο 10% του προϋπολογισμού. Όπως δείχνουν τα στοιχεία η μέση τιμή των ξενοδοχείων έχει κυριολεκτικά εκτοξευθεί κατά 42% την τελευταία πενταετία σε ιστορικά υψηλό μέσο όρο 163 ευρώ ανά δωμάτιο ανά διανυκτέρευση μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2024, σε σύγκριση με μόλις 115 ευρώ το 2019.

Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επενδυτικό στόχαστρο της Ισπανίας καθώς οι ευκαιρίες στο τουριστικό τομέα πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια, ιδίως όσον αφορά τις ξενοδοχειακές υποδομές και κατασκευές, καθώς και τη διαχείριση υποδομών οδικών, αεροπορικών, θαλάσσιων και σιδηροδρομικών μεταφορών, για τις οποίες η ισπανική πλευρά επιδεικνύει σημαντικό ενδιαφέρον. Ενδεικτικά αναφέρεται η παρουσία ισπανικών ξενοδοχειακών ομίλων στην Ελλάδα όπως ο όμιλος Meliá Hotels International, η Iberostar, η Barceló, η Vincci, ο όμιλος Pacha αλλά και του ισπανικού επενδυτικού fund Azora.

Άλλωστε, η Ελλάδα και η Ισπανία έχουν συνεργασθεί επιτυχώς στο παρελθόν σε προγράμματα διδυμοποίησης (twinning projects) στον τουρισμό σε τρίτες χώρες, ενώ πολύτιμη θεωρείται και η συνεργασία υπό μορφή ανταλλαγής τουριστικής τεχνογνωσίας.

Τουρκία: 50 εκατ. τουρίστες στο 11μηνο

Στο μεταξύ και η Τουρκία κατάφερε το 2024 να πετύχει υψηλές επιδόσεις στο τουρισμό. Για πρώτη φορά στην ιστορία της γειτονικής χώρας οι διεθνείς αφίξεις για το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, ξεπέρασαν τα 50 εκατ. έναντι 46,72 εκατ. την ίδια περίοδο του 2023 καταγράφοντας αύξηση κατά 7,09%. Το αποτέλεσμα του 11μήνου ήταν υψηλότερο από το σύνολο των διεθνών αφίξεων το 2023 (49,2 εκατ.). Πρώτη αγορά αναδείχθηκε η Ρωσία με 6,5 εκατ. αφίξεις τουριστών και ακολούθησαν η Γερμανία με 6,36 εκατ. αφίξεις, το Ηνωμένο Βασίλειο με 4,34 εκατ. αφίξεις, το Ιράν με 3 εκατ. αφίξεις και η Βουλγαρία με 2,68 εκατ. αφίξεις. Αύξηση κατέγραψαν την ίδια περίοδο και οι αφίξεις από την Ελλάδα στη γειτονική χώρα καθώς έφτασαν σε 649.979 από 621.249 το 11μηνο του 2023.

Τον περασμένο Νοέμβριο οι διεθνείς αφίξεις στην Τουρκία αυξήθηκαν κατά 8,25% ξεπερνώντας 2,73 εκατ. από 2,52 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2023. Πρώτη αγορά γι΄ αυτόν τον μήνα αναδείχθηκε η Γερμανία με 281.569 αφίξεις, το Ιράν με 258.918 αφίξεις, η Ρωσία με 254.352 αφίξεις, η Βουλγαρία με 232.050 αφίξεις και το Ηνωμένο Βασίλειο με 128.892 αφίξεις.

Διαβάστε ακόμα:

Ποιες εθνικότητες τουριστών επέλεξαν την Ελλάδα για τις διακοπές τους το 2024 και τι ξόδεψαν

Μια εναλλακτική μορφή τουρισμού που γίνεται ολοένα πιο δημοφιλής σε διεθνές επίπεδο

Μελέτη: Η μεγάλη συνεισφορά των ξενοδοχείων σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας