Θετικά είναι τα πρώτα μηνύματα για τον ελληνικό προορισμό το 2024, όπως φαίνεται από τις επαφές που πραγματοποιούν η πολιτική ηγεσία του τουρισμού και οι τουριστικοί επιχειρηματίες, στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης τουρισμού World Travel Market στο Λονδίνο.
Αν και είναι πολύ νωρίς για την εξαγωγή συμπερασμάτων για την επόμενη χρονιά, οι συναντήσεις εργασίας που πραγματοποίησε η ελληνική αποστολή στο Λονδίνο καλλιεργούν ένα κλίμα αισιοδοξίας. Ισχυρό πλεονέκτημα για τον ελληνικό προορισμό αναδεικνύεται η ασφάλεια που εκπέμπει ως προορισμός σε μία ευρύτερη γεωγραφική περιοχή που κυριαρχούν οι εντάσεις. Η πολεμική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, προκαλεί ένα μούδιασμα σε επίπεδο προκρατήσεων, για την Τουρκία και την Αίγυπτο, αν και ο όγκος είναι ακόμη μικρός. Από την άλλη, κερδισμένη δείχνει να βγαίνει η Ελλάδα με διψήφιο ποσοστό αύξησης των προκρατήσεων από τη βρετανική αγορά. Αντίστοιχα, θετικές είναι οι ενδείξεις και για την Ισπανία.
Την έκθεση World Travel Market επισκέπτεται η υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη η οποία πραγματοποίησε συναντήσεις εργασίας με σημαντικές προσωπικότητες από τον χώρο της πολιτικής, της τουριστικής αγοράς και των ΜΜΕ. Ειδικότερα, η κα Κεφαλογιάννη συναντήθηκε με τον Βρετανό ομόλογό της κ. John Whittingdale (Minister of State Media & Data of the UK). Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συνομίλησαν για τη σημασία της τουριστικής αγοράς της Μεγάλης Βρετανίας για τον ελληνικό τουρισμό και αντάλλαξαν απόψεις για την κατάρτιση ενός πλαισίου συνεργασίας για το μέλλον. Ακολούθησε συνάντηση με τους επικεφαλής της Jet2 οι οποίοι, συμπεριλαμβάνουν πολλούς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς στα προγράμματά του 2024.
Πρωταγωνίστρια η Ελλάδα στη διεθνή κατάταξη των τουριστικών προορισμών και εμπειριών
Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της καθιερωμένης συνάντησης με τους Έλληνες ανταποκριτές στο Λονδίνο, η κα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η Ελλάδα διανύει μία σπουδαία τουριστική χρονιά, με αξιοσημείωτες επιδόσεις σε όλα τα σημαντικά πεδία – έσοδα, θέσεις εργασίας, αφίξεις.
Σύμφωνα με την υπουργό παρά την πανδημία, τις γεωπολιτικές καταστάσεις και την κλιματική αλλαγή, ο ελληνικός τουρισμός έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, με τις αφίξεις για το έτος έως τον Αύγουστο να είναι αυξημένες κατά 18% σε ετήσια βάση και τις τουριστικές εισπράξεις κατά 15%.
Σύμφωνα με την κα Κεφαλογιάννη, υπάρχουν στέρεες ενδείξεις ότι οι αριθμοί θα ξεπεράσουν το έτος-ρεκόρ του 2019. Η υπουργός αναφέρθηκε στις ευθύνες που γεννά αυτή η επιτυχημένη πορεία που ξεκίνησε πριν μια δεκαετία για τον ελληνικό τουρισμό, όπως και στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι τώρα έτοιμη για μία νέα σελίδα στην τουριστική της στρατηγική. Παράλληλα, έκανε λόγο για έναν νέο κύκλο ανάπτυξης και κυρίως για την ουσιαστική στροφή προς τη βιωσιμότητα και την ανάδειξη αξιών όπως η προστασία της φύσης, ο σεβασμός προς τις τοπικές κοινωνίες και τον ανθρώπινο παράγοντα. Η ανάδειξη όλων αυτών των ιδιαίτερων αξιών θα καταστήσει την Ελλάδα για μία ακόμα φορά πρωταγωνίστρια στην διεθνή κατάταξη των τουριστικών προορισμών και εμπειριών, πρόσθεσε.
Εξάλλου, η κα Κεφαλογιάννη ανέφερε ότι οι επενδύσεις στη βιώσιμη ανάπτυξη θα διαμοιράσουν τους επισκέπτες σε όλη τη χώρα και θα επεκτείνουν την τουριστική περίοδο πέρα από τους θερμούς μήνες αιχμής. Άλλες δράσεις τις οποίες σημείωσε η υπουργός Τουρισμού, περιλαμβάνουν τον εκσυγχρονισμό των χιονοδρομικών κέντρων και των ορεινών καταφυγίων, την ανάδειξη της Ελλάδας ως καταδυτικού προορισμού, τη χρηματοδότηση των μαρίνων ώστε να γίνουν ενεργειακά αποδοτικότερες και προσβάσιμες, καθώς και πρωτοβουλίες για τη συμπερίληψη τοπικών αγροτικών προϊόντων στον πρωινό μπουφέ μεγάλων ξενοδοχείων.
Επιπλέον, η υπουργός συναντήθηκε με τον επικεφαλής του ταξιδιωτικού Οργανισμού Queer Destinations, κ. Edwar Weggelaar, τονίζοντας ότι η προώθηση της πολιτικής συμπερίληψης και ισότητας με έμφαση στην LGBTQ κοινότητα αποτελεί μέρος της Εθνικής Στρατηγικής για την αντιμετώπισης κάθε είδους διάκρισης. Ακολούθησε συνάντηση με τον Υφυπουργό Τουρισμού της Κύπρου κ. Κώστα Κουμή. Παραχώρησε επίσης συνέντευξη στον διεθνούς φήμης αμερικανό δημοσιογράφο του CNN κ. Richard Quest. Ουσιαστική συνάντηση πραγματοποιήθηκε και με το Προεδρείο της A.B.T.A. με το οποίο η Υπουργός συζήτησε για τις νέες τάσεις της τουριστικής ζήτησης. Η κα Κεφαλογιάννη έδωσε συνέντευξη στα Βρετανικά μέσα στο International Media Center της WTM το οποίο για την περίσταση είχε μεταμορφωθεί σε ελληνικό νησί. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου πραγματοποιήθηκε συζήτηση με την Head of Sustainability της ABTA κ. Carol Rose για τη βιωσιμότητα, τις νέες τάσεις στον τουρισμό και την θέση της Ελλάδας στη διεθνή τουριστική αγορά των βιώσιμων προορισμών.
Η μεγαλύτερη Σύνοδος Κορυφής υπουργών τουρισμού που έχει γίνει ποτέ
Στο μεταξύ, η κα Κεφαλογιάννη παρακολούθησε και τις εργασίες της Συνόδου Κορυφής όλων των υπουργών Τουρισμού, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο πλαίσιο της έκθεσης.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη Σύνοδο Κορυφής Υπουργών που έχει καταγραφεί έως σήμερα σημείωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, καθώς την ημέρα έναρξης της παγκόσμιας έκθεσης WTM London, συγκέντρωσε τους ηγέτες του τουρισμού, με στόχο να επικεντρωθούν στην εκπαίδευση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Καλωσορίζοντας το ρεκόρ των 40 Υπουργών Τουρισμού, που εκπροσωπούν προορισμούς και περιοχές όλων των μεγεθών, η Εκτελεστική Διευθύντρια του ΠΟΤ κ. Natalia Bayona υπογράμμισε τη ζωτική σημασία της επένδυσης στην εκπαίδευση. Η Σύνοδος Κορυφής, που φιλοξενήθηκε στην έκθεση του Λονδίνου για 17η φορά, παρουσίασε επίσης εισηγήσεις από βασικούς παράγοντες του ιδιωτικού τομέα και από τον συνδιοργανωτή της συνόδου, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού, WTTC.
Ο τουρισμός ως μάθημα γυμνασίου
Σύμφωνα με τον ΠΟΤ με 1,2 δισ. ανθρώπους σε όλο τον κόσμο ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών, ο τουρισμός μπορεί να καθιερωθεί ως κορυφαίος εργοδότης της νεολαίας και οδηγός ενδυνάμωσης των νέων. Ωστόσο, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, περίπου το 10% των εν λόγω νέων είναι άνεργοι και το 14% κατέχουν μόνο βασικά προσόντα.
Σκιαγραφώντας τον τρόπο με τον οποίο ο ΠΟΤ πρωτοπορεί στην προώθηση της τουριστικής εκπαίδευσης, η κα Bayona τόνισε την ανάγκη υποστήριξης της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων σε κάθε στάδιο.
Προς αυτή την κατεύθυνση, τον προηγούμενο μήνα ο ΠΟΤ έθεσε σε λειτουργία την Εκπαιδευτική Εργαλειοθήκη, η οποία θα επιτρέψει στις χώρες να εισαγάγουν τον τουρισμό ως μάθημα γυμνασίου.
Παράλληλα, το πτυχίο Bachelors στη Διαχείριση Αειφόρου Τουρισμού που προσφέρεται από τον ΠΟΤ και το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών της Λουκέρνης, θα υποδεχθεί τους πρώτους φοιτητές του το 2024.
Επί του παρόντος, 30 πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, συνεισφέρουν περιεχόμενο στη Διαδικτυακή Ακαδημία του Π.Ο.Τ. Περαιτέρω, η Σχολή Φιλοξενίας και Τουρισμού του Ριάντ στη Σαουδική Αραβία και η Ακαδημία Τουρισμού στη Σαμαρκάνδη του Ουζμπεκιστάν εκπαιδεύουν χιλιάδες επαγγελματίες του τουρισμού.
Οι υπουργοί μοιράζονται τις εκπαιδευτικές πολιτικές
Ο υπουργός Τουρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Sir John Whittingdale, τόνισε τη σημασία δράσεων όπως είναι η Σύνοδος Υπουργών, για τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι διαφορετικές χώρες αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης της τουριστικής εκπαίδευσης. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι συμμετέχοντες οι οποίοι ήταν διπλάσιοι από την συνάντηση του προηγούμενου έτους, μοιράστηκαν τις γνώσεις τους σχετικά με τη θέση της εκπαίδευσης στο μέλλον του τουρισμού.
Στη συνέχεια της συζήτησης, οι υπουργοί της Νότιας Αφρικής, της Αιγύπτου, των Φιλιππίνων και της Ιορδανίας, κατέστησαν σαφή τη σημασία της υποστήριξης της εκπαίδευσης σε κάθε στάδιο. Για παράδειγμα, η Νότια Αφρική έχει ξεκινήσει ένα μετοχικό ταμείο τουρισμού για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των δεξιοτήτων των μαθητών και των αναγκών των εργοδοτών, ενώ στις Φιλιππίνες, η τουριστική εκπαίδευση εκτείνεται από το γυμνάσιο έως τα επαγγελματικά πτυχία. Ταυτόχρονα, η Ιορδανία εργάζεται για να ενισχύσει τις ικανότητες των εργαζομένων στον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων των γλωσσικών δεξιοτήτων.
Περαιτέρω, οι υπουργοί από τον Μαυρίκιο, τη Μάλτα και την Ινδονησία, τόνισαν τη ζωτική ανάγκη να αναβαθμιστούν οι νέοι και οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι στον τουρισμό. Ο Μαυρίκιος σημείωσε ότι όλες οι λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες επλήγησαν σκληρά από την πανδημία και αντιμετωπίζουν μια μεγάλη πρόκληση στην ενίσχυση των ποσοστών αλφαβητισμού και αριθμητικής, ενδεχομένως με διμερή και πολυμερή υποστήριξη. Για τη Μάλτα, η νέα Κάρτα Δεξιοτήτων θα στοχεύει στην εξύψωση των επαγγελματικών προτύπων στον τομέα για καλύτερες προοπτικές σταδιοδρομίας για τους εργαζόμενους και υπηρεσίες για τους τουρίστες, ενώ η Ινδονησία θα δώσει προτεραιότητα στην καινοτομία και την προσαρμογή, καθώς θα δημιουργήσει 5 εκατ. θέσεις εργασίας στον τουρισμό την επόμενη δεκαετία.
Υπογραμμίζοντας τη ζωτική σημασία της εκπαίδευσης για τη βιωσιμότητα του τουρισμού, ο υπουργός της Κολομβίας περιέγραψε πώς ο τομέας φέρνει ειρήνη, θέσεις εργασίας και ευκαιρίες για νέους σε περιοχές που πλήττονται από ανασφάλεια, ενώ η Αιθιοπία μοιράστηκε το έργο της επενδύοντας στους νέους καθώς και στις τουριστικές υποδομές.
Παράλληλα με τις υπουργικές φωνές, ο ιδιωτικός τομέας εκπροσωπήθηκε από ηγέτες της Riyadh Air και της JTB (Japan Tourism Bureau) Corp. Εκείνοι επανέλαβαν την εστίαση των υπουργών στη σημασία των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τονίζοντας ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεργαστούν με τις επιχειρήσεις για να εξασφαλίσουν ότι η κατάρτιση ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργοδοτών.
Με βάση τις εισηγήσεις από τους ηγέτες του τουρισμού από κάθε παγκόσμια περιοχή, οι υπουργοί έλαβαν βασικές γνώσεις από τη Σύνοδο Κορυφής του Λονδίνου. Μεταξύ αυτών, η κυριότερη ήταν η κοινή φύση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι προορισμοί παγκοσμίως, με κοινή ανάγκη για περισσότερους και καλύτερα καταρτισμένους εργαζόμενους.
Καταλήγοντας, η Εκτελεστική Διευθύντρια του ΠΟΤ σημείωσε την επείγουσα ανάγκη να γίνει ο τουρισμός ένας φιλόδοξος τομέας για τους νέους, με συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, κυρίως για την κάλυψη του σημερινού κενού δεξιοτήτων.
Διαβάστε ακόμα:
Τα ταξίδια αναψυχής πρώτη προτεραιότητα για τους καταναλωτές παγκοσμίως
Εlounda Hills: H επίσημη έναρξη των εργασιών του πολυαναμενόμενου project
Περισσότερα από 20 δισ. ευρώ ξόδεψαν την τελευταία 10ετία οι Βρετανοί για διακοπές στην Ελλάδα