Το φαινόμενο των digital nomads, οι προοπτικές ανάπτυξης που προσφέρουν στην Ελλάδα αλλά και οι ευκαιρίες που προκύπτουν για τον ελληνικό τουρισμό ήταν το κεντρικό θέμα του πρώτου WORKFROMGREECE.GR Summit που πραγματοποιήθηκε από τη Marketing Greece.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ετέθη στο επίκεντρο η δυναμική και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα και αναλύθηκε ολιστικά το περιβάλλον και το οικοσύστημα των ψηφιακών νομάδων. Κοινή παραδοχή ήταν ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να διεκδικήσει μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού των digital nomads και remote workers.
Στην έναρξη της εκδήλωσης η κ. Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece μίλησε για τον «Έναν χρόνο παρουσίας του workfromgreece.gr, της πρωτοβουλίας της Marketing Greece, που απευθύνει ανοικτή πρόσκληση στη διεθνή κοινότητα των digital nomads και καλεί το κοινό στην Ελλάδα για να μετατρέψει τη ζωή στο γραφείο σε εμπειρία ζωής», σημειώνοντας πως «είναι βασική μας πεποίθηση ότι οι digital nomads μπορούν να αποτελέσουν ένα μοχλό βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας στην άμβλυνση της εποχικότητας, στην ενίσχυση των εσόδων στους προορισμούς, αλλά και στη δημιουργία ενός δικτύου πρεσβευτών για τη χώρα, αφού οι ψηφιακοί νομάδες γνωρίζουν τους προορισμούς εις βάθος και τους αγαπούν». Κλείνοντας ανέφερε ότι «με την υποστήριξη των χορηγών COSMOTE, AEGEAN, EUROBANK και υπό την αιγίδα της Ελληνικής Κυβέρνησης δημιουργήσαμε περιεχόμενο χρηστικό αλλά και εμπνευστικό, κάναμε δράσεις για να αυξήσουμε το ενδιαφέρον των προορισμών γύρω από το θέμα, και δώσαμε ώθηση στην επικοινωνία της χώρας μας».
Στην πρώτη ενότητα οι κ.κ. Βασίλης Κικίλιας, Υπουργός Τουρισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Επικρατείας Αρμόδιος για Θέματα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης και Κώστας Μπακογιάννης, Δήμαρχος Αθηναίων, τοποθετήθηκαν για τις πολιτικές και δράσεις που σχεδιάζουν.
O Υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας δήλωσε σχετικά: «H Ελλάδα, ειδικά για τους βορειοευρωπαίους, αποτελεί ιδανικό προορισμό για να εργαστούν ως ψηφιακοί νομάδες. Στελέχη μεγάλων διεθνών τουριστικών επιχειρήσεων μου έχουν μεταφέρει ότι το καλό κλίμα της Ελλάδας βοηθάει πολύ την ψυχολογία, άρα και την απόδοση των εργαζομένων τους. Επίσης οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας μπορούν να περνούν εδώ τους χειμερινούς μήνες ή ακόμα και να ζήσουν στην Ελλάδα αφού συνταξιοδοτηθούν. Αυτό αποδεικνύεται, άλλωστε, από το ενδιαφέρον που εκδηλώνουν πολλοί Ευρωπαίοι για αγορά κατοικίας σε ηπειρωτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας μας. Η Ελλάδα μπορεί να παντρέψει τη μοναδική, παραδοσιακή φιλοξενία που προσφέρει απλόχερα σε κάθε επισκέπτη με τα σύγχρονα εργαλεία marketing τα οποία συμβάλλουν στην ανάδειξη νέων τουριστικών προϊόντων».
Ο Υπουργός Επικρατείας Αρμόδιος για Θέματα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε ότι: «Ο στόχος μας, μαζί με τις ξένες επενδύσεις που θέλουμε να φέρουμε στη χώρα, είναι να μπορέσουμε πραγματικά να απελευθερώσουμε το δυναμικό της χώρας μας, έτσι ώστε να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ψηφιακούς νομάδες. Η χώρα έχει το hardware, δηλαδή την τοποθεσία και τους ανθρώπους, και της έλειπε το software, της έλειπαν οι σωστοί κανόνες του παιχνιδιού οι κατάλληλοι θεσμοί, οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, οι επικοινωνιακές υπηρεσίες και όλα αυτά βήμα – βήμα προσπαθούμε να τα προσθέσουμε».
Η κοινότητα των ψηφιακών νομάδων μπορεί να καταστεί πρεσβευτής της χώρας μας στο εξωτερικό
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που ρύθμισε το θέμα των ψηφιακών νομάδων, καθώς, όπως είπε, «αισθανθήκαμε ότι αυτή η κοινότητα μπορεί να καταστεί πρεσβευτής της χώρας μας στο εξωτερικό». Όπως εξήγησε, ο σχετικός νόμος προβλέπει ορισμένους περιορισμούς σε σχέση με το εισόδημα και τη σχέση εργασίας των ψηφιακών νομάδων, πρόσθεσε ωστόσο ότι «βλέποντας και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, ίσως είναι η στιγμή να κάνουμε πιο ευέλικτη την προσέγγισή μας». Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε επίσης στις μελλοντικές δράσεις του Υπουργείου Εξωτερικών, ενημερώνοντας ότι, μετά την Digital Nomad Visa, την Student Visa και την Business Visa, θα ακολουθήσει η Medical Visa, ενώ σχεδιάζεται και η αναβάθμιση της ψηφιακής παρουσίας της χώρας μέσω της εύκολης online ενημέρωσης για όλους τους διαθέσιμους τύπους visa.
Στη διάρκεια της παρέμβασής του, ο Περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, υπογράμμισε πως μέσα στις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, εφαρμόστηκε μια απλή φιλοσοφία, η οποία μεταφέρθηκε σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Επίσης, πρόσθεσε ότι «Κατασκευάζοντας και θέτοντας σε λειτουργία την πρώτη ανάλογη διαδικτυακή πλατφόρμα στην Ελλάδα το Work From Crete, μεταφέραμε ένα δυνατό μήνυμα σε όλους τους ανθρώπους που επιθυμούσαν να μετακινηθούν από τον τόπο κατοικίας τους και να δουλέψουν σε οποιοδήποτε σημείο στο εξωτερικό». Το μήνυμά μας ήταν απλό και ξεκάθαρο: «Αν πλέον μπορείς να δουλέψεις από οπουδήποτε, δούλεψε από την Κρήτη». Δίνοντας έμφαση στη δυναμική που προσδίδουν οι ψηφιακοί νομάδες, υπογράμμισε πως πρόκειται για μια κατηγορία δυνητικών επισκεπτών που ενισχύει τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή του, συνεχάρη τους διοργανωτές και τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση, με την πεποίθηση ότι η χώρα μας μπορεί να καταστεί κορυφαίος προορισμός για τους ψηφιακούς νομάδες.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Κώστας Μπακογιάννης, συνομιλώντας με τη CEO της Marketing Greece κ. Ιωάννα Δρέττα, σχολίασε τη δυναμική που παρουσιάζει η Αθήνα τα τελευταία χρόνια στο πεδίο των digital nomads, περιγράφοντας μάλιστα την ελληνική πρωτεύουσα σαν «αθλητή που τρέχει σε έναν παγκόσμιο αγώνα ταχύτητας».
Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι «Σε αυτόν τον αγώνα, τρία είναι τα βραβεία: Οι επισκέπτες, οι επενδυτές και τα ανθρώπινα μυαλά – το ταλέντο- στους οποίους περιλαμβάνονται και οι digital nomads. Σε αυτόν τον αγώνα που δεν είναι σπριντ, αλλά Μαραθώνιος, εμείς δεν ήμασταν παρόντες για πολύ καιρό λόγω της οικονομικής κρίσης. Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχουμε επιστρέψει δυναμικά. Γι’ αυτό και αν κάποιος κάνει σήμερα μια βόλτα στην πόλη, θα δει με τα ίδια του τα μάτια την αλλαγή που συμβαίνει. Είναι μια μεγάλη επιβράβευση για την Αθήνα ότι πλέον αποτελεί μία συνειδητή επιλογή, έναν συνειδητό προορισμό για ανθρώπους που έρχονται να μείνουν μόνιμα, διότι εδώ αισθάνονται πάρα πολύ καλά».
Ο κ. Μπακογιάννης, αναφέρθηκε σε τρία σημεία που περιγράφουν την άνοδο της Αθήνας, εστιάζοντας στο φετινό ρεκόρ επισκεπτών, στον αριθμό των επενδύσεων που είναι μεγαλύτερος από ποτέ, καθώς και στο μεγαλύτερο υλικοτεχνικό πρόγραμμα που υλοποιείται αυτήν την περίοδο από τον Δήμο Αθηναίων. Όπως τόνισε ο ίδιος, η αύξηση της τουριστικής κίνησης μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη διεύρυνση του πεδίου περιήγησης των επισκεπτών στις 129 γειτονιές της πόλης, επισημαίνοντας ότι ήδη υλοποιούνται σημαντικά έργα και εκεί -όπως οι αναπλάσεις στον Λυκαβηττό και στον Λόφο Στρέφη. Πρόσθεσε, πάντως, ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του υπερ-κορεσμού της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε κάποιες γειτονιές με τον ορισμό ενός ρυθμιστικού πλαισίου για το οποίο θα πρέπει να έχει αρμοδιότητα ο Δήμος Αθηναίων.
Τέλος, ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την επιστροφή νέων κατοίκων στο κέντρο της Αθήνας. «Σήμερα προσπαθούμε να προσελκύσουμε κατοίκους στο κέντρο -νέους και νέες, οικογένειες με μικρά παιδιά. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό συνδέεται με τα πολλά μικρά έργα που κάνουν τα μεγάλα. Επομένως, εργαζόμαστε γειτονιά – γειτονιά. Γι’ αυτό συχνά λέω, μη με ρωτάτε πόσα έργα κάνουμε, να με ρωτάτε σε πόσες γειτονιές τα κάνουμε. Είτε πρόκειται για ασφαλτοστρώσεις που αυτή τη στιγμή προχωρούν στο 50% της πόλης, είτε για πεζοδρόμια που βρίσκονται και αυτά σε εξέλιξη, για παιδικές χαρές, για γηπεδάκια, για χώρους πρασίνου ή για την καθαριότητα. Είναι όλα αυτά που συντελούν στην ποιότητα ζωής στην πόλη μας», κατέληξε.
Στη συνέχεια οι κ.κ. Ιάσων Τσάκωνας, Managing Director OLIAROS Property Development, Ευγένιος Δενδρινός, Real Estate Director ΤΕΜΕΣ, Παναγιώτης Καραμπίνης, Managing Director Endeavor και Δημήτρης Μανιάτης, CEO Upstream ανέλυσαν τις προοπτικές ανάπτυξης των προορισμών και της προσέλκυσης ταλέντων, καθώς και τις νέες τάσεις που επικρατούν στην αγορά εργασίας.
Τη σκυτάλη πήραν οι Doers, επιχειρηματίες και πρωτοβουλίες, που εξειδικεύονται στον τομέα των digital nomads, οι κ.κ. Νίκος Βέκιος, Area General Manager (Greece) Selina, Πάνος Καραχάλιος, Συνιδρυτής Digital Nomads Thessaly & Central Greece Community, Νέλλη Κουβελάκη, Πρόεδρος της Κοιν.Σ.Επ “ΦΑΟΣ” & Διευθύντρια του “House by Phaos” και Έφη Πούλη, Iδιοκτήτρια Workhub Chania. Σε αυτή την ενότητα οι συμμετέχοντες επικεντρώθηκαν στις προϋποθέσεις προσέλκυσης του συγκεκριμένου κοινού, δίνοντας έμφαση στην αξία της επαφής και της συνύπαρξης τόσο με άλλους ψηφιακούς νομάδες όσο και με τις τοπικές κοινωνίες.
Τέλος, οι digital nomads Jerome Bajou, Haz Memon και Imran Alimohammed μοιράστηκαν με το κοινό την προσωπική τους εμπειρία στην Ελλάδα, σημαντικές γνώσεις και πολύτιμο inside info για τα ζητούμενα και τις προτιμήσεις των ψηφιακών νομάδων. Η πρωτοβουλία της Marketing Greece, workfromgreece.gr έχει την υποστήριξη των χορηγών COSMOTE, AEGEAN και EUROBANK και τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Διαβάστε ακόμα:
Wave Awards: Η Ελλάδα «Αγαπημένος Προορισμός Κρουαζιέρας»
Γαμήλιος τουρισμός: Πώς θα γίνει πρωταθλήτρια η Ελλάδα
Τα ελληνικά νησιά που ξεπέρασαν τις τουριστικές επιδόσεις του 2019