Ο κύκλος εργασιών για τις επιχειρήσεις στους κλάδους των Καταλυμάτων και των Υπηρεσιών Εστίασης τον Ιούλιο ανήλθε σε 2,15 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,4% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023, οπότε είχε ανέλθει σε 2,04 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Για τις Περιφερειακές Ενότητες με συνεισφορά στον συνολικό κύκλο εργασιών έτους 2023 μεγαλύτερη από 1%, η μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 παρατηρήθηκε στην Περιφερειακή Ενότητα Ρόδου (16,8%) και η μικρότερη αύξηση (2,6%) καταγράφηκε στην Περιφέρεια Αττικής.
Επιμέρους, για τις επιχειρήσεις στον κλάδο των Καταλυμάτων με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Ιούλιο ανήλθε σε 1,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, οπότε είχε ανέλθει σε 1,7 δισ. ευρώ.
Για τις επιχειρήσεις στον κλάδο των Υπηρεσιών Εστίασης, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Ιούλιο ανήλθε σε 353,66 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 6,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023, οπότε είχε ανέλθει σε 331,93 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ συνεχίζονται οι αντιδράσεις από τον ξενοδοχειακό κόσμο της χώρας για την εξαγγελθείσα αύξηση των Τελών. Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος σε ποσοστό αύξησης 400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου χωρίς να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
Σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ τέτοιου είδους μέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών και τις γεωγραφικές διακυμάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόμενα παραβατικότητας. Aν και η διεύρυνση του μειωμένου τέλους κατά τον μήνα Μάρτιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί προφανώς για να αντισταθμίσει τις υπέρμετρες αυξήσεις των υπόλοιπων μηνών.
Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, ο ΣΕΤΕ σημειώνει ότι οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα για τη βιωσιμότητα των προορισμών.
Κατά τον ΣΕΤΕ, αφενός, οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών, αφετέρου, οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.
Επιπροσθέτως, ο ΣΕΤΕ υπενθυμίζει ότι βρίσκεται σε διαβούλευση από το Υπουργείο Εσωτερικών σχέδιο νόμου που προβλέπει δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων σε ποσοστό από 0,50 σε 0,75. Ο ΣΕΤΕ επισημαίνει ότι οποιαδήποτε επιπλέον επιβάρυνση των τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εικόνα όσο και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να διαχειρίζονται ορθολογικά τους πόρους από τις επιβαρύνσεις, εξασφαλίζοντας ότι οι τοπικές κοινωνίες απολαμβάνουν τα οφέλη.
Διαβάστε ακόμα:
Στα 53 εκατ. ευρώ οι εισπράξεις σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους στο 5μηνο
Νέο πλαίσιο Τελών για ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και κρουαζιέρα
Πόσα πλήρωσαν Έλληνες και ξένοι τουρίστες ως Φόρο Διαμονής και Τέλος Ανθεκτικότητας