Καθώς οι πόλεις συνέρχονται πλέον από την πανδημία, παρατηρείται μία ανανεωμένη εστίαση στη νύχτα και στον ρόλο της στην οικονομία των αστικών κέντρων.

15

Αυτό συνιστά την προώθηση μιας ζωντανής, 24ωρης κοινωνίας, η οποία εμπεριέχει ποικίλες δραστηριότητες, από χώρους νυχτερινής διασκέδασης, έως κρίσιμες υπηρεσίες όπως μεταφορές και ασφάλεια. Ο αντίκτυπος της οικονομίας της νύχτας, είναι πολυεπίπεδος, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και πολιτιστικά και κοινωνικά, όπως διαπιστώνει σχετική έκθεση της Toposophy.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου 80 πόλεις έχουν συστήσει νυχτερινές επιτροπές, διορίζοντας «νυχτερινούς δημάρχους», με σκοπό την υποστήριξη του εν λόγω τομέα. Ο ρόλος τους είναι καθοριστικός, ειδικά σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο σημείωσε πτώση του ΑΕΠ από 5,1% σε 4,1% μεταξύ του 2019 και του 2022. Ωστόσο, η νυχτερινή οικονομία εξακολουθεί να είναι σημαντική στην απασχόληση, καθώς 1 στους 9 εργαζόμενους της χώρας απασχολούνται σε νυχτερινές θέσεις.

Από πλευράς τουρισμού και πολιτισμού, η βαρύτητα που δίνεται στη νυχτερινή οικονομία αυξάνεται, ιδιαίτερα σε δημιουργικές βιομηχανίες όπως η μουσική. Πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Σίδνεϋ, αναγνωρίζουν την οικονομία της νύχτας ως εξαιρετικής σημασίας. Στη Νέα Υόρκη για παράδειγμα, ο τομέας παράγει 35,1 δισ. δολάρια ετησίως και έχει δημιουργήσει 300.000 θέσεις εργασίας, στο Λονδίνο υποστηρίζει 723.000 θέσεις εργασίας, ενώ στο Σίδνεϋ, υπάρχει δυνατότητα σημαντικής ανάπτυξης με την κατάλληλη υποστήριξη.

Ζωτικής σημασίας για την προώθηση της οικονομίας της νύχτας, είναι μεταξύ άλλων η συμπερίληψη όλων των ενδιαφερόμενων, όπως είναι οι κάτοικοι, οι επισκέπτες και οι επιχειρήσεις, καθώς και η ασφάλεια και ο σωστός φωτισμός.

Για να δημιουργηθεί μια πραγματικά ακμάζουσα και βιώσιμη κουλτούρα νυχτερινής ζωής, σύμφωνα με την έκθεση της Toposophy, οι πόλεις πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στον προγραμματισμό χωρίς αποκλεισμούς αλλά και να συνάψουν στρατηγικές συνεργασίες σε όλους τους τομείς. Λόγου χάριν, οι πόλεις μπορούν να ενισχύσουν την ελκυστικότητά τους, ώστε να προσελκύσουν καινοτόμους επιχειρηματίες, καλλιτέχνες και δημιουργικά μυαλά.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(333385)
      ["id"]=>
      int(333385)
      ["title"]=>
      string(6) "london"
      ["filename"]=>
      string(32) "london-scaled-e1707918764915.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(542496)
      ["url"]=>
      string(81) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915.jpg"
      ["link"]=>
      string(108) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/poios-einai-o-rolos-ton-nychterinon-di/attachment/london-22/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(30) "Λονδίνο/Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(9) "london-22"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(333354)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-02-14 13:50:24"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-02-14 13:50:35"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1440)
      ["height"]=>
      int(1992)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(89) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(89) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915-217x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(217)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(90) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915-768x1062.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1062)
        ["large"]=>
        string(90) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915-740x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(740)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-scaled-e1707918764915-1110x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1110)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/02/london-1152x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1152)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Συναρπαστικές αστικές αφηγήσεις

Ένα βοηθητικό αλλά βασικό στοιχείο, είναι η δημιουργία συναρπαστικών αστικών αφηγήσεων και μοναδικών ιστοριών πόλης, που ενισχύουν την πολιτιστική ταυτότητα και αγκαλιάζουν την διαφορετικότητα. Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η ενεργοποίηση των δημόσιων χώρων, οι οποίοι μπορούν να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις και τέχνη, ώστε να ενισχύσουν την κοινότητα, τις αλληλεπιδράσεις και τη δημιουργικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό να υπάρχει εξισορρόπηση των συμφερόντων των κατοίκων και των επισκεπτών. Για παράδειγμα, τα τουριστικά αξιοθέατα και δραστηριότητες, θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τις ανάγκες των κατοίκων για αρμονία στην αστική διαβίωση. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την κατανόηση της κοινότητας και την ενημέρωση κατοίκων και επισκεπτών για τον στρατηγικό σχεδιασμό της πόλης.

Πάντως, μια δράση που τυγχάνει θετικής υποδοχής από κατοίκους και επισκέπτες, είναι οι νυχτερινές αγορές. Δεν είναι λίγες οι πόλεις με ζωντανές νυχτερινές αγορές, που εκτός από τρόφιμα, προσφέρουν χειροτεχνίες και άλλα αγαθά. Αυτές οι αγορές μπορούν να προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία νυχτερινής ζωής, υποστηρίζοντας παράλληλα τις τοπικές επιχειρήσεις και κοινότητες. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι πόλεις μπορούν να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη «αναδυόμενων», pop-up επιχειρήσεων που λειτουργούν κατά τη διάρκεια της νύχτας, παρέχοντας στους επιχειρηματίες μια χαμηλού ρίσκου ευκαιρία να δοκιμάσουν νέες ιδέες, προσθέτοντας ταυτόχρονα ποικιλία και θετικά συναισθήματα στη νυχτερινή ζωή.

Κατανοώντας τη σημασία της οικονομίας της νύχτας αλλά και της αστικής γαλήνης, ορισμένες πόλεις στράφηκαν στη δημιουργία καθορισμένων περιοχών νυχτερινής διασκέδασης, που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την υποστήριξη και την ανάπτυξη του εν λόγω τομέα. Οι περιοχές αυτές περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό χώρων ψυχαγωγίας, εστίασης ή εκδηλώσεων, με σκοπό να προσελκύσουν επισκέπτες αλλά και κατοίκους της πόλης. Επιπλέον, ο καθορισμός δημόσιων χώρων (π.χ. πλατείες) για νυχτερινές δραστηριότητες, είναι ένας ακόμη τρόπος για την προώθηση της συμμετοχής της κοινότητας και την ενίσχυση της αίσθησης ασφάλειας.

Πάντως, όπως διαπιστώνει μεταξύ άλλων η έκθεση, πέρα από την κερδοφορία, η νυχτερινή οικονομία εισάγει σύνθετες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών ζητημάτων και των επιπτώσεων στην ασφάλεια. Για να εξαλειφθούν οι εν λόγω ανησυχίες, απαιτείται προσαρμοστικός σχεδιασμός και στρατηγικές όπως η ενίσχυση στα μέσα μαζικής μεταφοράς και η προώθηση της κοινότητας, με επίκεντρο ουσιαστικές πρωτοβουλίες ευρείας αποδοχής.

Διαβάστε ακόμα:

7 ξενοδοχεία στο Λονδίνο με μοναδική ατμόσφαιρα, ιδανικά για μια απόδραση για δύο

Νέα Υόρκη: 25 premium εμπειρίες στην «Πόλη των Πόλεων»

Πώς η Tεχνητή Nοημοσύνη αλλάζει την παγκόσμια εστίαση