Ευοίωνες είναι οι προβλέψεις για τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων και τον αριθμό των επιβατών με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων στα ελληνικά λιμάνια για το 2024.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων που αναμένονται φέτος στα λιμάνια θα αυξηθούν γύρω στο 10% και ο αριθμός των επιβατών περίπου 15% σε σχέση με το 2023. Σημειώνεται ότι ήδη, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς έχει αναφέρει βάσει του προγραμματισμού ότι το 2024 αναμένονται στο λιμάνι του Πειραιά πάνω από 1.000 κρουαζιερόπλοια, από τα οποία το 79% θα είναι homeporting.
Ιστορικό ρεκόρ αφίξεων
Εξάλλου, η Ένωση Λιμένων Ελλάδος δημοσιοποίησε τα στοιχεία για την πορεία της κρουαζιέρας για την περυσινή χρονιά. Όπως αναφέρει σχετικά το 2023 αποτέλεσε μια εκπληκτική χρονιά για την κρουαζιέρα στη χώρα μας ξεπερνώντας κάθε ιστορικό προηγούμενο στις συνολικές αφίξεις επιβατών. Ειδικότερα, σε 49 ελληνικά λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών ξεπέρασε τα 7 εκατ. Δηλαδή, καταγράφηκαν επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων και επιπλέον 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022. Σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 σημειώθηκε αύξηση κατά 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών. Το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2011 με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6.121.360 επιβάτες και πλέον σημειώνεται νέο ρεκόρ ως προς τον αριθμό των επιβατών με αύξηση κατά 14,4% από το 2011.
Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών, τόσο για τα έτη 2023-2022 όσο και για τα ιστορικά ρεκόρ 2023-2011, δείχνει ότι κατά μέσο όρο τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια το 2023 είχαν μεγαλύτερη πληρότητα επιβατών ανά πλοίο. Έτσι σε κάθε άφιξη του 2023 αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες έναντι των 969 το 2022 και 1.164 επιβάτες ανά πλοίο το 2011.
Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος, οι πιο δημοφιλείς προορισμοί
Πρωτοπόρος σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδεικνύεται για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με 1.500.000 περίπου επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.298.968, η Μύκονος με 1.192.822 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων η Σαντορίνη παίρνει την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος.
Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις επιβατών έναντι του 2022 με πρωτοπόρο στην κατάταξη σε απόλυτους αριθμούς τον Πειραιά με 619.514 (+70,37%) και ακολούθως τη Μύκονο με 506.904 (+73,90%), τη Σαντορίνη με 472.366 (+57,15%), το Κατάκολο με 139.360 (+55,57%) και τη Ζάκυνθο με 130.050 επιβάτες και την εντυπωσιακή αύξηση 510,96% έναντι του 2022.
Σημαντικές επίσης ποσοστιαίες αυξήσεις (άνω του 100%) των επιβατών κρουαζιέρας παρουσίασαν οι λιμένες της Αστυπάλαιας (+1106,52%), της Χίου (+571,47%), της Πάρου (+251,61%), της Νάξου (+237,13%), του Ρεθύμνου (+163,68%), της Τήνου (+157,09%), του Αγίου Νικολάου (+127,30%), της Σίφνου (+112,07%), και της Ύδρας (102,32%), ενώ μπαίνουν στο χάρτη της κρουαζιέρας η Πρέβεζα, η Άνδρος και η Ίος.
Πάντως, υπήρξαν και μειώσεις σε κάποιους προορισμούς όπως στη Φολέγανδρο (-61,68%), στην Πάτρα (-41,02%), στον Βόλο (-28,36%), στην Κω (-6,13%), στη Σάμο (-9,63%), στη Σύρο (-7,18%) και στην Ηγουμενίτσα (-3,63%).
Σύμφωνα με την Ένωση, ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για τη χρονιά που πέρασε για την αγορά κρουαζιέρας είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για homeporting.
Το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο homeporting με 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες. Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα η Ένωση υπογραμμίζει ότι η αγορά της κρουαζιέρας στη χώρα μας αποτελεί σημαντική παράμετρο ανάπτυξης τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία. Σε συνδυασμό με την περαιτέρω αύξηση του homeporting, αλλά και την εξέλιξη των υποδομών μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές για επιπλέον θέσεις εργασίας και ευκαιρίες στην αγορά.
Διαβάστε ακόμα:
Περισσότερα από 60 ξενοδοχειακά projects θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα μέσα στην επόμενη 4ετία
Οι top 20 αγορές επιβατών στα ελληνικά αεροδρόμια