Στη θέσπιση μη χρηματικών βραβείων, τα οποία απονέμονται σε επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις που τους έχουν απονεμηθεί σήματα πιστοποίησης ποιότητας προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργείο Τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό καθορίζεται και η διαδικασία απονομής των βραβείων αυτών.

41

Ειδικότερα, η θέσπιση μη χρηματικών βραβείων έχει ως βασικό σκοπό την προαγωγή της αριστείας και του «ευ επιχειρείν» στις επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τους τουριστικούς προορισμούς και τις επιχειρήσεις με σήματα που έχουν απονεμηθεί από το Υπουργείο Τουρισμού στο πλαίσιο της Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.

Μέσω της θέσπισης των μη χρηματικών βραβείων το Υπουργείο Τουρισμού στοχεύει:

-στην ανάπτυξη της ελληνικής γαστρονομίας εν γένει καθώς και του οινοτουρισμού, του ζυθοτουρισμού, του ελαιοτουρισμού, του αγροτουρισμού για την τόνωση της αυθεντικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την άμβλυνση της εποχικότητας

-στην προστασία, ανάδειξη και προβολή των τοπικών παραδοσιακών προϊόντων της Ελληνικής Γης που συνθέτουν την ιδιαίτερη τουριστική ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού

-στην ανάδειξη της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας και ακολούθως των ελληνικών αγροτικών προϊόντων, του Ελληνικού κρασιού και των ελληνικών αποσταγμάτων και ποτών, καθώς και της ελληνικής μπύρας, ελαιόλαδου και των τυροκομικών προϊόντων με την ενίσχυση των ντόπιων παραγωγών και της τοπικής οικονομίας

-στην καλλιέργεια συνεργειών μεταξύ των τουριστικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων του πρωτογενούς τομέα με σκοπό τη στήριξη της τοπικής οικονομίας και τον εμπλουτισμό της ταξιδιωτικής εμπειρίας

-στην προώθηση του προσβάσιμου τουρισμού, που λαμβάνει υπόψη την ανθρώπινη ποικιλομορφία και στην εξάλειψη των εμποδίων και κάθε μορφής αποκλεισμού, παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλους να συμμετέχουν πλήρως και ισότιμα στην τουριστική αλυσίδα

-στην προαγωγή της ευζωίας των ζώων συντροφιάς και της φιλοξενίας τους στα τουριστικά καταλύματα

-στην αύξηση των εσόδων των τουριστικών προορισμών και επιχειρήσεων καθώς και των επισκέψιμων εγκαταστάσεων μέσα από την παροχή διαφοροποιημένων υπηρεσιών και ακολούθως την ενίσχυση της Ελληνικής Υπαίθρου

-στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος

Σήματα Πιστοποίησης Ποιότητας του Υπουργείου Τουρισμού

Τα σήματα πιστοποίησης ποιότητας που χορηγούν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού σε επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις είναι τα κάτωθι:

  1. Ειδικό Σήμα Ποιότητας Ελληνικής Κουζίνας (Ε.Σ.Π.Ε.Κ.),
  2. Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου (Σ.Ε.Ο.),
  3. Ειδικό Σήμα Αγροτουρισμού (Ε.Σ.Α.),
  4. Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου (Σ.Ε.Ζ.),
  5. Σήμα Επισκέψιμου Ελαιοτριβείου (Σ.Ε.ΕΛ.),
  6. Σήμα Επισκέψιμου Τυροκομείου (Σ.Ε.ΤΥ.),
  7. Σήμα Τουριστικού Καταλύματος Φιλικού προς Ζώα Συντροφιάς,
  8. Σήμα Προσβάσιμου Τουριστικού Προορισμού,
  9. Σήμα Προσβάσιμης Τουριστικής Επιχείρησης,
  10. Σήμα Επισκέψιμου Αποσταγματοποιείου- Ποτοποιείου,

Θεματικές κατηγορίες και Κριτήρια Επιλογής

Οι θεματικές κατηγορίες των μη χρηματικών βραβείων που απονέμονται σε επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις που διαθέτουν σήμα πιστοποίησης ποιότητας του Υπουργείου Τουρισμού είναι ενδεικτικά οι εξής:

-Γαστρονομία και Αγροδιατροφή

-Βιώσιμη Ανάπτυξη και Περιβάλλον

-Καινοτομία και Ψηφιακός Μετασχηματισμός

-Προσβασιμότητα και Προστασία Ζώων Συντροφιάς

-Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και Εσωτερικό Design

-Στρατηγική, Marketing και Προβολή

-Συνέργειες, δικτύωση και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Τα κριτήρια επιλογής είναι τα εξής:

-Συνολική εικόνα και παρουσίαση της υποβληθείσας πρότασης σύμφωνα με την επιλεγείσα θεματική κατηγορία

-Αναλυτική παρουσίαση της υποψήφιας επιχείρησης: οικονομικά στοιχεία επιχείρησης και αριθμός απασχολουμένων, ακριβής τοποθεσία και περιγραφή κτιριακών εγκαταστάσεων, περιγραφή των παραγόμενων προϊόντων και των προσφερόμενων υπηρεσιών, επισκεψιμότητα (αριθμός επισκεπτών), παροχές και εξυπηρέτηση επισκεπτών, συμμετοχή σε διαγωνισμούς και διακρίσεις, ιστοσελίδα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κ.α.

-Αναλυτική παρουσίαση προορισμού: τουριστικές υποδομές και ανωδομές (οδικό δίκτυο, μεταφορές, λιμάνια, τηλεπικοινωνίες, τουριστικά καταλύματα), τουριστική ανάπτυξη (αριθμός τουριστών, αριθμός κλινών, τουριστικές εισπράξεις), γαστρονομία (καταστήματα εστίασης, τοπικά εδέσματα, προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε.), πολιτιστικοί πόροι (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, σπήλαια, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους), οργάνωση τοπικής αυτοδιοίκησης (λ.χ. αναπτυξιακή εταιρεία, εταιρεία τουριστικής προβολής και ανάπτυξης, οργανισμός διαχείρισης προορισμού, κ.α.)

-Ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στους επισκέπτες: συστήματα πιστοποίησης ποιότητας (π.χ. ISO 22000, ISO 9000), υγιεινή και ασφάλεια, παροχή υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης, διαχείριση παραπόνων, συνεχής εκπαίδευση προσωπικού, ανατροφοδότηση πελατών (μέσω ερευνών και διαδικτυακών κριτικών), κ.α.

-Αυθεντικότητα της εμπειρίας που προσφέρεται στους επισκέπτες: επαφή με την τοπική κουλτούρα, αλληλεπίδραση με ντόπιους, συμμετοχή σε τοπικές δραστηριότητες, γνωριμία με την τοπική γαστρονομία, εξερεύνηση φυσικών τοπίων, συμμετοχή και τοπικά έθιμα και φεστιβάλ, κ.α.

-Καινοτομία και Νέες Τεχνολογίες: ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ανάπτυξη εφαρμογών κινητών τηλεφώνων, εξεύρεση νέων τεχνολογικών λύσεων (τεχνητή νοημοσύνη, εικονική πραγματικότητα), κ.α.

-Βιωσιμότητα: δέσμευση για βιωσιμότητα και υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, όπως μείωση κατανάλωσης ενέργειας, χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος προστασία του περιβάλλοντος, βέλτιστη χρήση περιβαλλοντικών πόρων, οικονομική βιωσιμότητα, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση, κ.α.

-Κοινωνικός Αντίκτυπος – Εταιρική κοινωνική ευθύνη: συμβολή στην τοπική οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση των υποδομών, πολιτιστική ανταλλαγή και κατανόηση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών, υποστήριξη τοπικών κοινοτήτων (λ.χ. διοργάνωση φιλανθρωπικών εκδηλώσεων, παροχή εργασιακής εμπειρίας, δωρεές σε φιλανθρωπικά ιδρύματα), προαγωγή της υγείας και της ευημερίας των εργαζομένων, κ.α.

-Δικτύωση – Συνέργειες και Συμπράξεις: συνεργασία με άλλες τουριστικές επιχειρήσεις και κοινές προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις, συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, ανταλλαγή τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών, κοινές καμπάνιες προώθησης και μάρκετινγκ, συλλογική διαχείριση προορισμού, κ.α.

Διαδικασία Απονομής Βραβείων

Το πρώτο τρίμηνο του έτους η Υπουργός Τουρισμού δύναται να εκδίδει Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την απονομή μη χρηματικών Βραβείων σε επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις που διαθέτουν σήμα πιστοποίησης ποιότητας χορηγούμενο από το Υπουργείο Τουρισμού. Η περίοδος βράβευσης αφορά το προηγούμενο έτος της Πρόσκλησης.

Η σχετική Πρόσκληση αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Τουρισμού καθώς και στις ιστοσελίδες του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος. Αποστέλλεται δε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στις επιχειρήσεις που έχουν στην κατοχή τους κάποιο από τα παραπάνω σήματα πιστοποίησης ποιότητας, σύμφωνα με τα Ηλεκτρονικά Μητρώα των σημάτων πιστοποίησης ποιότητας που τηρούνται στο Υπουργείο Τουρισμού. Το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Υπουργείου Τουρισμού συντάσσει σχετικά δελτία τύπου και τα αποστέλλει σε επιχειρήσεις του ημερήσιου και ηλεκτρονικού τύπου για την περαιτέρω δημοσιοποίησή τους.

Η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο το εξής περιεχόμενο: Χρονική περίοδος και τρόπος υποβολής των αιτήσεων, προϋποθέσεις συμμετοχής, πίνακα με κριτήρια επιλογής, αιτούμενα δικαιολογητικά, σχετικές οδηγίες υποβολής, στοιχεία επικοινωνίας, κ.α. Η Πρόσκληση συνοδεύεται και από σχετικό πρότυπο Έντυπο Αίτησης για τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων. Η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος δύναται να διαφοροποιείται από έτος σε έτος και να περιλαμβάνει ορισμένα ή όλα τα σήματα πιστοποίησης ποιότητας που χορηγεί το Υπουργείο σε ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.

Αρμόδια υπηρεσία για τη διοργάνωση και διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας ορίζεται η Διεύθυνση Ποιοτικών Προτύπων/Τμήμα Ποιοτικού Ελέγχου και Διαμόρφωσης Προτύπων Ποιότητας της Γενικής Γραμματείας Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, δύναται να συγκροτείται Οργανωτική Επιτροπή, αποτελούμενη από υπαλλήλους και των άλλων Τμημάτων της Διεύθυνσης Ποιοτικών Προτύπων καθώς και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού για την αποτελεσματική διαχείριση των εργασιών διοργάνωσης του Διαγωνισμού.

Οι υποψήφιοι, κατόπιν έκδοσης της σχετική Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, υποβάλλουν στην αρμόδια υπηρεσία τις προτάσεις τους επιλέγοντας θεματική κατηγορία στην οποία επιθυμούν να διαγωνιστούν και παρουσιάζουν αναλυτικά με τεκμηριωτικό υλικό (οικονομικά στοιχεία, φωτογραφίες, δημοσιεύσεις, κ.α.) την πληρότητα των κριτηρίων επιλογής όπως περιγράφονται στο άρθρο 3 της παρούσας απόφασης. Η αρμόδια υπηρεσία αποστέλλει στην Επιτροπή Αξιολόγησης τον φάκελο της κάθε υποψηφιότητας για την βαθμολόγηση σε κλίμακα 1 – 10. Μετά από την κατάταξη των προτάσεων ανά θεματική κατηγορία, οι τρεις προτάσεις που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη συνολική βαθμολογία θα αποτελέσουν τις υποψηφιότητες που θα βραβευτούν.

Δικαίωμα και προϋποθέσεις συμμετοχής υποψηφίων

Δικαίωμα συμμετοχής στα βραβεία έχουν όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, στα οποία έχει απονεμηθεί κάποιο από τα σήματα πιστοποίησης ποιότητας που χορηγεί το Υπουργείο Τουρισμού, και το οποίο θα πρέπει να είναι σε ισχύ, σύμφωνα με τη διάρκεια ισχύος που προβλέπεται σχετικά για κάθε σήμα. Ομοίως σε ισχύ θα πρέπει να είναι όλες οι άδειες και τα πιστοποιητικά, τα οποία υπεβλήθησαν από την επιχείρηση για την απόκτηση του σήματος για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων. Ο διοργανωτής διατηρεί το δικαίωμα απόρριψης κάποιας υποψηφιότητας σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι τυχόν άδειες και πιστοποιητικά που υπεβλήθησαν κατά την αρχική χορήγηση του σήματος δεν είναι πλέον σε ισχύ.

Τελετή απονομής και οφέλη από την απόκτηση των βραβείων

Για την βράβευση των επικρατέστερων υποψηφιοτήτων θα πραγματοποιείται ειδική τελετή απονομής σε μεταγενέστερο χρόνο και σε τόπο που θα καθοριστεί κατόπιν ανακοίνωσης του Υπουργείου Τουρισμού. Η εν λόγω ανακοίνωση αναρτάται στην ιστοσελίδα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Υπουργείου Τουρισμού και των εποπτευόμενων φορέων του. Η ειδική τιμητική πλακέτα που θα απονέμεται στους βραβευθέντες δύναται να σχεδιαστεί από το Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων και Παραγωγών της Διεύθυνσης Τουριστικής Προβολής του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, ενώ η δαπάνη για την κατασκευή της βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού.

Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού αναλαμβάνει να εντάξει στο ετήσιο Πρόγραμμα Προβολής και Προώθησης που έχει αναπτύξει, διαφημιστικές δράσεις και καμπάνιες προβολής των βραβευμένων επιχειρήσεων καθώς και να διοργανώσει ταξίδια εξοικείωσης με τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους στις εν λόγω επιχειρήσεις και στην ευρύτερη περιοχή. Τέλος, εφόσον οι βραβευμένες επιχειρήσεις το επιθυμούν μπορούν να φιλοξενούνται ατελώς στα περίπτερα των διεθνών τουριστικών εκθέσεων που συμμετέχει ο ΕΟΤ και να προβάλουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους με διαφημιστικό υλικό που θα έχουν επιμεληθεί με δικά τους έξοδα.

Διαβάστε ακόμα:

Πάνω από 2,1 δισ. ευρώ ο τζίρος των καταλυμάτων και των εστιατορίων τον Ιούλιο

Νέο πλαίσιο Τελών για ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και κρουαζιέρα

Στα 53 εκατ. ευρώ οι εισπράξεις σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους στο 5μηνο